Wanhoja niksejä kun auto lakkoilee....

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lämmityslaitteen puhallin ei toimi ja läsi jäätyy,huurtuu:
Irroitetaan takaselkänoja,joka laitetaan peräkonttiin poikittain siten että peräluukku jää raolleen.Luukku sidotaan narulla.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Takaveto-Ladassa kannattaa varmaan ottaa sitten se pahvikin sieltä selkänojan takaa pois että läpivirtaus toimii...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tästähän saa uuden päivityksen Ladan huoltokirjaan tulostamalla tuon Jaskan listan!! Pistää vaikka sitten lisäliitteinä loppuun. Mahtavaa!!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sytytystulppien tarkistus moottorin käydessä:

Paljasta tulpanjohdon hatun alta sytytyskaapeli siten että että voit maattaa sytytysjännitteen moottorin runkoon.Jokaisen sytytystulpan kohdalla moottorin tyhjäkäynnin pitäisi hidastua ts. moottori käy kolmella pytyllä.Jos näin ei jonkun pytyn kanssa tapahdu niin ko. tulppa,sytytysjohdin tai jakajankansi on viallinen.Työkaluksi käy esim. vanha moottorisahan viila tai pitkä ruuvimeisseli.Kahvan pitää olla eristävä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Startti pyörittää heikosti:

Akussa huono varaus>kipinäkoe

Akun kengät löysällä tai hapettuneet>puhdista

Hiilet voivat olla kuluneet.Työnnä paperitollo hiilien pidikkeiden alle niin pintajännitys kollektorissa kasvaa ja ankkuri saa kunnon kontaktin.Väliaikaiskorjaus..hiilet uusittava.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Katkojan kärjet sinistyneet tai palaneet:

Kondensaattori irti tai palanut,valokaari polttaa katkojankärjet.Käynti huonoa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Suuri polttoaineen kulutus:

Ilmanpuhdistin tukossa,jäässä

Pakoputki tukossa tai karstottunut.Koputtele pakoputkea puukalikalla jotta karstat irtoaisi.Sen jälkeen reipasta ajoa muutama kymmenen kilometriä moottoritiellä.Jos kulku ei parane..pöntön vaihto.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Talvella auto käynnistyy hyvin,käy hetken ja sammuu.Ei saa käyntiin.

Peruutettu lumikinokseen ja pakoputkeen joutunut lumi on sulanut jääksi.Avaus pikällä tikulla sohimalla.Tässä voi mennä vanhakin halpaan.
Avatar
Amatööri
Lada kerhon jäsen
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2004 23:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Amatööri »

Eikös näitä wanhoja niksejä voisi laittaa pravdaan? Sais melko hyvän jutun.. (kai..?)
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

On talvi, lunta maassa ja pakkasta -30 - -40. Jonkun syyn takia on auto jätettävä tienposkeen tai johonkin muualle ja tiedät että tulet takaisin vuorokauden kuluttua.
Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvoistaan?
Akku irroitetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Akun päälle laitetaan kumimatto tai vastaavaa, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Vuorokauden kuluttua esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria.
Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutama pakkasaste. Näin toimitaan Siperian talvessa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jaska HKI kirjoitti:Lämmityslaitteen puhallin ei toimi ja läsi jäätyy,huurtuu:
Irroitetaan takaselkänoja,joka laitetaan peräkonttiin poikittain siten että peräluukku jää raolleen.Luukku sidotaan narulla.
tää meni vähän ohi mun tajunnan? pitäiskö nää jutut oikeestaan olla köyhissä patenteissa?

jos tällä haetaan ilmanvaihtoa niin eikö helpointa ole vain avata takaoven ikkuna, mikäli sellainen on mahdollista, takaluukusta pukkaa helposti pakokaasutkin ohjaamoon.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

hmm.. samaralla 60km takaluukku vähä raollaan ajaneena tiedän että pakokaasusaaste joka tuppaa sisään on melko infernaalista, itellä ei pahasti noussu päähä mutta kauniimmalla osapuolella aiheutti kyllä päänsäryn...

ei mitää kyl itelläki oli aika kevyt olo, ei kyl uskaltanu sanoa :wink:

kerhoon ikävä kyllä kuulumattomana voin sanoa että vinkit kuuluvat tasan tarkkaan tähän, mistä ne voi kätevästi lukea, ja soveltaa, oletan sen olevan niiden kirjoittamisen suurin päämäärä :shock:

kyllä köyhät vinkit joskus voi tulla tarpeeseen...
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Lada Scandinavia kirjoitti:On talvi, lunta maassa ja pakkasta -30 - -40. Jonkun syyn takia on auto jätettävä tienposkeen tai johonkin muualle ja tiedät että tulet takaisin vuorokauden kuluttua.
Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvoistaan?
Akku irroitetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Akun päälle laitetaan kumimatto tai vastaavaa, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Vuorokauden kuluttua esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria.
Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutama pakkasaste. Näin toimitaan Siperian talvessa.
Ja ettei öljy mene jäykäksi laitetaan desi bensaa öljyjen sekaan.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tällainen "venäläinen" kylmäkäynnistysniksi muistu mieleen aivan 90-luvun alusta, jolloin olin ensimmäisiä kertoja Tartossa ja oli kovat pakkaset:

Ihmettelin 5. kerroksen ikkunasta kun pihaan ajoi joka ilta tällainen ZIL-MMZ 4502, jonka kuski aina samalla - meni konepellin alle ja laski jäähdytysnesteet (vedet) maahan. Olin aluksi siinä uskossa, että joko "ploki on halki tms." tai täällähän ei saa varmaan mistään "tosoolia" ("pula-aika NL")- jota käytettiin jäähdytysnesteenä ja vedet on siksi pakko laskea aina pihalle kun auto jää seisomaan. Sitten eräänä aamuna huomasin, että kuski kaatoi kannuilla kuumaa vettä Zilin syyläriin - ja hokasin vasta, että sehän tolla tavalla lämmittää ton kuin olisi ollut lohkossa. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin