Sivu 10/170

Lähetetty: 16.11.2004 0:20
Kirjoittaja R-J
Miten se muuten on? Täällähän on ollut senkin suuntaista tekstiä, että katsastuksessa ei oikein tykättäis noista kompuuttereista. Miten moisen kanssa tulisi menetellä katsastusten suhteen? Ei kai sitä sentään tartte ruveta pois ruuvaamaan?

Lähetetty: 16.11.2004 8:31
Kirjoittaja Lada-Jussi
no varmaan katsastukseen, kuten myös huoltoon viedessä kannattaa diagnoosipistokkeesta irrottaa vikakoodijohto (samarassa nippu muitakin johtoja), voivat huollossakin olla ihmeissään että mitäs johtoja tonne menee ja huolto-ohjelmaan kun saattaa sisältyä vikakoodien lukukin.

Lähetetty: 17.11.2004 1:11
Kirjoittaja R-J
Näin se saattaapi olla. Mutta bonjaako huoltomiehet (ne ehkä) tai katsastusmiehet tuon? Päältäkatsoenhan se näyttää lähinnä kellolta. :?:

Lähetetty: 17.11.2004 1:12
Kirjoittaja veli alexei
Tuskin ne semmosia alkaa kyylään.

Lähetetty: 17.11.2004 1:28
Kirjoittaja R-J
Enpä minäkään moiseen usko.

Lähetetty: 17.11.2004 17:40
Kirjoittaja samarai
kyllähän se piuha on pakko irrottaa katsastuksessa sieltä diagnostipistokkeesta jos tehdään OBD-mittaus (oliko se 02-mallista alkaen?) Olin mukana katsastuksessa kun kaverin 110:iin tehtiin se mittaus. Ensimmäinen pistoke ei tuonut yhteyttä tietokoneeseen mutta toinen toimi. Katsastusmies selvitti, "että näitä on kahdella järjestelmällä" 8) 5 euroa hinta sillä mittauksella.

Lähetetty: 18.11.2004 22:23
Kirjoittaja Misha
Mites, ku 110stä valitettiin että ei lämpene kunnolla, niin mites Samara?

Lähetetty: 19.11.2004 0:04
Kirjoittaja samarai
Misha kirjoitti:Mites, ku 110stä valitettiin että ei lämpene kunnolla, niin mites Samara?
??
Eikös täällä ole valiteltu ettei Samara lämpene ja kehuttu 110:ä(sehän muuten ja lämpenee). Vai olenko jotenkin pihalla tilanteesta?

Lähetetty: 19.11.2004 15:59
Kirjoittaja Lada-Jussi
jää nyt nähtäväksi miten ikkunoiden sulattelu tulee jatkossa toimimaan kun nyt tajusin lukea manuaalista miten mikäkin vipu vaikuttaa. Symbolit on vähän epämääräisiä ja vipuja liikaa (verrattuna perinteisiin takavetoihin), jalatkin oli aina jäässä kun en tajunnu sitä vipua mikä ohjaa ilmaa lattialle. Samarassa riittää vielä paljon uutta ihmeteltävää vaikka olisi kuinka lada-asiantuntija olevinaa.

Lämpäristä/säädöistä

Lähetetty: 19.11.2004 16:55
Kirjoittaja foma
Mulla kaikki vivut oikeassa (siis niinkuin suunta) asennossa ja kyllä jalat pysyy lämpimänä ja tuulilasi sulaa... Siiten kun on tuulilasi kunnolla auki niin keskimmäiset suuttimet auki niin kyllä äkkiä sisälläkin rupee olemaan aika lämmin ellei kuuma.

Lähetetty: 20.11.2004 19:01
Kirjoittaja Lada-Jussi
jep, nyt sit alkoi paremmin sulattaa etulasia kun sulki päätysuuttimet ja sääteli vähän vipuja. mutta ei mihinkään huippu lämmitystehoihin päästy, taitaa olla vikaa noissa ilmastointihormeissa niinkuin tuolla tenkisissä kysymyksissä olikin puhetta.

21061 Linnulla tossa ajalin ja kyllä on ihan eri teho siinä lämppärissä ja mekanismi on paljon kestävämpi, ihan turhaa sitä ilmaa on jakaa useampaan suuttimeen, takavetoisen kaksi kojelaudan päällä olevaa pyöriteltävää suutinta jakaa ilmaa aivan riittävästi, ne kestää ja on helppo käyttää ajonaikana. Milläs räpläät kojelaudan toisessa päässä olevia ritilöitä, täytyy rakentaa Samaraan joku kaukosäädin :wink:

Lähetetty: 23.11.2004 7:21
Kirjoittaja R-J
Kahdella röörillä saa kyllä kabiinin lämpimäksi. Yksinkertainen on kaunista. Ja toimivaa.

Lähetetty: 28.11.2004 22:41
Kirjoittaja Lada-Jussi
nyt on ruisku-Samara jo valmis katsastukseen. startin vaihto siis laittoi koneen pyörimään ja Opel Corsan jäähdytinneste lämpöanturin sovittaminen alkuperäisen tilalle auttoi käynnistymättömyyteen, aivan kuten vikakoodi oikein ilmaisikin.

vaihdoimpa talvipyörätkin alle ja testailtiin auton lämpiämisominaisuuksia, hyvin lämpenee, ainakin paremmin kuin toi vanhempi samara, kattoluukusta tippuu sulamisvesiä syliin, mutta kun auto on jatkuvassa käytössä niin luulisi luukun sisäpinnan jäätyvän vähemmän.

startti maksoi motonetissa vajaa 70 euroa säätimineen, corsan anturi on 4 euroa tarvikeliikkeessä. onneksi oli Lada Kerhon magic fingerit avustamassa, ihan kaikki ei osaakaan kauan seisonutta Ladaa käynnistää :oops: :wink:

Lähetetty: 28.11.2004 23:10
Kirjoittaja R-J
Se on taitolaji; kauan levänneen Ladan "herättäminen."

Lähetetty: 4.12.2004 19:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
ruisku-samara kävi sitten katsastuksessa, vielä ei ajoon päässyt.

auton katsastus kunnon etukäteen varmistaminen olisi aika työlästä, itse en olisi osannut nähdä etujarruletkuista niiden kulumista, mutta katsastusmies näki sen heti. toisaalta katsastusmies ei sanonut mitään toimimattomasta lasinpesurista joka täytyy kyllä korjata, muuten on ajaminen varsin tylsää.

takajarruvalot ei palanut ja vika vaikuttaisi olevan katkaisijassa, etuvilkku oli pimeenä se olisi kyllä pitänyt tajuta itsekin, kun toiseen suuntaan vilkuttaessa rele naputti paljon nopeammin kuin toiseen, selvä merkki hajonneesta polttimosta.

Jarruletkun vaihtaminen oli tyypilliseen tapaansa riskiä peliä, onnistuin siis räveltämään jarruputkenkin poikki :( onneksi reippaat ladistit auttoivat pelastamaan tilanteen.

pääsin autoa sen verran testailemaankin, vaikka ajokiellossa onkin sain ajoluvan korjaamolle ja tässä tapauksessa korjaamo sijaitsi tampereella. yleisräminältään auto vaikuttaa vähän heikommalta kuin 6 vuotta vanhempi kaasari-samara, mutta kulku on huomattavasti näppärämpää tolla ruiskulla. tiivistettynä voisi todeta että kahdesta eri ikäisestä Samarasta yhdistelemällä saisi yhden hyvän.