Sivu 2/3

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 12:37
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mites on? Haulla katselin noita päästöjuttuja. Siis minun vehkeeni tuprutti tyhjäkäynnillä seuraavasti:
CO% 0,75 Max 3,5
HC ppm 92 Max 600
O2 2,08 Max ?
CO2 13,2 Max ?

Onko siis niin, että Kahdella viimeisellä ei ole mitään merkitystä kun auto on rekisteröity 6.3.1990. Kone siis tuo 1600 kaasarilla ilman kattia. Mitkä nuo puuttuvat sallitut maksimit olisivat?

Voisiko joku AmmattilaisAmatööri kertoa millaisilta nuo arvot näyttävät? Kertovatko ne jotain säädöistä? Miksei yli 2000r/min mittausta tehty?

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 12:48
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:ÄÄÄH! Ei tullu leimaa. Ei ne suostunu kattomaan koko peliä. Murhat jonot oli Kuurnankadun Q-miehissä. Kaks ja puol tuntia ainakin. Varasin ajan huomoselle. Kävin taas luisuilemassa jarruilla parkkipaikalla. Käyttöjarru toimii edelleen moitteettomasti. Käppäri toimii vaihtelevasti. Välillä liu´uttaa suoraan ja välillä kääntää vasemmalle. No huomenna näkee.
Viime vuonna kun siellä Q-katsastuksessa oli katsastuksen hinta 29 euroa niin päästömittausten hinnat olivat 0/10 euroa. Nyt kun katsastus maksaa 19 euroa niin päästöt maksavat 10/20 euroa. Saa nähdä miten ensi vuonna. Silloin päästömittaus maksaa varmaan taas kympin enemmän.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 13:13
Kirjoittaja lada combi
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mites on? Haulla katselin noita päästöjuttuja. Siis minun vehkeeni tuprutti tyhjäkäynnillä seuraavasti:
CO% 0,75 Max 3,5
HC ppm 92 Max 600
O2 2,08 Max ?
CO2 13,2 Max ?

Onko siis niin, että Kahdella viimeisellä ei ole mitään merkitystä kun auto on rekisteröity 6.3.1990. Kone siis tuo 1600 kaasarilla ilman kattia. Mitkä nuo puuttuvat sallitut maksimit olisivat?

Voisiko joku AmmattilaisAmatööri kertoa millaisilta nuo arvot näyttävät? Kertovatko ne jotain säädöistä? Miksei yli 2000r/min mittausta tehty?
Ihan hyvät arvot, näyttäisi ihan hyvin olevan säädöissä... ehkä aavistuksen laiha seos, koska CO ohjearvo Ladalle ~1,0-1,5% :?

O2 eli jäännöshappi saa olla enintään 5%.

2000- r/min mittausta ei tehdä kuin vähäpäästöisille autoille...

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 13:34
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kaasarikoneet on minulle uusia. Jos rikastetaan seosta, mikä on sen suurin vaikutus? Mitkä olisivat suurimmat hyödyt?

Onhan minulla tosin romppu ja tuo etsi-vehje. Kommentoikaa jos viitsitte.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 13:40
Kirjoittaja Lada-Jussi
paremmin kulkee ja venttiilit ei sula, kun vääntää huoletta CO:n jonnekin 2%

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 13:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tosiaankin vähän venttiilit nakuttelee. Minäpä vääntelen. Täytyypä katsella tuolta rompulta ohje moiseen säätelyyn. Tai etsimestä tietysti ensin katsomaan.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 13:49
Kirjoittaja lada combi
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tosiaankin vähän venttiilit nakuttelee. Minäpä vääntelen. Täytyypä katsella tuolta rompulta ohje moiseen säätelyyn. Tai etsimestä tietysti ensin katsomaan.
Säätö kannattaa tehdä pakokaasumittaria hyväksi käyttäen, ei mutulla, ettei tule sitten liian rikasseos... eipä tuota varmaan tarvi kääntää kuin aavistus auki päin...

Venttilien naputus ei varmaankaan johdu laihasta seoksesta vaan liian suuresta välysestä---> eli säädä ne :D

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 13:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eli seokseen ei puututa kotikonstein. Venttiilit menee säätöön. Saattaa kyllä jäädä seos säätämättä noin äkkiseltään, jos ei voi itse mennä säätöruuvia hipaisemaan aukipäin.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 14:02
Kirjoittaja Jokari
No ei siinä nyt mitään analysaattoreita tarvita, ihan hitusen vaan kääntää seosruuvia auki ja se on siinä.
En tiedä kuinka pitkälle Ladan kaasarissa tyhjäkäyntiseos vaikuttaa tasakaasulla ajaessa, Webereissä n. 3000-3500 rpm asti, joten kulutukseen saa isojakin eroja hitusen laihalle säätämällä. Venttiilien palamista on aivan turha pelätä, ei tule tapahtumaan.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 14:17
Kirjoittaja lada combi
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eli seokseen ei puututa kotikonstein. Venttiilit menee säätöön. Saattaa kyllä jäädä seos säätämättä noin äkkiseltään, jos ei voi itse mennä säätöruuvia hipaisemaan aukipäin.
Kyllä sitä seosta voi rikastaa kääntämällä seos ruuvia aavistuksen aukipäin (vaikka edellisestä omasta tekstistä sai väärän kuvan). Tälläisessä tapauksessa voi ihan säätä ilman testeriä, mutta mittareilla on aina niin mukava säätää jos sellaiset on...

Tosimiehethän säätää seokset pakokaasuja haistelemalla :wink:

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 14:20
Kirjoittaja Jokari
Mukavahan sitä on säätää jos se ei maksaisi mitään, niinkuin vaikka amiksen testerissä :lol: Täälläpäin maksaa 13€ jos joutuu tekemään yhtään mitään, vaikka käyttämään sitä ruuvaria 10 sekuntia.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 14:23
Kirjoittaja lada combi
Jokari kirjoitti:Mukavahan sitä on säätää jos se ei maksaisi mitään, niinkuin vaikka amiksen testerissä :lol: Täälläpäin maksaa 13€ jos joutuu tekemään yhtään mitään, vaikka käyttämään sitä ruuvaria 10 sekuntia.
Tai ottaa mittarin työpaikalta "korjaukseen" kotiin :lol:

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 15:13
Kirjoittaja audiq
lada combi kirjoitti: Tosimiehethän säätää seokset pakokaasuja haistelemalla :wink:
Saa muuten yllättävänkin tarkasti haisteltua CO:on kohdilleen. Kymmenen autoa ainakin nenulla säädetty ja aina ollut CO leimassa 1.5-2. :shock:

Lähetetty: 8.3.2008 18:07
Kirjoittaja Jusu
Minä olen pyöritellyt niitä seosruuveja ihan katsastuksen aikana, siinähän se kärry on mittarissa.
Eivät ole sitä koskaan kieltäneet, saahan siellä säätää ajovalojakin kohdalleen jos ne näyttää harakoille.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 8.3.2008 18:33
Kirjoittaja lada 1200s
Mites toi HooCee onko kellään siihen haisua?
Että koska on rajoissa... :lol: Noi arvothan on melki
vähäpäästöisen tasoa. Sulla on eko-lada.