Wanhoja niksejä kun auto lakkoilee....
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Sytytystulppien tarkistus moottorin käydessä:
Paljasta tulpanjohdon hatun alta sytytyskaapeli siten että että voit maattaa sytytysjännitteen moottorin runkoon.Jokaisen sytytystulpan kohdalla moottorin tyhjäkäynnin pitäisi hidastua ts. moottori käy kolmella pytyllä.Jos näin ei jonkun pytyn kanssa tapahdu niin ko. tulppa,sytytysjohdin tai jakajankansi on viallinen.Työkaluksi käy esim. vanha moottorisahan viila tai pitkä ruuvimeisseli.Kahvan pitää olla eristävä.
Paljasta tulpanjohdon hatun alta sytytyskaapeli siten että että voit maattaa sytytysjännitteen moottorin runkoon.Jokaisen sytytystulpan kohdalla moottorin tyhjäkäynnin pitäisi hidastua ts. moottori käy kolmella pytyllä.Jos näin ei jonkun pytyn kanssa tapahdu niin ko. tulppa,sytytysjohdin tai jakajankansi on viallinen.Työkaluksi käy esim. vanha moottorisahan viila tai pitkä ruuvimeisseli.Kahvan pitää olla eristävä.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
On talvi, lunta maassa ja pakkasta -30 - -40. Jonkun syyn takia on auto jätettävä tienposkeen tai johonkin muualle ja tiedät että tulet takaisin vuorokauden kuluttua.
Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvoistaan?
Akku irroitetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Akun päälle laitetaan kumimatto tai vastaavaa, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Vuorokauden kuluttua esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria.
Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutama pakkasaste. Näin toimitaan Siperian talvessa.
Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvoistaan?
Akku irroitetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Akun päälle laitetaan kumimatto tai vastaavaa, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Vuorokauden kuluttua esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria.
Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutama pakkasaste. Näin toimitaan Siperian talvessa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tää meni vähän ohi mun tajunnan? pitäiskö nää jutut oikeestaan olla köyhissä patenteissa?Jaska HKI kirjoitti:Lämmityslaitteen puhallin ei toimi ja läsi jäätyy,huurtuu:
Irroitetaan takaselkänoja,joka laitetaan peräkonttiin poikittain siten että peräluukku jää raolleen.Luukku sidotaan narulla.
jos tällä haetaan ilmanvaihtoa niin eikö helpointa ole vain avata takaoven ikkuna, mikäli sellainen on mahdollista, takaluukusta pukkaa helposti pakokaasutkin ohjaamoon.

- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
hmm.. samaralla 60km takaluukku vähä raollaan ajaneena tiedän että pakokaasusaaste joka tuppaa sisään on melko infernaalista, itellä ei pahasti noussu päähä mutta kauniimmalla osapuolella aiheutti kyllä päänsäryn...
ei mitää kyl itelläki oli aika kevyt olo, ei kyl uskaltanu sanoa
kerhoon ikävä kyllä kuulumattomana voin sanoa että vinkit kuuluvat tasan tarkkaan tähän, mistä ne voi kätevästi lukea, ja soveltaa, oletan sen olevan niiden kirjoittamisen suurin päämäärä
kyllä köyhät vinkit joskus voi tulla tarpeeseen...
ei mitää kyl itelläki oli aika kevyt olo, ei kyl uskaltanu sanoa

kerhoon ikävä kyllä kuulumattomana voin sanoa että vinkit kuuluvat tasan tarkkaan tähän, mistä ne voi kätevästi lukea, ja soveltaa, oletan sen olevan niiden kirjoittamisen suurin päämäärä

kyllä köyhät vinkit joskus voi tulla tarpeeseen...
Ja ettei öljy mene jäykäksi laitetaan desi bensaa öljyjen sekaan.Lada Scandinavia kirjoitti:On talvi, lunta maassa ja pakkasta -30 - -40. Jonkun syyn takia on auto jätettävä tienposkeen tai johonkin muualle ja tiedät että tulet takaisin vuorokauden kuluttua.
Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvoistaan?
Akku irroitetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Akun päälle laitetaan kumimatto tai vastaavaa, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Vuorokauden kuluttua esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria.
Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutama pakkasaste. Näin toimitaan Siperian talvessa.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä

Galleriassa
Tällainen "venäläinen" kylmäkäynnistysniksi muistu mieleen aivan 90-luvun alusta, jolloin olin ensimmäisiä kertoja Tartossa ja oli kovat pakkaset:
Ihmettelin 5. kerroksen ikkunasta kun pihaan ajoi joka ilta tällainen ZIL-MMZ 4502, jonka kuski aina samalla - meni konepellin alle ja laski jäähdytysnesteet (vedet) maahan. Olin aluksi siinä uskossa, että joko "ploki on halki tms." tai täällähän ei saa varmaan mistään "tosoolia" ("pula-aika NL")- jota käytettiin jäähdytysnesteenä ja vedet on siksi pakko laskea aina pihalle kun auto jää seisomaan. Sitten eräänä aamuna huomasin, että kuski kaatoi kannuilla kuumaa vettä Zilin syyläriin - ja hokasin vasta, että sehän tolla tavalla lämmittää ton kuin olisi ollut lohkossa.
Ihmettelin 5. kerroksen ikkunasta kun pihaan ajoi joka ilta tällainen ZIL-MMZ 4502, jonka kuski aina samalla - meni konepellin alle ja laski jäähdytysnesteet (vedet) maahan. Olin aluksi siinä uskossa, että joko "ploki on halki tms." tai täällähän ei saa varmaan mistään "tosoolia" ("pula-aika NL")- jota käytettiin jäähdytysnesteenä ja vedet on siksi pakko laskea aina pihalle kun auto jää seisomaan. Sitten eräänä aamuna huomasin, että kuski kaatoi kannuilla kuumaa vettä Zilin syyläriin - ja hokasin vasta, että sehän tolla tavalla lämmittää ton kuin olisi ollut lohkossa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»