Lambda Anturi

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Stefa kirjoitti:Villi veikkaus, että kaikissa antureissa on kuoressa maadoitus? En tosin ole mitannut. Toisekseen ei kai sitä ecua ny ole pakoputkeen tontitettu? Kyllähän maapotentiaali on oltava se nolla, referenssijännitteet on sitten oma asiansa.

Lambda antaa jännitettä sen nollan ja yhden voltin väliltä. Ja näppäilee tuolla välillä tasaisesti koko ajan. Kurkista larssi sillä skoopilla, että miltä se signaali oikeasti näyttää :wink: Vinkkinä about siniaalto.

Mun käsittääkseni lämmitysvastusta ohjaa vastus itse, eli siinä on tavallaan oma takaisinkytketty säätöluuppinsa. Eli vastuksen resistanssi on voimakkaasti lämpötilariippuva. Eli sille voidaan antaa jatkuva 12V ja vastus säätää itse lämmitystehoa lämpötilan funktiona resistanssiaan muuttamalla. Tai siis lämpötilan kasvaessa resistanssi kasvaa ja toisinpäin.

Lambdan vaikutus taas riippuu autosta ja moottorinohjauksesta. Esimerkiksi Saab on vienyt tuon aktiivisäädön melkoisen pitkälle. Jos vaikkapa turbo vaihtuu, niin ecu säätää itsensä uusiksi pikkuhiljaa :wink:

Mulla meni joskus corollasta lambda, ajossa huomasi kulutuksen kasvusta ja pitkän moottorijarrun jälkeen tulleesta pienestä nykäisystä. Ei poltellut vikavaloja. Leimalla tuli punalappu tuon takia, lambda oli jotain 0,8 huiteilla :lol: Oman nelijohtoisen tilalle heitin hyllyssä olleen 2-piuhaisen ja leimasta läpi. Vähäpäästöinenkin oli. Tosin tuo kylmä anturi aiheutti nykimisiä moottorijarrun jälkeen.
Mietin asiaa tarkemmin ja näinhän se on että lämmitysvirtaa ei säädetä vaan se riippuu juuri tuosta lämmitysvastuksen omasta resistanssista. Lämmitystähän ohjataan ohjainlaitteella vain lämmityksen maatolla. +12v tulee pääreleeltä suoraan jatkuvasti.

Kaikkia antureita ei kuitenkaan ole maadoitettu kuoreen. Se ainakin erottaa gm ja bosch anturit toisistaan. lieneekö sitten jotain vaikutusta sillä tuohon häiriösuojaukseen koska muistaakseni gm johtosarjassa ei ole lambdan johtimien ympärillä suojamaata mutta boschissa on. Ja se suojamaa ei ole rungossa vaan ohjainlaitteen kautta tapahtuu.

Ja olen kyllä skoopillakin lambdan arvoa mitannu ja tutkinu, mutta tuossa ladan testerissä kun on itessään myös skooppikuva. Ja sehän tosiaan vaihtelee siellä nollasta vajaaseen volttiin mutta en ole kyllä muuta väittänytkään! Sitä vaan tarkoitinm että kun ajaa normaalia ajoa niin miltä se skooppikuva silloin näyttää, eipä olekaan enää tasaista siniaaltoa! :wink:
Joutokäynnillä ja tasakaasulla ajettaessa tuon lambdan merkitys on paljon suurempi mutta kun konetta kuormitetaan epätasaisesti niin merkitys vähenee ja mennään enemmän karttojen mukaan. Ja silti ainakin ladassa tuo ohjaavanlambdan vaikutus on pieni eli sitä ei kyllä ajossa juurikaan huomaa vaikka nyppäsee johon irti. Eli voi ihan hyvin ajaa ilman lambdaakin jonkun aikaa ja auto toimii ihan suht hyvin. Kulutuksessa se kyllä näkyy.
Eihän lambdaohjausta käytetä kylmässä moottorissakaan.

Ainakaan uusissa ladoissa ei toimi mikäli vaihtaa kylmän lambdan lämmitettävän tilalle koska jos lämmitys ei toimi niin ohjainlaite ei luota lambda-arvoon ollenkaan kun ei tiedä missä toimintatilassa tuo lambda-anturi on ja ei käytä signaalia ohjaukseen. Paitsi että uusimmissa voi käyttää myös takalambdaa karkeaan säätöön mikäli etulambda on hajalla.
Silti ohjainlaite menee hätätoiminnolle ja auto ei toimi kunnolla.

Mutta oletkos stefa siitä varma että lambdan lämmityksen resistanssi muuttuu kaikissa antureissa samalla alueella?
Tuota ajatusta hain tällä=>
larssi21074 kirjoitti:Lämmitysvastuksen resistanssi ei ole sama kaikissa antureissa ja tätä tietoa ohjainlaite käyttää kun päättää milloin lambda anturi on toiminta lämpötilassa.
Mikäli lämmitysvastuksen resistanssi ei ole oikeissa rajoissa niin ainakin teoriassa vaikuttaa johonkin. Ei varmaankaan lämmitysvastus ole samantehoinen autoissa joissa lambda sijaitsee heti pakosarjassa kuin sellaisissa joissa se sijaitsee pitkässä matkassa pakoputkessa auton alla. :idea:

Vaikka mistä minä mitään tiedän kun en mikään diplomi inssi ole.. :lol:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
rotsi4

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Ainakin bosch-samarani oma lambda ei maadoittanut omaa runkoaan, maadoitusjohto siihen kyllä meni kuten kaikkiin nelijohtoisiin. Samoin toimii boschin tarvikelambda joka autossa on kiinni nyt.
Sx-tarvikelambdassa jota kokeilin maadoitus taas meni lambdan runkoon.

Toisissa nelijohtoisissa maa on erotettu auton rungon maasta, luulisi sen olevan parempi niin, turha sotkea ohjainlaitteen singaalimaahan auton moottorin ja pakoputken sähköhäiriöitä. Olen kuullut juttua että koko anturin rungonkin maadoittava lambda on häiriöalttiimpi esim. hitsauksessa ja katsastuksen maadoitettua pakokaasuletkua käytettäessä, arvot menevät sekaisin

Suurin ero mielestäni oli se, että tämän tarvikelamdan huippujännite ei noussut normaalisti yli 0.8 voltin, eikä edes kaasuttamalla, sitten kun antoi jarruputsia imusarjaan kaasuauki niin jänitte nousi volttiin. Uusi bosch-tarvikeyleismalli nosti jännitteen huipun 1 volttiin kun härnäsi kaasupolkimella, ja normaalistikin jännite oli n. 0.9V huippuarvossa, ala-arvossa ei huomattavaa ollut eroa. Nämä eivät ole ihan tarkkoja arvoja, mutta tarkatkin ovat kyllä ylhäällä jos niitä tarvitsee, erot olivat kuitenkin tämän suuntaiset.

Kokemukseni mukaan Bosch-samara toimii ilman lambdaa niin kauan kuin akunkenkä on kytketty koko ajan, paitsi pientä nykimistä ja vikavalon palamista ja vikakoodeja ilmenee normaaliajossa, sitten kun akunkengän irroittaa auto toimii ensimmäisen käynnistys kerran suht.normaalisti. Toisella kerralla auton käytös muuttuu, ja se ei tahdo jaksee edes lähteä liikkeelle, ja nykii ja puoliteho ei tahdo toimia ollenkaan, kaasu pohjassa vetoa on jonkin verran, jopa 140km/h saa mittariin suljetulla alueella. Paikallaan auto käy normaalisti.
Näin siis kun anturia ei ole ollenkaan, tai sen ovat liittimet irti.

Tämä taitaa olla autokohtainen asia, jotkut autovalmistajat ovat paneutuneet enemmän hätätoimintoihin kuin toiset, gm-samarakin taitaa olla parempi toimimaan ilman lambdaa, samoin jos putkessa on puolikuntoinen rikkinäinenlambda.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja Stefa »

larssi21074 kirjoitti: Kaikkia antureita ei kuitenkaan ole maadoitettu kuoreen. Se ainakin erottaa gm ja bosch anturit toisistaan. lieneekö sitten jotain vaikutusta sillä tuohon häiriösuojaukseen koska muistaakseni gm johtosarjassa ei ole lambdan johtimien ympärillä suojamaata mutta boschissa on. Ja se suojamaa ei ole rungossa vaan ohjainlaitteen kautta tapahtuu.

Ja olen kyllä skoopillakin lambdan arvoa mitannu ja tutkinu, mutta tuossa ladan testerissä kun on itessään myös skooppikuva. Ja sehän tosiaan vaihtelee siellä nollasta vajaaseen volttiin mutta en ole kyllä muuta väittänytkään! Sitä vaan tarkoitinm että kun ajaa normaalia ajoa niin miltä se skooppikuva silloin näyttää, eipä olekaan enää tasaista siniaaltoa! :wink:
Joutokäynnillä ja tasakaasulla ajettaessa tuon lambdan merkitys on paljon suurempi mutta kun konetta kuormitetaan epätasaisesti niin merkitys vähenee ja mennään enemmän karttojen mukaan. Ja silti ainakin ladassa tuo ohjaavanlambdan vaikutus on pieni eli sitä ei kyllä ajossa juurikaan huomaa vaikka nyppäsee johon irti. Eli voi ihan hyvin ajaa ilman lambdaakin jonkun aikaa ja auto toimii ihan suht hyvin. Kulutuksessa se kyllä näkyy.
Eihän lambdaohjausta käytetä kylmässä moottorissakaan.

Ainakaan uusissa ladoissa ei toimi mikäli vaihtaa kylmän lambdan lämmitettävän tilalle koska jos lämmitys ei toimi niin ohjainlaite ei luota lambda-arvoon ollenkaan kun ei tiedä missä toimintatilassa tuo lambda-anturi on ja ei käytä signaalia ohjaukseen. Paitsi että uusimmissa voi käyttää myös takalambdaa karkeaan säätöön mikäli etulambda on hajalla.
Silti ohjainlaite menee hätätoiminnolle ja auto ei toimi kunnolla.

Mutta oletkos stefa siitä varma että lambdan lämmityksen resistanssi muuttuu kaikissa antureissa samalla alueella?
Tuota ajatusta hain tällä=>
larssi21074 kirjoitti:Lämmitysvastuksen resistanssi ei ole sama kaikissa antureissa ja tätä tietoa ohjainlaite käyttää kun päättää milloin lambda anturi on toiminta lämpötilassa.
Mikäli lämmitysvastuksen resistanssi ei ole oikeissa rajoissa niin ainakin teoriassa vaikuttaa johonkin. Ei varmaankaan lämmitysvastus ole samantehoinen autoissa joissa lambda sijaitsee heti pakosarjassa kuin sellaisissa joissa se sijaitsee pitkässä matkassa pakoputkessa auton alla. :idea:

Vaikka mistä minä mitään tiedän kun en mikään diplomi inssi ole.. :lol:
Olinkin tän jo unohtanut..

Periaatteessa EMC-suojaus on ehkä parempi maadoittamattomassa anturissa, koska silloin kuoreen ei niin helposti tule mitään potentiaalia, mutta toisaalta kuoreen voi helpommin indusoitua jotain. Ehkä tuolla ei ole mitään oikeaa merkitystä :lol:

Hienoja on tuollaiset testerit sitten. Normiajossahan tilanne on juuri noin kuten totesit. Tuollainen lambdahan kun on lähes on-off kytkin, niin ei sillä tiedolla kuormituksessa mitään tee, puhumattakaan miten hitaasti se reagoi. Sitä varten ne kartat on.

Miten tuota lambdan lämmitysvastuksen resistanssia sieltä mitataan? Meneekö se lambdan lämmityksen maa boksin kautta maihin? Virtamittausta kun tuolla tuskin on, niin potentiaalieroa sen on varmaan vahdittava?

En ole varma tuosta lämmityksen resistanssista. Olettaisin, että haarukka on niin iso, että siellä on reilusti tilaa. Eli kylmänä vastus olisi muutaman ohmin luokkaa ja kuumana kenties kilo-ohmeja. Eli vaikka 50-asteen lämpötilassa olisi aivan sama onko vastus 10 vai 100 ohmia. Voi tietty olla, että kun autot kehittyy, niin lambdaltakin vaaditaan enempi ja tietoa tutkitaan tarkemmin. Tällöin noiden yleismallien käyttö varmasti loppuu. Mutta ainakin 90-luvun autoissa lambda on niin karkea anturi, ettei anturikohtaisilla eroilla ole useimmiten mitään eroa. Pakokaasun lämmöillähän olisi hieno ohjata seosta ja sytkää.

Vaikka enhän mäkään mitään tiedä, kun en diploomi-inssi ole enkä autoistakaan ole päivääkään koulua käynyt :lol:
Vauhdin tae - alamäki
julbis

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja julbis »

terve vaihdoin lambda anturin tammikuussa ja nyt taas samat vikakoodit ja check engine palaa:(? voiko olla mahdollista että lambda anturi ei kestä kuin 6 kk käyttöä ja sitten menee mäsäksi.. :( kiitoksia jo etukäteen vastauksista.. :)
Vastaa Viestiin