Sivu 10/16
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.10.2013 22:10
Kirjoittaja JohnDoe
Vannetukun laskurilla katselin, ettei tässä nyt ihan mahdottoman suuri heitto ole "sallittuihin" rengaskokoihin. Nopeusmittariin tulee lisävirhettä +2 km/h, mutta ei kai tässä sitten muita ongelmia ole luvassa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 16.10.2013 0:21
Kirjoittaja mikko853
JohnDoe kirjoitti:Vannetukun laskurilla katselin, ettei tässä nyt ihan mahdottoman suuri heitto ole "sallittuihin" rengaskokoihin. Nopeusmittariin tulee lisävirhettä +2 km/h, mutta ei kai tässä sitten muita ongelmia ole luvassa.
Jos 185/60/14 rengastuksella mittarin näyttäessä 100km/h on todellinen vauhdi esimerkiksi 95km/h, niin vastaavasti 185/65/14 rengastuksella todellinen vauhti on 98km/h.. Ladassa kun tyypillisesti nopeusmittari näyttää sellaisen ~10% liikaa vakiorengastuksella..
Re: Lada 119
Lähetetty: 16.10.2013 12:30
Kirjoittaja JohnDoe
mikko853 kirjoitti:Ladassa kun tyypillisesti nopeusmittari näyttää sellaisen ~10% liikaa vakiorengastuksella..
Paitsi Kalinassa heittoa ei ole lähes yhtään GPS:ään verrattuna (max 1-2 km/h). Ihmeen hyvin ovat tässä mallissa saaneet kohdilleen.
Re: Lada 119
Lähetetty: 16.10.2013 22:12
Kirjoittaja mikko853
JohnDoe kirjoitti:mikko853 kirjoitti:Ladassa kun tyypillisesti nopeusmittari näyttää sellaisen ~10% liikaa vakiorengastuksella..
Paitsi Kalinassa heittoa ei ole lähes yhtään GPS:ään verrattuna (max 1-2 km/h). Ihmeen hyvin ovat tässä mallissa saaneet kohdilleen.
Kehitys kehittyy, Kalinasta ei ole omia kokemuksia, mutta takapotkut, samarat ja satakympit kuuluu tuohon 10% luokkaan

Re: Lada 119
Lähetetty: 16.10.2013 23:44
Kirjoittaja t tulppu
Takaveto 15%. Niva 2-4% samara ja 110 6-8% muista ei tietoo.
Re: Lada 119
Lähetetty: 17.11.2013 12:21
Kirjoittaja JohnDoe
Eilen vaimon kauppareissulla sanoi 119:n startti työsopimuksensa irti. Onneksi oli Autoliiton turvajäsenyys, sen verran lyhyt matka oli kotiin, että tuli hinausautoin kyydillä sekä auto että vaimo kotipihaan.
Purin tänään startin irti tarkoituksena vaihtaa tilalle väliaikaisesti startti Samara sedanista, mutta eiväthän nuo olekaan samanlaiset.
Vikana siis, että solenoidi naksahtaa, mutta startti ei lähde pyörimään, pieni koputtelukaan ei auttanut. Kun suht kiire on saada kuntoon, niin uutta starttia ajattelin nyt vaihtaa tilalle ja etsiä vahan vikaa myöhemmin, hiilissähän se todennäköisesti. Vain erikoinen sattuma näin vähän ajetulle startille (alle 40 000 km). Olisikohan 110-sarjassa samanlainen startti kuin Kalinassa? tulaa kahdella pultilla kiinni (samaran startti oli suurempi ja kiinnitys kolmella).
Re: Lada 119
Lähetetty: 17.11.2013 14:23
Kirjoittaja Smoppi
Tuskinpa hiilet yhtäkkiä lopettavat toimintaansa ilman ennakkovaroituksia. Veikkaan kosketushäiriötä jossain johdossa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 17.11.2013 15:44
Kirjoittaja pressa
Oletko kokeillut yhdistää nastoja 5 ? Jos pyörii niin vika on kosketuspinnassa 7. Hiilien loppuminen noin vähän ajetussa ei tunnu oikein ykkösvaihtoehdolta (toki mitä vähemmän ajettu lyhyttä ajoa, niin sen useampia starttauksia on).

Re: Lada 119
Lähetetty: 17.11.2013 15:57
Kirjoittaja äölkjhgf
Ja nyt kun startti on irrallaan pöydällä, voit vetää akulta apukaapeleilla nastaan 5 (sininen pressan kuvassa) plussaa ja startin runkoon miinusta. Jos ei pyöri niin hiilet lienee kulunut.
Jos pyörii, on irrottaessa sen verran tärähtänyt että hiilet saa kontaktia tai hiilissä ei mitään vikaa olekaan. Helppo tarkastaa hiilet päätylevy irroittamalla, ensin kaksi pikkuruuvia pois ja lukkorengas että hiilipaketti ei tule päätylevyn matkassa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 17.11.2013 18:20
Kirjoittaja t tulppu
Minulla 89 samarassa oli yhdeltä hiileltä kierre korkannut ja ei saanut kunnon kontaktia. Tiukempi ruuvi ja meno jatkui.
Re: Lada 119
Lähetetty: 20.11.2013 20:30
Kirjoittaja JohnDoe
Halvalla ostettu käytetty startti vaihdettu toimiattoman tilale ja hyvin taas starttaa. Venäjälät odottelen ihan uutta starttia, pitää vaihtaa se joskus käyttöön, kun saapuu.
Ilmanputsarikotelon ja siitä lähtevän torven suunnittelu on Kalinassa kyllä mennyt insinööriltä enemmän kuin vähän pieleen. Startti on kiinni paikoillaan muutamassa minuutissa, mutta ilmanputsarikotelo paikoilleen laitettaessa menee lähes tunti - irroittaminenkaan ei ihan helppoa ole. Samarassa onnistuu paljon paremmin, Kalinassa homman pilaa hieman pienempi konetila ja toiseen suuntaan lähtevä syylärin taakse menevä ilmanottotorvi.
Re: Lada 119
Lähetetty: 16.12.2013 18:31
Kirjoittaja JohnDoe
117 alkoi tänään töistä kotiin ajettaessa kiukuttelemaan, teknisissä kysymyksissä lisää. Liekö kosteasta ilmasta ottanut itseensä, kun iski päälle sytytyshäiriö kahteenkin eri sylinteriin. Kotipihaan on päästy, mutta aika näyttää, tuliko aiheutettua katalysaattorille vahinkoa ja kuinka heposti itse sytytysvika on paikannettavissa ja korjattavissa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 20.12.2013 21:08
Kirjoittaja JohnDoe
Uudet tulpat hankittu 117:aan sekä apuväline vanhojen noukkimiseen ylös, korjausoppaasta tarkistettu myös resistanssit, jotka pitäisi sytytysliittimestä mitata - jos pielessä ,niin kyseinen puola vaihtoon. Kun vain ehtisi nyt auton pariin jossain vaiheessa päivän näöllä.
Re: Lada 119
Lähetetty: 21.12.2013 23:44
Kirjoittaja Marko
Jos nyt vaihtasit kaikki puolat ja jättäsit vanhat toimivat takakonttii varalle.Näin kokemuksesta voin sanoo,että mittailemalla puolia et tule saamaan todellista vikaa selville.Puola saattaa ehtii jäähtymää,ennen mittausta tms.
Lada 119 1,6 8v -07 "Manteli"
Lähetetty: 25.12.2013 16:28
Kirjoittaja Jaakkima
Meillä ollut nyt käytössä lähes kaksi kuukautta 119 vm -07 ja mittariin kertynyt reilu 3000 km. Kaikkiaan autolla on ajettu 50 tkm, joka tuli täyteen eilen. Hieman oston jälkeen ekoilla pakkasilla todettiin että akku onkin sökö. Possusta ylimääräiseksi jäänyt paikoilleen ja sekin korjaantui. Pakoputki rupesi myöskin vuotamaan ja vuotokohta paljastui etuputkessa hieman ennen liitosta takaputkeen. Nyt tallilla odottaa uusi pakoputki asennusta. Jakopään remmi ja vesipumppu vaihdettu ajallaan, vaikka kilometrit eivät täyteen ole tullutkaan. Lisäpitkät tuli myöskin keulalle laitettua, ei sen takia että välttämättä niitä tarvitsisi, mutta edellinen omistaja sellaiset laittanut, myyjäliike ne poistanut ja kilven takana oleva asennusrauta laitettu sikamassalla kiinni eli nätisti sitä ei poisteta.
Tällä samaisella yksilöllä koeajon ovat suorittaneet mm. Tuulilasi, Tekniikan Maailma ja Iltalehti. Kaikki moitti jarruja ja testerillä etujarrut pitivät tasaisesti 2,5 kN ja takana 2,0 ja 1,8kN. Liukkaalla kun jarruja testailin, niin välillä mentiin luoti suoraan jarrut lukossa ja välillä hieman kampesi vasemmalle ja välillä oikealle. Jarrupaineensäätimen herkistely puotti takajarrut normaalille tasolle. Uusi säädin odottaa vaihtamista.
Jos vertaa Possuun, niin kori on huomattavasti jäykempi. Tämä ei ainakaan normikäytössä poikittaistukia kaipaa, jotka Possussa oli välttämättömiä. Alusta hiukan liian pintakova, mutta siihenkin tottuu. Iskarit vaihtamalla kaasuihin saattaisi muuttua, mutta ei viitsi ruveta vain sen takia toimivia iskareita vaihtamaan. Mutta onhan tällä ajettukin n. 30 tkm vähemmän kuin Possulla kun se meille tuli. Tässä istutaan korkeammalla kuin 110-sarjassa, mikä helpottaa autoon nousemista ja poistumista. Ajoasennon saa tällainen suhteellisen pitkäkin (186 cm) hyväksi ja aikuiselle jää vielä tilaa takapenkille. Vaimonkaan ei tarvitse vetää penkkiä ihan etuasentoon että jalat yltää polkimelle ja kädet ratille. Laadukkaammin tuo on totetutettu kuin Possu, ei nitise muoviosat ohjaamossa ja ne sähkösäätöiset lämpötilan säädöt ovat siirtyneet takaisin vaijeriohjaukseen, joka nyt vain ainakin omien kokemuksia perusteella tuntuu toimivan paremmin.