Sivu 2/4
Lähetetty: 19.1.2006 8:43
Kirjoittaja Jaakkima
,_,/ukka kirjoitti:Jaakkima kirjoitti:Taitaa tuo ruutta olla hieman herkempi pakkasille. Muutaman kerran vouas 8 tunnin seisomisen jälkeen, mutta kun pääsi yhden puristuksen yli niin samantien pärähti tulille. Akussa ei pitäisi olla vikaa koska on juolukuussa vaihdettu.
ettei vaan auto purkas sitä seistessään?
,_,/ukka
Ei pitäisi, koska lämmitettynä pyörii normaalisti sekä auto voi olla muutaman päivän ajamatta ja silti lähtee hyvin käyntiin. En kyllä ole mitannut purkaako akkua.
Lähetetty: 19.1.2006 9:22
Kirjoittaja aropupu
tänään totesin että ford ei ole talviauto..itellä on tällä hetkellä liisinkiajossa kaverilta lainattu ford fiesta,kun lada on meikattavana,ni se mitään lähteny aamulla käyntiin
jos olis lada ollu ni sehän olis lähteny kuin palmun alta

Lähetetty: 19.1.2006 10:42
Kirjoittaja mickey-69
Mittarissa 24 raatia pakkasta ja Lada laakista tulille, ilman lämmitystä....
Ennätys on 18 vuoden takaa, -39 astetta, ja ilman lämmitystä käymään (ei ollu edes lohkolämmitintä)....., autona olikin silloin aito Lada 1200 -73..... Voin kertoa että liikkeelle lähtö oli aavistuksen kankeeta...

Lähetetty: 19.1.2006 10:44
Kirjoittaja 110HB
Aamulla oli -21 ja hyvin tuo hörähti käyntiin ( ei ole lohkoa )
Vaihteisto oli pikkusen jäykkä.
Lähetetty: 19.1.2006 12:27
Kirjoittaja Lara-Mies
Nythän myrkyn lykkäs..Lada seisonu viikon tossa tien vieressä ja kävin koittamassa käynnistystä. Eipähän halunnut lähteä. Ja kohta tartteis lähteä sillä liikenteeseen....

Lähetetty: 19.1.2006 12:41
Kirjoittaja ff8728
Eilen seisoi lata pakkasessa -17, 6 tuntia startti pyöritti laiskasti(liian) käynnistyi kuitenkin helposti. Akku 4 vuotta vanha, kilometrejä 122000, lata 110 hb, siis alkuperäinen akku. Tänään kävin ostamassa uuden akun, kun kuitenkin lata seisoo päivät yleensä metsässä, säällä kuin säällä.Mietin joskus että mikä tekee satakympin kylmäkäynnistyksessä niin kankeaksi, kovin verkkaan pyörii kone...
Lähetetty: 19.1.2006 14:43
Kirjoittaja aropupu
no mitäs,mullakin paras toissa talvena,oli 9 vuotta vanha akku ja 25 asteen pakkasessa startti pyöritti n. 3 tahtia 2:ssa sekunnissa ja hörähti käyntiin,ilman lämmitystä

Lähetetty: 19.1.2006 17:36
Kirjoittaja samarai
noi nyt niitä tunnettuja "esson baarin kahvipöydässä" heitettyjä juttuja, mikä Lada käynnistyy ja mikä ei..
Ei ole mitään muuta selitettävissä olevaa syytä, miksi Lada ei käynnistyisi yli -30 pakkasessa- kuin oma LAISKUUS -luonnollisesti pienemmällä pyöritysvoimalla. No tähän tulee kyllä itsekin syyllistyttyä- ja turha syyttää autoa. Auton käynnistys on teknisesti selitettävissä oleva prosessi ei magicia ja kun kaikki on kunnossa- auton pitää käynnistyä.
Auton saamiseksi kovassa pakkasessa käyntiin täytyy huomioida seuraavat asiat:
- Akun pitää olla kunnolla latauksessa. (lyhyet ajomatkat->ladattava välillä)
- Öljyn pitää olla tarpeeksi vetelää öljypohjassa.
- Kunnossa oleva polttoaine järjestelmä/mahd. bensiinin lisäaine
- Kunnossa oleva sytytysjärjestelmä
- Starttimoottorissaa hiilet ja helat kondiksessa
- Moottorin puristuspaineet (no tämä tietysti etenkin diesel(Ladassa)
Oli muuten tänä aamuna Tartossa -32, Samara hörähti iloisesti käyntiin- tosin lohkosta.

Lähetetty: 19.1.2006 17:41
Kirjoittaja Jokari
Tänään oli -21 ja pyöritti niin vallan vimmatusti, kun oli ollut 2 tuntia piuhan perässä. Sen verta jäykkä tuo mylly näköjään on vaikka on synteettiset öljyt, että ilman lämmitystä akku sippaa nopeaan/samantien.
Lähetetty: 19.1.2006 17:50
Kirjoittaja Joni
Huomenna pitäisi lähteä lomille ja ollu sen kaksi viikko jäissä. jänskättää vähä...
Lähetetty: 19.1.2006 17:52
Kirjoittaja Staalo
1200 L ollut vuodesta 1987, suurimman osan ajasta Sallassa. Pakkasta 40 - 50 astetta useamman kerran ja käyntiin on lähtenyt, jos vain ei ole viikkotolkulla seisonut. Mutta totta kai roikasta, mitäs sitä autoakaan turhaan kiusaamaan.
Lähetetty: 19.1.2006 18:25
Kirjoittaja Toveri
Tänään iltapäivällä oli meillä -26 C. Piti lähteä ajoon ja pyysin vaimoa laittamaan auton piuhaan kun tulee kotiin. Samara on seissyt maanantaista asti. Tulin kotiin töistä potkurilla ja katsoin autoon päin niin huomasin että piuha on autossa kiinni. Hörppäsin siinä kahvit ja lähdin menemään. Kun astuin autoon niin sisälämmitin ei puhaltanutkaan ja auton sisälläkin oli pakkasta yli kahdenkymmenen. Mikäs nyt? No se, että kun meillä on siinä tolpassa sellainen ajastinkello joka kytkee virran päälle aamulla tarvittaessa. Se vain oli laittanut virran pois ja vaimo ei sitä huomannut. Auto ei siis ollut ollut lämmityksessä ollenkaan... Mutta ei huolta. Samara käynnistyi välittömästi ilman minkäänlaisia ongelmia. Ikkunoissa oli melkoinen raaputtaminen ja olihan se jäykkä aluksi mutta hyvin pääsin reissuni tekemään.
Ennätys on talvelta -86-87. Tuolloin laitoin kolme yötä seisseen 1200:n -37 C pakkasesta käyntiin. Ensin pyöritin kammella ja sitten se lähti ihan hyvin.
Lähetetty: 19.1.2006 18:38
Kirjoittaja ladoilla radalle
meinas tänää tehä tiukkaa huonolla akulla -27c pakkasta ja liian kaukana mistään sähkö rasiasta.. huonosti pyöritti ja tuntu et loppuu virta mut sit räjähti käymään kävi aina jonkun aikaa ja sammu mut lopulta rupes käymää.. sit ajo oli et vaihteet ei mee millään päälle ja jousto ku ilman jousia ja jarru ku kivi.. ja ratti jäykkä ku mikä mut muuten täydet 10 ja lämmintä tuli ja nörjisty ku lämpes.. kaverin fiesta ei lähteny käymää mut ladapa läks..!!
kylymää on
Lähetetty: 19.1.2006 19:43
Kirjoittaja Joen musikka
Tunnustan!Jo viikon ajan lämppäri päällä!Muija alkoi käyttämään Atsteekkia 31 km työmatkalla ja..starttasi akun selälleen,pakkasta vain 25..,latailin,starttasin..ei mitään..,latailin,nuuskin kaasarin kurkun,pumppasin käsivivusta,haisi hyvin,avasin jakajan kopan,syynäsin,raavin pyörijän nokkaa,panin kupin paikalleen,huom!varovasti,tulpanjohdot oli kuin keittämätöntä makaroonia,painelin ja pyöräytin iisisti lokosissaan,muistin olevani pakana Atsteekkijumalan edessä-siis sieltä ei apuja-mutta sain käyntiin!
KUN ei oo tallitilaa,aikaa ja taidotkin vähän niin ja näin,niin eikun lohkolämppäriä ja akun latausta.No ei kyllä huvitakaan 24-29 pakkaskelillä syventyä varsinkin kun Delta-auton säädöt on alla.
Ennen vanhaan -siis musikan nuoruudessa- päätettin tämmöiset jutut näin:Aiheetta enempään - Joen Musikka
Lähetetty: 19.1.2006 20:11
Kirjoittaja tahko
Tuossa iltakaheksan aikaan oli 27 pakkasella ja lada seissyt eilisillasta saakka - tulee n. 22 tuntia. Ilman roikka lähti - ei parane kehua joutuu nimittäin seisomaan tullessa ja pakkasessa huomenna n. 12 tuntia keskellä liki ei mitään.