Sivu 2/2

Lähetetty: 25.3.2007 12:03
Kirjoittaja dealer
Kaikissa ei täyty kaappivaatimus, eikä nukkumapaikkojen minimikoko.
Omituista "tietoa", Sinähän et hetki sitten tiennyt koko ajoneuvoluokan olemassaolosta. :wink:

Säilytystilojen kokoa ei oltu määritelty mitenkään silloin kun omani muutin muutama vuosi sitten, nykyään kuulemma "kahden henkilön vuodevaatteet" pitäisi sopia kaappiin / kaappeihin.
Omassani kyllä sopiikin.
En usko että yhtään autoa on hyväksytty ilman säilytystiloja.

Nukkumapaikoille ei ole ollut minimikokoa, kaksi niitä piti vähintään olla, nykyään taisi olla jotain 170x60 tjsp. mutta ei lie lakiin kirjattu.
Omassani on noin 160-165x60, en muista tarkkaan.
Onko nämä rekisterissä olevat pikkubussista tehdyt matkailuautot sitten laillisia, on sitten toinen asia.
Ilman muuta ovat ellei autoon ole tehty muutoskatsastuksen jälkeen muutoksia jotka vaikuttavat laillisuuteen.

Lähetetty: 25.3.2007 12:24
Kirjoittaja jimi
dealer kirjoitti:
Nukkumapaikoille ei ole ollut minimikokoa, kaksi niitä piti vähintään olla, nykyään taisi olla jotain 170x60 tjsp. mutta ei lie lakiin kirjattu.
Omassani on noin 160-165x60, en muista tarkkaan.
Se vuoteen minimi koko on 60*180 yhdelle ja 120*180 kahdelle.

-Jimi-

Lähetetty: 25.3.2007 12:47
Kirjoittaja dealer
Jimi, näyt olevan hyvin perillä tästä aiheesta - oliko säilytystilojen suhteen niin että kahden henkilön petivaatteet pitää sopia ?

Entä keittomahdollisuus, nykyään kuulemma kelpaisi sähköliesikin ?
Oliko sen sijoittamisessa jotain että oltava "matkustamossa" ?
Omassani on sisätilakäyttöön hyväksytty spriikeitin.

Pöydälle ei lie takennettu määräyksiä ?
Löytyykö näistä jostain tarkempaa tietoa, ihan netistä ? :D

Lähetetty: 25.3.2007 20:58
Kirjoittaja Toveri Sladimir
dealer kirjoitti:
Kaikissa ei täyty kaappivaatimus, eikä nukkumapaikkojen minimikoko.
Omituista "tietoa", Sinähän et hetki sitten tiennyt koko ajoneuvoluokan olemassaolosta. :wink:
Alunperinhän tässä keskusteltiin N1-luokan autoista. Vihjeesi 9-hengen pikkubussin muuttamisesta pikkuverolle ei varmaan auennut ihan kaikille. Minähän voisin vihjaista kyselijälle että "osta 9-hengen pikkubussi ja katsasta se käyttövoimaverottomaksi autoksi". Mitähän tästä kukakin ymmärtäisi?
Seuraavassa vastauksessa elvistelisin että, "tietenkin linja-autoksi, siinähän ei ole dieselveroa ollenkaan. Muutoskustannukset muutaman satasen. Etkö tiennyt kyseistä ajoneuvoluokkaa, kun maksat vastaavasta autosta edelleenkin dieselveroa?"
Senverran tuosta sängyn koosta, että kokovaatimukset on ollut olemassa huomattavasti pidempään kuin mahdollisuus pikkubussin muuttamisesta verolliseksi matkailuautoksi. Tuo linkitetty AKE:n ohje ei sitä vielä kerro, vaan täytyy tarkistaa se direktiivien puolelta. Netin kautta tuskin sinne pääset.

Lähetetty: 26.3.2007 18:03
Kirjoittaja dealer
Vihjeesi 9-hengen pikkubussin muuttamisesta pikkuverolle ei varmaan auennut ihan kaikille.
Ei varmasti, kuten huomaamme esim. sinun viestistäsi:
Onnistuuhan se muuttaminen pikkuverolle, kun poistaa kaikki kuljettajan takana olevat penkkirivit.

Lähetetty: 26.3.2007 20:05
Kirjoittaja jimi
dealer kirjoitti:Jimi, näyt olevan hyvin perillä tästä aiheesta - oliko säilytystilojen suhteen niin että kahden henkilön petivaatteet pitää sopia ?

Entä keittomahdollisuus, nykyään kuulemma kelpaisi sähköliesikin ?
Oliko sen sijoittamisessa jotain että oltava "matkustamossa" ?
Omassani on sisätilakäyttöön hyväksytty spriikeitin.

Pöydälle ei lie takennettu määräyksiä ?
Löytyykö näistä jostain tarkempaa tietoa, ihan netistä ? :D
Aken ohje on niin ympäri-pyöreä ja jättää paljon tulkinnan varaa, eli on helpompi käydä kysymässä konttorilta, millä kriteereillä kyseinen konttori auton hyväksyy, tehdä muutokset niiden perusteella ja mennä sille samalle konttorille muutoskatsastamaan auto.

Esimerkiksi niistä säilytystilosta AKE mainitsee tiedotteessa vain seuraavaa:"Autossa pitää olla säilytystiloja, auton alkuperäiset lokerot esim. hansikaslokero ei riitä."

Lähetetty: 26.3.2007 20:35
Kirjoittaja Toveri Sladimir
[/quote]

Aken ohje on niin ympäri-pyöreä ja jättää paljon tulkinnan varaa, eli on helpompi käydä kysymässä konttorilta, millä kriteereillä kyseinen konttori auton hyväksyy, tehdä muutokset niiden perusteella ja mennä sille samalle konttorille muutoskatsastamaan auto.[/quote]

...ja suorittaa määräaikaiskatsastus myös samassa paikassa :wink: . Eikös jossain ohjeistuksessa mainittu jotain hengarikaapista?

Ollaan vissiin oltu Jimin kanssa samoissa kisoissa aikoinaan ja samalla katsurikurssilla AEL:llä. Varmoja tuntomerkkejä nuo harrasteautot...