Sivu 9/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 18.11.2010 17:58
Kirjoittaja lada.h.s
Jos Imatra tuottaa niin vähän niin mites sitten Kolme Rotkon Pato Kiinassa, Hooverin pato USAssa ja Sajano-Susenkaja ym Venäjällä?
Tällaisia jos pystyttäisi rakentamaan Suomeen niin kyllä elektrikaa riittäisi verkossa!

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 18.11.2010 22:23
Kirjoittaja rainbow6
Sdelano v SSSR kirjoitti:Jos 95E10 hinnoitellaan kalliimmaksi kuin 98E, johtaa se 95E10:n menekin romahtamiseen. Tällainen hinnoittelu on käytännössä mahdoton.

Moottoripolttoaineiden hinnasta valtaosa on veroa; raaka-aineiden hinnoittelu vaikuttaa kuluttajahintaan vain vähän.

Kauppalehdessä esitetyt arviot vaikuttavat hintavedätykseltä.
Terve! Ensimmäinen viestini foorumille, terve vain kaikille.

Olen samaa mieltä että tulevan E10:n hinnassa on varmasti vedätystä, mutta tuleva 98E5 eli käytännössä nykyinen 98E ei tule missään nimessä olemaan halvempaa koska silloinhan E10 olisi täysin turha polttoneste. Niinpä 98E:n hintaa tullaan luultavasti nostamaan keinotekoisesti - onhan selvä että valtiovalta haluaa mahdollisimman monen bensiiniä tankkaavan kuluttajan käyttävän uutta E10:tä. Ite uskon että hintaero tulee olemaan noin 10 snt, ikävä kyllä. Todella hyvä jos se on vain muutamia senttejä, toivon todella olevani väärässä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 19.11.2010 3:12
Kirjoittaja Kustaa
pressa kirjoitti:Asiantuntevalla asenteella kirjoitettu juttukin löytyy ykköset lehdestä http://83.150.127.62/erez/fsi/fsi.swf?& ... PageSounds
:)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 21.11.2010 8:14
Kirjoittaja AI
Tuossa Ykköset-lehden jutussa tuo vertaus Masinolin käyttöön mielestäni hieman ontuu. Onko kukaan tosissaan kaatanut tankilliseen neljää litran pulloa Masinolia jäänestotarkoituksessa? Silloinhan sitä on se 10 %. Jotenkin muistaisin sitä suositellun 1-2 % laitettavan.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 21.11.2010 10:35
Kirjoittaja pressa
Eipä kukaan sitä 4 pullollista kaada, mutta pullollisenkin jotkut laittavat (ja nyt jo valmiiksi se 5%) niin 7.5% on jo muuta kuin bensaa. Siksi tohtii sanoa ettei tuo mitätön 2,5% lisäsys enää tee mitään. No jokainen saa tulkita nuo vtt:n polttoainejakelulinjojen testit ja gaussin syövyttävyys taulukot miten haluaa, ja odottelee ensivuoteen ja kokeilee sitten itse...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 21.11.2010 10:51
Kirjoittaja 1500i
^Toiset käyttää toiset ei.
Itselleni aivan vieraita aineita nuo polttoaineiden lisäaineet. Työntäähän nuo toiset diisel satasta ihan vain kaiken varalle tankkiin :? *ittu huoltasivat vehkeesä ja käytäsivät sellaista pa:ta mitä keli vaatii eivätkä leikkisi kemistiä. Vähän ohi, mutta kuitenkin...

Itse en taas usko tuohon linjojen ym. syöpymis asiaan koska "tieto" mitä levitetään näyttää olevan sitä samaa ja lopuksi viittaus autojen maahantuojien listaan jne...
Eikös sen pitänyt jäädä halvemmaksi alunperin tuon uuden bensan, mutta jossain vaiheessa tulikin ilmi, että raakaaine kustannukset ym. eivät mahdollista sitä. Sellanen kusetuksen maku jäi taas siitäkin hommasta kuten näitä muistakin viimeaikaisista ympäristön pelastus vouhotuksista (toimivat myynti puheissa käytännössä ei :lol: pska nakki niille, jotka sellaisen on investoineet, no pääseehän siinä "laitosmieheksi", kun sellaisen ostaa eli huonoa huonon vellomiseen ja juomavettä se ei silti ole.)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 21.11.2010 11:55
Kirjoittaja AI
Onko kukaan tosiaan jäänestoa vielä sen jälkeen käyttänyt kun sitä on jo valmiina 5 % nykybensassa? Mutta jotkut jäänestothan oli isopropanolia, sillä joskus kasettinauhurin äänipäitä tuli puhdisteltua kun sellaisia oli olemassa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 21.11.2010 17:18
Kirjoittaja lada.h.s
Tai avokelanauhurin. Niinkuin minä teen, mutta onnistuu myös Neo Amiksella eiku Amiseptilla.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 21.11.2010 17:43
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Noin kuukausi sitten oli radio Suomessa aiheeseen liittyvä valtakunnllinen radio-ohjelma johon sai soittaa ja kysellä etanoliseosbensiinistä. Siellä oli muutama ns. "viisas" asiantuntija (olisikohan ollut Nesteeltä) jotka sitten vastailivat kysymyksiin. Ihmiset kyselivät tapansa mukaan ihan typeriä asioita, ja joita en edes enää muista.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 22.11.2010 21:10
Kirjoittaja mush
Kyseinen ohjelma löytyy areenasta, kuuntelin mielenkiinnosta sitä jonkin aikaa. Jätin sikseen siinä kohtaa kun yksi asiantuntijoista oli jo jatkamassa dieseliäkin etanolilla.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 24.11.2010 17:30
Kirjoittaja Latari
Ykkösten jutun kaikki on kai jo lukenut, kiitos tän foorumin! Taisi olla ainoa järjellä kirjoitettu artikkeli aiheesta. Onhan lehti tosin Etelä-Pohjanmaalta, jossa väen ei tarvi olla niin pirun kateellista eikä kirjoittajakaan "armoitettu asiantuntija". Kyllähän tää etanolitouhukin perustuu rahanahneuteen ja itsensä korostamiseen (=Ladaan ei sovi etanoli hah-hah). Alkuperäiskansoilta riistetyillä alueilla viljellään nyt etanolia, kun siitä saa isommat voitot kuin ruuasta. Ruokaa kun ei köyhillä ole varaa ostaa, mutta rikkaat tarttee autoihinsa sitä etanolia (tai ainakin pakotetaan ostaan). Meni vähän politiikan ym. puolelle mutta sainpahan sanottua 8)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 24.11.2010 23:03
Kirjoittaja pressa
Latari kirjoitti: eikä kirjoittajakaan "armoitettu asiantuntija"
Siis kuten tekstissä mainitaan, kirjoitti maakunnan pää-äänen kannattaja jutun missä oli "huoltomies" sanonut että: lada lakkaa toimimasta E10 bensalla, siksi tittelillä koreilu tekstissä...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 26.11.2010 23:10
Kirjoittaja E.P.
Luin ketjun eilen läpi. Jäin kaipailemaan tarkempia perusteluja sille, että etanoli ei olisi pahempi liuotin kuin bensa. Kansantarun mukaan Masinolia ei pidä laittaa bensan sekaan liikaa juuri siksi, että sillä on kuivattava ja liuottava ominaisuus. Vähintäänkin kuivattaa liiaksi kaasaria. Lisäksi ruiskupumpun voiteluhan on hoidettu vain ja ainoastaan bensiinillä. Entäpä nelitahdin voitelu, jossa alkoholi voisi kuivattaa sylinterin seinämiä jokaisella imutahdilla paljon pahemmin kuin bensiini. Jos siis alkoholilla on tehokkaampi liuotinominaisuus kuin bensiinillä, kuten kansantaru ja perimätieto kertoo.

Koska en henkilökohtaisesti tunne "sdelano v SSSR":ää, niin uskallan kysellä parempia perusteluja sille, että miksi kansantarun mukaan alkoholi/Masinol on pahempi liuotin kuin bensa.

Toisinsanoen, itse en ole ensimmäisenä kokeilemassa etanolilla jatkettuja polttoaineita. Bensakoneessa bensapumpun ikä bensalla ajettuna on vähintään 300tkm. Mikä on oletettu/todellinen käyttöikä etanolilla ajellessa?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 26.11.2010 23:26
Kirjoittaja E.P.
Tarkennuksena vielä, että en ole hyökkäämässä pioneereja vastaan, päinvastoin. Hyvä että joku kokeilee. En vaan tältä istumalta ole vaihtamassa etanoliin. Saa muut koeajaa ensin, enemmän kuin vaikka 5000km. :)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 26.11.2010 23:29
Kirjoittaja Uitukki
Mielenkiinnolla olen seurannut sdelanon perusteluita asiaan. En väitä että sdelano olisi väärässä tämän suhteen mutta tykkään pelata varman päälle kaikissa toiminnoissani. Niinpä olen isälleni sanonut että tankkaat vain sitä E5:sta sitten kun bensat muuttuu. Saabin kanssa otan "riskin" ja tankkaan E10:ä koska valmistaja on ilmoittanut että käy kaikkiin malleihin vm. -79 ylöspäin. Eli en tankkaa mihinkään laitteeseen E10:ä ennen kuin valmistajan tai maahantuojan taholta on tullut siunaus E10:n käytölle.