SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Olipa vähän Kömö reissu tänään Sortavalaan. 12 tuntia ja vähän paljon kaikkea muuta, kuin sitä minkä takia menin.
Aloitellaan vaikka kysymällä: Mitäs arvelette mitä Axtec tykkäsi 92 oktaanisesta litkusta? Tai siis 8 litraa 92 ja 14 litraa 95 sekaisin. Kai tuosta sekoituksesta tulee jotakin alle 94 oktaanista.
Mutta arvelkaahan mitä Axtec tykkäsi ja sanoi.
Aloitellaan vaikka kysymällä: Mitäs arvelette mitä Axtec tykkäsi 92 oktaanisesta litkusta? Tai siis 8 litraa 92 ja 14 litraa 95 sekaisin. Kai tuosta sekoituksesta tulee jotakin alle 94 oktaanista.
Mutta arvelkaahan mitä Axtec tykkäsi ja sanoi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Mistä tuo OktaaniSähellys? No, rajalla polttonestettä oli niin vähän, että ajattelin sen lopahtavan millä hetkellä hyvänsä. Päästiinhän sillä ekalle huoltoasemalle kuitenkin. Ja sielläpä ei ollut 95 penssaa.
Meinasin jos jatkaa matkaa. Eihän seuraavalle kovin pitkälti olisi. Joku hätäily sai kuitenkin minut ostamaan sitten se vajaan 8litraa 92 Oksetustaanista. Ajatuskatkos siis selvästi.
Ja mitä SÄMPY sanoi ja tykkäsi? Miä tykkään Paskaa, se huusi heti. Rajua nykimistä, ei tyhjäkäyntiä eikä toiminut mitenkään. Ajoin seuraavalle asemalle ja otin sen 14 litraa 95. Enempää en viitsinyt kun suuremmilla polttoainemäärillä pensavana jää jälkeen.
Toisaalta ajattelin, että tyhjäkäyntisuuttimeen olisi mennyt roska, kun kerran ajoin tankin niin tyhjilleen. Näinhän kävi FINEn kanssa.
En minä olisi uskonut että se muutama oktaani vaikuttaa niin Hemmetin paljon!
Menin kylälle ostamaan vähän matkaeväitä. Jäätelöt hotkittuani starttailin. Ei Käynnisty Millään! Siinä sitä oltiin sitten. Soittelin jo Lesnaja Sobakalle että saatetaan tarvita hakuapua. Jäin siinä kuitenkin sitten syöpöttelemään eväitä ja jäähdyttelemään moottoria.
Mutta kyllä kevyesti Vhituhutti! Mutta sellaisesta tunteesta ei ulkomaassa ole mitään apua. Täytyi vaan harkita eri vaihtoehtoja. Lähteäkö samantien Suomeen? Kokeillako vähän ajella, jos SÄMPY vaikka alkaisi toimia? Vaiko jotain muuta?
Viisainta vaihtoehtoja en valinnut. Se ei tullut meni. Nyittelee taas, joten lopetan.
Meinasin jos jatkaa matkaa. Eihän seuraavalle kovin pitkälti olisi. Joku hätäily sai kuitenkin minut ostamaan sitten se vajaan 8litraa 92 Oksetustaanista. Ajatuskatkos siis selvästi.
Ja mitä SÄMPY sanoi ja tykkäsi? Miä tykkään Paskaa, se huusi heti. Rajua nykimistä, ei tyhjäkäyntiä eikä toiminut mitenkään. Ajoin seuraavalle asemalle ja otin sen 14 litraa 95. Enempää en viitsinyt kun suuremmilla polttoainemäärillä pensavana jää jälkeen.
Toisaalta ajattelin, että tyhjäkäyntisuuttimeen olisi mennyt roska, kun kerran ajoin tankin niin tyhjilleen. Näinhän kävi FINEn kanssa.
En minä olisi uskonut että se muutama oktaani vaikuttaa niin Hemmetin paljon!
Menin kylälle ostamaan vähän matkaeväitä. Jäätelöt hotkittuani starttailin. Ei Käynnisty Millään! Siinä sitä oltiin sitten. Soittelin jo Lesnaja Sobakalle että saatetaan tarvita hakuapua. Jäin siinä kuitenkin sitten syöpöttelemään eväitä ja jäähdyttelemään moottoria.
Mutta kyllä kevyesti Vhituhutti! Mutta sellaisesta tunteesta ei ulkomaassa ole mitään apua. Täytyi vaan harkita eri vaihtoehtoja. Lähteäkö samantien Suomeen? Kokeillako vähän ajella, jos SÄMPY vaikka alkaisi toimia? Vaiko jotain muuta?
Viisainta vaihtoehtoja en valinnut. Se ei tullut meni. Nyittelee taas, joten lopetan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Aijai Jokarilla räjähtää veeperi riemusta kun tämän jutun lukee...
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Lähinnä räjähdän nauruun...
Olisko r*ssillä ollut jotain muutakin siellä säiliössä kuin 92
Olen kyllä vakaasti sitä mieltä että jos herra P huomaa kahden eri auton käytöksessä isonkin eron pelkkää bensalaatua vaihtamalla, niin silloin kyseessä on todella iso muutos. Pakkoraossa on toki parempi tankata jotain kun jäädä tienposkeen.
Että tankatkaa vaan kaikki sitä 92, se on HALPAA -> parasta, kulkua löytyy eikä kuluta paljoa, vai mitä Pöyhöin




Olen kyllä vakaasti sitä mieltä että jos herra P huomaa kahden eri auton käytöksessä isonkin eron pelkkää bensalaatua vaihtamalla, niin silloin kyseessä on todella iso muutos. Pakkoraossa on toki parempi tankata jotain kun jäädä tienposkeen.
Että tankatkaa vaan kaikki sitä 92, se on HALPAA -> parasta, kulkua löytyy eikä kuluta paljoa, vai mitä Pöyhöin

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Ethän velihyvä hätäillyt sinne dieseliä?Se musta pistooli kun on ihan siinä vieressä ja joskus väärässä lokerossakin!PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mistä tuo OktaaniSähellys? No, rajalla polttonestettä oli niin vähän, että ajattelin sen lopahtavan millä hetkellä hyvänsä. Joku hätäily sai kuitenkin minut ostamaan sitten se vajaan 8litraa 92 Oksetustaanista. Ajatuskatkos siis selvästi.
Jäätelöt hotkittuani starttailin. Ei Käynnisty Millään! Siinä sitä oltiin sitten.

2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
No, olisikohan se Kiisselillä kulkenut sitä vähää? Minäs värinen se 92 pistuuli muuten on siinä? Eihän siinä ole kuin se yksi vihreä pistuuli. Voihan se tuollainenkin hulluus olla mahdollista ja sitä ei ehkä voi käydä kenellekään muulle kuin Minulle?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Päätin sitten ajella toimimattomalla SÄMPYllä kohti Sortavalaa. Masentavaa. Oli vähän nukuttavakin ennen Sortavalaa.
Kaupungissa ajosta ei tullut mitään. Ilman tyhjäkäyntiä se oli yhtä hemmettiä. Miksen ottanut tankkia täyteen 95 ajoissa? Äly on niin usein kateissa valitettavasti.
Kävin kaupoissa ja enimmäkseen tuli Nijet, Nijet, Nietu. No tilauksia jätettiin RoppuKaupalla. Ostattelni TakaPotkun tankkia. Kävin katsomassa hinnan ja hain rahat. Poikapa pelasi sitten tietokoneensa kanssa aikansa. Näytti sieltä hintaa kuin vakuuttaakseen minut asiasta. Tankissa oli hintalappu myös. Hintaan oli tullut vajaan 700ruplan Länkkärikorotus.
Vaadin nähdäkseni tankin kyljessä ollutta lappua. Sitä ei muka löytynyt. Sanoin suomeksi että siinä oli se lappu ja hinta. Poika selitti että se oli vain muu numero, venäjäksi tietenkin. Tivasin lappua ja sitä ei muka löytynyt. Tuhahtelin väheksyvästi ja poika pyysi vielä katsomaan tietokoneruutuaan. Ihan kuin minut joku näyttöpääte vakuuttaisi.
Jätin tankin tiskiin ja sanoin suomeksi pojalle, että Ei poijaat ne kaupat näin synny. Soromnoo. Eli se on Moro. Viittasin tankkia kintaalla, jätin tiskiin ja lähdin menemään.
Kaupungissa ajosta ei tullut mitään. Ilman tyhjäkäyntiä se oli yhtä hemmettiä. Miksen ottanut tankkia täyteen 95 ajoissa? Äly on niin usein kateissa valitettavasti.
Kävin kaupoissa ja enimmäkseen tuli Nijet, Nijet, Nietu. No tilauksia jätettiin RoppuKaupalla. Ostattelni TakaPotkun tankkia. Kävin katsomassa hinnan ja hain rahat. Poikapa pelasi sitten tietokoneensa kanssa aikansa. Näytti sieltä hintaa kuin vakuuttaakseen minut asiasta. Tankissa oli hintalappu myös. Hintaan oli tullut vajaan 700ruplan Länkkärikorotus.

Vaadin nähdäkseni tankin kyljessä ollutta lappua. Sitä ei muka löytynyt. Sanoin suomeksi että siinä oli se lappu ja hinta. Poika selitti että se oli vain muu numero, venäjäksi tietenkin. Tivasin lappua ja sitä ei muka löytynyt. Tuhahtelin väheksyvästi ja poika pyysi vielä katsomaan tietokoneruutuaan. Ihan kuin minut joku näyttöpääte vakuuttaisi.
Jätin tankin tiskiin ja sanoin suomeksi pojalle, että Ei poijaat ne kaupat näin synny. Soromnoo. Eli se on Moro. Viittasin tankkia kintaalla, jätin tiskiin ja lähdin menemään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Niillä KiisseliOksetustaani -kurilla sitten ajelin Värtsilään. Karmeimmat jonot, mitä ikinä olen nähnyt. Tankkasin typerys! Ei huvittanut jonottaa ja nyittää. Kävin parkkiin ja lepäilin. Siinä sitä kasoa sitten vuoteli. Ammpparit riemuitsivat.
Lopulta pukkasin jonoon. Katselin kelloa, mutten noteerannut ajankulua eli en laskenut tunteja ja minuutteja. Niitä kului tarpeeksi. Mutta SÄMPY alkoi toimia. Tyhjäkäyntiä alkoi olla ja lopulta kaikki oli kuten ennenkin. Helpotus.
Kotona heti imuroin tankin tyhjille lutkuttimella.
Täytynee ostaa vähän 98oktaanista ja koittaa toimintaa. Niin ja ajaa vähän sitä kaasaripuhdistajaa vielä läpi.
Jos 98 toimii paremmin, niin pitäisikö sytkäennakkoa laittaa piiru lisää, jotta 95 toimisi paremmin? Puristuskestävyydestähän tuossa on kyse.
Lopulta pukkasin jonoon. Katselin kelloa, mutten noteerannut ajankulua eli en laskenut tunteja ja minuutteja. Niitä kului tarpeeksi. Mutta SÄMPY alkoi toimia. Tyhjäkäyntiä alkoi olla ja lopulta kaikki oli kuten ennenkin. Helpotus.
Kotona heti imuroin tankin tyhjille lutkuttimella.
Täytynee ostaa vähän 98oktaanista ja koittaa toimintaa. Niin ja ajaa vähän sitä kaasaripuhdistajaa vielä läpi.
Jos 98 toimii paremmin, niin pitäisikö sytkäennakkoa laittaa piiru lisää, jotta 95 toimisi paremmin? Puristuskestävyydestähän tuossa on kyse.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Ei, vaan vähemmän. Kone kyllä nakuttaa ja puutuu jos ennakkoa liikaa.PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Jos 98 toimii paremmin, niin pitäisikö sytkäennakkoa laittaa piiru lisää, jotta 95 toimisi paremmin? Puristuskestävyydestähän tuossa on kyse.
Njet problem, normal katastroof 

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Kiitokset Mikolle. Niinpä tietenkin. Enemmän puristusta kestävä polttoaine voidaan sytyttää myöhemmin. Kohta kokeillaan 98 poltoilla. Täytyy lähteä postittelemaan kamaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Aiemmin.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Enemmän puristusta kestävä polttoaine voidaan sytyttää myöhemmin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Eli mitä Hemmettiä? Nyt taas kaksi Etelä-Kymenlaaksosta huutelee eritavalla. Ei tästä ota tolkkua.
Silti tuo vekotin ei Kuumana toimi. Tyhjäkäyntiä on satunnaisesti. Mieluummin yleensä ei. Kaupunkiajo on mahdotonta. Vielä kun ei voi käyttää edes käppäriä hiljennellessä, niin kauheaa kaasun ja jarrun kanssa pelaamista. Vasemmalla jalalla jarruttaminen on niin pirullista, ettei sitä viitsi harrastaa.
Täytyy katsoa. Ehkä se 98kin on väärää. Tai sitten siellä tyhjäkäyntisuuttimessa on sitä mömmöä. Tuotahan minä alussa epäilin. Kyllä näitten kanssa on aina tätä samaa. Iänkaikkiseen...
Silti tuo vekotin ei Kuumana toimi. Tyhjäkäyntiä on satunnaisesti. Mieluummin yleensä ei. Kaupunkiajo on mahdotonta. Vielä kun ei voi käyttää edes käppäriä hiljennellessä, niin kauheaa kaasun ja jarrun kanssa pelaamista. Vasemmalla jalalla jarruttaminen on niin pirullista, ettei sitä viitsi harrastaa.
Täytyy katsoa. Ehkä se 98kin on väärää. Tai sitten siellä tyhjäkäyntisuuttimessa on sitä mömmöä. Tuotahan minä alussa epäilin. Kyllä näitten kanssa on aina tätä samaa. Iänkaikkiseen...

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Minä olen oikeassa.
Vikahan ei ole bensassa eikä kuskissa, vaan otsikossakin mainitussa sanassa, joka esiintyy otsikossa toisena. Siitä en vissiin maininnut kun tätä kyseisen tekniikan omaavaa peliä joskus suunnittelit
Vikahan ei ole bensassa eikä kuskissa, vaan otsikossakin mainitussa sanassa, joka esiintyy otsikossa toisena. Siitä en vissiin maininnut kun tätä kyseisen tekniikan omaavaa peliä joskus suunnittelit

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Taas pelasi Loistavasti! Itsekin päädyin siihen, että kaikki kuvaamani voidaan puristaa tiukasti yhteen sanaan: AXTEC
Mutta tuosta puristuksesta ja sytytyksestä. En niistä vielä aivan hirveästi ymmärrä, mutta laitan tähän luuloni.
1. Puristystahdissa polttoaineseos puristetaan mahdollisimman räjähdysherkäksi.
2. Sytytyksen olisi tarkoitus tapahtua optimaalisessa puristyspaineessa.
3. MUTTA: Tapahtuuko sytytys puristustahdissa ennen vai jälkeen kun mäntä on saavuttanut lakipisteensä eli yläkuolokohdan? Ah! Tietenkinhän sytytys on tapahduttava kun mäntä on jo menossa alas. Voi minua pässiä.
4. Eli kuten Jokari sanoi, 98 voi räjäyttää aiemmin. Mäntä on mennyt vasta hivenen alaspäin ja polttoaineseos on kovemmassa paineessa VIELÄ. Kun liike jatkuu alaspäin paine laskee. 95 pitää sytyttää myöhemmin ja 92 vielä myöhemmin.
5. Kaikki seokset puristetaan ensin yhtä kovaan paineeseen. Sytytyksen ajoituksella säädetään se, missä paineessa kukin seos räjähtää.
6. Ajoneuvon puristuksista riippuu se, mitä puristusta seoksen tulisi kestää. Matalapuristeisissa suurissa venäläisissä Lotiskoissa (kuorma-autot, UAZ) voidaan käyttää jopa 76oktaanista.
Alkaisiko tämä päättelyketju olla edes vähän oikean suuntainen? Nyt vasta pähkättyäni JokiPo -pelin erätauoilla tuota puristelua älysin, että täytyy miettiä sen männän liikesuuntaa sillä hetkellä kun sytytys ja räjähdys tapahtuu.
Mutta Axtec mikä Axtec. Katsoo nyt sitten, miten tuo käynti tai käyntihäiriö jatkuu. Tyhjäkäynnitönhän tämä oli kun ajoin HHellssinkistä kotiin Markikseen.
Mutta tuosta puristuksesta ja sytytyksestä. En niistä vielä aivan hirveästi ymmärrä, mutta laitan tähän luuloni.
1. Puristystahdissa polttoaineseos puristetaan mahdollisimman räjähdysherkäksi.
2. Sytytyksen olisi tarkoitus tapahtua optimaalisessa puristyspaineessa.
3. MUTTA: Tapahtuuko sytytys puristustahdissa ennen vai jälkeen kun mäntä on saavuttanut lakipisteensä eli yläkuolokohdan? Ah! Tietenkinhän sytytys on tapahduttava kun mäntä on jo menossa alas. Voi minua pässiä.
4. Eli kuten Jokari sanoi, 98 voi räjäyttää aiemmin. Mäntä on mennyt vasta hivenen alaspäin ja polttoaineseos on kovemmassa paineessa VIELÄ. Kun liike jatkuu alaspäin paine laskee. 95 pitää sytyttää myöhemmin ja 92 vielä myöhemmin.
5. Kaikki seokset puristetaan ensin yhtä kovaan paineeseen. Sytytyksen ajoituksella säädetään se, missä paineessa kukin seos räjähtää.
6. Ajoneuvon puristuksista riippuu se, mitä puristusta seoksen tulisi kestää. Matalapuristeisissa suurissa venäläisissä Lotiskoissa (kuorma-autot, UAZ) voidaan käyttää jopa 76oktaanista.
Alkaisiko tämä päättelyketju olla edes vähän oikean suuntainen? Nyt vasta pähkättyäni JokiPo -pelin erätauoilla tuota puristelua älysin, että täytyy miettiä sen männän liikesuuntaa sillä hetkellä kun sytytys ja räjähdys tapahtuu.
Mutta Axtec mikä Axtec. Katsoo nyt sitten, miten tuo käynti tai käyntihäiriö jatkuu. Tyhjäkäynnitönhän tämä oli kun ajoin HHellssinkistä kotiin Markikseen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI
Jos seos sytytettäisiin vasta siinä vaiheessa kun mäntä on ohittanut yläkuolokohdan, niin eipä kovin häävisti vehkeet pelaisi kierroksilla. Senpä takia sytytyshetkeä pitää aikaistaa (ennakko) kierroksilla sopivasti, tiettyyn rajaan saakka. Ja onhan toki jo tyhjäkäynnilläkin ennakkoa, yleensä 1-10 asteen välillä Ladan koneissa.
Palotapahtumahan on kierroksista riippumatta kestoltaan melko samanpituinen. Siksi sama ennakko ei pelaa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla koska männännopeus on kierroksilla paljon suurempi ja aikaa palotapahtumalle on vähemmän = lisättävä ennakkoa.
Nelitahtimoottorissa palotapahtuman suurin painehuippu pyritään ajoittamaan siihen kohtaan missä mäntä on juuri ohittanut yläkuolokohdan ja on juuri ja juuri alkanut liikkua alaspäin. Tämä on nyt on toki aina jonkinlainen kompromissi, kaikilla kierroksilla tätä optimia ei voi aina saavuttaa.
Joku 76 okt. bensa vaatii todella alhaisen puristussuhteen ja laimeasti ennakkoa. Joku 6:1 puristussuhde voisi tulla kysymykseen. Missään moottorissa tuollainen liemi ei kuitenkaan kovin erikoisesti pelaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Siinä vähän perusteita. Intterwebistä löytyy paljon lisää jos haluaa näitä perusteita opiskella.
Palotapahtumahan on kierroksista riippumatta kestoltaan melko samanpituinen. Siksi sama ennakko ei pelaa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla koska männännopeus on kierroksilla paljon suurempi ja aikaa palotapahtumalle on vähemmän = lisättävä ennakkoa.
Nelitahtimoottorissa palotapahtuman suurin painehuippu pyritään ajoittamaan siihen kohtaan missä mäntä on juuri ohittanut yläkuolokohdan ja on juuri ja juuri alkanut liikkua alaspäin. Tämä on nyt on toki aina jonkinlainen kompromissi, kaikilla kierroksilla tätä optimia ei voi aina saavuttaa.
Joku 76 okt. bensa vaatii todella alhaisen puristussuhteen ja laimeasti ennakkoa. Joku 6:1 puristussuhde voisi tulla kysymykseen. Missään moottorissa tuollainen liemi ei kuitenkaan kovin erikoisesti pelaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Siinä vähän perusteita. Intterwebistä löytyy paljon lisää jos haluaa näitä perusteita opiskella.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™