Mietin asiaa tarkemmin ja näinhän se on että lämmitysvirtaa ei säädetä vaan se riippuu juuri tuosta lämmitysvastuksen omasta resistanssista. Lämmitystähän ohjataan ohjainlaitteella vain lämmityksen maatolla. +12v tulee pääreleeltä suoraan jatkuvasti.Stefa kirjoitti:Villi veikkaus, että kaikissa antureissa on kuoressa maadoitus? En tosin ole mitannut. Toisekseen ei kai sitä ecua ny ole pakoputkeen tontitettu? Kyllähän maapotentiaali on oltava se nolla, referenssijännitteet on sitten oma asiansa.
Lambda antaa jännitettä sen nollan ja yhden voltin väliltä. Ja näppäilee tuolla välillä tasaisesti koko ajan. Kurkista larssi sillä skoopilla, että miltä se signaali oikeasti näyttääVinkkinä about siniaalto.
Mun käsittääkseni lämmitysvastusta ohjaa vastus itse, eli siinä on tavallaan oma takaisinkytketty säätöluuppinsa. Eli vastuksen resistanssi on voimakkaasti lämpötilariippuva. Eli sille voidaan antaa jatkuva 12V ja vastus säätää itse lämmitystehoa lämpötilan funktiona resistanssiaan muuttamalla. Tai siis lämpötilan kasvaessa resistanssi kasvaa ja toisinpäin.
Lambdan vaikutus taas riippuu autosta ja moottorinohjauksesta. Esimerkiksi Saab on vienyt tuon aktiivisäädön melkoisen pitkälle. Jos vaikkapa turbo vaihtuu, niin ecu säätää itsensä uusiksi pikkuhiljaa
Mulla meni joskus corollasta lambda, ajossa huomasi kulutuksen kasvusta ja pitkän moottorijarrun jälkeen tulleesta pienestä nykäisystä. Ei poltellut vikavaloja. Leimalla tuli punalappu tuon takia, lambda oli jotain 0,8 huiteillaOman nelijohtoisen tilalle heitin hyllyssä olleen 2-piuhaisen ja leimasta läpi. Vähäpäästöinenkin oli. Tosin tuo kylmä anturi aiheutti nykimisiä moottorijarrun jälkeen.
Kaikkia antureita ei kuitenkaan ole maadoitettu kuoreen. Se ainakin erottaa gm ja bosch anturit toisistaan. lieneekö sitten jotain vaikutusta sillä tuohon häiriösuojaukseen koska muistaakseni gm johtosarjassa ei ole lambdan johtimien ympärillä suojamaata mutta boschissa on. Ja se suojamaa ei ole rungossa vaan ohjainlaitteen kautta tapahtuu.
Ja olen kyllä skoopillakin lambdan arvoa mitannu ja tutkinu, mutta tuossa ladan testerissä kun on itessään myös skooppikuva. Ja sehän tosiaan vaihtelee siellä nollasta vajaaseen volttiin mutta en ole kyllä muuta väittänytkään! Sitä vaan tarkoitinm että kun ajaa normaalia ajoa niin miltä se skooppikuva silloin näyttää, eipä olekaan enää tasaista siniaaltoa!

Joutokäynnillä ja tasakaasulla ajettaessa tuon lambdan merkitys on paljon suurempi mutta kun konetta kuormitetaan epätasaisesti niin merkitys vähenee ja mennään enemmän karttojen mukaan. Ja silti ainakin ladassa tuo ohjaavanlambdan vaikutus on pieni eli sitä ei kyllä ajossa juurikaan huomaa vaikka nyppäsee johon irti. Eli voi ihan hyvin ajaa ilman lambdaakin jonkun aikaa ja auto toimii ihan suht hyvin. Kulutuksessa se kyllä näkyy.
Eihän lambdaohjausta käytetä kylmässä moottorissakaan.
Ainakaan uusissa ladoissa ei toimi mikäli vaihtaa kylmän lambdan lämmitettävän tilalle koska jos lämmitys ei toimi niin ohjainlaite ei luota lambda-arvoon ollenkaan kun ei tiedä missä toimintatilassa tuo lambda-anturi on ja ei käytä signaalia ohjaukseen. Paitsi että uusimmissa voi käyttää myös takalambdaa karkeaan säätöön mikäli etulambda on hajalla.
Silti ohjainlaite menee hätätoiminnolle ja auto ei toimi kunnolla.
Mutta oletkos stefa siitä varma että lambdan lämmityksen resistanssi muuttuu kaikissa antureissa samalla alueella?
Tuota ajatusta hain tällä=>
Mikäli lämmitysvastuksen resistanssi ei ole oikeissa rajoissa niin ainakin teoriassa vaikuttaa johonkin. Ei varmaankaan lämmitysvastus ole samantehoinen autoissa joissa lambda sijaitsee heti pakosarjassa kuin sellaisissa joissa se sijaitsee pitkässä matkassa pakoputkessa auton alla.larssi21074 kirjoitti:Lämmitysvastuksen resistanssi ei ole sama kaikissa antureissa ja tätä tietoa ohjainlaite käyttää kun päättää milloin lambda anturi on toiminta lämpötilassa.

Vaikka mistä minä mitään tiedän kun en mikään diplomi inssi ole..