Sivu 10/16
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 7.9.2016 8:33
Kirjoittaja t tulppu
Smoppi kirjoitti:Pitää vaikka talvirenkaita vaihtaessa vedellä pyöröteräsharjalla alue läpi. Toisaalta jos tuo putki ruostuu vain vanteen puoleiselta sivultaan, niin eipä tuo mahdottoman hankala ole myöskään tilkitä kuntoon, isolla virralla kun hitsaa jotain 2- tai 3-millistä teräslevyä siihen. Samaran painoisessa autossa kestää varmasti.
käviskö 2003 akseli saattaisi löytyä. Kun purin navat talteen... Niin ehkä voisi keretä ottaa ennen puristimeen menoa...
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 8.9.2016 0:56
Kirjoittaja Smoppi
t tulppu kirjoitti:Smoppi kirjoitti:Pitää vaikka talvirenkaita vaihtaessa vedellä pyöröteräsharjalla alue läpi. Toisaalta jos tuo putki ruostuu vain vanteen puoleiselta sivultaan, niin eipä tuo mahdottoman hankala ole myöskään tilkitä kuntoon, isolla virralla kun hitsaa jotain 2- tai 3-millistä teräslevyä siihen. Samaran painoisessa autossa kestää varmasti.
käviskö 2003 akseli saattaisi löytyä. Kun purin navat talteen... Niin ehkä voisi keretä ottaa ennen puristimeen menoa...
Käytin takapyöriä irti, puhdistin teräsharjalla nuo riskialueet ja paukuttelin rengasavaimella niin kovaa kuin tuollaista ohutseinäistä putkea uskaltaa paukutella lommottamatta sitä, enkä saanut reikää aikaiseksi. Joka tapauksessa vastaisen varalle kyllä kannattaa varmaan purkaa noin uudesta Samarasta irti kaikki mitä saa.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 10.9.2016 12:46
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Töissä oli perjantaina vähän hommia joten puhdistelin saamiani Ladan osia irtoruosteesta.
lähtötilanne:
Muutama tunti myöhemmin:
Täytyy vielä noita pulttien kierteitä puhdistaa enemmän.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 30.9.2016 21:56
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Samarani pohjan ruostevaurio on nyt paikattu, ja auto otettu pois liikennekäytöstä odottamaan parempia aikoja.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 7.11.2016 12:05
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tämä harraste otettu noin viikko sitten rankempaan työmatka-ajoon. Ehkä noin 150 tulee kilometrejä per päivä.
Ensimmäisellä paluumatkalla laturin johtojen huonon kontaktin takia latauksen mittari putosi nollaan ja latauksen merkkivalo syttyi himmeästi palamaan. Lisäksi vilkkujen sulake oli palanut. Auringon viime säteiden valaistessa puhdistin laturin johtojen ja akun napojen kontaktit. Vika korjaantui sillä.
En kyllä tiedä miksi se vilkkujen sulake paloi, mutta vaihtamalla sulake vilkutkin alkoivat toimimaan. Sen jälkeen kaikki toimineet moitteita.
Tuntuu siltä, että kapea nastarengas ja Samara ovat oiva yhdistelmä talven liukkaille ja lumisille teille.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 26.11.2016 18:57
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tällä ajeltu pari tuhatta kilometriä tässä kuussa. Hyvin toimii paitsi parina kylmänä aamuna havainto jotta kierrokset ei palaudu kolmessa sekunnissa tyhjäkäynnille vaikka kaasun hellittää lämpimällä moottorilla.
Avasin tyhjäkäyntimoottorin ja kyllähän siellä oli sellaista mustaa pikeä oli runsain määrin. Koetin varovasti puhdistaa moottorin karaa. Katsotaan mahtaako olla vaikutusta. Ensimmäinen Tk moottorin avaus lähes 22 vuoteen!
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.11.2016 9:04
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Samara kuvia:
Tyhjäkäyntimoottorin paikka, GM Samara:
Ajoon:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.11.2016 16:50
Kirjoittaja pressa
Älkää klikatko kuvia, kun tulee taas sellainen tiedote...
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.11.2016 18:17
Kirjoittaja Jouska
pressa kirjoitti:Älkää klikatko kuvia, kun tulee taas sellainen tiedote...
Minkälainen tiedote mahtaa tulla?
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.11.2016 18:26
Kirjoittaja pressa
Saman tyylinen (samasta asiasta eri sanamuoto) kuin 24.10.2015 eli tiedät kyllä, asiastahan keskusteltiin viimeksikin tässä ketjussa.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.11.2016 20:19
Kirjoittaja jta
Miksi ei saisi klikata? On vain yleismaailmallinen tiedote tuo eli kyseiseen palveluun on ladattu epäsopivia kuvia niin ilmoitellaan käyttäjille että nuo otetaan vakavasti ja niihin puututaan. Tuolla ilmoituksella ei ole mitään tekemistä näiden kuvien/lataajan kanssa. Muutenkin tuo kuvapalvelu on sellainen että sieltä ei kuvia pysty katteleen palvelimen sivustolta (kuten esim. aijaa) vaan ne näkyvät vain foorumilla niin turha muutenkaan klikkailla kun ei kuvat isommiksi avaudu.
Vaan ihan asiaankin niin kertoileppas että auttoiko putsaus? Joskus mazdassa tein vastaavanlaisen operaation eli putsasin tuon joutokäyntimoottorin niin siinä asettui tyhjäkäynnin huopaus kun ei jumitellu säätö enää.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.11.2016 22:49
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Mielelläni keskustelenkin autoista kun autokerhossa ollaan.
Kyllähän se auttoi se puhdistus. Siinä karassa oli paljon tervamaista likaa. Paljon ruiskutin CRC ihmeainetta karaan ja siihen karan varteen. Aina irtosi mustaa pikeä. Jäi tosin tuo "pesä" puhdistamatta. Ehkä olisi pitänyt sitä jollain pumpulipuikolla puhdistaa. 140 km tänään ajoin enkä huomannut vielä mitään häiritsevää.
Tosiaan aiemmin maantiellä ajettaessa kierrokset eivät oikein laskeutuneet tyhjäkäynnille. Oli mielenkiintoista kun autolla oli kovat menohalut ja vaihdetta vaihtaessa pyörät vähän ruopaisivat asfalttia. Eli se oli jo pikkuisen vaarallista ajoa.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 29.11.2016 15:35
Kirjoittaja jta
Se on mielenkiintoinen ajettava tuossa vaiheessa kun ei ole tyhjäkäyntiä vaan kierrokset on korkeammalla. Tuossa takapotkussa itellä tällä hetkellä vikaa että on keinotekoisesti pidettävä kierrokset siellä 1500rpm että liikkeelle lähtö onnistuu nykimättä niin nyt liukkaalla tekee vähän ongelmia kun ei voi tyhjäkäynnillä lähteä liikkeelle.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 4.12.2016 10:42
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tyhjäkäyntimoottori on toiminut niin kuin pitää. Nyt kuitenkin lämmityslaitteen puhallinmoottori on tullut tiensä päähän. Ensin epäilin sen virtajohdon liitosta, mutta kyllä se on se moottori. Onneksi isompaa vahinkoa ei ole tullut puhaltimen käyntihäiriöistä.
Vuosia sitten sain muovikassillisen vara-osia eräältä ystävälliseltä Lada-harrastajalta. Sisältäen myös täydellisen puhaltimen moottorin muovikuorineen. Aika pieni homma tuo vaihtaminen, toisin minun tapauksessa vanha maajohtoon niin vaikeassa paikassa, ettei uutta maajohtoa saa sinne mutterin alle millään. Siispä katkaisin vanhan maajohdon moottorin juuresta ja liitän jollain liittimellä uuteen maajohtoon.
Vanhan moottorin sain siis jo pois ja vielä sopivat liittimet vielä löytymättä. Remontti tehdään tietysti ulkona pakkasessa.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 5.12.2016 20:25
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Kyllä tuohon puhaltimen vaihtoon aikaa tuhraantui. Olin unohtanut miten vaikeaa on saada moottori paikallensa siellä ahtaassa vesikaukalossa. Ja sen päälle vielä se muovinen huppu. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Tämä moottori tuntuu puhaltavan pontevasti vanhaan verrattuna