Sivu 2/5

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 29.11.2007 23:08
Kirjoittaja samarai
Joo itsellekin tuli sellainen moka, että ostin summa mutikassa nipun liian paksuja paloja, jolla ei sitten ollut muuten käyttöä kuin smirgelin kyljessä niitä ohentamalla. :) Nyt tiedän, että kannattaa ostaa vain lähinnä paloja väliltä 3,00-3.25 tai vieläkin ohempia.

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 30.11.2007 8:23
Kirjoittaja pressa
omaani meni palat: 3,85 3,55 3,40 3,67 3,60 3,60 3,45 3,65

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 30.11.2007 10:45
Kirjoittaja Stefa
samarai kirjoitti:Joo itsellekin tuli sellainen moka, että ostin summa mutikassa nipun liian paksuja paloja, jolla ei sitten ollut muuten käyttöä kuin smirgelin kyljessä niitä ohentamalla. :)
Tuota, ei kai samarassa ja 110:ssä ole semmoinen kolikon tapaisilla välipaloilla säädettävät venttiilivälykset? Eli tuo pala olisi nokan ja paininkupin välissä. Jos ne on noita, niin älkää hyvänen aika hätäpäissänne hioko itse niitä. Ei ole ihme jos on kohta nokat sileänä :roll:

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 30.11.2007 12:34
Kirjoittaja RTJN65
Noi säätökolikot sammyssa ja 110 malleissa on hiottava koneellisesti ja ihan magneettipöydällä. Siihen on olemassa omat koneensa. Käsin työstettynä et saa ikinä oiketa välystä ja lopputulos voi olla aika surkea (nokka-akselin vaurio).

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 30.11.2007 16:04
Kirjoittaja samarai
No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 19:55
Kirjoittaja KALERVO 1963
ff8728 kirjoitti:8 venttiilinen satakymppi hb, kilometrejä muistaakseni n.150000, vuosimalli -01. Nokka-akselista yksi nystyrä melkein hävinnyt, asentaja(ei delta) sanoi että selkeä valmistevika.
Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 20:11
Kirjoittaja Toveri Sladimir
KALERVO 1963 kirjoitti:
ff8728 kirjoitti:8 venttiilinen satakymppi hb, kilometrejä muistaakseni n.150000, vuosimalli -01. Nokka-akselista yksi nystyrä melkein hävinnyt, asentaja(ei delta) sanoi että selkeä valmistevika.
Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?
?? Vedot alkaa hävitä, jos "nystyrän" ja paininkupin välissä on välystä.

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 20:36
Kirjoittaja Stefa
samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:
Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.
KALERVO 1963 kirjoitti: Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?
Nokka harvemmin kuluu rampilta, vaan useimmiten kärki katoaa. Toisekseen, jos välys pienenee, niin eihän se naputus kovene vaan venttiili alkaa kantaa. Joka taas polttaa venttiilin.

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 20:49
Kirjoittaja ,_,/ukka
Stefa kirjoitti:
samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:
Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.
No on niitä hiottu tarkemmistakin vehkeistä mm. 20venttiilisistä moottoripyöristä. Tarkkana vaan pitää olla, jos pala ei ole tasapaksu niin kuormittaa nokkaa epätasaisesti ja se kuluu. Sama kummin päin säätöpala on.

,_,/ukka

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 21:13
Kirjoittaja Stefa
Juu, ihan sama mulle on miten niitä hiotte... Koneistakaa ihmeessä virinokatkin rälläkällä. Toinen temppuhan on ottaa venan päästä pois paininkupin alta. Ja kuppi on sitten hauskan näköinen hetken päästä...

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 22:17
Kirjoittaja samarai
Stefa kirjoitti:
samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:
Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.
No selittäpä minullekin Stefa miten se sen kupin syö? Alkaa olla jo niin inssijuttuja, että oma ymmärrys ei siihen riitä. Palan sijainti näkyy tässä kuvassa.

Tarkoitus on pitää tota Samaraa vielä vuosia, että katsotaan sitten myöhemmin miten homma on toiminut - nyt on ajettu vasta reilut 2000km venttiiliremontin/säätöjen jälkeen. Itsestä tuntuu siinä on kone ainakin tällä hetkellä elämänsä kunnossa. :)

En mä tätä hiontajuttua tietenkään tehnyt olisi jos ne palat olisi tullut ostettua tarpeeksi ohuita -tottakai kannattaa käyttää valmiita paloja, toi hiontajuttu on työlästä, ne palat on todella kovaa ainetta. Seuraavaan säätöön tiedän nyt tosiaan ostaa niitä 3,00-3,25 paloja, koska niitä kokoja ilmeisesti tullaan tarvitsemaan. Noita alle 3mm:n paloja en tiedä onko niitä myynnissä? - mutta tarvittaessa niitä vaikka sitten hiotaan. 8)

No kertokaapas nyt palstan inssit, miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa. :twisted: :wink:

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 22:25
Kirjoittaja rotsi4
Isä maksoi venttiilien säädöstä deltaan 40e, pyysi erikseen että käytetään vanhoja paloja. Tiivistettä ei uusittu, oli kuulemma työkaluilla 15 minuutin homma.

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 22:35
Kirjoittaja samarai
Työhön käytettävä aika riippuu tietysti siitä, montako palaa pitää vaihtaa. Mutta vaikka kaikki 8 pitäisi vaihtaa, ei siihen ammattimieheltä työkaluilla/palanipulla juuri puolesta tunnista-tuntiin enempää varmaan mene. :roll:

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 1.12.2007 23:48
Kirjoittaja ,_,/ukka
Stefa kirjoitti:Juu, ihan sama mulle on miten niitä hiotte... Koneistakaa ihmeessä virinokatkin rälläkällä. Toinen temppuhan on ottaa venan päästä pois paininkupin alta. Ja kuppi on sitten hauskan näköinen hetken päästä...
Helpoimmallahan se onnistuu säätöpalaa ohentamalla. Pistähhän vähä teoriaa mikä siinä käsin hiotussa pinnassa on huonompaa ku tehtaassa hiotussa :lol:

,_,/ukka

Re: Deltan hinnoittelu

Lähetetty: 2.12.2007 8:13
Kirjoittaja lada combi
samarai kirjoitti:miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa. :twisted: :wink:
Sellainen kuva vois olla :? , että säätö tehdään viilaamalla venttiilinpäätä tai jyrsimällä venttiiliistukkaa, riippuen kumpaan suuntaan on pielessä. Onnistuuhan sen välyksen pienentäminen myös silleen, että vähän Kovapuikolla sipaisee venan päähän ja hioo siitä sopivan välyksen :? :)