Samaran ongelma

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Jozo1

Viesti Kirjoittaja Jozo1 »

samarai kirjoitti:Avk:lla näkyis olevan ohjausyksikkö 2001 mallista 200€

Viallinen lämpöanturi antaa myös vähän samanlaisia oireita - eli jos se on sökö - se antaa yksikölle "tietoa", että moottori on "lämmin" - myös kylmänä. Itsellä tossa 95- mallissa, kone ei myöskään toiminut kylmänä ja siinä tuli kuntoon lämpöanturin vaihtamalla (sama malli kaikissa ruiskuissa).

Missä kohtaa konetta lämpöanturi sijaitsee?

Viime kesänä huollossa mainittiin, että lämpöanturin kanta on murtunut, mutta sille ei tehty mitään. nyt talven mittään moottorin lämpötila vatkaa kovalla vauhdilla edestakaisin. Olisikohan anturi sitten irronnut?

Edellisessä viestissä mainitut viat ovat vaan jatkuneet ja moottoritienopeuksissa Check Engine syttyy aina ja tehoja menee. Voisivatko nämä oireet johtua juuri lämpöanturin hajoamisesta?

Isoihin remppoihin en oikein viitsi ryhtyä, sillä olen luopumassa autosta tulevan vähentyneen ajotarpeen takia. Vielä pitäisi kuukausi maantieajossa pärjätä, mutta en tiedä, että uskallanko lähteä reissuun.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Privet!

Lämpötila-anturi on termostaattikotelossa, katso toveri samarain lähettämää kuvaa pari viestiä aiemmin.

Jos anturin virtapiiri menee lähes oikosulkuun, moottorinohjausjärjestelmä käsittää, että jäähdytysnesteen lämpötila on hyvin suuri. Polttoaineen syötölle tulee tiukka raja ja sytytysennakko pienenee, jotta moottori jäähtyisi.

Etuveto-Ladojen anturi on ns. GM-anturi, jota valmistaa esim Delphi (osanumero 12146312). Sitä saa ainakin tilaamalla käytännössä joka autotarvikeliikkeestä. Delta-Auton hinta on noin 30 euroa.

Googlaa esim. "gm 12146312" tai "delphi 12146312".

Tai mene sivulle http://www.pe-ltd.com/Downloads/coolant_temp.pdf

Osa on helppo vaihtaa, kun homman tekee ripeästi, ei nestettä tule ulos.

Anturin mutterikanta on 3/4 tuumaa, käytännössä 19 mm. Kiristysmomentti 20 Nm.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Jozo1

Viesti Kirjoittaja Jozo1 »

Kiitoksia tiedoista. taisi anturi löytyä. Siihen meni vihreä ja keltainen johto ja jos sen irrotti niin moottorin flekti kävi jatkuvasti.


Täytyy varmaankin jättää auto kotiin viikoksi ja hommata uusi anturi. en oiken uskalla lähteä 130 km:n matkalle näillä eväillä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Privet, toverit!

Jäi edellisessä viestissä sanomatta, että jos anturin virtapiiri katkeaa, siirtyy moottorin ohjausjärjestelmä hätäkäyttötilaan.

Miten vehe on ohjelmoitu, ei ole tiedossani, mutta maallikon arvaus on

- jäähdytinpuhallin päälle kaiken varalta
- polttoainesyöttö pieneksi (teho alas)
- sytytysennakko pieneksi (kuumenemisvaara pienenee)

Eli tov. Jozo 1:n masinassa ei välttämättä ole itse anturi sökö, vaan liitin. Jos liittimen pystyy korjaamaan, toimii vehe normalnaja-tyyppisesti.

Jésli pabezhitje, budu streljátj -terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Jozo1

Viesti Kirjoittaja Jozo1 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Jäi edellisessä viestissä sanomatta, että jos anturin virtapiiri katkeaa, siirtyy moottorin ohjausjärjestelmä hätäkäyttötilaan.

Miten vehe on ohjelmoitu, ei ole tiedossani, mutta maallikon arvaus on

- jäähdytinpuhallin päälle kaiken varalta
- polttoainesyöttö pieneksi (teho alas)
- sytytysennakko pieneksi (kuumenemisvaara pienenee)

Eli tov. Jozo 1:n masinassa ei välttämättä ole itse anturi sökö, vaan liitin. Jos liittimen pystyy korjaamaan, toimii vehe normalnaja-tyyppisesti.
Deltan tekemässä edellisessä huollossa papereissa luki, että anturin kanta on murtunut mitä se sitten ikinä tarkoittaakin. Kun sitten kysyin, että pitäisikö asialle tehdä jotasin, niin deltamaiseen tapaan vaan välteltiin järkevän vastauksen antamista.

liitin ja johto vaikuttavat ulkoapäin olevan hyvässä kunnossa. Vaihdan anturin joka tapauksessa, jos en muuta vikaa pysty löytämään.

Anturin vika alkoi ilmetä aluksi kiihdytyksissä neulan heittelehtimisenä, mutta nyt se vispaa jatkuvasti nollakohdan ja 90 välillä.

Kiitos taas vinkistä toveri.
Vastaa Viestiin