Sivu 2/2

Lähetetty: 23.2.2007 21:52
Kirjoittaja Jokari
Kiitoksia vaan Jusulle hyvästä selityksestä :)

Vaihtoon tuo jakaja kyllä menee. Toivottavasti paremmalla jakajalla häipyisi nuo nakutuksen kuuloiset helistykset joita kuuluu koneesta kaiken aikaa. Varsinkin kaasua höllätessä :?

Hyvinpä on toisaalta kestänyt kovaakin rääkkiä, vaikka ennakot on varmasti olleet muutaman kerran ihan metässä. On se kyllä toisaalta helistellyt niin kauan kuin minä muistan, joten vika ei välttämättä ole heittelevissä ennakoissa, vaan se tulee jostain muualta.

Lähetetty: 24.2.2007 1:34
Kirjoittaja audiq
Sulla olisi elämä helpompaa, kun hommaisit sen ajoituslampun. Siitä on monesti apua ihan tavallisessa vianmäärityksessäkin, niin kuin esim. jos epäillään sytkän vaeltavan. :wink:
Tosin, en vielähän ymmärrä, miten kiihdytyspumpun kalvonvaihto väljistää jakajan... :lol:
Voi se vika siinä kyllä olla, mutta tuo yhteys...?

Lähetetty: 24.2.2007 1:45
Kirjoittaja Jokari
Ilmaisin itseni taas näemmä vähän väärin, niinkuin aina. Ei sen kalvon vaihto oikeastaan tilannetta muuttanut miksikään, ehkä kuvittelin vaan. Koko tämän talven on vaivannut tuo hyytyminen ja nykiminen. Viime talvena ei mun mielestä tehnyt tollasta.

Ei mitään ajotuslamppuja, korvakuulolla säädetään :lol:

Itsekin epäilen ettei toisella jakajalla tilanne paljoa muutu, mut tuo nykyinen on kyllä kaukana ehjästä, joten on ehkä syytä etsiä parempi tilalle :roll: Niinkuin Jusu tossa sanoi, tuo väljä kärkisilta voi aiheuttaa vaikka mitä tökkimisiä. Johan sen sanoo järkikin :wink:

Vaikka tuo kaasari on paska jo syntyessään, niin ei tuollainen puutuminen kuulu siihen. Olen parillakin Ozon-vehkeellä ajanut eikä tietoakaan tuollaisesta.

Lähetetty: 24.2.2007 2:00
Kirjoittaja audiq
Mä katson Siskon Ladan kärjet aina kosketuskulmamittarilla, kun vanhemmiten voi vaatia vähän erilaisen kärkivälin toimiakseen kunnolla ja mittari on nopea tapa tarkistaa säätö muun huollon yhteydessä.
Myös ajoituslampulla näkee kärkien säätötarpeen, jos oma/tuttu auto, kun ajoitushan muuttuu, jos kärkivälissä on tapahtunut muutosta.

Ostin muuten kuukausi sitten Audin, jossa oli korvakuulolla säädetty sytkä -ei ollut siellä päinkään... :lol:

Lähetetty: 24.2.2007 2:14
Kirjoittaja Jokari
Olen vaan huomannut sen vanhojen takavetojen kanssa, että varsinkaan sytkää ei paljon kannata ajoituslampulla säädellä. Jos säätelee sinne 5-7 astetta eykk, niin tuloksena on ontuva tyhjäkäynti eikä Lada kulje mihinkään. Tuosta saa aikaistaa usein reilusti, jotta ladamainen hörsköttävä tyhjäkäynti katoaa ja Lata alkaa häviämään horisonttiin vähän eri tavalla :D

Kosketuskulman mittamiseen mittari on omiaan, mut toistaiseksi ollaan pärjätty 0,4 mm liuskalla :)

Lähetetty: 24.2.2007 2:58
Kirjoittaja audiq
Ei meillä ole ollut mitään ongelmia kulussa, vaikka tehtaan arvoissa onkin.
Pari vuotta sitten tarkistin silmämääräisesti kärjet ja sen jälkeen vaan mittarilla tehty kosketuskulman tarkistus, eikä ole tarvinnut säätä, eikä käynti tuosta voi juuri parantua, kun ei nyi, lähtee laakista ja käy tasaisesti.

Auto on kyllä ollut selvästi jonkun Ladoihin perehtyneen henkilön huollettavana, niin voihan se olla, että asiallisella huollolla on saatu aikaiseksi tuo vähäinen säätötarve.
Auto on kuitenkin päivittäin ajossa, niin kilometrejä on tullut tuona aikana vähintään 15-20tkm, mutta kosketuskulma ei ollut vielä viime huollossakaan muuttunut juuri mihinkään.

Lähetetty: 26.2.2007 19:59
Kirjoittaja Jokari
Tänään asentelin Ladaan käytetyn kärjettömän sytkän. Puola oli uusi, loput purettu toimivasta autosta.

No eniveis, nyt kulkee tosi iloiseen. Kaikki ajon aikainen ärsyttävä nypytys on kateissa, eikä tyhjäkäyntikään aaltoile enää yhtään.
Eikä myöskään nakuttele yhtään, ennen oli jatkuvaa helistystä vaikka sytkän käänsi todella myöhäiselle.
Ihan kivasti tuntuu vetävän isoillakin kierroksilla, sen verran mitä tuli jäällä piiskattua. Veto on tosi tasaista punarajoille saakka.

Kääntelin vielä tyhjäkäyntisoppaa hieman rikkaammalle. Ei enää hirveästi hyytyile muutakuin ihan pieniltä kierroksilla.
Ajettavuus on ihan eri planeetalta, kärjetön sytty olisi pitänyt asentaa jo aikaa sitten :roll:

Lähetetty: 26.2.2007 20:12
Kirjoittaja BA3
:D Hienoa jotta Street Killer hönkii taasen hyvin :!:

Re: Miten eroon nykimisestä?

Lähetetty: 27.2.2007 18:11
Kirjoittaja Voitto
Jokari kirjoitti: - Kiihdytyspumpun kalvo vaihdettu, meni aavistuksen huonommaksi vaikka vanhassa oli reikä!
- Katkojan kärkiväli ok
- Tulpat ok
- Sytkää veivattu reilun aikaiselle ja eessuuntaas, ei mainittavaa vaikutusta
- Kaasarin ruuveja ja muttereita kiristelty
Kun on kyse nykimisestä, niin tuossa luettelossa pitänee kai olla lisäksi
että sytytysjohdot ok. Jos sytytysjohtojen kumieriste on halkeillut niin
se lyö herkästi valokaaria moottorin runkoon jolloin tulpalle ei mene välttämättä virtaa. Sama pätee tietysti vielä sytytyspuolalta tulevaan
johtoon.

Re: Miten eroon nykimisestä?

Lähetetty: 27.2.2007 18:18
Kirjoittaja Jokari
Voitto kirjoitti:
Jokari kirjoitti: - Kiihdytyspumpun kalvo vaihdettu, meni aavistuksen huonommaksi vaikka vanhassa oli reikä!
- Katkojan kärkiväli ok
- Tulpat ok
- Sytkää veivattu reilun aikaiselle ja eessuuntaas, ei mainittavaa vaikutusta
- Kaasarin ruuveja ja muttereita kiristelty
Kun on kyse nykimisestä, niin tuossa luettelossa pitänee kai olla lisäksi
että sytytysjohdot ok. Jos sytytysjohtojen kumieriste on halkeillut niin
se lyö herkästi valokaaria moottorin runkoon jolloin tulpalle ei mene välttämättä virtaa. Sama pätee tietysti vielä sytytyspuolalta tulevaan
johtoon.
Juu tuo oli kyllä mielessä. Vanhan kärjellisen jakajan johdoilla ja nykyisillä kärjettömän mukana tulleilla johdoilla molemmilla sama vika, joten ei ole niistä kiinni.

Tuo kaasari on vaan tommonen booaaja. Sinänsä ihmeellistä että tota hyytymistä ilmenee vain pieniltä kierroksilta lähdettäessä (tyhjäkäynti-n.2000 rpm), mutta jos taas tulee mutkaan sellaisilla 2500-3000 jengoilla, niin vetää niin maan tasaseen yleensä Kuva

Itse ymmärrän kaasareista kuin sika hopealusikasta. Mikähän tuollaisen hyytymisen sitten loppupeleissä aiheuttaa Kuva Mahtaako seos mennä tossa siirtymävaiheessa turhan laihalle vai mitä?

Lähetetty: 1.3.2007 15:09
Kirjoittaja Jokari
Eipä ollut kärjettömästäkään kummoinen lohtu. Tänään taas paukutteli kaasarissa kolmeen otteeseen kunnon hyytymisien jälkeen. Samalla tavalla hyytyilee kun koittaa kaasua painella, välillä enemmän, välillä vähemmän.
Kyllä toi kaasari on vaan syvältä sieltä mistä aurinko ei paista...

Lähetetty: 6.3.2007 0:57
Kirjoittaja Jokari
Nyt on hommattu uusi ja toivon mukaan parempi samanlainen Ozon. Toivottavasti sillä lähtis hieman paremmin sykkimään.

On muuten nopeasti huonontunut toi kaasari. Noin joka toista paikaltaanlähtöä seuraa armoton rötääminen ja ryske senkun käy kaasarissa :shock: Parhaiten homma toimii kun herättelee myllyä varovasti ja sen jälkeen lämä tiskissä kytkintä luistattaen....ja silti sammahti kerran tänään :shock:

Lähetetty: 6.3.2007 9:46
Kirjoittaja Jusu
Anteexi maalaisuuteni mutta mitenkäs se itte kaasari muuten voipi sen poksahtelun ja ryskeen aiheuttaa?
Eikös se ole yleensä oire siitä että palotapahtuman tulet pakenee imusarjaan eli sytytys on joltain osin niin kintaalla, että kipinä tulee imutahdin aikana tai sitten joku imuventtiili vuotaa?

Lähetetty: 6.3.2007 11:10
Kirjoittaja Jokari
No sitä minäkin olen miettinyt, mutten jummarra. Kyllä tuo kottero tuntuu liikkuvan ihan suurinpiirtein niinkuin sen pitääkin kun liikkeelle vaan pääsee. Jos joku imuvena vuotaisi niin taitaisi olla vähän hengetöntä menoa? Kuva

Uutta järjetöntä syttyäkin olen muklannu sinne ja tänne, muttei mitään vaikutusta. Mutta kai tuollainen sohlo kaasari voi tehdä ihan mitä vaan temppuja, tuntuu uittavan soppaa joissain tilanteissa ihan miten sattuu. Nimittäin toi vehjes nakuttaa vieläkin joillain kierros/tehoalueilla eikä sytyn säädöllä ole siihen mitään vaikutusta Kuva