110 ajovalojen suuntaus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse ainakin olin siinä uskossa, että se on 110:ssä suunnilleen sama homma kuin Samarassa. Siiinä ei tarvitse irrottaa kuin akku (max 12min.), että saa sen sylinterin pujotettua sinne vasempaan umpioon - pesunestesäiliö taas nostetaan telineestä sivuun riippumaan (0,5min.), että mahtuu oikeaan umpioon pujottaa sylinterin. Ei Samarassa millään saa juuri tuntia enempää menemään vaikka ensikertaa vaihtaa ja vielä laittaa putketkin suhteellisen siististi takaisin paikoilleen. Ihmetyttää kyllä miksi 110:ssä homma on noin paljon vaikeampi - täytyy oikein omasta tutkia ennen kuin uskoo. :wink: Hommat harvoin menee "heittämällä", mutta onko toi tosiaan noin paha homma. :roll: On täällä tietysti hitsattu läpimätä takapotkukin kahteen tuntiin.. 8) :lol:

Tottamooses sillä potikalla niitä sylintereitä/valon asentoja säädetään, niissä mitään automatiikkaa ole.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Eipä tarvitse noin paljon purkaa.. Riittää konehuoneenpuolelta kun ottaa akku pois ja se äänieriste rintapellistä. Paisuntasäiliö ei ole kuin kuminauhalla kiinni, letkuja siitä ei tartte irrotella!

Se pujottaminen vanhojen letkujen kanssa auttaa! Tulee jopa ilman sen äänieristeen irrotusta!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

No 3 tuntia siinä hommassa nyt kumminkin meni aikaa,sitä että se systeemi jotenkin automaattisesti valojen suuntausta säätäisi ei kyllä varmasti pidä paikkaansa enpä tiedä mistä asentaja semmosta on päähänsä saanut.Kumpaakahan suuntaan sitä nuppia on väännettävä jos esim. valojen suuntausta haluaa nostaa tai sitte laskea mitähän ne merkki sympolit siinä potikassa tarkoittaa?
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Taitaa nähdä tuon valojen säätöjutun näinkin, ajaa auton nokka kohti esim. seinää, niin että näkee valokuvion. Kiertelee sitten säätönappulasta laidasta laitaan, kuvio liikkuu...Mulla itellä syksyllä katsastuksessa kuvio hiukan vaan värähti, katsastaja ei puhunut mitään. Ajattelin vaan että kun valojen suuntaus on ok. niin kaikki katsastusmiehet eivät vaadi säädön toimivuutta :?:
warre 353w sedan,
Avatar
kalle
Viestit: 106
Liittynyt: 12.4.2004 3:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalle »

Niin, saattaa mennä pitkään kun ensimmäisen kerran tekee. Mulla oli kaveri auttamassa, otti vastaan konehuoneen puolelta laitteen. Eikä mennyt kauaa. Samarassa on kyllä yksinkertaisempaa - äänieriste ei häiritse ja tilaa on enemmän. Vanhoihin letkuihin köytettynä olis kyllä tullu vielä vähän nopeammin.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Eikös siinä nupissa ole symbolit henkilömäärän / kuormituksen mukaan. Sen mukaan valoja voi laskea ja kompensoida perän painumista.

Valot pitää silti olla oikein suunnattu, tuohan on vain sen kuormauksen takia.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

ff8728 kirjoitti:Ajattelin vaan että kun valojen suuntaus on ok. niin kaikki katsastusmiehet eivät vaadi säädön toimivuutta :?:
Siinä on joku vuosimalli raja, mutta en muista mikä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

-96 muistaakseni
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Tarkempi raja on (muistaakseni) kesäkuu 1995, jonka jälkeen rekisteröidyssä autossa pitää korkeuden säätö toimia siitä ohjaamon namiskuukkelista. Korjatkaa jos olin väärässä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin