Sivu 2/3
Lähetetty: 17.3.2006 7:41
Kirjoittaja rokrok
kitoos.
luulen että sillä 1300 koneelki ajelee ku siin on jotai yli 80 hummaa, ei siis mitään hullusti mutta normaaliin käyttöön riittää. Tarttee jostai hommata sit semmonen kattiladan alkuputki, varmaan säästäs vaivaa ku tarttisi alusta asti värkätä sitä putkee. vois varmaa viäl jotai isompaa kaasaria kattoo siihen koneeseen, mut tarttee kattoo jos ensiks ostas sen autonki
Lähetetty: 17.3.2006 16:08
Kirjoittaja RussianTUNER
rokrok kirjoitti:kitoos.
luulen että sillä 1300 koneelki ajelee ku siin on jotai yli 80 hummaa, ei siis mitään hullusti mutta normaaliin käyttöön riittää. Tarttee jostai hommata sit semmonen kattiladan alkuputki, varmaan säästäs vaivaa ku tarttisi alusta asti värkätä sitä putkee. vois varmaa viäl jotai isompaa kaasaria kattoo siihen koneeseen, mut tarttee kattoo jos ensiks ostas sen autonki
Jos on Ladan oma kone ja vakio niin on sitten kyllä vain 65hummaa vakiona taikka jos on 1300-mallista niin 67. Kato tuolta
http://www.ladakerho.fi/info.htm noita tehoja.

Lähetetty: 17.3.2006 16:23
Kirjoittaja rokrok
tehot on aika hyvin tiedos kyllä.. ei se 1300 oo kato vakio
Lähetetty: 17.3.2006 16:24
Kirjoittaja RussianTUNER
rokrok kirjoitti:tehot on aika hyvin tiedos kyllä.. ei se 1300 oo kato vakio
no sittenhän asia onkin eri. Sanoin vain että vakiona ei tota 80 oo.
Lähetetty: 19.3.2006 23:43
Kirjoittaja destor
Työt häiritsevät edelleen ladan rakentamista, mutta ajatustyötä ehtii silti tekemään. Tekniikanluovuttajaankin on nyt laitettu nappiksen alkuperäinen 1200 kone kiinni ja annettu sen verran oikomishoitoa lekalla sekä migillä että sillä pääsee jo rälläämään romurallia saabin kanssa yksityistielle ja pelloille kunhan saa sen vietyä sinne asti.
Videon editointi näyttää olevan aika pirullista puuhaa, silloin kun ohjelmat eivät kaadu niin niitä ei osaa käyttää eikä löydä toimintoja lyhyessä ajassa. Onneksi tuolla yksinkertaisemmalla ohjelmalla sai nopeasti tehtyä kunnon akuankat kilpien päälle joten tässä pieni ääni- ja tehonäyte. Kumikin meinasi lähdössä palaa, mutta lukko edesauttaa aika hyvin pidon saannissa kuten kahdesta raidasta voi päätellä:
http://koti.mbnet.fi/ba3/Nappisprojekti ... itesti.avi Kolmoselle vaihtokin meni liian aikaiseksi, mutta koitetaan joskus toiste uudestaan.
Lähetetty: 20.3.2006 5:57
Kirjoittaja Jokari
Ei helvetti meinasin vetää kahvit väärään kurkkuun kun sorsa sattu silmään
Ei mutta hyvinhän tuo vetää viivaa. Kyllä näköjään jo vakioruiskutekniikalla syntyy aika kova peli

Lähetetty: 3.4.2006 18:56
Kirjoittaja markku
Ei kuulunut kuin ääni..... kuvaa ei

Lähetetty: 3.4.2006 19:38
Kirjoittaja destor
Tarviit sopivan kodekin siihen, vaikkapa DivX tai sitten ilmainen ja hyvin monipuolinen ffdshow. Noilla pitäisi ruveta näkymään.
Projektiin samalla sen verran päivitystä että flunssan ja työkiireiden vuoksi auto on edelleen ajossa vaikka moottorin pitäisi jo olla koneistamolla ja auton palasina. Tuplavakaajakin odottaa bolt-on valmiina tallissa asennusta mutta eipä ole vielä tullut laitettua kiinni. Kitkalukko on yhden soiton päässä joten sekin pitää hankkia kun kunnolla tervehtyy ja rupeaa puuhaamaan projektia eteenpäin.
Pakoputkikin on yhä tekemättä sairastumisen johdosta, onhan siinä sen verran kivat äänet ettei sitä heti raaski edes muuttaa taakse asti meneväksi.
Innostuksissa tuli ostettua uuteen koneeseen öljytkin vaikkei konettakaan vielä ole valmiina. Valvolinen 20W-50 VR1 mineraali tuli valittua sisäänajoöljyksi kevään ja alkukesän ajaksi. Synteettistä öljyä sinne sen jälkeen kaadetaan, merkistä ja mallista ei ole vielä tietoa.
Eiköhän tällä viikolla ruve kone edistymään, into on ainakin sopivalla tasolla työntekoon.
Lähetetty: 8.4.2006 23:33
Kirjoittaja destor
Tuplavakaaja on vihdoin asennettu ja ajotuntuma parani huomattavasti. Mutkissa auton käytös on paljon loogisempaa kuin ennen, eikä se tunnu enää kaatuvan kun menee tiukkoihin mutkiin vauhdilla. Ohjattavuus saattoi myös parantua, mutkissa tuntuisi herkemmin kääntyvän vaikka tuo hitsilukkokin on vielä käytössä. Muutaman sladin perusteella muutosta voisi kuvailla hyvin onnistuneeksi. Suosittelen.
Vakaajan koeajolta kaupunkiinpäin tultaessa auton sisälle tuli outo haju, vähän öljymäiseltä se vaikutti aluksi mutta kaupungilla huomasin lämpöjen olevan tapissa ja koneen melkein kuiva. Vedenhakureissun jälkeisissa tutkimuksissa selvisi että lämmittimen hana oli ruvennut vuotamaan tasaisena norona jos se oli auki. Via korjattiin lisäämällä nestettä ja kääntämällä hana kiinni. Pitää vaihtaa jo syksyllä hankittu venäläinen keraaminen hana sinne kunhan kerkiää. Aika hyvin oli nestettä kulunut kun paisuntasäiliökin oli aivan tyhjä, alavesiletkussa tuntui jotakin lientä vielä olevan mutta muuten se olikin kaikki jäänyt matkalle. Onneksi autossa ei ole tällä hetkellä verhoiluja kiinni joten hanasta valunut vesi valui suoraan apukuskin jalkatilan kautta maahan kastelematta eristeitä. Pitää jatkossa katsella lämpömittaria ahkerammin. Nelospytyn kohdalta oli taas löystynyt imusarjan mutterikin, aluksi luulin sitä syylliseksi vesikatoon, mutta eihän se se sitten ollut. Tuplamutterilla asia korjaantui ehkä lopullisesti.
Lähetetty: 22.4.2006 0:38
Kirjoittaja destor
Lopultakin tänään päästiin koneen kimppuun, kylläpä osaa työt häiritä pahasti harrastuksia. Luvattoman moni mutteri oli aivan löysällä kun purkailin imu- ja pakosarjaa irti, ilmeisesti valmistuslinjalla on säästelty työkaluja. Suureksi ihmetykseksi kampuran hihnapyöränkin mutteri lähti ensimmäisellä yrittämällä irti, kolmonen oli tuvassa ja käsijarru kireällä, siitä 3/4 tuuman puolimetrisellä räikällä ja 38mm (?) hylsyllä vääntäen se aukesi helposti.
Autoon pitää näköjään etsiä matalempi syyläri jotta sähköflektin saa mahtumaan paikalleen, syylärin pohja pitää saada etupoikkipalkin yläpuolelle jotta sitä saa tuotua tarpeeksi eteenpäin ja samalla kammellekin jää sopivasti esteetön käytävä kampuralle.
Viikonlopun aika kone laitetaan palasiksi, sekä muotoillaan ja kuutioidaan palotilat jolloin alkuviikosta voisi kärrätäkin jo osia koneistamoon. Kunhan koneistus on valmis saa vihdoinkin ostettua nuo jo valitettavan kauan roikkuneet venäläiset alkuperäisosat pois Pöhön hyllystä pölyttymästä

Lähetetty: 17.5.2006 21:05
Kirjoittaja Siperia_Motorsport
kuinkas prokkis edistyy?
Lähetetty: 17.5.2006 21:16
Kirjoittaja RussianTUNER
Niin olikos sulla pönttönä tossa sellanen Saabin pönttö mikä on siellä taka-akselin edessä poikittain ainakin 99:ssä? Ku meinasin sellasen tällätä tohon mun Dx:ään, etumaisen vakiopöntön jätän kyllä paikalleen.
Lähetetty: 17.5.2006 21:19
Kirjoittaja aon
RussianTUNER kirjoitti:Niin olikos sulla pönttönä tossa sellanen Saabin pönttö mikä on siellä taka-akselin edessä poikittain ainakin 99:ssä? Ku meinasin sellasen tällätä tohon mun Dx:ään, etumaisen vakiopöntön jätän kyllä paikalleen.
Mä voin myydä tehokkaasti virtaavan tuollaisen, ei mene kuin pari nyrkkiä kyljestä läpi

Lähetetty: 17.5.2006 22:11
Kirjoittaja RussianTUNER
aon kirjoitti:RussianTUNER kirjoitti:Niin olikos sulla pönttönä tossa sellanen Saabin pönttö mikä on siellä taka-akselin edessä poikittain ainakin 99:ssä? Ku meinasin sellasen tällätä tohon mun Dx:ään, etumaisen vakiopöntön jätän kyllä paikalleen.
Mä voin myydä tehokkaasti virtaavan tuollaisen, ei mene kuin pari nyrkkiä kyljestä läpi
Enpä tarvii, haettii kaverin tykö tänää 99 mistä tollasen saan.

Ja vielä ilmaiseksi itseirroitettuna. Muutakin osaa muokkaillaan kyseisestä yksilöstä tohon Dx:ään.
Lähetetty: 18.5.2006 0:05
Kirjoittaja destor
Joo sellainen saabin välipönttö tuossa oli, nythän siinä on 2" putki (pitää vaan tehdä loppuun sekin joskus).
Tällä hetkellä sekä moottori että auto on melko palasina. Akku on siirretty takakonttiin ja sille on väsätty riittävän tukeva kiinnitys. Jalkatiloista on poistettu massoja ja ne pitäisi vielä pestä liuottimella ja maalata.
Uusi alumiininen, alkuperäistä leveämpi, matalampi ja ohuempi syyläri on hankittu. Jokohan nyt se sähköropelli mahtuisi paikoilleen. Muutenkin osia on hankittu suuret kasat, moottorihan tehdään käytännössä kokonaan uusiksi joten pelkästään siihen liittyvää rompetta on suuri laatikollinen. Tämän päälle kun lisätään vielä muut tavarat niin rupeaa autossa olemaan ahdasta jos ottaa kaiken kerralla kyytiin. Tulihan tuossa hankittua myös uusi kuppipenkki ja bilsteinitkin (tosin vain taakse tällä hetkellä). Vyöt pitäisi vielä hankkia ja eteen voisi laittaa säädettävät spaxit.
Ykköspytyssä oli melko suuri pystysuuntainen ura, joten lohko porataan 82,4mm kokoon. Koneeseen tulee 8v 110 ladan männät, joissa on riittävän suuret kolot venttiileille, sekä palotila on lähes peilikuva kannen vastaavasta. Alkuperäisissä 1.7i:n männissähän palotila on puolipallomainen, ja sijaitsee vähän männän toisella syrjällä osittain jo paljealueen päällä, joka ei ole ollenkaan hyvä juttu. Alkuperäisissä männissä palotilaa on 12ml ja noissa uusissa 13ml.
Kannesta lähti kevyt 2,3mm "oikaisusiivu", ja lohkosta napataan vielä 1,3 pois jolloin männät tulevat lohkon pinnan yli 0,3mm. Näillä eväillä puristukset pitäisi asettua noin 11 tienoille palotilojen muotoilun jälkeen. Tämä 1.7i kansihan on tavallisia takapotkun kansia 1,8mm matalempi jo vakiona, joten tuollainen 4,1mm suhteellinen lasku pitäisi antaa tarpeeksi ruttua. Eikä siitä kannesta voi oikeasti paljoa enempää ottaakaan, jo nyt oltiin hyvin lähellä venttiilien istukkarenkaita.
Alakerta on parhaillaan tasapainotettavana kun tuli 4,5kg teräsvauhtipyörä hankittua orkkis 6,77kg katujyrän tilalle. Joskus auton elinkaaren aikana siihen oli vaihdettu tarvike silmälaakeri, joka on niin ohut ettei se keskitä vauhtipyörää kampiakseliin nähden, ja tästä syystä ensimmäinen tasapainotusyrityskin epäonnistui. Nyt se pitäisi kuitenkin onnistua aidon leveän USSR laakerin ansiosta.
Männäntapit ovat tosiaan uivaa mallia jo vakiona tässä 1.7 koneessa, joten ne pidetään myös jatkossa sellaisina. Alkuperäisten männäntapin lukitussokkien tilalle sorvataan tefloniset tulpat, jolloin lohkon tuhoutuminen mahdollisen lukitussokan pettämisen vuoksi ehkäistään. Kyseistä ratkaisua käytetään kuulemma melko paljonkin rallikäytössä.
Ja pitäisihän se kansikin käsitellä tässä joku päivä, kanavat pitäisi parannella ja palotilat mitata, muotoilla ja lopuksi kuutioittaa saman kokoisiksi. Uudet venttiilinohjurit pitäisi sorvata paremman muotoisiksi sekä asentaa kanteen.
Eikä sovi unohtaa myöskään auton katsastusta ja siihen liittyviä ennakoivia toimenpiteitä ennen heinäkuuta jolloin onkin luvassa valtion tarjoamaa ohjelmaa vähintään 6kk ajaksi.
Hommaa näyttää riittävän kun kaiken tekee itse, mutta eiköhän tuosta tulisi ihan kestävä ja hyvä peli.
Kuvia tulee kunhan niitä otetaan.