1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Nakkasin tänään orkkis kaasarin paikalleen ja lähti hyvin käyntiin, kävi hyvin eikä nykiny. Ainut mitä tein edelliseen kertaan verrattuna oli se seos ruuvi n.2 kierrosta auki, tulpan tarkastusen perusteella seos on aikalailla kohdallaan mut pitää käyttää mittarissa mahdollisimman pian. Ainut mitä huomasin että pihaan palatessa kun sammutti koneen niin ilmeni jälkikäyntiä. Josko se nyt alkais toimimaan paremmin.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Pystyykö axtecissa säätämään ryypyn päällä olo aikaa jotenkin lyhentämään tai pystyykö siihen miten helposti laittamaan vaijeri toimisen ryypyn. Työmatka on sen verran lyhyt että tänä aamuna kun töihin lähdin niin aamulla tuumas vaan että kevväämällä kevväämällä mut tarpeeks kun starttas niin lähti käyntiin ja kierrokset oli ehkä hiukan pienemmät kun ryyppy päällä vois olettaa. Ja taas työpaikan pihalla kierrokset oli paljon isommat. Kuitenkin iltapäivällä pelas ihan ok kun ajelin vähän pidempään.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Löytypä pari uutta vikaa mun ladasta. Eilen työkaveri sano että mun takavaloissa on häikkää. Siellähän oli vänkärin puoli sekasin mut tuossa putsailin paikkoja ja ne alko pelaamaan, kaikki paitsi jarruvalo. Ja tuossa päivällä kävi kaks kertaa niin ettei edes yrittäny startata, ekalla kerralla riitti kun kokeili uudestaan mut toisella kerralla piti antaa nyrkkiä ratin alle virtalukon tuntumaan. En muuta keksiny syyksi kun se liitin virtalukon pohjass, rasvaa perään ja taas mennään. En kyllä tiedä miten kauan mut ainakin vielä äsken se toimi. Voi tietysti olla pelkkä kosketus häiriö kun se näytti ettei liitin olis ollu kunnolla kiinni.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Onkohan ladassa vastaava kosteankelin kirous kun joissain fordeissa? Tänään taas tyhjäkäynti heitteli ja vettäkin satoi. Aamutuimaan röpötti ja sama jatku iltapäivällä ja myös nytkytti ajaessa. Kun ryyppy lähti pois niin sitten meno tasottu mut tyhjäkäynti oli koholla. Ei auttanu vaikka polkas kaasua reilusti. Eilen toimi aivan normaalisti jos ei lasketa käynnistys ongelmaa, kun yritti startata niin kuulu vaan että naks. Todennäkösesti startin solenoidi vika eikä se juonitellu kun kerran eilen mutta tänään starttasi normaalisti. Kai tuohon starttiin saa pelkän solenoidin vaihdettua? Niin ja mainittakoon vielä se että virrat lähti kuitenkin päällä vaikka startti olikin hiljaa.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Tänään taas temppuli ja toimi ja taas temppuili. Kiristin kaasarin ja sillä sain kierros ongelman kuriin mut meno oli takkuista ja kokeilinpa solenoideja niin että nykäsin johdon irti vuoronperään kummastakin eikä ollu mitään vaikutusta käyntiin, kurkkasin myöskin tulppien väriä ja oli ne melko tummat tosin juuri sen jälkeen kun kiristin kaasarin joten voisin olettaa että seoksen ei ollu ihan kohillaan koska sai ilmaa väärästä välistä. En vielä ole kerenny käyttää mittarissa mut josko loppuviikosta sattuis löytymään aikaa.

Jonkun verran alkaa hermot olla kireällä tuon tapauksen kanssa mut edetään päivä kerrallaan. Minkähän takia solenoidien irrottaminen ei vaikuttanut käyntiin? Kokeilin kuitenkin valokynällä ja reippaasti vilkku valo. Semmosen havainnon tein että se termostaattiventiili (en ole varma onko se juuri tuon niminen) joka on siinä ilmanputsarin kyljessä.. otin alipaine letkun irti niin kuullu reilu pihahdus (pfffffft) en kyllä tiedä onko tuollakaan mitään merkitystä mut tulipa vielä mieleen.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

http://issuu.com/sepptiming/docs/lada_axtec_hoses

Tuossa kuvassa näkyvä A 240 letkun paikka on vielä hämärän peitossa, minne sen kuuluis mennä? Ainakin pitkä letku siitä menee ja hyppää koneen yli sinne hiilisäiliön suuntaan ja sitten tuossa tuo virran jakajalta tuleva/lähtevä letku on yhtenäinen eikä siinä ole tuollasta haaroitus systeemiä. En tiedä onko joku päättäny ottaa hiilisäiliön kokonaan pois käytöstä.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja degen »

Se letku todellakin kuuluu mennä hiilisäiliölle, siinä säiliössä kun on kaksi venttiiliä kannessa, niin se kuuluisi mennä ylempään pilliin siihen venttiiliin , johon tulee alempaan pilliin imusarjalta letku. Siis jos se säiliö on siellä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

degen kirjoitti:Se letku todellakin kuuluu mennä hiilisäiliölle, siinä säiliössä kun on kaksi venttiiliä kannessa, niin se kuuluisi mennä ylempään pilliin siihen venttiiliin , johon tulee alempaan pilliin imusarjalta letku. Siis jos se säiliö on siellä.
Kyllä se säilö on siellä mut vahvasti näyttää että se on tulpattu kun letkut menee pillistä toiseen. Täytyy koittaa saada letkut oikeille paikoilleen. Jos hiilipöntössä on jotain vikaa niin miten se oireilee? Joku syy sille varmasti on että miksi se on tulpattu, voi toki olla että se entinen omistaja on laittanu tukkoon koska samaran kaasarissa ei ole tarvetta sellaswlle. Vissiin näin.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuskinpa siinä vikaa on. Eihän tommonen pönttö voi edes hajota ellei sitä murjota tarkoitushakuisesti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Lueskelin kaikenlaista täältä ja muistin sellasen että se check engine valo ei pala missään vaiheessa, koitin jopa vaihtaa kaikki polttimot mut ei vieläkään löydy koko valoa.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Eikös käynnissä pitäis tapahtua jotain jos sen pääpiirisolenoidin piuhan vetää irti? Ei kyllä tuossa tapahdu mitään. Joutokäynti piirille kun tekee saman niin auto sammuu parin sekunnin sisään. Ja laitoin ne letkut hiilipöntölle, ensin ei meinannu käydä mut lähti käyntiin ja sitten kun polkas reilusti kaasua niin sitten löyty tyhjäkäynti. Kävin paikallisella varalasku paikalla kokeilemassa ja siinä vaiheessa auto tuntu vielä pelaavan mut siirryin pienemmälle tielle niin alko nykiminen mutta tyhjäkäyti kuitenkin pelas.

Ei muuta kun takasin pihalle ja pelti auki, kurkkasin tulpan väriä ja totesin että harmahtava on joten pyöräytin vähän lisää syöttöä n.1 kierros ja taas testiajolle. Ajelin erinopeuksia ja nyt ei enää nykiny mut tulpan värissä ei ollu hirveesti muutoksia. Josko tänään koittais varata aikaa mittarille.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ei kai sen kuulu sammua main johtoa irroittamalla kun pääsuutin ei oo pelissä mukana tyhjäkäynnillä... Ihan puhdasta mutuilua vain. Onnea mittaukseen! Laita hieman (vaikka 10%) RE85:sta tankkiin, ennenkuin meet mittarille, vaikkaisin, että saattaa helpottaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Nyt olis tämmönen asia että auto pelaa huonosti kylmänä (ryyppy päällä) mutta taas lämpimänä ilman ryyppyä hyvin. Kylmänä röpöttää ja ajo on nykivää. Lämpimällä koneella tyhjäkäynti on hyvä ja auto pelaa muutenkin hyvin, ei nyi eikä röpötä. Mystisintä tässä on se että ensimmäisen viikon pelas kylmänä ja lämpimänä todella hyvin, jos ei lasketa sitä kaasarin löystymistä. Jännästi su-ma yön aikana tuli vika päälle ja maanantaina kiristin kaasarin, nyt on viikko taas menny vähällä ajolla eikä oikeen mikään näyttäis olevan vialla. Jos jollain on vinkkiä mistä kannattais tätä ongelmaa lähtee selvittämään niin ideoita otetaan vastaan. Ei oikein houkuttele laittaa samaran kaasaria paikalleen koska sillä tyhjäkäynti on melko huono ja eikä oiken tehotkaan tunnu olevan sillä tasolla millä tuolla "isolohkolla" pitäis, ainakin orkkis kaasarilla tuntuu lähtevän paremmin liikkeelle.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja jta »

Olethan tarkistanu että ryyppy varmasti menee päälle?
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

jta kirjoitti:Olethan tarkistanu että ryyppy varmasti menee päälle?
Eiköhän tuo mene päälle kun kierrokset on huomattavasti "normaalia" kovemmat eikä pienene vaikka polkee kaasua (kylmänä) mut kun lämmöt nousee melkein puoleen väliin niin sitten saa kierrokset pienemmälle. Ja muistaakseni kurkkasin ilmanputsariin ja sitä kautta näytti että kyllä se ryyppy pelaa
Vastaa Viestiin