Sivu 9/9
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 25.10.2019 5:52
Kirjoittaja mataha
Niitä mittariston piirilevyn juotoksia kannattaa myös tarkistella suurennuslasilla, käydä kuumalla juottimella läpi kaikki epäilyttävän näköiset, folionauhatkin voi olla poikki levyllä, kosteusvaihtelu kutistaa ja laajentaa levyä, kuparinauha katkeaa, ilmeisesti ominaisuus Ladassa ja Mersussa??
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 25.10.2019 9:12
Kirjoittaja Flaiman
Enpä tunne niin hyvin näitten sähköjä että varmaksi sanoisin, mutta tässä mallisa ei ainakaan lataukselle merkkivaloa ole kytketty joka herätteenä toimisi.
Jolloin mittaristovikaan en oikein usko, jännitemittari on mutta sehän nyt saa jännitteensä mitattua mistä +johdosta tahansa.
Nytkään ei ollut latauksen sulake palanut niin ei kai mikään virtalukkokaan oikosulkuun ole mennyt. Olisko vaan molemmissa latureissa sitten vikaa.

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 25.10.2019 16:40
Kirjoittaja pressa
Minulla oli joskus laturin ankkurin johdon tinaus murtunut tuosta kollektori renkaalta, välillä kun kiihdytti korkeille kierroksille niin lakkasi lataamasta. Kun laturin hiiliä vaihtoii tms. jotain ropelsi niin taas latasi, sitten hetken päästä lakkasi. Hetki meni että löysin tuon murtuneen juotoksen. Keskipakoisvoima on kova kun laturi saa oikein jenkaa...
13.6.2010 pressa kirjoitti:Laturi huollettu (eli ankkurin käämi korjattu tinaamalla) eli lataus taas tallella...
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 4.11.2019 10:09
Kirjoittaja Flaiman
Laturin vaihdoin uuteen viikko sitten tiistaina ja hyvin on toiminut sen jälkeen. Pitää tuo vanha laturi joskus aukoa ja katsoa osaanko siitä mitään vikaa löytää.
Viikonloppuna tuli vaihdatettua tuulilasi uuteen. Ja samalla pajalla vaihtui sitten uusi jarrupääsylinteri.
Lasin vaihto auttoi, nyt ei enää aurinko häikäise, mutta jarrut edelleen tehottomat. Poljintuntuma parani, mutta ei mene eturenkaat vieläkään lukkoon.
Ostin vielä tehostimen, mutta sen vaihto jäi itselle. En tiedä pitäisikö kokeilla ennen sitä vielä toisilla jarrupaloilla.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 22.11.2019 17:01
Kirjoittaja Flaiman
Alkaa usko loppua jarrujen kanssa.
Alkuviikolla tuli etujarrupaloihin kurkattua ja nehän oli ihmeen lasittuneet.
Hioin hiomapaperilla karkeiksi, ja samalla tuli sitten hiottua rälläkällä palojen reunasta vähän tavaraa pois, ettei jäisi kanittamaan mihinkään,
mutta eipä ollut mitään apua jarrujen toimintaan.
Toissapäivänä sitten vaihdoin kuskinpuolelle vanhan satulan rungon takaisin mutta uusilla avtovazin sylintereillä, kun ei oikein täyttä luottoa noihin kokonaisiin uusiin jarrusatuloihin ole. Aika monen suusta kuullut, että saattaa olla huonoja seassa. Eipä se koko vika varmasti tässä ollut, mutta kun ei oikein männät tuntuneet siinä uudessa satulassa liikkuvan edes ilmausnippa avattuna.
Eipä vaikuttanut mihinkään. Edelleen on ne etujarrut heikot.
Samalla sitten tulikin mystinen lisävika, että poljin painuu monesti tosi syvään ja nousee nihkesti ja hitaasti sieltä ylös.
Tosi pientä takertelua oli silloin ihan heti uuden pääsylinterin vaihdon jälkeen, mutta se tuntui menevän ohi tai sitten totuin siihen.
Mutta ilmeisesti neste ei pääse virtaamaan takaisinpäin.
Pääsylinterin vaihdossa ei uusittu niitä nestesäiliölle meneviä punaisia hapertuneita letkuja. Niitä vaan lyhennettiin pari senttiä, että saa tiiviiksi. En sitten tiedä olisiko ne murentuneet niin ettei neste kunnolla virtaa.
Tai sitten ne perinteiset jarruletkut, mutta olisiko muka molemmilla puolilla sama vika..
Tehostinhan on ainoa mihin en ole koskenut mutta voisiko se edes teoriassakaan jarrutettaessa jäädä jotenkin jumiin, niin ettei poljin nousisi ylös.
Tai nouseehan se poljin mutta heti uudelleen painettaessa huomaa että on melko veltto.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 25.11.2019 23:25
Kirjoittaja Flaiman
Tänään aloitin vaihtamalla pääsylinterin vielä kertaalleen uuteen. Ei ollut apua siitäkään.
Aina jännästi ekalla jarrujenpainalluksella saattaa renkaat mennä lukkoon hiekkatiellä muttei enää uudestaan kokeiltaessa.
Arvelin sitten, että jos se tehostin sitten olisi kuitenkin viallinen, että keräisi jotenkin mystisesti painetta, kun korjausopaskin jotain vikaehdotuksia antoi tehostimen suuntaan. niin vaihdoin sitten senkin.
No eipä ollut sitten siitäkään apua. En kyllä tullut katsoneeksi oliko se tapin säätö kohdillaan.
Mutta ei ainakaan jarrut laahaa. Kun se tuntui olevan se yleisempi vika, mitä tuosta säädöstä luin.
No nyt on taas parikymmentä kilometriä ajeltu ja ainakaan poljin ei enää tunnu jäävän pohjaan, ja tuntuu ihan normaalilta, että jotain hyvää sentään.
Jarrut on nyt teholtaan sitä luokkaa, että kännykkä lentää apukuskin penkiltä jalkatilaan jarrutettaessa mutta ei kyllä tehoa tarpeeksi vielä ole.
Nythän etujarruissa on vanhaa enää jarrupalat, levyt ja jarruletkut. Pitäisikö sitten niitä alkaa vaihtamaan, jos ne on saanut jarrunestettä kun jatkuvasti saanut jarruja ilmata ja nippoja aukoa. Lada detaljin jarrupalatkin, että luulisi olevan ihan toimivat, kun sellaistakin netistä lueskelin, että jollekin liian kovat jarrupalat aiheuttanut tehottomuutta.
Käsijarru pitää tasaisesti neljän naksun kohdalla eikä takanakaan vuotoja ole, eli jossain etujarrujen puolella sen ongelman luulisi kai olevan?
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 26.11.2019 0:44
Kirjoittaja degen
Oletko mitannut jarrulevyjen paksuutta? Niiden pienin sallittu paksuus on 9 mm korjausoppaan mukaan.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 26.11.2019 8:08
Kirjoittaja Flaiman
Levyt ja palat on uudet.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 1.12.2019 23:38
Kirjoittaja Flaiman
Tänään vaihdoin Motonetistä ostetut LPR-merkkiset jarrupalat ja pistin ne ensin kuskin puolelle.
Hioin vielä hiomapaperilla levyn ulkopuolen ja jotenkuten sisäpuolelta, mitä nyt satulanraosta pystyin.
Koeajolla jarrut puolsi vasemmalle, eli jotain apua tehokkuuteen tästä palojen vaihdosta oli.
Apukuskinpuolelle sitten kun yritin paloja vaihtaa niin eipä meinanneet motonetin palat paikalleen mahtua. Muistuikin mieleen, että siellähän oli se susisatula, missä mäntiä oli pitänyt hioa. Kerta oli valmiiksi koottu satula tallissa, niin vaihdoin ensin sen ja sitten menikin jarrupalat heittämällä paikalleen.
Nyt niin liukasta, että lopullisen onnistumisen näkee, kunhan tulee kuivaa asfalttia. Mutta ainakin ensivaikutelma on paljon parempi.
Illanpäätteeksi tuli sitten asenneltua konela-tuningia.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 9.1.2020 18:42
Kirjoittaja ziguli
Tuliko jarruista hyvät? Oletko tarkistanut tehostimelle menevän letkun kunnon, että tehostimelle varmasti tulee riittävästi alipainetta?
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 9.1.2020 19:14
Kirjoittaja Flaiman
Niijoo, enpäs muistanutkaan, että tuo jarruasia jäi tuollein kesken, kun silloin oli liukkaat kelit.
Mutta tuli jarruista sitten vihdoin ja viimein ihan hyvät. Lopullista syytä huonoudelle en oikein tiedä, mutta väliäkös sillä.
Tehostimen letkun olen aiemmin vaihtanut ja sen kunto tuli tarkastettua ensimmäisenä.
Katsastuskin tälle pitäisi tehdä aika pian. Saattaisi helpottaa auton myymistäkin.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Lähetetty: 13.1.2020 11:39
Kirjoittaja Flaiman
Leima tuli huomautuksitta ja samalla vaihtoi omistajaa.