Sivu 2/3
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 13.12.2007 16:58
Kirjoittaja Jaska HKI
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Kävikö katsastusmies kokeilemassa jarruja ajaen ulkona, että menevätkö etujarrut lukkoon ennen takajarruja. Jos menevät kaikki on ok. Mutta jos takaset lukkiutuvat ensin useimmiten venttiili on jumissa. Jos jousitus on kuoleutunut niin kori on laskeutunut ja ventiili luulee takakontissa olevan kuormaa ja lisää takajarrujen tehoa. Silloin täytyy säätää venttiiliä. Pulttien reiät ovat soikeat joilla se on kiinni. Täytyy löysätä pultteja ja kääntää venttiiliä muistaakseni niinpäin, että karanpää joka vastaa säätövipuun erkaneisi. Ennen täytyi tyhjällä autolla käytäessä katsastuksessa nostaa aina venttiili pienimmän tehon asentoon.
Näinhän se on.Vetelillä jousilla ja huonoilla iskareilla lukkuitumistaipumus kasvaa.Oikeastaan Ladan jarrupaineen säätimessä on suunnitteluvirhe.Näin se pitäisi olla:
1. Peräkontissa on peräkontin muotoinen kaukalo joka "punnitsee" siellä olevan painon.Saranoidusta kaukalosta lähtee vipu jarrupaineensäätimessä olevalle työsylinterille joka nostaa jarrupainetta sitä enemmän mitä enemmän peräkontissa on tavaraa.
2.Koska jousitus kuoleutuu ja iskarit väsyvät pienee korin ja taka-akselin välinen etäisyys.Mikrokytkin joka on sulkeutuneena kun peräkontti on lähes tyhjä ja kori on silti alhaalla toisen mikrokytkimen kanssa katkaisee sytytysvirran eikä autolla voi ajaa kunnes alusta on laitettu kuntoon.Turvallista eikö vain

Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 13.12.2007 20:37
Kirjoittaja Revolver
Kävikö katsastusmies kokeilemassa jarruja ajaen ulkona, että menevätkö etujarrut lukkoon ennen takajarruja. Jos menevät kaikki on ok. Mutta jos takaset lukkiutuvat ensin useimmiten venttiili on jumissa.
Katsuri ei koittanut autoa pihalla jarruttamalla, niinkun yleensä on tapana. Ja kun itse olen koittanut niin etupää lukkiutuu ensin. Ja tosiaan katsuri sanoi aina vaan että pitää polkea jarrua, ei tempaista kunnolla räväkästi pohjaan.
Lähetin eilen sähköpostia missä oli liittenä kyseisen venttiilin toimintaperiaate ja seuraava tuli vastaukseksi.
Ladan jarrupaineensäätöventtiili kuuluu testata ajoneuvon katsastuksessa juuri kyseisellä menetelmällä niin kuin 12.12.2007 testattiin. Jarrua painettaessa jarrupaineensäätöventtiilin sisällä olevan männän kuuluu liikkua. Männän liikkeen tunnistaa venttiilin suojakumin läpi sormella koittamalla samalla kun painetaan jarrua. Jarrupaineensäätöventtiili on testattu niin kuin ajoneuvohallintokeskus on testauksen ohjeistanut. Jarrupaineensäätöventtiilin toimimattomuus aiheuttaa ajoneuvon hylkäyksen katsastuksessa.
Testausmenetelmän voi haluttaessa tarkastaa ajoneuvohallintokeskuksesta puhelinnumero keskukseen on
Katsos nythän tässä on ongelmana se että olen astunut itse katsastuspäälikön varpaille

ja sitähän ei pitkätukkaisen hipin kannata tehdä, koska siitähän katsuri suuttuu.. Niinkun audiq sanoi niin jokaisessa autossa on ehkä omat jipponsa paineensäätimen tarkastukseen.
Ihan vaan periaatteesta sodin tämän asian kanssa. Jos ei ole muuta vaihtoehtoa kun että vaihtaa tai elvyttää sen venttiilin niin kai se pakko on tehdä. Mutta ennen sitä yritän saada sanani kuulluksi ja ymmärettyksi katsastuskonttorilla.
Tämä on kehkeytynyt kiinnostavaksi keskuteluksi

Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 13.12.2007 20:43
Kirjoittaja pressa
revolverille kysymys, liikkuuko se mäntä siellä säätimessä??
ellei niin laita liikkumaan, jos liikkuu niin sitten hylkäys on aiheeton. Mitä väliä sillä on kuinka toimimaton säädin on todennettu toimimattomaksi. Vaikka jarrut eivät olisi takapainoiset voi säädin silti olla jumissa.
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 13.12.2007 21:05
Kirjoittaja Revolver
Kun olen ollut pajalla niin olen valitettavasti ollut yksin, joten en ole pystynyt koittamaan jos mäntä liikkuu miten. Mutta ainakin kaikki vivustot liikkuu hyvin kun koria heiluttaa ylös alaisin.
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 13.12.2007 21:34
Kirjoittaja piko
on sen verran halpa osa että laita uus tai putsaa kunnolla että näyttää uuelta
Lähetetty: 13.12.2007 22:16
Kirjoittaja Jusu
Revolver kirjoitti:Kun olen ollut pajalla niin olen valitettavasti ollut yksin, joten en ole pystynyt koittamaan jos mäntä liikkuu miten. Mutta ainakin kaikki vivustot liikkuu hyvin kun koria heiluttaa ylös alaisin.
Se tanko muuten kiertyy korin liikkuessa vaikka se olisikin jumittunut säätimeen kiinni. Ota se irti akselin päästä jolloin voit todeta liikkuuko tanko todellakin vapaasti.
Revolver kirjoitti:Kävikö katsastusmies kokeilemassa jarruja ajaen ulkona, että menevätkö etujarrut lukkoon ennen takajarruja. Jos menevät kaikki on ok. Mutta jos takaset lukkiutuvat ensin useimmiten venttiili on jumissa.
Katsuri ei koittanut autoa pihalla jarruttamalla, niinkun yleensä on tapana. Ja kun itse olen koittanut niin etupää lukkiutuu ensin. Ja tosiaan katsuri sanoi aina vaan että pitää polkea jarrua, ei tempaista kunnolla räväkästi pohjaan.
Minun käsittääkseni katsastukseen ei kyllä kuulu mikään lukkojarrutus pihalla.
Minä ainakin tempaisisin siitä paikasta kuokkaan semmoista tonttua joka lukkojarruttelisi minun hyväkuntoisia kesärenkaitani asfalttipihalla.

Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 18.12.2007 8:33
Kirjoittaja pressa
liikkuuko mäntä jo säätimessä, kun turboa jo laitat??
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 18.12.2007 13:05
Kirjoittaja vaanan-c
Takavetoisen takajarrujen paineensäätöventtiilin toimintahäiriöön usein syynä saranatapin kiini ruostuminen,tappi on venttiilin rungossa poikittain ja siinä olevan reijän läpi menee venttiilin käyttövipu.mikäli tappi on juuttunut kiinni käyttövipu joustaa eikä paina venttiilin mäntää.
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 18.12.2007 17:21
Kirjoittaja AI
Keltakallion katsastusasemalla Karhulassa kelpasi viime vuoden lokakuussa Lada katsastuksesta vaikka ei ole koko paineenrajoitusventtiiliä!!! Mahtaneekohan kelvata ensi kesänä Lahdessa vai pitääkö lähteä Karhulaan katsastamaan?
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 18.12.2007 18:17
Kirjoittaja audiq
^ Siis onko joku repinyt sen säätimen pois? Huh huh...

Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 18.12.2007 19:46
Kirjoittaja Jokari
AI kirjoitti:Keltakallion katsastusasemalla Karhulassa kelpasi viime vuoden lokakuussa Lada katsastuksesta vaikka ei ole koko paineenrajoitusventtiiliä!!! Mahtaneekohan kelvata ensi kesänä Lahdessa vai pitääkö lähteä Karhulaan katsastamaan?
Muistelen että toi katsastus oli muutenkin hyvin suurpiirteinen

Vastaava läpihuutojuttu oli myös toi twincamin leimaus...
Taas paljastu yksi virolaisten jekku

Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 19.12.2007 8:06
Kirjoittaja AI
En tiedä onko tuossa -70 Ladassa ollut koko paineensäädintä ikinä, minkäänlaisia jälkiä sen mahdollisesta aikaisemmasta olemassaolosta ei pikaisella katsomisella löytynyt, eikä tangon kiinnityspaikoistakaan reikiä korista näkynyt. Sen verran tehottomat noi takajarrut kyllä on että ei sillä venttiilillä mitään tekisikään... Elikkäs vähän hommaa tiedossa kevääksi, tai Karhulan keikka.
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 19.12.2007 10:19
Kirjoittaja mickey-69
audiq kirjoitti:^ Siis onko joku repinyt sen säätimen pois? Huh huh...

Niinpä.... Ymmärrän tuon säätimen pois jättämisen esim. kilpureissa.. Niissäkin tosin on joko takapiirissä paineenrajoitin tai jopa Pedalbox...
AI kirjoitti:Sen verran tehottomat noi takajarrut kyllä on että ei sillä venttiilillä mitään tekisikään...
Kunnossa olevat Ladan takajarut ei ole tehottomat..., monessako muussa henkilöautossa on pakettiauton jarrut....

Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 19.12.2007 12:46
Kirjoittaja Stefa
Mulla on tuossa jäärätalelussa muistaakseni 133:n tai 600:n fiiun paineenrajoitin taakse. Antaa jonkinverran ronskimmin tehoa mitä ladan oma. Tuo on haettu siten, että nopealla vasemman jalan täppäyksellä saa autoa viskottua, mutta että kuitenkin normijarrutus onnistuu vikuroimatta.
Nuo ladan takajarrut ovat kyllä melkoinen overkilli ja käytös oli veikeää kun kokeilin joskus ilman paineenrajoitusta
Rumpujarruhan on huomattavasti tehokkaampi mitä levy, koska kitkapinta on kokonaan kehällä toisin kuin levyllä. Toisekseen rummut ovat vielä ns. itsetehostavat. Eli ilman painerajaa ladassa on taka-akselilla ehkä (hihasta ravistaen) tuplasti jarrutehoa keulaan verrattuna. Sitten kun perä on keulaa kevyempi ja vielä kevenee jarrutuksessa, niin... Larssi noita jarrutasapainoja taisi joskus ihan laskeskellakin.
Re: Takajarrujen paineensäätöventtiili, katsastus ongelmia
Lähetetty: 19.12.2007 14:54
Kirjoittaja larssi21074
Laskeskelin kyllä.
Pitäiskin joskus etsiä ne laskelmat, linkittää tänne ja kahtoa miten sen jälkeen ladan jarruja rakennetaan.
Sen kyllä kerron että oma tuleva jarrupäivitys on mielenkiintoinen eikä kovinkaan hyvä paperilla laskettuna näyttäessään. Mennee toiseen suuntaan kuin vakioladassa..
Ladassahan on tosi tehokkaat jarrut sekä etu että takapäässä jo vakiona.