Sivu 8/29

Re: Madallus

Lähetetty: 9.6.2008 15:42
Kirjoittaja IlkkaHe
Yleisesti ottaen nuissa personi jousituksissa se menee juurikin noin (ja lähes kaikissa madalletuissa autoissa tuon näkee jo kaukaa) mutta ainakin periaatteessa, voi mcpherson jousituksenkin rakentaa niin, että pyörät kallistuu joustoissa noinkin kuin ladassa :shock:



Eli siis olka-akselihan se oli. ja sitä pidentämällä saadaan tuota ladankin alustaa siihen suuntaan, että camper lisääntyy joustoissa.



Laitetaanhan jousien tilalle rautaa ja säädetään kulmat kohalleen, niin eipähän tartte aatella että miten ne campperit ja bumbsteeringit muuttuu joustoissa :lol:

Re: Madallus

Lähetetty: 9.6.2008 19:12
Kirjoittaja Turbiini
Reilummin madalletuiss mc pherson vehkeissäkin camper muuttu joustossä väärään suuntaan, eli siinä kohtaa missä alatukivarsi on 90 asteen kulmassa iskaritolppaan nähden on rengas eniten kallistuneena sisälle. Omassa kesä toyotassani ratkaisin ongelman kuvan mukaisesti. On muuten selvästi parempi ajaa kuin ilman tukivarsikulmien korjaamista, vaikka jousitus on jäykempi kuin moni pystyy kuvittelemaankaan 170kg/sentti on jousivakiot edessä ja takan vain 70kg ja sentti iskunvaimennus on myös jousituksen mukainen.

Re: Madallus

Lähetetty: 24.6.2008 20:42
Kirjoittaja Jonsson
Onkos kukaan kokeillut lyhyttä iskaria ja pitkää jousta että vetää iskarilla keulaa alemmas millanen olis ajettava? kun tosi jäykkää keulaa haetaan,tuplavakaaja on jo.

Re: Madallus

Lähetetty: 26.6.2008 23:34
Kirjoittaja IlkkaHe
häh, siis että iskari rajoittaa jousen ulos jouston, eli iskari on täydessä mitassa vain kun auto seisoo tasaisella?

Ensinnä, en usko että iskari kauaa kestää tuommosta helvetin moista paukutusta (mieti nyt, jos jouset vähänkin joustaa, paukauttaa ne iskarin heti tappiinsa takaisin.) ja toiseksi, auto on vamasti melko huono ajettava ja ajomukavuus jossakin helvetin ja syvemmän helvetin välillä...

Eli ei toimi, kestä eikä kannata.
Toki nämä mun ajatukset saa heti kumotakin, ja saa oikaista jos olin väärässä, jota tuon edellisen viestin jälkeen hyvin vahvasti epäilen!

Re: Madallus

Lähetetty: 26.6.2008 23:39
Kirjoittaja Jokari
Jonsson kirjoitti:Onkos kukaan kokeillut lyhyttä iskaria ja pitkää jousta että vetää iskarilla keulaa alemmas millanen olis ajettava? kun tosi jäykkää keulaa haetaan,tuplavakaaja on jo.
Ei mitään kikkailuja, Bilsteinit tuplavakaajan kanssa ja on ihme jossei keulan jäykkyys rupea riittämään...
Tuntuu nimittäin Bilsteinit olevan vakiojousien kanssa paljon napakampi yhdistelmä kuin vakiojouset + uudet kaasuiskarit + tuplavakaaja.

Re: Madallus

Lähetetty: 26.10.2008 19:17
Kirjoittaja sasu
Pitäis tota omaa laatokkaa saada vähän matalemmaks + alustaa jäykemmäksi joten muutama kysymys...

w123 -mersun jouset lyhennettyinä joka kulmaan? Eteen vakioiskarit, taakse ilmeisesti jotkut muut, mitkä?

Re: Madallus

Lähetetty: 27.10.2008 20:16
Kirjoittaja IlkkaHe
sasu kirjoitti:w123 -mersun jouset lyhennettyinä joka kulmaan? Eteen vakioiskarit, taakse ilmeisesti jotkut muut, mitkä?

Ei ne jouset mene kuin eteen, ellet tee jousilautasia yms taaksekin uusiksi.

Jotain saabin jousia saapi taakse lyhentämällä suoraan. muistaakseni 900etujouset.


Iskareiksi mielellään bilstein 8) ite en sano niistä muutaku että non parraat, vaikken ole ajanukkaan ladalla jossa semmoset on :lol: niissä on säätö mahollisuuksia, joten kumma jos joku ei tykkää. Tosin hinnan puolestahan moni niitä "välttelee" mutta ennen kun alkaa osteleen jotain volvon kaasuiskareita, kannattaa punnita vähän että satsatako ~400e käytettyihin (jotka monesti uuttavastaavia) bilsteiniin, kuin että laittaa takaiskareiksi jotkut uudet kaasuiskarit ~70e kpl, joten taakse ne tekis 140e ja eteen kun vielä laittaa, niin ollaan jo lähellä käytettyjen bilsteinien hintaa, ellei joskus jopa ylikin...

Tosin yksi plussa siinä on kun iskarit ostaa uutena vaikkapa biltemasta; Iskarin pituuden saa passeliksi madallettuun ladaan. Itsellä kun on ongelmana että vakiomittaset iskarit on sen verta lyhkäset, että kun tunkkaa jonkin kulman ylös, tulee iskarit sen verta ulos että jää jousi löysäksi, ja takana saattaa jopa periaatteessa pujahtaa ulos. Tämähän ei ole hyväksyttävää,§ ja olempa tuossa tutkinu että lyhkäsemmillä jousilla ottaa takaakin taka-akseli runkoon helepolla kiinni, ja pahassa tapauksessa jopa iskarikin ottaa pohjiin pahassa patissa, joka ei tee hyvää iskareille.


halvalla ei saa hyvää ja köyhän ei kannata ostaa halpaa. todettu monet kerrat.

Re: Madallus

Lähetetty: 27.10.2008 20:52
Kirjoittaja markerva
Onko kellään kokemuksia noista SPAX iskareista? Näkkyy olevan suoraan ladaanki passaavia.

Linkkiä: http://www.rallyracefin.fi/spax-pdf/Spa ... skarit.pdf

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... y.php?id=7

Re: Madallus

Lähetetty: 8.11.2008 13:05
Kirjoittaja Jeba
On varmaan sata kertää jo kerrotu, mutta kun en vaan löytäny. Eli tuli eka lada hommattua (1300 2107) ja sitä pitäs saada alemmas. Käykö tähänkin ne 123w mersun etujouset katkottuna ladaan eteen? Ja taakse 99 vai 900 saabin etujouset?

Re: Madallus

Lähetetty: 9.11.2008 1:31
Kirjoittaja IlkkaHe
Jeba kirjoitti:On varmaan sata kertää jo kerrotu, mutta kun en vaan löytäny. Eli tuli eka lada hommattua (1300 2107) ja sitä pitäs saada alemmas. Käykö tähänkin ne 123w mersun etujouset katkottuna ladaan eteen? Ja taakse 99 vai 900 saabin etujouset?
Jep, näin on. Myös tuon 99tai900 saabin TAKA jouset passaa ladaan eteen, jäykkyys ehkä hieman piemempi ku mesen jousilla (mutu tuntumalla)

Ja kannattaa vähän mittailla/katella että passaako ne. Itsellä tiedot perustuu Biltemassa käyntiin orggis jousien kanssa, etu jouset olen ostanu, ja asentanu, ja jämäkämpi tuli. Taka jouset jäi vielä bilteman hyllylle, hakea ne vielä pitäs...

Re: Madallus

Lähetetty: 9.11.2008 9:23
Kirjoittaja Jeba
IlkkaHe kirjoitti:
Jeba kirjoitti:On varmaan sata kertää jo kerrotu, mutta kun en vaan löytäny. Eli tuli eka lada hommattua (1300 2107) ja sitä pitäs saada alemmas. Käykö tähänkin ne 123w mersun etujouset katkottuna ladaan eteen? Ja taakse 99 vai 900 saabin etujouset?
Jep, näin on. Myös tuon 99tai900 saabin TAKA jouset passaa ladaan eteen, jäykkyys ehkä hieman piemempi ku mesen jousilla (mutu tuntumalla)

Ja kannattaa vähän mittailla/katella että passaako ne. Itsellä tiedot perustuu Biltemassa käyntiin orggis jousien kanssa, etu jouset olen ostanu, ja asentanu, ja jämäkämpi tuli. Taka jouset jäi vielä bilteman hyllylle, hakea ne vielä pitäs...

Selvä homma. Eli pitää noi mesen jouset eteen hommata. Ja taaksekko sitten ne saabin taka vai etujouset?

Re: Madallus

Lähetetty: 9.11.2008 10:28
Kirjoittaja START
varmaan etu jouset, takajouset on noissa aika pienellä halkasijalla, mutta musta kyllä tuntuu että ne saabin etujouset on taas liiankin isolla halkasijalla, varmaa tietoo ei ole

Re: Madallus

Lähetetty: 9.11.2008 11:28
Kirjoittaja Jeba
No mitäs jousia sinne taakse on vaihdettu? Kai jollain on kokemusta?

Re: Madallus

Lähetetty: 9.11.2008 17:14
Kirjoittaja IlkkaHe
Niinkuin tuossa ylhäällä jo sanoin, on saabin ETUjouset LUULTAVASTI samalla halkasialla kuin ladan takaset. Täyttä varmuutta ei ole, joten käyhän latan jousen kanssa vertailemassa.

Ja saabin TAKAjousi on passeli lyhennettynä ladassa ETEEN, ja on vakiota jämäkämpi.

Re: Madallus

Lähetetty: 9.12.2008 9:01
Kirjoittaja Susipoika
IlkkaHe kirjoitti:
sasu kirjoitti:w123 -mersun jouset lyhennettyinä joka kulmaan? Eteen vakioiskarit, taakse ilmeisesti jotkut muut, mitkä?

Ei ne jouset mene kuin eteen, ellet tee jousilautasia yms taaksekin uusiksi.

Jotain saabin jousia saapi taakse lyhentämällä suoraan. muistaakseni 900etujouset.
No mulla on edelleenki takana myös 123 mersun jousen puolikkaat. Kyllä ne menee niihin vakiojousi lautasiin, ainaki mulla meni - jämäkät on mutta menee. Taka iskareiksi kelpaa suoraan 240 diesel (varmaan myös pensa) volvon takaiskarit.