Sivu 73/218
Lähetetty: 27.7.2006 19:05
Kirjoittaja Jaska HKI
Tein jokavuotisen sukuloimisreissun.Lada senkun parantaa kuin sika juoksuaan.Matkaa taittui neljän päivän aikana noin 1700km.Auto pelasi kuin unelma.Tarkistin ja korjailin pohjan massauksia.Massaa laitoin noin 8dl strategisimpiin paikkoihin.Kulutusmittauksia tehtyäni havaitsin,että keskikulutus laskee edelleen.Yli kuuden on jo hankala päästä.Tässä kulutusmittaustuloksia.
Helsinki -Kärsämäki....510km......30.5l........5.98l/100km.Täytyy huomioida,että 130km oli moottoritietä.
Sekalaista ajoa kylillä 476,8km.....28,98l.....6.08l/100km.
Vaala-Vaajakosken ABC 336,7km....18,35l....5,46l/100km.
autossa pyörähti 30 000km mittariin.Vm. 2003 16V festifal.
Lähetetty: 28.7.2006 17:09
Kirjoittaja Jaska HKI
Lada satakympin puskurissa,alhaalla on kaksi suht;koht suurta ilmanottoaukkoa jäähdyttimen edessä.Olen pidemmän aikaa miettinyt,millä reiän peittäisi ettei aukosta tulevat kivet,hyttyset ym muu tavara pääsisi törmäämään jäähdyttimen kennoon.Sopivan osan löysin Volvo 340:n lämmityslaitteen ilmanottoaukon suojaritilästä.Ritilässä olevat kiinnikenastat poistetaan.Lämmityslaiteen sähköpistokkeelle tehdään kolo.Ritilä kiinnitetään puskuriin mustilla kipsilevyruuveilla.Ihan asiallisen näköinen,eikä tehdastekoisesta eroita.
Lähetetty: 3.8.2006 15:08
Kirjoittaja Jaska HKI
Kävin tänään katsastamassa auton,joka pitää tapahtua 32-36 kk jälkeen ensirekisteröinnistä.Leima tuli.Ainut huomautettava oli alkava pykimä oikeanpuoleisessa etujarruletkussa ja löysällä olevasta akun kiinnityksestä.Ajotietokonetta katsatusmies hieman ihmetteli kun kerroin että sillä voi kuitata vikakoodeja.Hän näet epäili että ajotietokoneen tarkoitus on peitellä mahdollisia vikoja,jotta auton saisi läpi katsastuksessa.Lupauduin jopa irroittamaan moisen epäilyttävän laitteen jolla voi mitata huoltovälejä,keskinopeutta,keskikulutusta,jäljellä olevan polttoaineen määrää,moottorin lämpötilaa ym. epäilyttäviä asioita.

..no homma jäi kuitenkin sikseen.

.
Ennen halliin ajoa käytin moottorin lämpimäksi,koska odotusaikaa oli kymmeniä minuutteja.Pakokaasuarvot olivat seuraavat:
Tyhjäkäynti CO....0,01
HC....15
O2....0,05
CO2....14,7
Lambda.......1.001
>2000r/min CO.....0,02
HC.....22
O2....0,05
CO2...14,7
Lambda....1.000
Pykinyt jarruletku pitäisi vaihtaa vuoden sisään.Seuraava katsatus vuonna 2008 elokuussa.Lada 110 HB 16V...30250km ajettu.
Lähetetty: 3.8.2006 16:26
Kirjoittaja 'aatee'
kuinkas hiljaa oot ajannu ku onkulutkset aika ok lukemissa

Lähetetty: 3.8.2006 16:53
Kirjoittaja kv60
Jaska HKI kirjoitti:Ajotietokonetta katsatusmies hieman ihmetteli kun kerroin että sillä voi kuitata vikakoodeja.Hän näet epäili että ajotietokoneen tarkoitus on peitellä mahdollisia vikoja,jotta auton saisi läpi katsastuksessa.Lupauduin jopa irroittamaan moisen epäilyttävän laitteen jolla voi mitata huoltovälejä,keskinopeutta,keskikulutusta,jäljellä olevan polttoaineen määrää,moottorin lämpötilaa ym. epäilyttäviä asioita.

..no homma jäi kuitenkin sikseen.

.
Täällä taas katsastusmies kiitteli moista ajotietokonetta ja sanoi, että sillähän auton kuntoa voi ylläpitää ja puuttua vikoihin ajoissa. Meinasi jopa, että auton ikäkin jatkuisi ajoissa korjaamisen myötä. Pyyteli kaveriakin kurkkaamaan. Katsastusmies irroitti piuhan itse, ennen kuin laittoi oman testerin. Sanoi vielä, että Ladan oma tietokone on monipuolisempi kuin heidän omansa.
Eli niin toisellapuolen Suomea on erilainen näkökanta asioista.
Lähetetty: 3.8.2006 17:02
Kirjoittaja Jaska HKI
.....maantiellä nopeusrajoitusten ylärajoilla.Koka kilometrimittari näyttää 5km/h liian vähän moottoritiellä mittarilukemat noin 130.Maantiellä 85-90.Pyrin käyttämään vitosta mahdollisuuksien mukaan jo 1500r/min.Viimeiset kulutusmittaukset tehty 3 henkilön kuormalla+matkatavarat.En ole erityisesti pyrkinyt pihistelemään.Moottorijarrutusta käytän alamäissä ja risteyksiin tullessa.Uudessa Tekniikan maailmassa on testattu pikkuautoja ja niiden kulutuslukemia seuraavassa sadan kilometrin tuntinopeudella :
Chevrolet..6.9
Citroen......6,4
Fiat............6,7
Ford...........6,1
Hyundai......7,0
Kia.............6,9
Mitsubishi...6,3
Nissan.......6,5
Peugeot.....6,1
Renault......6,0
Skoda........6,5
Suzuki.......6,3
Toyota.......6,2
Volksvagen.6,0
....Ladaa ei kyseiseen testiin otettu koska
-auto on keskimäärin 7000€ edullisempi
-kori liian tilava
-moottori liian suuri ja tehokas
-takuu liian kattava
Lähetetty: 3.8.2006 20:06
Kirjoittaja pressa
minulla vielä niin vanha 110 ettei pakollista obd-testiä suoriteta
mutta olen silti aina katsastuksessa sanonut että voin koodit näyttää autossa olevalla ajotietokoneella
ovat olleet hyvin kiinnostuneita kun voi todella ajoissa todeta vian ja huoltaa kuntoon
eli suosittelevat ja ihmettelevät kun muihin autoihin ei tälläistä saa
Lähetetty: 3.8.2006 21:53
Kirjoittaja jasu35
Jaska HKI kirjoitti:.....maantiellä nopeusrajoitusten ylärajoilla.Koka kilometrimittari näyttää 5km/h liian vähän moottoritiellä mittarilukemat noin 130.Maantiellä 85-90.Pyrin käyttämään vitosta mahdollisuuksien mukaan jo 1500r/min.Viimeiset kulutusmittaukset tehty 3 henkilön kuormalla+matkatavarat.En ole erityisesti pyrkinyt pihistelemään.Moottorijarrutusta käytän alamäissä ja risteyksiin tullessa.Uudessa Tekniikan maailmassa on testattu pikkuautoja ja niiden kulutuslukemia seuraavassa sadan kilometrin tuntinopeudella :
Chevrolet..6.9
Citroen......6,4
Fiat............6,7
Ford...........6,1
Hyundai......7,0
Kia.............6,9
Mitsubishi...6,3
Nissan.......6,5
Peugeot.....6,1
Renault......6,0
Skoda........6,5
Suzuki.......6,3
Toyota.......6,2
Volksvagen.6,0
....Ladaa ei kyseiseen testiin otettu koska
-auto on keskimäärin 7000€ edullisempi
-kori liian tilava
-moottori liian suuri ja tehokas
-takuu liian kattava
Älä,älä Jaska HKI riko vaihteistoas jurruttamalla liian alhasella nopeudella liian isolla vaihteella, kaveri rikkoi just samaran laatikon kun ajeli jatkuvasti jo 60:in vauhtia 5-vaihteella.

Lähetetty: 3.8.2006 23:00
Kirjoittaja Lada-Jussi
katsastusmies oli aivan oikeassa. eikös obd-testin tarkoitus ole juurikin ilmiantaa jos autossa on ollut joku vika. tietokoneella koodit voidaan putsata ja auto menee läpi leimasta. sinänsä aika hauska toi obd-testi, kerran vika tarkoittaa, että auto paaliin tai pellolle.
Lada-Jussi on myös oikeassa. Ei sitä vitosta kannata käyttää niin aktiivisesti, kai se vitosella jurnuuttaminen hajottaa noita takavetojenkin 5-v laatikoita, kun aina pitää ajaa niin ettei vaan moottorin kierrokset kuuluisi ohjaamoon. Samaran kytkinkin varmaan tykkää huonoa tollasesta.
Lähetetty: 4.8.2006 5:44
Kirjoittaja Nonnis
^Puhuuko Jussi itsestään kolmannessa persoonassa?
PS Ei sen OBD-testin tarkoitus kai oo autoa paaliin tuomita, eikö sen OBD:n osoittaman vian voi korjata yhtä lailla kun lienee tarkoitus korjata ajotietokoneen osoittamat viat.
Lähetetty: 4.8.2006 9:13
Kirjoittaja Jaska HKI
Nonniksen mielipide on asiaa.Ei kait se katsastuksen etuoikeus ole tietää mikä mahdollinen vika autossa on.Asioiden mystifiointi ei kai aja kenenkään asiaa.
Lähetetty: 4.8.2006 11:25
Kirjoittaja Festival
Mikä mahtaa olla 110:ssa järkevä nopeus vitosen käyttöön? Ekoautoiluohjeissa suositellaan nopeaa kiihdytystä ja sitten vitoselle vaihtoa kaupunkiajossakin.
Lähetetty: 4.8.2006 11:41
Kirjoittaja aon
Jaska HKI kirjoitti:Asioiden mystifiointi ei kai aja kenenkään asiaa.
Ajaisiko merkkikorjaamon asiaa?

Lähetetty: 4.8.2006 14:32
Kirjoittaja jasu35
Festival kirjoitti:Mikä mahtaa olla 110:ssa järkevä nopeus vitosen käyttöön? Ekoautoiluohjeissa suositellaan nopeaa kiihdytystä ja sitten vitoselle vaihtoa kaupunkiajossakin.
Oma kokemuksen perusteella sanoisin että 80km/h ja siitä tietysti ylöspäin,tai noin 2300-2500 kierroksen alueella alkaen,110:hän menee aika hiljaisesti vielä 90:in nopeudessakin 4 vaihteellä.

Lähetetty: 4.8.2006 17:55
Kirjoittaja pressa
itse käytän tasaiseen taajama-ajoonkin (55km/h) viitosta
mutta koskaan en viitosella kiihdytä/vedätä
takavetoisellakin ajoin samoin ja silti vielä myydessäkin n. 160tkm oli laatikko täysin ehjä
sitä en tiedä miten nykyään kyseisellä autolla ajetaan mutta vieläkin toimii ja on muuten axtec