Madallus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Yleisesti ottaen nuissa personi jousituksissa se menee juurikin noin (ja lähes kaikissa madalletuissa autoissa tuon näkee jo kaukaa) mutta ainakin periaatteessa, voi mcpherson jousituksenkin rakentaa niin, että pyörät kallistuu joustoissa noinkin kuin ladassa :shock:



Eli siis olka-akselihan se oli. ja sitä pidentämällä saadaan tuota ladankin alustaa siihen suuntaan, että camper lisääntyy joustoissa.



Laitetaanhan jousien tilalle rautaa ja säädetään kulmat kohalleen, niin eipähän tartte aatella että miten ne campperit ja bumbsteeringit muuttuu joustoissa :lol:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Reilummin madalletuiss mc pherson vehkeissäkin camper muuttu joustossä väärään suuntaan, eli siinä kohtaa missä alatukivarsi on 90 asteen kulmassa iskaritolppaan nähden on rengas eniten kallistuneena sisälle. Omassa kesä toyotassani ratkaisin ongelman kuvan mukaisesti. On muuten selvästi parempi ajaa kuin ilman tukivarsikulmien korjaamista, vaikka jousitus on jäykempi kuin moni pystyy kuvittelemaankaan 170kg/sentti on jousivakiot edessä ja takan vain 70kg ja sentti iskunvaimennus on myös jousituksen mukainen.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Jonsson

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Onkos kukaan kokeillut lyhyttä iskaria ja pitkää jousta että vetää iskarilla keulaa alemmas millanen olis ajettava? kun tosi jäykkää keulaa haetaan,tuplavakaaja on jo.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

häh, siis että iskari rajoittaa jousen ulos jouston, eli iskari on täydessä mitassa vain kun auto seisoo tasaisella?

Ensinnä, en usko että iskari kauaa kestää tuommosta helvetin moista paukutusta (mieti nyt, jos jouset vähänkin joustaa, paukauttaa ne iskarin heti tappiinsa takaisin.) ja toiseksi, auto on vamasti melko huono ajettava ja ajomukavuus jossakin helvetin ja syvemmän helvetin välillä...

Eli ei toimi, kestä eikä kannata.
Toki nämä mun ajatukset saa heti kumotakin, ja saa oikaista jos olin väärässä, jota tuon edellisen viestin jälkeen hyvin vahvasti epäilen!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jonsson kirjoitti:Onkos kukaan kokeillut lyhyttä iskaria ja pitkää jousta että vetää iskarilla keulaa alemmas millanen olis ajettava? kun tosi jäykkää keulaa haetaan,tuplavakaaja on jo.
Ei mitään kikkailuja, Bilsteinit tuplavakaajan kanssa ja on ihme jossei keulan jäykkyys rupea riittämään...
Tuntuu nimittäin Bilsteinit olevan vakiojousien kanssa paljon napakampi yhdistelmä kuin vakiojouset + uudet kaasuiskarit + tuplavakaaja.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja sasu »

Pitäis tota omaa laatokkaa saada vähän matalemmaks + alustaa jäykemmäksi joten muutama kysymys...

w123 -mersun jouset lyhennettyinä joka kulmaan? Eteen vakioiskarit, taakse ilmeisesti jotkut muut, mitkä?
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

sasu kirjoitti:w123 -mersun jouset lyhennettyinä joka kulmaan? Eteen vakioiskarit, taakse ilmeisesti jotkut muut, mitkä?

Ei ne jouset mene kuin eteen, ellet tee jousilautasia yms taaksekin uusiksi.

Jotain saabin jousia saapi taakse lyhentämällä suoraan. muistaakseni 900etujouset.


Iskareiksi mielellään bilstein 8) ite en sano niistä muutaku että non parraat, vaikken ole ajanukkaan ladalla jossa semmoset on :lol: niissä on säätö mahollisuuksia, joten kumma jos joku ei tykkää. Tosin hinnan puolestahan moni niitä "välttelee" mutta ennen kun alkaa osteleen jotain volvon kaasuiskareita, kannattaa punnita vähän että satsatako ~400e käytettyihin (jotka monesti uuttavastaavia) bilsteiniin, kuin että laittaa takaiskareiksi jotkut uudet kaasuiskarit ~70e kpl, joten taakse ne tekis 140e ja eteen kun vielä laittaa, niin ollaan jo lähellä käytettyjen bilsteinien hintaa, ellei joskus jopa ylikin...

Tosin yksi plussa siinä on kun iskarit ostaa uutena vaikkapa biltemasta; Iskarin pituuden saa passeliksi madallettuun ladaan. Itsellä kun on ongelmana että vakiomittaset iskarit on sen verta lyhkäset, että kun tunkkaa jonkin kulman ylös, tulee iskarit sen verta ulos että jää jousi löysäksi, ja takana saattaa jopa periaatteessa pujahtaa ulos. Tämähän ei ole hyväksyttävää,§ ja olempa tuossa tutkinu että lyhkäsemmillä jousilla ottaa takaakin taka-akseli runkoon helepolla kiinni, ja pahassa tapauksessa jopa iskarikin ottaa pohjiin pahassa patissa, joka ei tee hyvää iskareille.


halvalla ei saa hyvää ja köyhän ei kannata ostaa halpaa. todettu monet kerrat.
markerva

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja markerva »

Onko kellään kokemuksia noista SPAX iskareista? Näkkyy olevan suoraan ladaanki passaavia.

Linkkiä: http://www.rallyracefin.fi/spax-pdf/Spa ... skarit.pdf

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... y.php?id=7
Jeba

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Jeba »

On varmaan sata kertää jo kerrotu, mutta kun en vaan löytäny. Eli tuli eka lada hommattua (1300 2107) ja sitä pitäs saada alemmas. Käykö tähänkin ne 123w mersun etujouset katkottuna ladaan eteen? Ja taakse 99 vai 900 saabin etujouset?
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jeba kirjoitti:On varmaan sata kertää jo kerrotu, mutta kun en vaan löytäny. Eli tuli eka lada hommattua (1300 2107) ja sitä pitäs saada alemmas. Käykö tähänkin ne 123w mersun etujouset katkottuna ladaan eteen? Ja taakse 99 vai 900 saabin etujouset?
Jep, näin on. Myös tuon 99tai900 saabin TAKA jouset passaa ladaan eteen, jäykkyys ehkä hieman piemempi ku mesen jousilla (mutu tuntumalla)

Ja kannattaa vähän mittailla/katella että passaako ne. Itsellä tiedot perustuu Biltemassa käyntiin orggis jousien kanssa, etu jouset olen ostanu, ja asentanu, ja jämäkämpi tuli. Taka jouset jäi vielä bilteman hyllylle, hakea ne vielä pitäs...
Jeba

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Jeba »

IlkkaHe kirjoitti:
Jeba kirjoitti:On varmaan sata kertää jo kerrotu, mutta kun en vaan löytäny. Eli tuli eka lada hommattua (1300 2107) ja sitä pitäs saada alemmas. Käykö tähänkin ne 123w mersun etujouset katkottuna ladaan eteen? Ja taakse 99 vai 900 saabin etujouset?
Jep, näin on. Myös tuon 99tai900 saabin TAKA jouset passaa ladaan eteen, jäykkyys ehkä hieman piemempi ku mesen jousilla (mutu tuntumalla)

Ja kannattaa vähän mittailla/katella että passaako ne. Itsellä tiedot perustuu Biltemassa käyntiin orggis jousien kanssa, etu jouset olen ostanu, ja asentanu, ja jämäkämpi tuli. Taka jouset jäi vielä bilteman hyllylle, hakea ne vielä pitäs...

Selvä homma. Eli pitää noi mesen jouset eteen hommata. Ja taaksekko sitten ne saabin taka vai etujouset?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja START »

varmaan etu jouset, takajouset on noissa aika pienellä halkasijalla, mutta musta kyllä tuntuu että ne saabin etujouset on taas liiankin isolla halkasijalla, varmaa tietoo ei ole
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Jeba

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Jeba »

No mitäs jousia sinne taakse on vaihdettu? Kai jollain on kokemusta?
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Niinkuin tuossa ylhäällä jo sanoin, on saabin ETUjouset LUULTAVASTI samalla halkasialla kuin ladan takaset. Täyttä varmuutta ei ole, joten käyhän latan jousen kanssa vertailemassa.

Ja saabin TAKAjousi on passeli lyhennettynä ladassa ETEEN, ja on vakiota jämäkämpi.
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

IlkkaHe kirjoitti:
sasu kirjoitti:w123 -mersun jouset lyhennettyinä joka kulmaan? Eteen vakioiskarit, taakse ilmeisesti jotkut muut, mitkä?

Ei ne jouset mene kuin eteen, ellet tee jousilautasia yms taaksekin uusiksi.

Jotain saabin jousia saapi taakse lyhentämällä suoraan. muistaakseni 900etujouset.
No mulla on edelleenki takana myös 123 mersun jousen puolikkaat. Kyllä ne menee niihin vakiojousi lautasiin, ainaki mulla meni - jämäkät on mutta menee. Taka iskareiksi kelpaa suoraan 240 diesel (varmaan myös pensa) volvon takaiskarit.
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Vastaa Viestiin