Kiitos, tämä onkin syytä huomioida.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Kytkentäantureiden kytkemis- ja aukeamislämpötilat vaihtelevat, mutta tyypillisiä lukuja nykyautoissa ovat:
- päälle 102...104 asteessa
- pois päältä 95...97 asteessa
Tarkoittaa käytännössä sitä, että ei kytkeydy kiehuvassa vedessä (n. 100 astetta). Kiehutuskoe on syytä tehdä jäähdytysneste-vesiseoksessa (50/50), jonka kiehumispiste normaalipaineessa noin 106 astetta.
Svs
Sähköflekti
Re: Sähköflekti
Re: Sähköflekti
Nyt kun tässä tosta toimintalämpötilasta taisteellaan niin vetäistäänpä ässä hihasta:
Mites ton flektin toimii kuulua noin yleensä. Mulla atsteekissa sammuu kun kääntää avaimesta virrat pois? Ei voi olla ollu neuvostoinsinööri niin tyhmä, että se oikeesti olis noin. Kertokaas siis mulle onko joku yleismiesjantunen virittäny tota mun peliä vai kuuluko se siis oikeasti olla noin?
Mites ton flektin toimii kuulua noin yleensä. Mulla atsteekissa sammuu kun kääntää avaimesta virrat pois? Ei voi olla ollu neuvostoinsinööri niin tyhmä, että se oikeesti olis noin. Kertokaas siis mulle onko joku yleismiesjantunen virittäny tota mun peliä vai kuuluko se siis oikeasti olla noin?
Re: Sähköflekti
^^ Mulla on ihan samalla tavalla. Flektin rele on virtalukon ohjauksen perässä. Eli ei ole mikään kötös.
Miksi sen sitten pitäisi pelata, jos sammutat virrat, kun ei autokaan enää käy? Ei se siinä vaiheessa enää rupeaa keittämään
Miksi sen sitten pitäisi pelata, jos sammutat virrat, kun ei autokaan enää käy? Ei se siinä vaiheessa enää rupeaa keittämään

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Sähköflekti
Niinpä, ajatteleppa kun vesipumppu pysähtyy ja samalla jäähdytysvesi ei kierrä enää moottorissa eikä flektikään viilennä jäähdytintä niin mikäs on tämän otollisempi hetki moottorin jäännöslämmöille aiheuttaa paikallisia kiehumisia esim. kannessa? Se taas että onko tuosta sen kummempaa vaaraa kalkkiutumisen lisäksi onkin eri juttu. Ehkäpä tuoJokari kirjoitti:^^ Mulla on ihan samalla tavalla. Flektin rele on virtalukon ohjauksen perässä. Eli ei ole mikään kötös.
Miksi sen sitten pitäisi pelata, jos sammutat virrat, kun ei autokaan enää käy? Ei se siinä vaiheessa enää rupeaa keittämään

Re: Sähköflekti
Niin, vesi ei kierrä, miksi siis jäähdyttää pelkkää syyläriä?destor kirjoitti: Niinpä, ajatteleppa kun vesipumppu pysähtyy ja samalla jäähdytysvesi ei kierrä enää moottorissa eikä flektikään viilennä jäähdytintä niin mikäs on tämän otollisempi hetki moottorin jäännöslämmöille aiheuttaa paikallisia kiehumisia esim. kannessa?
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Sähköflekti
Terve!
Jäännöslämpöasia on aivan kuin destor kirjoitti.
Moottorin sammuttamisen jälkeen jatkuu lämmön siirtyminen kuumista palotilan seinämistä kohti jäähdytysnestetilaa.
Jäännöslämpö voi aiheuttaa niin suuren pistemäisen lämpökuorman, että neste kiehuu ko. kohdassa, ja kun höyrykuplat ovat kovin huonoja jäähdyttämään, saattaa lämpötila yhä kyseisessä paikassa nousta. Seurauksena suuret lämpöjännitykset, mahdollinen lämpöliike esimerkiksi kannen ja sylinteriryhmän välillä ja ajan myötä vaikkapa kannentiivisterikko.
Tästä syystä on joissain, varsinkin isommissa moottoreissa - kuten esimerkiksi omassa VW:ssäni - erillinen sähköpumppu, joka kierrättää jäähdytysnestettä moottorin pysäyttämisen jälkeen, jos nesteen lämpötila on riittävän suuri.
SvS
Jäännöslämpöasia on aivan kuin destor kirjoitti.
Moottorin sammuttamisen jälkeen jatkuu lämmön siirtyminen kuumista palotilan seinämistä kohti jäähdytysnestetilaa.
Jäännöslämpö voi aiheuttaa niin suuren pistemäisen lämpökuorman, että neste kiehuu ko. kohdassa, ja kun höyrykuplat ovat kovin huonoja jäähdyttämään, saattaa lämpötila yhä kyseisessä paikassa nousta. Seurauksena suuret lämpöjännitykset, mahdollinen lämpöliike esimerkiksi kannen ja sylinteriryhmän välillä ja ajan myötä vaikkapa kannentiivisterikko.
Tästä syystä on joissain, varsinkin isommissa moottoreissa - kuten esimerkiksi omassa VW:ssäni - erillinen sähköpumppu, joka kierrättää jäähdytysnestettä moottorin pysäyttämisen jälkeen, jos nesteen lämpötila on riittävän suuri.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Sähköflekti
Tuosta flektin jälkijähyttelystä. kyllä tuossa on perää että voi tulla vaurioita kun neste ei kierrä, muuta eihän se kierrä normi nappiksen järjestelmässäkään ja ei oo kyllä pahempia vaurioita tullu. käytän kyllä aina vähän ennen sammutusta.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Sähköflekti
Myös virtaava ilma sirtää jonkin verran lämpöä. Tämän huomaa selvästi esimerkiksi tuulisella ilmalla iholla. Myös kirkkaalla ilmalla pienissä lämpöasteissa tapahtuva pintojen jäätyminen on seurausta siitä, että pintoja hivelevä ilmaa ottaa lämpöä mukaansa niin, että metallin ja lasin pinta jäähtyy pakkasen puolelle. Näin voisi ajatella, että moottoritilassa tapahtuva tuulettimen aiheuttama ilman virtaaminen poistaa lämpöä moottorista lohkon pinnan kautta. Jos auton jäähdytysjärjestelmässä tapahtuu vielä ns. vapaakiertoa, siirtyy lämpöä pieniä määriä myös tätä kautta jäähdyttimeen ja edelleen ilmaan.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: Sähköflekti
No ei se lehta hyrrää sähköisenäkään, jos ajelu ei ole koostunut pelkästään ruuhkamatelusta tahi tyhjäkäynnistäSaM kirjoitti:Tuosta flektin jälkijähyttelystä. kyllä tuossa on perää että voi tulla vaurioita kun neste ei kierrä, muuta eihän se kierrä normi nappiksen järjestelmässäkään ja ei oo kyllä pahempia vaurioita tullu. käytän kyllä aina vähän ennen sammutusta.

Jälkikäyttelyt ajon jälkeen kuuluu turboautoihin

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Sähköflekti
..Ja joihinkin diiseliautoihin, joissa kuuluu olevan melkein itsestäänhalkeava kansi.Jokari kirjoitti: Jälkikäyttelyt ajon jälkeen kuuluu turboautoihin

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Sähköflekti
joo ei ladassa kansi menekkään helpolla, mutta ilmeisesti toi bensa höyrystyy kaasarissa jolloin tulee jokin höyrylukko. kun käyttää ajon loputtua vähän(lämmin kone) niin lähtee paljon paremmin käyntiin. meni ehkä vähän asian sivuun taas mut kuitenni..