Sivu 9/16
Re: Lada 119
Lähetetty: 2.6.2013 11:12
Kirjoittaja JohnDoe
117 kulkee aika mukavasti moottoritienopeuksia, tuntuu hieman 119:ää vakaammalta, eikä ole myös mitään häiritseviä tärinöitä yms. Keskikulutus on pysynyt 5,9 litrassa, oli jo 5,8:kin pitkään, mutta pitempi moottoritieajo taas nosti sitä hieman. Semmoinen pieni kosmeettinen haitta on, että kojelaudan sisältä kuuluu pientä peltistä räminää, 119:ssä ei samanlaista ole, 112:ssa taas kylläkin. Etukaiuttimet ovat vielä asentamatta, pitää katsoa koska tässsä innostuu kuviosahailemaan reiät nille.
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.6.2013 12:08
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Miten on 117 toiminut kesäkuussa?? Onko noissa Kalinoissa samanlainen ajovalojen korkeudensäätölaite kuin Samaroissa ja Satakympeissä??
Re: Lada 119
Lähetetty: 16.6.2013 6:40
Kirjoittaja JohnDoe
Ongelmatonta ajoa on ollut alle 6 litran kulutuksella. Valojen korkeutta muutellaan elektronisesti eli vanhempien mallien tyyppiviasta ollaan erossa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 9.7.2013 10:21
Kirjoittaja JohnDoe
117:aan sain jo jokin aika sitten uuden alkuperäisen takaputkenkin, mutta jäänyt vielä vaihtamatta, kun hitsattu korjaus on kestänyt. Pidempi reissu nyt taas takana, pitkä moottoritieajo nosti keskikulutuksen 6,0 litraan. Toisesta etujarrusta on vain alkanut kuulumaan kitinää, täytyy tutkia jossain välissä. Vaimo tykkää enemmän ajella 119:llä, lähti sillä eilen sukulaisillaan käymään - 117:n elektronisen pakkilukon kanssa on ollut muutama ongelma, vaimo ei ole saanut pakkia päälle. Itsellekin on oikutellut kaksi kertaa, mutta on auttanut ohjekirjan neuvoma "pakkaskonsti", eli kirjasen mukaan kovalla pakkasella jos ei meinaa pakkia saada päälle, niin kytkin pohjaan ensin 20 sekunniksi ja sitten toimii. Itse totesin myös, että pakkilukon voi ohittaa kytkemällä pakin päälle auton virtojen ollessa katkaistuna, tässä tilassa elektroninen lukko on poissa toiminnasta. Olisiko kyseessä jopa erinomainen oivallus tuotesuunnittelun puolella: elektroniikan hajotessa pakin kytkeminen on kuitenkin mahdollista, eikä autolla tarvitse sen vuoksi jäädä jumiin.
Hieman on harkinnassa, kun ei tämä autokauppa niin tunnu käyvän, että voisi vaikka kuukaudeksi laittaa 117:n pois liikennekäytöstä ja ajella 112:lla, joka on nyt ollut tosi vähällä ajolla. Eurosamaran poistin juuri liikennekäytöstä myös, vähän tullut turhia kulujakin sen kanssa, kun on pari kuukautta käytännössä vain seissyt - talvirenkaatkin ovat vielä alla.
Re: Lada 119
Lähetetty: 9.7.2013 11:16
Kirjoittaja AI
Mikä ihmeen tarkoitus on elektronisella pakkilukolla???
Re: Lada 119
Lähetetty: 9.7.2013 14:27
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Kalinan peruutusvaihdelukosta saa tietoja vaikkapa googlaamalla "Lada Kalina блокировки заднего хода".
Google-kääntäjä tekee venäjästä aika ymmärettävää englantia, jos tarvis.
Pakkilukko on helppo ottaa pois käytöstä, jos niin halutaan.
menestystä
SvS
Re: Lada 119
Lähetetty: 19.7.2013 9:51
Kirjoittaja AI
Vaivaa mieltäni edelleen että mikä tuon elektronisen pakkilukon tarkoitus on?
Re: Lada 119
Lähetetty: 19.7.2013 10:57
Kirjoittaja Smoppi
Pakkilukon tarkoitus lienee estää pakin saaminen päälle auton liikkuessa eteenpäin. Aika ronskit otteet kyllä saa muutenkin olla, jos meinaa synkronoimattoman pakin saada vauhdista päälle. Normaalisti se vain rutisee eikä mene päälle ennenkuin rattaat ovat pysähdyksissä.
Re: Lada 119
Lähetetty: 25.8.2013 21:06
Kirjoittaja JohnDoe
Uusi pakoputki vihdoin vaihdettu, olikin jo hitsauskorjaus osittain alkuperäisestä pettänyt. Etujarruista kuuluva vinkuna näyttäisi aiheutuvan ruosteesta jarrulevyissä, eli pitää vain jarrutella vähän kovemmin. Eivät ole sylinterit jumissa ja palatkin ovat kuin uudet.
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.9.2013 11:59
Kirjoittaja JohnDoe
117:n etujarrujen vinkuna ei lakannut ja tarkempi tutkinta kertoi syyn: jarrupaloista oli kitkamateriaali irronnut metallista. Nyt on uudet tarvikepalat paikoillaan ja hyvin toimii. 117:aankin käy Samaran palat, vaikka esim. Motonetin WWW-palvelu ei 117:lle tarjoa mitään jarruosia, ABS:n lisäksi muuta eroa ei 119-mallin jarruihin ole.
Kohta pitää 117:nkin kanssa alkaa 30 000 km huoltoa tekemään, jos vaikka ennen talvea ehtisi. Mittarissa on nyt reilut 25 000 km. Uusi polttoainesuodatin löytyy, ilmansuodatin on vielä ostettava. Sdelanon neuvoja noudattaen sytytystulppia en vielä vaihda näissä kilometreissä... Mutta mitenhän on jarrunesteen laita? Mietin, että onko vaihtamiselle mitään syytä, jos sekaan ei ole kondensoitunut liikaa vettä? Huolto-ohjelman mukaanhan pitäisi 30 000 km kohdalla vaihtaa. 119:ään tuli itse asiassa vaihdettuakin.
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.9.2013 15:33
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Vaihda vaan, oma kokemuksen ja vähän muidenkien kokemuksen mukaan, kun välillä jarrunesteet Samaraan/Ladaan vaihtaa niin jarrut toimivat paremmin/ täsmällisemmin, etenkin talvella. Mulla on tosin jarruputkien vaihtamisen yhteydessä ollut vähän niinkuin pakkokin nesteet vaihdella. Ei sitten sylinteritkään tai paineentasaaja niin helposti jumita.
Sulla tosin on ABS jarrut kai siinä niin en sitten tiedä niistä mitään mutta eiköhän nekin siitä tykkää.
Re: Lada 119
Lähetetty: 5.10.2013 17:17
Kirjoittaja JohnDoe
Ensi viikolla voisi vihdoin ehtiä 30 000 km huollon tekemään 117:aan, nyt mittarissa on vajaat 29 000 km. Jarrunesteet, öjyt ym. tarpeet on hankittuna. Vaikka huoltokirjaa ei autossa tullut mukana, pystyi jotain rekunstroimaan muutaman paperin perusteella: öljynvaihdosta löytyi kuitti ja tämän jälkeen katsastuskuitti kuukauden päästä, jolloin mittarissa oli 15 000 km. Siitä voi päätellä, että öljyt on vaihdettu oikeaan aikaan. Lisäksi löytyi Deltan luovutushuoltopaperi. Askartelinpa sitten tähän ajankulukseni huoltokirjan kopioimalla 119:n vastaavan ja poistamalla kopiosta 119:ää koskevat merkinnät. Täydensin tämän auton valmistenumeron ja kaikki tehdyt huolloit, joista dokumentaatiö löytyy. 30 000 km huollosta eteenpäin pystyy sitten täyttelemään tätä kirjaa normaalisti.
Re: Lada 119
Lähetetty: 14.10.2013 19:38
Kirjoittaja JohnDoe
30 000 km huolto tehty 117:aan. Tosin jarrunesteitä en vaihtanut kokonaan, kun mittaustulos osoitti veden määrän olevan 1%, vaihdoin vain konehuoneen säiliössä olevan nesteen, jos se hieman auttaa. Pitää jossain vaiheessa paremmalla ajalla vaihtaa koko neste. Sytytystulppia en myöskään vielä vaihtanut, odotellaan sinne 60 000 km asti.
Talvirengaskausi on alkamassa ja 117 sai alleen talvirenkaat. 119:n kanssa sen sijaan tuli pieni ongelmia: ajattelin laittaa alle 112:sta minulle jääneet renkaat (kun myin auton, en antanut Hakkapeliitta 5:sia sen mukana). Ongelmana vain on, että nuo ovat Fiatin vanteilla ja koko on 185/65 R14. Kalinan ohjekirjan mukaan tuo ei olisi sallittu koko, 185/60 kyllä käy. Päätin kokeilla, tuleeko tuon 65:sen kanssa ongelmia, mutta sain renkaat vaihdettua vain taakse. Edessä FIAT:in vanteiden liian pieni keskireikä muodostui esteeksi. Aikanaanhan keskireikiä on jo suurennettu, kun olivat 112:seenkin tiukat, mutta näemmä Kalinassa etupää vaatisi vielä suurempia reikiä kuin 112:ssa. Nyt tähän hätään en löytänyt sopivia välineitä reiän suurentamiseen, joten projekti jäi vielä odottamaan huomiseen. Sittenpähän näkee, mahtuvatko nuo renkaat ja vanteet pyörimään Kalinassa ongelmitta. Muistelen, että 112:ssakin oli jotain ongelmaa pyöriä ääriasentoon käännettäessä, eli olisikohan tuo 65 ollut siinäkin hieman väärä koko.
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.10.2013 17:01
Kirjoittaja JohnDoe
Hyvin tuntuvat 185/65:set mahtuvan pyörimään ja kääntymään, kun sain nyt keskireikiä hiottua suuremmiksi. Mitkä sitten lienevät syynä siihen, ettei ohjekirja mainitse ko. rengaskokoa. Vaikuttaisiko sitten hekentävästi ajo-ominaisuuksiin. Joku viisaampi voinee kommentoida.
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.10.2013 18:36
Kirjoittaja mikko853
Yleensähän vaihtoehtoinen rengaskoko on sellainen jonka halkaisija on noin sama kuin alkuperäisen..
Esim. 155/80/13, 175/70/13, 175/65/14, 185/60/14, 185/55/15, 195/50/15..
Tai 165/80/13, 185/70/13, 185/65/14, 195/55/15...