Jokari_ kirjoitti:Vai voisko vika olla kiihdytyspumpun kalvossa? Noita vastaavanlaisia tapauksia löytyy haulla aika paljon...
Hakusanalla kiihdytyspumppu todellakin tuntuu löytyvän kuin minun tarinaani.
Olenko nyt siis ymmärtänyt lukemistani jutuista oikein miten se tarkistetaan:
Avataan ilmanputsari ja käännetään kaasuvipua. Jos kurkkuun ei ruiskahda bensaa on kalvo rikki/suutin tukossa?
Coach kirjoitti:Olisiko tuo helppokin todeta vai tarvitseeko purkaa paljonkin? Tyhmiä kysymyksiä ehkä, mutta toisaalta enhän edes tiennyt virranjakajassa mitään kalvoja olevankaan.
Tosin Mossessa ainakaan mikään vika ei tunnu estävän pääsemästä perille, liekö Ladassa samoin?
Vaikuttiko tuo kalvon korjaaminen bensan kulutukseen merkittävästi? Olisihan se vallan mukavaa jos sitä menisi vähemmän. Mutta ei suunnilleen 10/100km kaupunkiajossa varmaan hirmuista ole?
Tuo alipainekalvon saa todettua silleen että imaisee siitä letkusta mikä siihen virranjakajan kylkeen tulee. Mikäli saa keuhkot täyteen imastua niin asiassa on jotain vialla silloin. Joo letku tai kalvo rikki.
Ja eipä ole vielä kaasarin ilmapuolen tukkeentuminenkaan estäny autoa kotiin ajamasta. Eli harvoin taitaa tielle jättää.
Mutta nyt en ole vielä kerinnyt kulutusta seuraamaan että vaikuttiko mitenkään. Kun tuossa kohta kaks viikkoa sitten vasta tuon sain laitettua ja on nyt eka tankki remonttin jälkiin menossa. Mutta en pahana pidä ollenkaan tuollaista 10L/100km kulutusta kaupungissa pahana.
No niin. Nyt olen testaillut näitä juttuja.
Kaasua kääntämällä kurkkuun todellakin ruiskahtaa bensaa. Eli ei siis vikaa kiihdytyspumpun kalvossa. Letkusta imemällä tyhjäkäynti muuttui. Eli ei siis vikaa sielläkään. Tyhjäkäyntisuuttimenkin irroitin, ei vaikuttanut olevan tukossa. En sitten tiedä onko muitakin yhtä helposti irroitettavia suuttimia tutkittavaksi. Ulkona pimeässä taskulampun valossa ja pienessä lumisateessa on vähän hankala havainnoida järin tarkasti. Pelotti jo tuon tyhjäkäyntisuuttimen irtiruuvaaminen, sitä kun olisi ollut varmasti mukavaa etsiä auton alta lumesta tai jostakin moottorin kolosta jos olisin sen tiputtanut.
Vikaa ei siis toistaiseksi löytynyt. Taitaa olla tosiaan niin että puhdistusta se on vailla. Nyt tosin noitten tutkimusten jälkeen tein pienen testiajon todetakseni ettei lisävahinkoa olisi syntynyt. Tuntui kulkevan ihan kivasti ilman ryyppyäkin, ei ihan täydellisesti tosin mutta siedettävästi. Ehkä se vain sattui olemaan sillä päällä tai sitten onnistuin tekemään jonkin maagisen eleen. Tosin on se välillä tuntunut toimivan kivasti muulloinkin ja sitten taas ei, että katotaas nyt.
Jokari_ kirjoitti:Ja sitä jakajaa ei sitte passaa käännellä kuin aivan pieni hipaisu, ajoitus muuttuu 5 astetta jo pienellä liikkeellä
Juuri näin, mulla oli ajoitus lamppu apuna ja alle 5asteen säädöt liki mahdottomia, paitsi vahingossa
,_,/ukka
Mietiskelin tossa että vois joku kerta säätää tuota syttyä vielä vähän aikasemmalle kun siitä näyttää hyötyä olevan. Nyt se pyörii jossain ehkäpä 5-6 asteen tienoilla, mitä nyt tihrustin kampuran merkkien ja 12V kynän kanssa. Mietin vaan että eikai mitään nakutusvaaraa ole vielä noilla 10:n ennakoilla?
Tyhjäkäynti on ehkä hitusen ontuvaa vaikka kaasari on suurinpiirtein säädöissään. Kierrokset joutuu kääntään aika isolle että ei kuulosta siltä että olisi sammumaisillaan. Pintakaasulla kyllä tuntuu välillä pientä puhdittomuutta, varsinkin liikkeellelähdöissä ja ylämäissä. Ei tuosta sinänsä mitään haittaa ole, mietin vaan että jos kokeilis...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Jokari_ kirjoitti: Nyt se pyörii jossain ehkäpä 5-6 asteen tienoilla, mitä nyt tihrustin kampuran merkkien ja 12V kynän kanssa.
Todellinen ennakko saattaa olla muutaman asteen suurempi tai pienempi. En ole Ladassa vertaillut, mutta "jytäjammussa" jos valokynällä sääti kohdilleen, niin ajoituslampulla katsottaessa oli pari kolme astetta aiemmalla. Siinä oli pelkästään keskipakosäätö.
,_,/ukka kirjoitti:Kokeile nyt, vaikka vain mun mieliksi, säätää syttyä hieman aiemmalle
Jospa en nyt sitä menisi sorkkimaan. Luulisi että ne Delta-autossa jos missä tietävät miten se pitää säätää?
Delta-autoja on moneen lähtöön. Varmasti saavat ohjekirjan arvoihin säädettyä, mutta kone jossa nokkaketjun venymisen vuoksi ei venttilien ajoitus ole enää ihan kohdillaan ja muutenkin kulumaa, niin joku muu ennakko _saattaa_ antaa paremman lopputuloksen.
Mitä itse olen huomannut jo kahdessa ladassa niin strobolla säädettynä ei kulje mihinkään ja vastaa huonosti kaasuun. Korvakuulolta ja kaasun kanssa hakien on saanut kulkupuolen kohdalleen. Koeajoa vain ja 13mm avain mukaan niin säätö käy tien päällä.
,_,/ukka kirjoitti:
Delta-autoja on moneen lähtöön. Varmasti saavat ohjekirjan arvoihin säädettyä, mutta kone jossa nokkaketjun venymisen vuoksi ei venttilien ajoitus ole enää ihan kohdillaan ja muutenkin kulumaa, niin joku muu ennakko _saattaa_ antaa paremman lopputuloksen.
Varmasti näin, mutta sitäpä juuri arvelin että luulisi merkkiliikkeen olevan hyvin tietoinen tällaisesta.
Tiedä sitten mitenkä paljon on kulumaa ja venymää tässä tapauksessa. Ei luulisi aivan hirvittävästi olevan alle satatuhatta ajetussa autossa, mutta sehän riippuu varmasti paljon siitä miten sitä on pidetty.
Mulla samanlaiseen ongelmaan auttoi uuden bensapumpun asennus + sytytyksen säätö. Eli bensaa ei menny tarpeeksi ja ilmaa piti kuristaa. Mulla nappiksessa läpinäkyvä bensansuodatin ja ennen pumpun vaihtoa se oli aina lähes tyhjä. Nyt se on täynnä ja hyvin pelaa, kun vielä kärjet + ennakon samalla säädin 0-> 7-8 eykk. Eli en ole varma kumpi oli vika? Molemmat...