Valot himmenee ja kirkastuu...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Nyt on sitten aika ottaa stressiä nappiksen latauksesta, just kun pääsin juhlimasta, et sähkö riittää kelillä kun kelillä! :(
Eilen otin sen taas ajoon huomista miittiä varten, ajoin 10 kilsaa pajalle, säädin pyöränkulmat ja kas; akku tyhjä! Latausvalo ei kertonu mitään.
Napajännite oli 9.6V, hetken ihmettelyn jälkeen noussu tasan 12V:iin.
-No, veivillä käyntiin :D ja ei lataa, nyt latausvalokin tajus syttyä.
Onneks oli just rempattu laturi kyydissä, hiilet ja laakerit uusittu, myös diodit mitattu ja kaikki johti vain toisinpäin, siis varmaankin ehjiä.
Vaihoin sitte laturin samalla kun akku oli latauksessa.
Avaimesta käyntiin ja paanalle.
Tuntu toimivan hyvin, merkkivalokin sammu, mutta tänään teki ihan saman jutun uudella laturillakin! :evil:
Selvä, säädin sökö. Upouusi venäläinen elektroninen tuontisäädin kiinni, eikä apua. Merkkivalo kuitenkin sammuu, mut vasta kun polkasee kierroksia. Ilman kuormaa tyhjäkäynnillä lataa heikosti, kierroksilla paranee vähän, mutta jännite nousee tosi hitaasti, eikä nouse kun max 13v.
Kuormalla tyhjäkäynnillä jännite hiljakseen putoaa, eli ei lataa.
Johdot, sulakkeet ja liitokset, ym. haun tulokset on läpikäyty. Voisko akku kuitenkin olla sökö, ihmetyttää vaan, ettei jännite nouse kierroksillakaan.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No tossa ei kyllä jää oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin akku. Siis jos kerran laturi on brand new, johdot, sulakkeet ja säädinkin kunnossa...

Lada kun keksii sähkövikaa niin ei sitä heti löydäkkään. Onneksi nappiksessa on veivi :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Voisi hyvinkin olla rikkinäinen akku kun kerran jo kaikkea muuta on laitettu. Rikkinäisellä akulla ajosta on vielä se huono puoli, että se voi rikkoa laturin.

- Saku
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Noniin! Vaihoin sitte eilen vielä akunkin ja vaikuttais, että lataus tokeni ainakin jonkun verran.

Ja toisaalta löyty kyllä tosi yllättävä syy akun tyhjenemiseen:
Takalasin lämmitin oli kokoajan päällä, virta-avaimen ja katkaisijan asennosta riippumatta! :shock:
On toi rele varmaan jumahtanu päälle, vaikka naksahtaakin kun katkasijasta painaa.
Eli siinä vois olla muillekin tarkastamisen arvonen kohde, jos akku purkautuu tai ei lataa kunnolla.
Onneks itellä päävirtakytkin, ni ei koko yötä kärynny. :)
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Strastuite, (kohtalo)toverit!

Jännitteenvaihtelu voi olla myös merkki tasasuuntaajan diodiviasta, jolloin diodi välillä toimii ja välillä on oikosulussa.

Tällöin jännite putoaa normaalitasosta alaspäin (valot himmenevät).

Itse olen joskus kokenut Samarassa jännitesäädinvian, jolloin säädin välillä "unohti" rajoittaa roottorivirtaa. Tällöin jännite kohosi ylös aina noin 18 volttiin asti.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Eräs Venäläinen autosähköasentaja tutki mun pihalla nappiksen tätä valojen vilkkumis ilmiötä.
Pakosarjaa vastapäätä on sellanen pieni rele jossa kärjet naksuu, on avattivissa ja sitä kun asentaja räpläsi, niin vilkkuminen loppui välillä.
Asentaja kyllä tarkisti jännitteensäätäjän mutta siinä ei ollut vikaa. Asentaja päätyi lopulta laturi vikaan. Joku tällainenkin tutkimus tehtiin, että otettiin Ladan käydessä akun plus johto irti ja siitä tietää sitten jotain.
Vastaa Viestiin