Sivu 2/3

Lähetetty: 1.12.2006 10:13
Kirjoittaja Magnum2300
NesteHukka kirjoitti:Tietyllä tavalla wankel moottoria voi kans pitää kakstahtimoottorina, mutta se on sit asia erikseen...
Eikös Saabilla ollut 96 tai 95 kakstahtimalli joskus?
Bensakakstahti auton koneena on kyllä aika kamala, mutta ihmetyttää ettei noi kakstahtidieselit ole yleisempiä, koska siinä moottorissa on ideaa, eikä se kärsi bensakakstahdin ongelmista.
Joo, 92, 93, 95 ja 96 ovat alunperin kakstahtisia. 95 ja 96 olivat alunperin lyhyellä nokalla, jonka alle ei V4 edes mahtunut. Keulaa jatkettiin joskus 60-luvun puolivälissä ja 1967 tuli ensimmäiset V4:t pellin alle.

Lähetetty: 1.12.2006 10:29
Kirjoittaja samarai
Lisätään tohon vielä, että myös Saab 94 eli Sonett ja 97 Sonett II tuli 3-syl. 2-tahtikoneella. Ja toi V-4:hän oli/on Fordin kone.

Lähetetty: 1.12.2006 12:13
Kirjoittaja Pavlovits
Olikos vielä niin, että Saabin V4-moottorilla oli jotain tekemistä 12-metrisen Taunuksen kanssa ?

Lähetetty: 1.12.2006 15:01
Kirjoittaja samarai
Kyllä toi Saabin V-4 taisi olla ennemmin 15-metrisen koneeksi alunperin tarkoitettu? Noi "metritmäärät" oli juuri käsittääkseni lähinnä moottorin tilavuutta tarkoittavia. :roll: Kyllä noita 12M:ääkin oli kyllä 1,5:sena - sen verran tuli luntattua. :wink:

Kuvasarja UKI:n museolta

Tosta puuttuu paljon näyttelykalustoa - mm. Saab 900Cabrion proto ym.ym. Toi yksityismuseo vastaa jos ei jopa parempi kuin Trolhättanin museo Saab-kalustoltaan. (ei ole siis mikään Valmet Automotiven museo)

Lähetetty: 27.2.2007 6:10
Kirjoittaja samarai
Sattu silmään tällainen erikoisempi 2-tahtiauto kun DKW Schwebeklasse ja Sonderklasse vuosilta 1934-38. Erikoista näissä lähinnä on tuo V-4 moottori KB-1000 (995 tai 1054ccm3), jossa kummankin rivin lisänä on kolmas pytty "ylipainesylinterinä". Teho ei kuitenkaan näistä ylipainesylintereistä huolimatta näköjään ollut suuri (pienessä 25-30 ja suuremmassa 32hv), esim. Warre tonnillahan se taisi olla jotain 50hv.

http://www.motorcar.cz/clanek/?r=8&c=224
http://auta5p.car.cz/muzea/sachsen_muse ... sen_04.htm
http://www.kfz-tech.de/Programme/GGBild ... derm02.jpg

Lähetetty: 27.2.2007 10:44
Kirjoittaja Pavlovits
Mielenkiintoinen moottori. Tuossa kohtaa on minulla kyllä ollut aukkoja tiedoissa. En kyllä oikein ymmärtänyt noiden lisäpyttyjen tarkoitusta, varsinkin kun ei ole tullut luettua kuin lyhyt tsekin oppimäärä.

Lähetetty: 27.2.2007 13:38
Kirjoittaja Rizhto
Ainakin DKW moottoripyörien kilpamoottoreissa, jotka olivat aikansa huippuja, ylimääräinen sylinteri toimi ahtimena, ts. parantamassa harjamäntäkoneen huuhtelua. Kun 'tekovika' sitten kehitti kääntöhuuhtelun, jäi huuhtelupumppu tarpeettomaksi. Veikkaan, että tekniikka on apinoitu noista kisakoneista näiden siviilikuljettimien voimanlähteisiin.

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 5.8.2013 18:58
Kirjoittaja Pavlovits
Tässä kaksitahtinen V6:
Kuva
A 1000cc 2-stroke V-6 engine was developed for additional
power in 1960 by combining two 3-cylinder engines. The
capacity was gradually increased to 1300cc and the last V-6
engines were built in 1966.

While the standard configuration was with two carburettors which
produced 83 HP, a four carburettor version was also built and
tested which produced 100 HP and a six carburettor version
produced 130 HP with the 1300cc capacity. However, most
of the engines were fitted with two carburettors

Approximately 100 V-6 engines were built for testing in DKW
cars. 13 DKW F-102 were fitted with the V-6 engine in the
sixties. At least one F-102 with the V-6 engine and two Auto
Union 1000SP's which belonged to Mr Muller have survived to
this day. A number of Munga's were also fitted with the V-6
engine at the factory in Ingoldstadt, as the German army
expressed a keen interest in the more powerful engine.

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 5.8.2013 21:34
Kirjoittaja juippi11
Off-topicia, mutta tuota ylimääräistä mäntää huuhtelupumppuna käytti myös Puch jossakin moottoripyörämallissaan (taisi olla 250-kuutioinen), ja Suomessa on myyty muutama yksilö kyseistä pyörämallia myös Tunturin nimellä. Tuttava valitteli kun oli halvalla myynyt ko. mallisen Tunturin pois tieltä, ja jälkeenpäin oli kuullut että niitä on olemassa kokonaista 2 kpl..

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 5.8.2013 22:13
Kirjoittaja pavlik morozov
juippi11 kirjoitti:Off-topicia, mutta tuota ylimääräistä mäntää huuhtelupumppuna käytti myös Puch jossakin moottoripyörämallissaan (taisi olla 250-kuutioinen), ja Suomessa on myyty muutama yksilö kyseistä pyörämallia myös Tunturin nimellä. Tuttava valitteli kun oli halvalla myynyt ko. mallisen Tunturin pois tieltä, ja jälkeenpäin oli kuullut että niitä on olemassa kokonaista 2 kpl..
paroni saarinenhan kiersi euroopan kilparatoja 60 luvun lopulla tunturi puchilla jossa oli tuo huuhtelumäntä. aika röhee ääni ko pyörässä.

englantilainen trojan pakussahan oli kanssa tuo huuhtelumäntä.

suzuki fronte autossa oli aika pitkään 80 luvulle? 3 pytty kakstahti.

wiki: Suzuki FX
Maruti 800
Production 1979–1984
Assembly Japan
Karachi, Pakistan
Body style 3/5-door hatchback
Engine 539 cc T5B two-stroke I3 (SS30)

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 6.8.2013 9:09
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

"Pukissa" ja "Dekarissa" oli periaatteellinen ero. Puchissa ei ollut erillistä huuhtelupumppusylinteriä, vaan sylinterin molemmat männät olivat työmäntiä. Kyse oli vastakkaismäntäkoneesta, jonka sylinteri oli "taivutettu" U-muotoon.

Kuva

DKW sen sijaan käytti erillistä pumppusylinteriä (Ladepumpe) kaasunvaihtoon.

Kuva

Trojan käytti ajan mittaan molempia konstruktioita, joskin pumppusylinteriversio taitaa olla tunnetumpi.

http://4.bp.blogspot.com/-n1qRIa3qcuE/T ... +4+cyl.jpg

menestystä

SvS

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 7.8.2013 11:09
Kirjoittaja Pavlovits

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 25.12.2013 13:23
Kirjoittaja Pavlovits
Mikä on muuten suurin teho, jonka olet kuullut tai nähnyt kaksitahtimoottoreissa. Enkä nyt tarkoita mitään laivadieseleitä.

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 25.12.2013 19:54
Kirjoittaja pavlik morozov
http://translate.google.fi/#en/de/drin% ... rin%20dann

valitse oikeanpuoleinen ruutu ja paina kuuntele nappia... :lol:

Re: Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 25.12.2013 20:12
Kirjoittaja samarai
Pavlovits kirjoitti:Mikä on muuten suurin teho, jonka olet kuullut tai nähnyt kaksitahtimoottoreissa. Enkä nyt tarkoita mitään laivadieseleitä.
Perämoottoreista löytyy suuritehoisia 2-tahtimoottoreita. Äkkiä haulla katsottuna löytyi 175hp Yamaha, varmasti suuritehoisempiakin löytyy.
Omakohtaisesti suuri tehoisin on 70-luvun alun 3-pyttyinen Kawasaki H2 (74hp). Siinä on kyllä "eläin". :)