Sivu 2/10
Lähetetty: 27.6.2006 19:29
Kirjoittaja jta
Jusu kirjoitti:No jos se 2105 on, niin onhan siinä jo pidempi peräkin kuin noissa 1200L:ssä, eli kakkosvaihteen kokonaisvälitys melkoisesti pidempi. Kyllä sillä pääsee kakkosellakin sataa, toi 1200L kiertäisi jo noin 9000rpm.
Ilmankos tuo nappis karjukin aika pahasti jo 90 vauhdissa kakkosella... Hyvä ettei hajonnu mitään.
Mutta käykös tuo auto millälailla? Kun noissahan on myöskin sellaista tainnu esiintyä kunnolla kierrättäessä että tippuu keinuvipu pois paikoiltaan.
Lähetetty: 27.6.2006 19:39
Kirjoittaja NesteHukka
Mulla oli Esa Pulliaisen kitaran värinen 1200 Lada joskus tossa mennävuosina, ja kun siihen tuli pakoputkeen reikä, niin tuntui että se vaan menee ja menee... Vaihdoin siihen sitten vielä jonkun vähän isomman kaasarin, niin oli oikeasti jo hyötyäkin siitä että vaihtoi kolmoselle vasta jossain 80 päällä. Sata on kyllä jo raju veto

Tota kaaviota katsellen pitäis olla jotakin 9000rpm.
Kyllähän se Ladan pikkulohko ihmeitä kestää, ettei sen puoleen

Lähetetty: 27.6.2006 22:06
Kirjoittaja Qulle
Ton jälkimmäisen kaavion mukaan pitäis olla about 6200 rpm kakkosella kahdeksassa kympissä.
http://www.heippa.net/lada1971/lehti/19 ... 2105_4.jpg
En kyl usko, että se kiekkamittari niin paljon kusee, kun 5000rpm kakkosella ja vauhtia mittarin mukaan 75.
Mutta tosiaan tuo jälkimmäinen kaavio on jo vähän oikiamman kuuloinen.
Onkohan näistä vempeleistä jotain eri versioita vai onko saletti, että meil o just noi välitykset, mitä toi 2105:n kaavio näyttää?
...eli tosiaan ton mukaan olis ollu 8000 rpm satkun vauhdissa. Juttelin tän jo useamman ladan omistaneen osakkaan kanssa ja se sanos, et ei varmasti ollu kyl 8000rpm padassa... ja on kuulemma muillakin larpoilla vedetty kakkosella satasta kuin tällä
Oli miten oli, mutta kyllä lähtee !!!!

Lähetetty: 27.6.2006 22:10
Kirjoittaja Qulle
jta kirjoitti:
Mutta käykös tuo auto millälailla? Kun noissahan on myöskin sellaista tainnu esiintyä kunnolla kierrättäessä että tippuu keinuvipu pois paikoiltaan.
Siis auto käy nyt taas ihan normisti.. ainoastaan vähän vedon puutetta esiintyy talla pohjassa. Arveltiin, että kun o vanha kauan seissy kaasari, niin jospa sieltä olis joku paska irronnu kovan imun myötä.
Tai on se kaasari nyt puolvuotta ollu kiinni, mutta viime aikoina vasta on annettu sitä leipää oikein kunnolla...
Lähetetty: 28.6.2006 9:21
Kirjoittaja Jusu
Qulle kirjoitti:En kyl usko, että se kiekkamittari niin paljon kusee, kun 5000rpm kakkosella ja vauhtia mittarin mukaan 75.
Mutta tosiaan tuo jälkimmäinen kaavio on jo vähän oikiamman kuuloinen.
Ei teidän kierroslukumittarin tarvitse kusta yhtään, mutta nopeusmittari saattaa hyvinkin näyttää liikaa.
Tuo kaavio tuolla TM:n sivulla lienee piirretty saman laskukaavan mukaan, millä on välitysten ja rengaskoon mukaan laskettu teoreettinen nopeus, joka esimerkiksi kakkosella 1000rpm on 12,5km/h eli 5000rpm se tekisi 62,5km/h.
Tarkkaa arvoahan ei sitten saa jos ei mittaa auton alla olevan renkaan kehämittaa ja laske sen mukaan tuota nopeutta, nuo TM:n nopeudet on laskettu vuonna -81 ilmeisesti joko STRO:n normikokojen tai silloin käytössä olleiden renkaiden kehämitan mukaan.
Omassa nappiskombissa alkuperäisen kierroslukumittarin näyttäessä kakkosella 7000rpm nopeusmittari näytti reilun yhdeksänkymppiä. Laskennallinen arvo sen välityksillä olisi noin kahdeksankymppiä. Tuossa jyrässä nopeusmittari laittaa ainakin kympin liikaa eikä tuosta kierroslukumittaristakaan tiedä kun orkkis öljynpainemittarin tarkkuuskin on mitä on...

Lähetetty: 28.6.2006 10:11
Kirjoittaja Qulle
Aivan.
Tosiaan se meitin ladan nopeusmittari näyttää pikkasen enemmän yli, mitä muiden autojen, mutta ei kuitenkaan paljon yli.
Olis ollu kyl aika äijä menoa, jos olis jottain reilua 8000rpm kierrättäny tota hapankaalileikkuria
Alkuperäinen 1300:n pata (R.I.P) kiersi kyl viel selvästi kovemmin kun toi nykyinen. Se tosin olikin remmikone ja tää nykyinen 1200:n o ketjulla.
...aika seksikäs helinä tollasesta ketjukoneesta lähtee kunnolla vedätettäessä tohon remmiin verrattuna

Lähetetty: 28.6.2006 12:37
Kirjoittaja NesteHukka
Nyt kun näistä välityksistä on puhetta, niin mites Nivassa, eli kun mittari näyttää sataa (oli todellinen nopeus sitten mitä tahansa), niin paljonko kiekkamittarin pitäisi näyttää nelosella? -90 Niva ja viislovinen.
Mulla näyttää 4000, ja pitäis saada selville jotenkin, että valehteleeko tuo kiekkamittari jotenkin merkittävässä määrin.
Lähetetty: 2.7.2006 1:13
Kirjoittaja Marko
Miksulle:jos se on oikein tehty,ei ne säädöt heti muutu.(oon kattonu vuosia pietarissa,mite ladal ajetaa isoo kovaa).
Eikö 100 ykkösellä
Lähetetty: 2.7.2006 18:10
Kirjoittaja KALERVO 1963
"Kannattaisi koittaa kulkisko 100km\h 1vaihteella saisi koneen hajalle vielä helpommin!!!!!!!!
Re: Eikö 100 ykkösellä
Lähetetty: 3.7.2006 9:25
Kirjoittaja Qulle
KALERVO 1963 kirjoitti:"Kannattaisi koittaa kulkisko 100km\h 1vaihteella saisi koneen hajalle vielä helpommin!!!!!!!!
Eihän tossa oo mitään järkeä... Kyllä sen nyt tietää ettei se ykkösellä satkua kule. Sitä ei varmaksi tienny, että kulkeeko kakkosella ja kyllähän se kulkee

...lada tykkää että sillä ajetaan.
Lähetetty: 3.7.2006 22:24
Kirjoittaja NesteHukka
Kyllä sitä ihmiset kattoi ihmeissään juu kun latapiilillä päästeli 8000 kierroksilla

Ladalla pitää ajaa asenteella! Tallinnasta muuten just ostin sellaisen venäläisen koppalakin

Lähetetty: 3.7.2006 22:53
Kirjoittaja DELETED
DELETED
Testi
Lähetetty: 4.7.2006 0:23
Kirjoittaja köhmä
Minä testasin tuossa kevät talvella ihan olosuhteiden pakosta ykkösellä "tääsivä" niin kauan kun kesti ja vieläpä ilman nesteitä. Oli hajotus meininki ja ykkösellä siksi, että 2 ja 3 olivat pois pelistä (varattuja). Niin ja se mittari huiteli jossakin 60 kympin paikkeilla. Vaikea arvioida todellista nopeutta, kun ei nähnyt savun/höyryn takia enää ajaa kun pää ulkona. No kovasti mentiin joka tapauksessa...ihan hirvittää vieläkin!!
Re: Eikö 100 ykkösellä
Lähetetty: 6.7.2006 11:17
Kirjoittaja THI-900
KALERVO 1963 kirjoitti:"Kannattaisi koittaa kulkisko 100km\h 1vaihteella saisi koneen hajalle vielä helpommin!!!!!!!!
Kuunnelkaa Kalervoa
Ootta te kyllä aika sankareita

Ladan kone ei oo kierros eikä vääntökone, mutta kyllä mun mielestä siinä vaihees jo sanoo ajaneensa kakkosella sataa, niin sais antaa sakin hivutusta. Mulla meinaa mennä järki, jos joku ajaa mun Laaborilla siten, että kierrokset nousee yli neljän tonnin. Alkaa nämä todelliset itäautot olla jo katoavaa kansanperinnettä, niin ei tämä ainakaan yhtään tilannetta paranna.
Eli vähän järkee siihen touhuun.
Lähetetty: 6.7.2006 11:22
Kirjoittaja Qulle
Kyllä juu nähtiin kuinka hyvin lada toimii, kun se haettiin vanhan papan tallista.
Oli ajettu niin hiljaa että alkoi vain hyytymään nelosta tarjottaessa tasaisella.
Eli leipää pitää antaa... ei tietenkään ihan tolla tavalla mut kuitenkin. Muuten on niin tukossa ettei kule laisinkaan
