No nyt on sitten lelut lehtaa lukuunottamatta kiinni. Ei pöllömpää. Muutakin pientä värkkäsin samalla.
Syyläri ylävesiletkun liitos siis juotettiin. Ensin hapotus suolahapolla (38%). Pensselillä vaan happoa irronneeseen liitokseen ja hyvin punasteli messinki. Koritinaa pillillä sulattaen saumaan ja vähän ympärillekin. Minä vaan seurasin vierestä kun naapuri hoiti homman. Ei se ihan noin vaan tarttunut hapotuksesta huolimatta. Pitävä siitä tuli.
Naapuri vinkkasi maalaamaan messinkirungon uuninluukkumaalilla. Käytin Ferrex Heat 500 mustalla. Samalla maalautui venakoppa ja ilmanputsarin kansi. Tulipa vähän ryhtiä ilmeeseen. Lämmönkesto on taattu.
Öljypuolen huohotinletku oli seula ilmanputsarin päästä. Raadosta uusi tilalle. Opin vihdoin käyttämään Neukkuklemmareita. Ihan hyvin pelaavat. Sitten älysin miten ilmanputsarin ilmanottoa voidaan säättää siis talvi ja kesäasentoja rassata, vaikka tuossa onkin automatiikka. Kiertämällä termostaattiasetinta voidaan läpän asentovaihtelua säätää. Oletteko säätäneet moista? Mites se homma kuuluu mennä?
Ja sitten nesteitä koneeseen. Lehtaa en laittanut. Kone käyntiin ja liruttelua lämppäriauki. Väärintehdyt omatekoiset tiivisteet näyttivät pitävän... paitsi lämppärinpaluulaippa. Taisin unohtaa kiristää tarpeeksi. Tiputteli kun kone pyöri, muttei seisotuksessa. Täytynee huomenna tarkastaa kireys.
Pakosarjaan tulevan ilmanottoletkun kiinnikeen otin raadosta. TIINEen oma oli jo aikaa sitten hapettuntu irti. Muut kuin 2107 koneet näyttäisivät ottavan kuuman imuilman pakosarjan takaosasta. 2107 ottaa sen 1 ja 2 pytyn ulostulosta. Axtec raadossani oli siis täysin erilainen kiinnike kuumailmaletkulle. Yritin virittää sen tuohon 2107 koneeseen samalle paikalle kuin muissa. Ei onnistuntu vaikka muokkasin kiinnikettä miten. Se jokin imusarjan tunnistinanturihässäkä esti kiinnityksen. Värkkäsin sen sinne missä se 2107 kuuluu ollakin ja hyvin pelaa. Ainoastaan...
Nyt kun täytyy hyökätä lämppärinpaluulaipan kimppuun se viritys on tietenkin purettava siitä tieltä. No harrastettahan tämä vain on, vaikka tehdäänkin talviautoa itselle.
Ja sitten. Muka ääntämätön pumppu. SE oli juuttunut kun otin sen raadosta. Liotin sen kuten kerroin. Pöyhöinhän säästää. No se ei ääntänyt kuiviltaan. Mutta entäs sitten. Johan alko mökä kun laitoin järjestelmän paikalleen. Siinä se taas nähdään meikäläisen meininki. Ei se nyt kiukkua kuten se edellinen, mutta rollottaa jonkin verran. Eli palattiin lähtöruutuun.
Mutta! Kokemuksena taas hieno. Osasinpahan värkätä. Ja kiitos taas avustanne.
Voihan tosiaan olla, että tiivisteet menevät uusiksi vielä. Siinä sitten puretaan ja kasataan, muttei muuten kai mitään opi. Ompahan ainakin tuo tiivistesarja mistä mallata. Kyllä minä taidan pitäytyä noissa papereissa liimojen sijaan. Toistaiseksi.
Miten on, alkavatko mahdolliset alussa tihkuvat tiivisteet pitää "turvottuaan" paremmin? Tietääkö alun tihkutus varmaa tuhoa? Ne vaan askarruttavat ne pesän ja lohkon välisen tiivisteen sähläykset. Toivottavasti sieltä ei irtoa mitään repaletta joka tukkii vaikka lämppärin. Saapas näkemään.
