Sivu 2/9
Lähetetty: 30.1.2006 19:26
Kirjoittaja Stefa
Antivirittäminen on kyllä kielletty, omavalmisteena voisi varmaan jotenkin mennäkkin. Muttei sen enempää jutun lakipuolesta.
Miten tuossa noiden ahtimien kytkeminen suoritettaisiin, ahdetaanko vuorotellen vai sarjassa? Fiksuinhan tuohon olisi magneettikytkimellä oleva nopeaksi välitetty remari jota ajettaisiin matalilla kierroksilla, ja sitten korkeilla ohitus tuosta kokonaan ja ahto pelkällä turbolla. Tuo remmihän ei korkeilla kierroksilla "hyödytä" oikein muuten kuin lämmittämällä ilmaa ja aiheuttamalla mekaanista häviötä.
Laittelehan ihmeessä kuvia.
Lähetetty: 30.1.2006 20:10
Kirjoittaja hougan
http://www.carsfromitaly.com/lancia/pop ... stem.htmll
leimaaminen on vasta sen ajan "murhe"

nyt on ongelma rootsin ja kiristnlaakerin kiinnitys.

pakosarja on plaanattavana nyt. ja moottoriohjauxen tekijä viuhuu jossain päin japania... viikon päästä projekti edistyy.
Lähetetty: 30.1.2006 20:19
Kirjoittaja Lada110
Lähetetty: 30.1.2006 20:22
Kirjoittaja hougan
eli lyhyesti...
järjestys. turbo, cooleri, roots, cooleri, kaasuläppään.
bybass ohittamaan rootsin ja ennen kaasuläppää bybass/dump turbon ahtoputkeen.
eaton45 max rpm oli muistaaxeni 14500. eli 1:2 siivapyörillä koneen max rpm n.7000 eli 1bar paine. korjatkaa jos oon väärässä...
tämän hetkisil välityxil pitäis ahtaa n. 0.5bar.
Lähetetty: 30.1.2006 21:42
Kirjoittaja Turbiini
Stefa kirjoitti:Antivirittäminen on kyllä kielletty, omavalmisteena voisi varmaan jotenkin mennäkkin. Muttei sen enempää jutun lakipuolesta.
Ei ole kielletty, pitää vain olla selvitettynä miten tehot on saatu tippumaan ja kaikki merkitään rekisteriotteeseen ja lisäksi konetila tulee täyteen sinettejä.
Lähetetty: 30.1.2006 22:19
Kirjoittaja micco
Turbiini kirjoitti:Stefa kirjoitti:Antivirittäminen on kyllä kielletty, omavalmisteena voisi varmaan jotenkin mennäkkin. Muttei sen enempää jutun lakipuolesta.
Ei ole kielletty, pitää vain olla selvitettynä miten tehot on saatu tippumaan ja kaikki merkitään rekisteriotteeseen ja lisäksi konetila tulee täyteen sinettejä.
Ei ole kielletty eikä sallittu eli käytännössä menee katsastusmiehen tai -konttorin politiikan mukaan. Luulisin...
Lähetetty: 30.1.2006 22:27
Kirjoittaja micco
hougan kirjoitti:eli lyhyesti...
järjestys. turbo, cooleri, roots, cooleri, kaasuläppään.
bybass ohittamaan rootsin ja ennen kaasuläppää bybass/dump turbon ahtoputkeen.
eaton45 max rpm oli muistaaxeni 14500. eli 1:2 siivapyörillä koneen max rpm n.7000 eli 1bar paine. korjatkaa jos oon väärässä...
tämän hetkisil välityxil pitäis ahtaa n. 0.5bar.
No mulla ainakin meni välitykset ihan pieleen ekalla kerralla. Lopulta välityksillä 2:1 nousi ahdot vähän yli kilon koneen kiertäessä 6500 rpm. Ahtimena M62 ja koneen koko 1.5 litraa.
Lähetetty: 30.1.2006 22:29
Kirjoittaja micco
hougan kirjoitti:eli lyhyesti...
järjestys. turbo, cooleri, roots, cooleri, kaasuläppään.
bybass ohittamaan rootsin ja ennen kaasuläppää bybass/dump turbon ahtoputkeen.
eaton45 max rpm oli muistaaxeni 14500. eli 1:2 siivapyörillä koneen max rpm n.7000 eli 1bar paine. korjatkaa jos oon väärässä...
tämän hetkisil välityxil pitäis ahtaa n. 0.5bar.
Miksi pitää olla kaksi cooleria? Eikö yksi riittäisi kun se sijaitsisi rootsin jälkeen?
Lähetetty: 30.1.2006 22:48
Kirjoittaja Stefa
Muistelin jostain tuota lukeneeni, ettei koneen teho saa ahdettaessa pudota, mutten tuota löydä taas mistään...
Laskeskelin tuota tuottoa, niin M45 antaa 300cfm huippukierroksilla, eli noin 21 lb/min mikä riittää välijäähdytettynä noin puoleen bariin 2-litraisessa (123cuin) koneessa 7krpm. Eli kovin on pieni.
Micco: yksi jäähdyttää, ja toinen jäähdyttää lisää

Eipä tuolle muuta selitystä.
Lähetetty: 30.1.2006 22:51
Kirjoittaja hougan
eatoni kuumenee jo itessään ni jos turbolta vielä kuumaa ilmaa ni käy tzikiboot..

Lähetetty: 31.1.2006 9:04
Kirjoittaja miksu
eikös tohon tule hirmu prosentit. kun vaihetaan moottori ja laitetaan vielä turbo + mekaaninen ahdin?
Lähetetty: 31.1.2006 9:41
Kirjoittaja Turbiini
miksu kirjoitti:eikös tohon tule hirmu prosentit. kun vaihetaan moottori ja laitetaan vielä turbo + mekaaninen ahdin?
No eihän pelkästä moottorista apulaitteineen paljoa mene, vaihteistona pystyy käyttämään ladan omaa ja jarrut on vakiona jo samat ku mallisarjan tehokkaimmassa niin niistäkään ei mene.
Lähetetty: 31.1.2006 10:51
Kirjoittaja hougan
laatikko on fiatin lyhytkeppinen ja jarrut cromasta. jarruista ei mene prosentteja. mistään turvalllisuutta edistävistä jutuista ei mene. niin sanottiin.
esim. turvakaarista ja kuppipenkeistäkään.
Lähetetty: 31.1.2006 11:07
Kirjoittaja noose01
Tuo on totta, että "turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
Lähetetty: 31.1.2006 17:04
Kirjoittaja Tuomas
noose01 kirjoitti:"turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.