Sivu 9/170
Lähetetty: 12.11.2004 3:17
Kirjoittaja Misha
Kävin kaverin kanssa koeajamassa sen Samaran jonka hinnasta kyselin tuolla yleisellä puolella.
Kyseessä oli siis vuoden -96 neliovinen viisotperä jossa oli 1.5 litranen ruisku, uudempi kojelauta ja airbag.
Olin erittäin positiivisesti yllättynyt! Olen kerran aikasemmin ajanu samaralla ja se oli kaverin 1.3 litranen kaksovinen, ja tän tuntu oli jotenkin ihan erilainen. Ohjaustuntuma oli hirmu jämäkkä ja muutenkin autoa oli ilo ajaa. Se myös jotenkin tuntu aika isolta.
Voisin jopa sanoo, että auto tuntu ihan oikeelta modernilta autolta.
Kokemus oli sen verran positiivinen, että jos tulee autontarvetta tulevaisuudessa, etsin juuri vastaavan käsiini, sillä hintalaatusuhde oli mitä mainioin.
Oikeestaan nyt harmittaa ettei Suomessa myydä tuota venäläistä face-liftattua mallia.
Mun mielestä Samaran ulkonäkö on muuten sietänyt ajan hampaan nakertelua huomattavasti paremmin kuin 110n. Varsinkin Eurosamaran, niillä korinvärisillä puskureilla.
Mitäs mieltä te ootte?
Lähetetty: 12.11.2004 4:36
Kirjoittaja Vanja-eno
Lada Ladana ja auto autona. Samara on säälittävä puolenvälin tekele. Ei tarpeeksi Lada Ladaksi, eikä tarpeeksi auto ollakseen auto. Tämä on MINUN mielipide.
Lähetetty: 12.11.2004 9:45
Kirjoittaja jasu35
No,no vanja-eno,ostappas itelles yks oikein luksus samariini niin huomaat nauttivasi ajamisesta.

Lähetetty: 12.11.2004 12:06
Kirjoittaja Pavlovits
Vanja-eno kirjoitti:Lada Ladana ja auto autona. Samara on säälittävä puolenvälin tekele. Ei tarpeeksi Lada Ladaksi, eikä tarpeeksi auto ollakseen auto. Tämä on MINUN mielipide.
Sattuvasti sanottu
Lähetetty: 12.11.2004 12:23
Kirjoittaja Jaakkima
Itse olen muutamaa Samaraa koeistunut ja -ajanut ja todennut että siinä olisi minulle varsin näppärä kehonliikuttamisväline, mutta jää vaan haaveeksi. Minä en nimittäin taivu Sammyn suunnittelussa käytettyyn standardiin ollenkaan. Ongelmat johtuvat lähinnä pituudestani (186 cm), josta syystä ratti on sylissä, pää on katossa ja mittaristosta jää 60-120 km/h:n alue ratin taakse piiloon eli juuri se yleisimmin käytettyt nopeudet.
Lähetetty: 12.11.2004 12:56
Kirjoittaja jasu35
Jaakkima kirjoitti:Itse olen muutamaa Samaraa koeistunut ja -ajanut ja todennut että siinä olisi minulle varsin näppärä kehonliikuttamisväline, mutta jää vaan haaveeksi. Minä en nimittäin taivu Sammyn suunnittelussa käytettyyn standardiin ollenkaan. Ongelmat johtuvat lähinnä pituudestani (186 cm), josta syystä ratti on sylissä, pää on katossa ja mittaristosta jää 60-120 km/h:n alue ratin taakse piiloon eli juuri se yleisimmin käytettyt nopeudet.
No kylläpä 2 cm vaikuttaa paljon?

itse olen 184cm ja saan juuri samaraan itselleni varsin hyvän ajoasennon toisin kuin takaveto ladassa jossa saa ajaa sääret väärällään tai sitten kurotella rattiin.

Lähetetty: 12.11.2004 13:33
Kirjoittaja veli alexei
Ladaa ajetaan nii monella tapaa että ei tosikaan. Mut joo oha penkissä säätöö. Mut kyl se ergonomia yms. on tuntematon käsite. 110 en tiä kun en oo ajanut.
Lähetetty: 12.11.2004 16:59
Kirjoittaja Jaakkima
Takatuuppareissakin on eroa tuon ergonomian suhteen. Esim. nappiksessa saan ajaa sääret väärällään, mutta 07:ssa ei tarvi, vaan ajoasento melko hyvä. Ero tulee lähinnä penkistä, se on 07:ssa korkeampi kuin nappiksessa. Mutta fiilikset noissa on ihan erilaiset,nappiksen eduksi.
Lähetetty: 12.11.2004 17:53
Kirjoittaja Jusu
Meikäläinen joutuu 193cm pitkänä yleensä pujottautumaan autoon lukuunottamatta juuri Ladaa jossa ratti on korkealla ja varsinkin kun se on rallisellainen, niin sopii pitemmätkin kintut paremmin mukaan eikä tarvi niin vääräsäärisesti ajaa.
Samaran kuskinpukilla en ole koskaan istunutkaan joten arvailuksi menee, mutta matalalla olevan ratin tähden ei sinne taida pitempi immeinen ihan heittämällä mennä?

Lähetetty: 12.11.2004 18:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
jossain konelan uutisissa oli kerrottu että joku koripalloilija yli 190 cm pitkä oli ostanut itselleen uuden samaran, joten kyllä sinnekin mahtuu
olen tässä nyt pari päivää tyypittänyt äitin 2001 Samaraa 3-ovinen 1,5i euro-3, samalla siinä testaillut BK-16 ajotietokonetta. Tehoa on jo ihan liikaakin, auto sätkii käsissä aivan hulluna, ero 1300 kaasutin laitteeseen (ei katti) on valtava, vanhaa saa polkea ihan oikeesti. Euro-3 samarassahan on 76 hv, US-83 GM ruiskuisessa 71 hv. kun nyt jossain välissä pääsee ihan testailemaan tota GM versiotakin näkee erot.
itse pidän samaraa vähän tylsän näköisenä, mutta menettelee kuitenkin, etuveto on vähän häirinnyt, mutta siihen on tottunut ja alkaa toi teini-ikä jäämään niin ei enää tee mieli luistatella perää joka paikassa.
mietin juuri tuolla ajellessani kuinka sääli on ettei Samara-2 mallia tuoda Suomeen. jos se vähän 110 halvempana olisi myynnissä niin paljon mieluummin Samaran ostaisin, se on monilta osin 110:ä tyylikkäämpi ajopeli.
BK-16 ajotietokoneesta sen verran että vaikuttaa mielenkiintoiselta laitteelta ja näyttää hyvältä tuossa korkeassa kojelaudassa. harmi ettei laite käy vanhempiin samaroihin, vain Euro-3 malleihin.
näyttäisi vielä siltä ettei laitteen kalibrointikaan ole täysin korjannut kulutuslukemia, ja polttoaineen määrä pitäisi kans asettaa kohdalleen. Asentaminen korkeaan kojelautaan on vaikeaa kun liittimet pitää tehdä itse ja näpertää kiinni sinne tänne. Samara-2 mallisessa "euro" kojelaudassa pitäisi oleman valmis liitin tietokonetta varten.
Lähetetty: 14.11.2004 21:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
tänään sain startin kiinni -95 ruisku-samaraan, vielä tarvis saada jäähdytysnesteen lämpötilan anturi se on rikki, se vaikuttanee aika hyvin käynnistyvyyteen, ohjainlaite luulee että kone on kuuma, vaikka näin pakkasella se on erittäin kylmä.
Koko viikonlopun olen leikkinyt ja testaillut BK-16 ajotietokonetta, sain siihen jopa valonkin, kertyi paljon mielenkiintoista kokemusta laitteen asennuksesta, tarvii kirjoittaa aiheesta, jos ei nyt kirja, niin ohjeet ainakin... kun vaan ehtii.
Lähetetty: 15.11.2004 1:18
Kirjoittaja R-J
Mitäs toimintoja moisessa on verrattuna näihin 110in kompuuttereihin? Onko yhtä monipuolinen laite? Onnistuuko vikakoodien nollaus tms.?
Lähetetty: 15.11.2004 8:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
R-J kirjoitti:Mitäs toimintoja moisessa on verrattuna näihin 110in kompuuttereihin? Onko yhtä monipuolinen laite? Onnistuuko vikakoodien nollaus tms.?
kaikki samat toiminnot löytyy, erot on vain laitteen ulkomuodossa ja asennusjohdoissa, näyttökin on samanlainen. Tosin en kyllä saanut vikakoodeja poistumaan vaikka ohjeen mukaan sen tein, ilmeisesti vikakoodit tuli samantien takaisin, sillä en tehnyt mitään korjaustoimenpiteitä. Näytti heti alkuunsa kahta koodia jotka viittaa vääriin jännitteisiin kahdessa eri anturissa. Auto kyllä toimii ihan ok.
Lähetetty: 15.11.2004 23:10
Kirjoittaja R-J
Miten niin Lada ei ole moderni auto? Saahan siihen ajotietokoneenkin. Jolla voi nollata vikakooditkin. Vääräleuat kyllä tosin todennäköisesti kommentoisivat jotain tuosta vikakoodien nollausmahdollisuudesta, en tiedä.

Lähetetty: 15.11.2004 23:18
Kirjoittaja veli alexei
Kiva se o varmaa nollata nii ei niistä tuu sanomista katastuksessa.