Mä vaihdan yleensä vasta satasen paikkeilla vitoselle.....Festival kirjoitti:Mikä mahtaa olla 110:ssa järkevä nopeus vitosen käyttöön? Ekoautoiluohjeissa suositellaan nopeaa kiihdytystä ja sitten vitoselle vaihtoa kaupunkiajossakin.
Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Ostin Lidl:istä uudet lattiamatot puhkikuluneen tilalle.Käyvät varmaankin ainakin sataan yleisempään automerkiin.Maksoi 10€.Painavat ovat ja paksut.Painon mukaan alkuperäiset saisivat maksaa alle 5€
Töissä käytetään Sika 221 silikonia.Sitä näköjään käytetään ilmakanavissa,autoissa ja asuntovaunuissa.Jopa panssariauton ovien kaasutiiveys sillä taataan.Varmaankin oikeaa kamaa ikkunoiden tiivistykseen.Kuinkahan monessa HB:ssä vedet valuu takakonttiin?

Töissä käytetään Sika 221 silikonia.Sitä näköjään käytetään ilmakanavissa,autoissa ja asuntovaunuissa.Jopa panssariauton ovien kaasutiiveys sillä taataan.Varmaankin oikeaa kamaa ikkunoiden tiivistykseen.Kuinkahan monessa HB:ssä vedet valuu takakonttiin?
Riippuu hyvin paljon välityksistä ja moottorista.Idän Ihme 1 kirjoitti:Lada110 kirjoitti:Mä vaihdan yleensä vasta satasen paikkeilla vitoselle.....Festival kirjoitti:Mikä mahtaa olla 110:ssa järkevä nopeus vitosen käyttöön? Ekoautoiluohjeissa suositellaan nopeaa kiihdytystä ja sitten vitoselle vaihtoa kaupunkiajossakin.
Kyllä mun 1.3 Toitsulle riittää tasasella hyvin 2000 rpm (~65-70km/h), Ladasta en sitten tiedä..
.
e
Taktiikkani on siis kiihdyttää mahdollisimman nopeasti (ilman revittelyä) loppunopeuteen.
Ennen "ekoautoiluani" vaihdoin aina 70-80:n välillä vitoselle.
Mä vaihdan vitoselle siinä 60:n tienoilla (mittarin mukaan n.67). Kokeilin jokin aika sitten ,kun kaverin kanssa tuli puhetta em. ekoautoilusta. Jos siis loppunopeus on siinä tienoilla. Jos vielä tarvii kiihdyttää esim. motarille tultaessa, niin sitten 70-80 välillä, koska alemmalla nopeudella kiihtyvyys on huomattavasti heikompaa.noose01 kirjoitti:Riippuu hyvin paljon välityksistä ja moottorista.Idän Ihme 1 kirjoitti:Lada110 kirjoitti:Mä vaihdan yleensä vasta satasen paikkeilla vitoselle.....
Kyllä mun 1.3 Toitsulle riittää tasasella hyvin 2000 rpm (~65-70km/h), Ladasta en sitten tiedä..
Taktiikkani on siis kiihdyttää mahdollisimman nopeasti (ilman revittelyä) loppunopeuteen.
Ennen "ekoautoiluani" vaihdoin aina 70-80:n välillä vitoselle.
Enpä tiedä,tiivisteessä oli alle sentin kokoinen kohta josta tiiviste oli pettänyt.Mikäli tiivisteen laatu on linjassa muiden tiivisteiden kanssa,en ihmettele yhtään miksi se petti.Toisaalta,menee noita kannentiivisteitä muistakin autoista hajalleIdän Ihme 1 kirjoitti:Itseänikin kiinnostaisi miksi, kun ei oo omaa tarvinnu vieläkään avata.ff8728 kirjoitti:Hyvä että onnistuit. Mistähän syystä kannentiiviste petti, onko käsitystä
Ajonestosirun siirto avaimeen
Huomasin tälläisen jutun että ajoesto kapulan sisältä voi siirtä sirun avaimessa olevaan paikkaan jolloin ei tarvitse kuin näyttää avaimen kulmaa lukulaitteeseen ja startata... huomattavasti helpompaa käyttää ja varkaat ei tajua niin helposti juttua =)
Pari kuvaa olis galleriassa jutusta... sirun telineen saa ulos avaimesta helposti esim. kysisaksilla....
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0019&pos=0
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0019&pos=1
kuvat hieman suttuia mutta kai niistä selvän saa....
Pari kuvaa olis galleriassa jutusta... sirun telineen saa ulos avaimesta helposti esim. kysisaksilla....
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0019&pos=0
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0019&pos=1
kuvat hieman suttuia mutta kai niistä selvän saa....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Peräkontin kaukalosta löytyi edelleen vettä.Siis vikana ei ole takana oleva kolmiolasi,ja sen tiiveys.Kaikista ihmeellisintä on se että vesi oli kaukalossa,mutta sen alusta oli kuiva.Tässä alkaa kohta paukut loppua.Jos peräluukun tiiviste vuotaisi,niin silloin se tippuessaan kastelisi peräkontin toppaukset.Yksi vaihtoehto on se että jollakin on peräkontin avain ja käy sinne yöllä kaatamassa vettä.Tämä tapahtuu sateisina öinä.
115 tkm mittarissa tolla mun farmarilla, en ole enää Deltan huolloista välittänyt, vaihdellut itse öljyt ja kuluvat osat. Nyt syttyi öljyn varovalo, se valkoinen vaan paneelissa, mutta kuitenkin tarkistamaan öljyt. Ihmettelin suuresti kun öljy näytti mittatikussa ikäänkuin vaahtoavan vaaleana. Moista en ole ennen nähnyt, tosin yleensähän öljyt tarkistetaan vasta jonkin aikaa seisoneesta autosta. Paikalle osunut toveri arveli öljyn seassa olevan vettä (!) ja tätähän toki säikähdin; joko tuli Delta -keikka eteen. Nyt olen muutaman kerran tarkistanut öljyt ennen ajoonlähtöä, enkä kyllä näe mitään kummallista tikussa, vesi kai pisaroisi siinä pinnalla tai jotain? Sanokaas jos tiedätte, vaahtoaako öljy heti ajon jälkeen katsottuna vai mistä kummasta on kyse?
PS Olihan se aamuvarhain ja inehmo vähän nukuksissa, mutta kaksikin toveria näki saman vaahtoamisen!
PS Olihan se aamuvarhain ja inehmo vähän nukuksissa, mutta kaksikin toveria näki saman vaahtoamisen!
Paitsi jos käyttää Shellin öljyä talvella.... Opeleissa ainakin vaahtoaa vaikka pahvi ehjä....Idän Ihme 1 kirjoitti:Jos öljy vaahtoaa, niin kansipahvi mitä ilmeisimmin paskana...
Tuskin koneessa niin huonoa öljyäkään on............................ ?
On useamman vuoden kokemus asiasta että näin tapahtuu Shellin öljyillä.... Omaan 110:n vaihtoivat deltalla huollossa Shellin öljyt talvella ja pari päivää meni kun koitti pakkas aamu ja starttasin niin helvetillinen nakutus kävi jolloin auto delttalle ja vaihtoivat mobiilit tilla jolloin nakutus loppui... Shellin öljy ei pysynyt hydraali nostajissa sisällä??Idän Ihme 1 kirjoitti:En ookaan ennen moisesta kuullu, vaikka monenmoista öljyä on tullut käytettyä. Vaan ehkä sit kannattaa vaihtaa eka öljyt ja kattoo sit jos ei enää vaahtoais...Lada110 kirjoitti:Paitsi jos käyttää Shellin öljyä talvella.... Opeleissa ainakin vaahtoaa vaikka pahvi ehjä....Idän Ihme 1 kirjoitti:Jos öljy vaahtoaa, niin kansipahvi mitä ilmeisimmin paskana...
Tuskin koneessa niin huonoa öljyäkään on............................ ?
Aikoinaan Ranskan autoja hajos talvella tien poskiin kun huohottimet jäätyi... Shellin öljyä käyttivät esiöljyina noissa... jälkeen päin asentelivat joitain lämmittimiä niihin....Lada110 kirjoitti:On useamman vuoden kokemus asiasta että näin tapahtuu Shellin öljyillä.... Omaan 110:n vaihtoivat deltalla huollossa Shellin öljyt talvella ja pari päivää meni kun koitti pakkas aamu ja starttasin niin helvetillinen nakutus kävi jolloin auto delttalle ja vaihtoivat mobiilit tilla jolloin nakutus loppui... Shellin öljy ei pysynyt hydraali nostajissa sisällä??Idän Ihme 1 kirjoitti:En ookaan ennen moisesta kuullu, vaikka monenmoista öljyä on tullut käytettyä. Vaan ehkä sit kannattaa vaihtaa eka öljyt ja kattoo sit jos ei enää vaahtoais...Lada110 kirjoitti:Paitsi jos käyttää Shellin öljyä talvella.... Opeleissa ainakin vaahtoaa vaikka pahvi ehjä....
Autoon vaihdettiin kesällä, noin 10tkm sitten Teboilin (tietenkin) Diamond -öljyä, siis sitä TM testivoittajaa. Oletteko oikeasti koskaan katsoneet öljyjä kuumana? Voiko olla. että sen kuuluukin vaahdota kuumana?
No jos on pahvi mennyt, niin taitaa olla aika vaihtaa autoa, tätä olen muutenkin viimeiset ajat miettinyt. 120 tkm huolto lähestyy, pientä vikaa siellä täällä. Pitäisi joko viedä huoltoon tai vaihtaa nyt ja jättää viat seuraavan omistajan huoleksi. On tuo Deltan viimeisin tarjous ja nuo tuotannosta poistuneet/poistuvat Citroen Xsara, Nissan Primera, Almera jne vuodenvaihde täynnään esittelyautoja melkoisen edullisesti. Näitä mietin ajellessani kunnes havahdun; Lada allani kulkee kuin juna... Nöyrästi kaasupolkimen liikkeisiin vastaten, jazz raikaa huippuluokan kaiuttimista, kasetilta toki, mutta lämpimällä soinnilla...
Mitä hittoa; huoltoon vaan, jakohihna vaihtoon ja pesun kautta (en ole edes pessyt, kun olen ajatellut vaihtaa) seuraavat kuusi vuotta eteenpäin kuin junalla!
Niitä pikkuvikkoja on palamattomat takavalot, polttimot tod.näk. ehjät, kosketusongelmia, lämmityslaite puhaltaa joko kuumaa tai ei ollenkaan. Tästäkin selvittäneen muutaman osan vaihdolla.
Näitä mietiskelin tuossa ajellessani, en toki liikkeellä ollessa läppäriä avannut, en tosiaankaan osaa päättää; meneekö Lada vaihtoon ja millä seuraavaksi ajan! Nuoruudenaikojen Coronaa lukuunottamatta ain on ollut Lada. Toverit: tukea!
No jos on pahvi mennyt, niin taitaa olla aika vaihtaa autoa, tätä olen muutenkin viimeiset ajat miettinyt. 120 tkm huolto lähestyy, pientä vikaa siellä täällä. Pitäisi joko viedä huoltoon tai vaihtaa nyt ja jättää viat seuraavan omistajan huoleksi. On tuo Deltan viimeisin tarjous ja nuo tuotannosta poistuneet/poistuvat Citroen Xsara, Nissan Primera, Almera jne vuodenvaihde täynnään esittelyautoja melkoisen edullisesti. Näitä mietin ajellessani kunnes havahdun; Lada allani kulkee kuin juna... Nöyrästi kaasupolkimen liikkeisiin vastaten, jazz raikaa huippuluokan kaiuttimista, kasetilta toki, mutta lämpimällä soinnilla...
Mitä hittoa; huoltoon vaan, jakohihna vaihtoon ja pesun kautta (en ole edes pessyt, kun olen ajatellut vaihtaa) seuraavat kuusi vuotta eteenpäin kuin junalla!
Niitä pikkuvikkoja on palamattomat takavalot, polttimot tod.näk. ehjät, kosketusongelmia, lämmityslaite puhaltaa joko kuumaa tai ei ollenkaan. Tästäkin selvittäneen muutaman osan vaihdolla.
Näitä mietiskelin tuossa ajellessani, en toki liikkeellä ollessa läppäriä avannut, en tosiaankaan osaa päättää; meneekö Lada vaihtoon ja millä seuraavaksi ajan! Nuoruudenaikojen Coronaa lukuunottamatta ain on ollut Lada. Toverit: tukea!
Sinulta, Jaska, olisin toivonut enemmän kannustusta; olethan tämän(kin) palstan ahkerimpia kirjoittajia. Moneen ongelmaan olen saanut Sinulta vastauksen, niistä kiitos kaunein!
Oliko tämä nyt jäähyväiskirje Teille kaikille? Vaihdanko todella pienten vastoinkäymisten vuoksi merkkiä? Tukea toverit! Onko tärkeää, että autossa, jota kuljettaa meidän kaltaisemme "hyvä kuljettaja" on räjähtäviä muovipusseja siltä varalta , että vastaamme ajaa rattijuopp tms.
70-luvulla olin työasioissa kolaripaikalla, jossa Mersu oli törmännyt nappiladan keulaan. Mersukuski oli nukahtanut ja ajautunut väärälle puolelle tietä. Mersussa puskuri lomoilla, Lada rytyssä puoleenväliin, olin siinä kun palomiehet (lehtikuvaaja ammatiltani) nostivat uhrin autosta. Ensin näytti kokonaiselta ihmiseltä, sitten ikäänkuin suli kasaan, tiellä oli vain kasa jäänteitä, luita törrötti... Vieläkin tuntuu pahalta tämäm näky.
Pitäisikö oikeasti ruveta katsomaan noita turvallisuustutkimuksia, onko Ladaa edes koskaan ajettu ns. Seinään?
Näitä tässä illan viiletessä, Toscanan yössä, ihmettelen.
Oliko tämä nyt jäähyväiskirje Teille kaikille? Vaihdanko todella pienten vastoinkäymisten vuoksi merkkiä? Tukea toverit! Onko tärkeää, että autossa, jota kuljettaa meidän kaltaisemme "hyvä kuljettaja" on räjähtäviä muovipusseja siltä varalta , että vastaamme ajaa rattijuopp tms.
70-luvulla olin työasioissa kolaripaikalla, jossa Mersu oli törmännyt nappiladan keulaan. Mersukuski oli nukahtanut ja ajautunut väärälle puolelle tietä. Mersussa puskuri lomoilla, Lada rytyssä puoleenväliin, olin siinä kun palomiehet (lehtikuvaaja ammatiltani) nostivat uhrin autosta. Ensin näytti kokonaiselta ihmiseltä, sitten ikäänkuin suli kasaan, tiellä oli vain kasa jäänteitä, luita törrötti... Vieläkin tuntuu pahalta tämäm näky.
Pitäisikö oikeasti ruveta katsomaan noita turvallisuustutkimuksia, onko Ladaa edes koskaan ajettu ns. Seinään?
Näitä tässä illan viiletessä, Toscanan yössä, ihmettelen.