Sivu 9/22
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 22.3.2011 15:52
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minkäslaisesta klemmarista tässä on kyse, kun siihen on oltava joku spesiaaliavain? Niitähän on ruuvaripäisiä ja ruuvari sekä kantapäisiä. Jälkimmäiset yleensä 7 tai 8mm kannoilla.
Voihan olla etten ole osannut lukea tästä asiasta. Ja sehän on enemmän sääntö kuin poikkeus että ne avauspäät ovat niin hemmetin hankalassa paikassa ettei niihin pääse käsiksi millään. Itse olen oppinut laittamaan ne nykyään mahdollisimman helposti avattavaan asentoon. Tulee ihan mietittyä (ihmeellistä minulle) että miten se kelmmari kannattaa sijoittaa seuraavaa rassauskertaa ajatellen.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 22.3.2011 16:51
Kirjoittaja AI
Kuten edellä lukee, ihan tavallinen klemmari mutta sen verran hankalassa paikassa ja asennossa ettei saa pitkällä meisselillä kiristettyä kun ei osu oikeassa kulmassa ja lyhyellä meisselillä taas käsi ei mahdu sekaan autoa purkamatta. Joskus kymmenisen vuotta sitten jossain pajalla näin tuollaisen taipuvan avaimen ja päätin hankkia sellaisen itsellenikin, nyt sitten hankin kun kerta tarvitsen.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 22.3.2011 18:17
Kirjoittaja Jusu

Tuommoista meinaat? Ite ostin piltemasta jo ajat sitten ja on eto peli.
Motonettikin myöpi,
näyttäs olevan 16 kappaletta Lahdessa...
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 22.3.2011 18:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onkos tuossa kuvassa olevassa vempeleessä sekä meisseli että tuo holkki?
Itse availen nuo kulmikaskantaiset klemmarit pienellä räikkäsarjalla jossa on myös nivelosa tarvittaessa.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 22.3.2011 19:55
Kirjoittaja Jokari
Tästä(kin) asiasta saa tehtyä juuri niin vaikean kuin haluaa...

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 22.3.2011 20:35
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuota vaikeutta minäkin tuossa olen ihmetellyt. No, kivempaahan se on kun on juuri tarkoitukseen sopiva ja tarkoitettu työkalu.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 23.3.2011 16:32
Kirjoittaja AI
Motonetista tuon avaimen löysin. Mutta ei sekään niin yksikertaista ollut, niitäkin piruja on kolmea kokoa, 6, 7 ja 8 mm. Kaksi edellistä sentään samassa avaimessa irtohylsynä (joka jää tietysti klemmariin kiinni sinne jonnekin väliin). Varmuuden vuoksi ostin sitten molemmat että varmasti oikea koko sattuu. No ei kun mersun kimppuun. Kun sain avaimen sohittua kohdilleen ja moskat ruuvin päältä pois niin ilmenikin että klemmari onkin toisin päin, eli ruuvinpiru onkin alhaalla! Ei helkutti, nyt saa olla kevääseen kun pitää pohjapeltikin moisen takia ottaa irti. Tyydyin sekottamaan kaksi purnukkaa jäähdytysnestettä takakonttiin... Ja pitänee vielä ostaa sellainen 7 mm kiinteä avain ettei tuon irtohylsyn kanssa tarvitse pelleillä, onneksi nuo ovat sentään halpoja.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 29.3.2011 15:15
Kirjoittaja Vanja-eno
AI kirjoitti: Eli kulutus on 7,6 litraa sadalla ja tämä on sekalaista ajoa, osittain työajoa. Ei tainnut edellinen omistaja p*sk** puhua kun kertoi alle seitsemän litran rauhallisessa matka-ajossa kuluttavan.
Itse asiassa kyllä menee rauhallisessa matka-ajossa alle kuudenkin litran (varsinkin kesällä). Pienin kulutus on mulla tainnut olla yhdellä Kuopion reissulla jolloin välillä Kuopio-Lahti,Renkomäki oli kulutus 5,6 ltr/100 km.

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 1.4.2011 14:19
Kirjoittaja AI
Parina yönä ollut -16 pintaan pakkasta mutta jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt lainkaan. Tänään aamuyöstä ajelin pakkasessa töihin ja jäähdyttyään muutaman tunnin tarkistin ja ei ollut yhtään hävinnyt. Outoa. Tietysti huomenaamuna on paisuntasäiliö tyhjillään...
Turvavyö ei meinannut mennä kiinni aamulla kylmässä. Pari kertaa aiemminkin on ollut vähän jäykähkö. Pitää muistaa yrittää lukkoa rasvata jos alkaisi paremmin toimimaan.
Vähän ennen kuin pääsin kotiin Sonyn soitin vaihtoi biisiä kun edellinen loppui mutta kuului piip-piip ja näytössä USB-NO DEVICE. Ei alkanut soimaan vaikka sammutti ja laittoi uudestaan päälle. Mielenkiintoista tämä nykytekniikka!
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 3.4.2011 7:54
Kirjoittaja AI
Nyt kun oli lauhaa aamuyöstä ja töihin ajelin niin olihan sieltä jäähdytysnestettä hävinnyt! Ei sentään merkkivalo vielä syttynyt. Eli ensi talveksi katsastuksen lisäksi tästä tuo vuoto on paikallistettava ja korjattava, lämmityslaitteen puhallin uusittava sekä se kiertovesipumppu tutkittava että pyöriikö lainkaan.
Turvavyön lukkoon suihkautin CRC:tä. Kuivaltahan tuo näyttikin. Ei vaan ollut pakkasta tarjolla että olisi voinut todeta oliko rasvauksesta hyötyä.
Soittimen korjaus oli helppo. Muistitikku (minikokoinen Transcent) irti ja tarkistus, kontaktipinnat olivat puhtaat, tikku takaisin ja soitin päälle. Lähti soimaan biisistä 65 mihin se jumittuikin.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 4.4.2011 15:26
Kirjoittaja AI
Vastaantullut rekka lennätti satsin kiviä päälle. Tuloksena sormenpään kokoinen jälki tuulilasissa joka oli täysin virheetön. Onneksi tuli sentään oikealle puolelle ettei menoa haittaa.
Nyt tuota jäähdytysnestettä on näköjään alkanut vuotamaan enemmänkin, jos huomenna olisi vähän kuivempaa niin saattaisi vuotokohdan löytääkin. Kohtahan tämä laite jääkin kesätauolle kun saa Ladan hangesta liikkeelle, on sitten aikaa paremmin tutkia ja korjailla, kestäisi vielä viikon kasassa.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 11.4.2011 10:37
Kirjoittaja AI
Kun tuo kesälada tuli todettua toimivaksi ja vielä sitikkakin on myymättä niin uskalsin laittaa tämän liikennekäytöstäpoistoon. Ei ihan hirveästi huvita maksaa lähes 150 € kolmessa kuukaudessa käyttövoima/ajoneuvoveroa jos vähällä ajolla on. Ilmojen lämmettyä pitää tutkia mistä tuota jäähdytysnestettä vuotaa ja korjata, vaikka sitten vaihtamalla se edellisen omistajankin epäilemä alavesiletku joka maksaa lähes 100 €. Myydäkin tämän voisin jos jotakuta kovasti kiinnostaa, en kovin halvalla tosin.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 18.4.2011 19:50
Kirjoittaja Pavlovits
Tämmöinen vanha dieselmersu olisi hieno. Vm.1936

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 19.4.2011 8:47
Kirjoittaja Pavlovits
Kyllä tuo umpikorinen on Mersun ensimmäinen diisseli.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 19.4.2011 11:22
Kirjoittaja AI
Takaisin aiheeseen: Tässähän tuo lämmityslaitteen puhallin kitisee ja ropisee. Netistä äkkiä vilkuilin hintoja ja uusi maksaa noin 120 €, jossain purkaamossa käytetystäkin 50 € pyydetään. Hinnakasta. Vaihtotyötä googletin äkkiä ja pitäisi pyyhkimien mekanismit purkaa pois, helppo homma...