Lähetetty: 11.2.2006 19:41
jos es.1500 samaralla ajaa 90km/h vaihteella 5,on varma,että moottori ns.vetää.vaihteella 4 moottori pyörii vapaasti ja jos veätetää,aina palaa ainetta enemmän.
toi on se huonompi homma kun ei ole kiekkamittaria, silloin voisi tarkastella tuoltakin kantilta. välityssuhteista voisi tietty laskeskella teoreettisia kierroksia, mutta siinä ei tietysti näy ilmanvastukset yms.Idän Ihme 1 kirjoitti:Ei siihen mittariinkaan kannata sokeasti luottaa..Lada-Jussi kirjoitti:Econ-mittariin ja markonkin esittämään teoriaan vedoten olen edelleen sillä kannalla että vitosella ei paljon kannata ajella!
Ja täytyy olla aika pirun pitkät välitykset et tasasella pitää ajaa 4:sella 90km/h..![]()
Paljonko kone sit kiertää noilla nopeuksilla?
joo takavedossa olen huomannut tuon, ja sen vääntöhuippu on juuri tuossa 3400 r/min eli noi kierrosluvut on aika sopivat, toisaalta nelonen antaa enemmän pelivaraa jos tulee vaikka äkkinäinen tuulenpuuska tai nyppylä.Jokari_ kirjoitti:Takatuupparissa 100 km/h mittarissa ja 5. tuvassa on noin 3200 rpm muistaakseni. Jos on nelonen niin ollaan pyöritään jossain 3600+ lukemissa ellei vähän enemmänkin.
No ei. Tunteehan sen milloin auto jaksaa vetää ja silloin kun se ei jaksa, niin se vie myös enemmän lörttiä.Idän Ihme 1 kirjoitti:Onkohan se nyt kuitenkaan ihan niin että aina kun ajaa parhaalla vääntöalueella, niin kulutuskin on pienin mahdollinen..................
teoksessa puhutaan 4-vaihteisista takavetomalleista, eikä kantaa oteta siihen kuinka hyvin koneen suorituskyky riittää minkäkinlaisella ajovastuksella. 5. vaihde lisää voiman tarvetta ottaen huomioon että perävälityskin on tuolloin usein 3,9. nelosvaihteesta taas todetaan sopivan taloudellisiin ajonopeuksiin 50-90/95 km/hautoni on lada, Rabis, Schulze, Spahn /1979 DDR kirjoitti:kuvasta 2-3 imienee ensinnäkin selvästi, että eri vaihteiden käyttöalueet leikkaavat toisensa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että moottori kehittää kulloinkin ajovastusten voittamiseen tarvittavan voiman (tehon), ja nämä vastukset ovat eri ajonopeuksilla erillaiset. Voidaanhan ajaa pienellä vaihteella ja suurella voimalla (mäennousu) tai suurella vaihteella ja pienellä voimalla (tasaisella tiellä). Toisekseen Ladan moottori (samoin kuin muutkin nelitahtimoottorit) toimii taloudellisimmin käyntinopeusalueella, joka on suurimman vääntömomentin kohdalla, siis eri vaihteilla suunnilleen pyörimisnopeuksilla 2000-4000 r/min. nämä pyörimisnopeudet ja samalla moottorista saatava voima määrätään kaasupolkimella ja vaihteen valinnalla. Kulloinkin valitaan ajovaihde, joka katsotaan tarpeelliseksi voitettavien ajovastusten kannalta.
Yleensä noista 5-vaihteisista on joku muu vaihde hajalla kuin vitonen. Yleesä pienet vaihteet kytkeytyy huonosti tai 3-4 puutttuu/tippuu päältä. Se on kyllä totta että 4-v on pomminvarma, 5-v taas ei...neukkuinsinöörit ei kyllä kunnolla osaa tehdä mtnLada-Jussi kirjoitti:tosta tulikin mieleen taas yksi syy miksi olla käyttämättä vitosta, loota ei kestä, siksi kai joka paikassa tulee vastaan rikkinäisiä 5-vaihteisia lootia, mutta nelivaihteiset on aina ehjiä
nii onko tää DDR:n juttu totta vai ei?Lada-Jussi kirjoitti:väitättekö että itä-saksalainen autoinsinööri ei tiedä asioista?
teoksessa puhutaan 4-vaihteisista takavetomalleista, eikä kantaa oteta siihen kuinka hyvin koneen suorituskyky riittää minkäkinlaisella ajovastuksella. 5. vaihde lisää voiman tarvetta ottaen huomioon että perävälityskin on tuolloin usein 3,9. nelosvaihteesta taas todetaan sopivan taloudellisiin ajonopeuksiin 50-90/95 km/hautoni on lada, Rabis, Schulze, Spahn /1979 DDR kirjoitti:kuvasta 2-3 imienee ensinnäkin selvästi, että eri vaihteiden käyttöalueet leikkaavat toisensa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että moottori kehittää kulloinkin ajovastusten voittamiseen tarvittavan voiman (tehon), ja nämä vastukset ovat eri ajonopeuksilla erillaiset. Voidaanhan ajaa pienellä vaihteella ja suurella voimalla (mäennousu) tai suurella vaihteella ja pienellä voimalla (tasaisella tiellä). Toisekseen Ladan moottori (samoin kuin muutkin nelitahtimoottorit) toimii taloudellisimmin käyntinopeusalueella, joka on suurimman vääntömomentin kohdalla, siis eri vaihteilla suunnilleen pyörimisnopeuksilla 2000-4000 r/min. nämä pyörimisnopeudet ja samalla moottorista saatava voima määrätään kaasupolkimella ja vaihteen valinnalla. Kulloinkin valitaan ajovaihde, joka katsotaan tarpeelliseksi voitettavien ajovastusten kannalta.
Econ mittari kyllä ilmaisee kaasupolkimen painamisen lisäksi, myöskin tuon koneen kuormittumisen matalilla kierroksilla. Ainakin itse olen saanut myös pintakaasulla Econit vaaralliselle alueelle.
niin just, tyyliin tää on taloudellista ajaa vitosella -> laatikkoremonttiinkapa kirjoitti:Luulisin että se on riittämätön voitelu mikä noita laatikoita rikkoo, kun ajetaan isolla vaihteella liian pientä nopeutta. Laakerit sieltä antautuu, sitten taas jos on oikeasti vääntöä koneessa niin alkaa hammaspyörät olla kovilla.