Ei silloin tietysti ole mitään pahaa, jos ensiökengässä on pintaa ja rumpu ei ole kulunut loppuun - eli esim. jarrukenkien vaihdon tai käsijarruvaijerien vaihdon yhteydessä. Mutta sitävastoin jos käsijarruvaijereilla aletaan kiristää lopussa olevia kenkiä lähemmäs rumpua sen vuoksi, että käsijarruvipuun vaan saadaan se maagiset "3 naksausta". Tarkastin juri Samaran kässärin -"4 naksauksella" ottaa kiinni, enkä kyllä muista milloin tohon kengät uusittiin, mutta aikaa siitä on. Vaijerin säätöihin ei kuitenkaan koskaan ole koskettu !!
Täytyi laittaa tätä vääntöä varten kuva Samaran/110:n takajarrusta, että joku vaikka tosta selittäisi, miksi juuri tätä käsijarrumallia pitää olla "usein säätämässä".
Oma käsitys Samaran/110 käsijarrun toiminnasta on tämä:
Piirtopuikon alla näkyy välirauta, mikä painaa ensiökengän yläosaa rumpuun kun käsijarrua vedetään. Pyöräsylinterissä oleva automaattisäätö työntää kenkiä ulospäin. Jos tuolloin välirautamekanismiin on tullut niin paljon välystä vaijerin venyminen huomioon ottaen, että käsijarruvipu nousee liian pystyyn, niin itsellä sen kyllä merkinnyt suurella varmuudella sitä, että ensiökengän pinta on vaihtorajassa. Pyöräsylinterin automaattisäätö on silloin myös ääriasennossa - nyt käsijarruvaijereita edelleen kiristämällä saadaan tietysti se käsijarruvipu alas "3 naksautusta" - mitäs sitä rumpua turhaan aukomaan
Vanhasta kalustosta on muistissa, että näillä väkisin tehdyillä kässärisäädöillä noi väliraudan hahlotkin ja rummutkin kulutettu niin loppuun, ettei jarrukenkien omat säädötkään enää ollut riittänyt ja hahloihin hitsailtu lisää tavaraa ym. virityksiä. Kyllä näki joskus aikanaan monta kertaa punaista, kun huomasi juuri ostamassaan pommissa käsijarruvaijerilla kiristetyt rautaan asti poltetut jarrukengät ja uponneina sentin reunaisiin rumpuihin. Siitä tämä minun "kässärisäätövastaisuus" varmaan alkuaan juontaa juurensa.

No tietysti ne oli niitä pienempiä murheita jossain sinistä savua tupruttavassa mätävikaisessä "cherryssä".
Itsellä ei ole tosiaan koskaan ollut tarvetta säädellä Samaran käsijarruvaijereita, eikä liioin tosta 110:sta. Transitissa käsijarruvaijerit säädin joskus 10v. silloin kun vaijerit uusittiin. Sehän tässä vähän ihmetyttääkin, minkä takia sitten toisilla on näihin kässäreihin sitä jatkuvaa säätötarvetta
Käsijarruvivun noustessa "liian ylös" on päinvastoin itsellä aina alkanut hälytyskellot soimaan, että jarrukengät on mahdollisesti lopussa ja rumpu pitää avata asian selvittämiseksi. No jokainen tietysti tekee mitä haluaa, säätäkää vaan rauhassa edelleen niitä kässäreitänne, esitin tässä vain asiaan oman eriävän näkökantani.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»