Sivu 2/5
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 11:01
Kirjoittaja aropupu
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onko teillä kellään kaksiosaista lohkolämmitinjohtoa autossa siis että autossa kiinteänä oleva johto-osa on koottu kahdesta johdosta? Minun ongelmanihan rautalangasta vääntäen oli juuri tuossa liitoksessa.
Pesin muuten moottorin vesisuihkulla pestessäni muutenkin tuon IIZIn. Voisiko tällä olla vaikutusta moisenne läpilyöntiin?
Joskus olen nähnyt noita 2-osaisia johtoja...On saattanut joskus olla sisätilan pistoke siellä kanssa mikä on otettu välistä pois.Jos se yksi johto riittää johonkin niin ota toinen pätkä pois välistä.
Pesulla on merkitystä jos sitä vettä pääsee sinne liittimen sisään,silloin se kytkee johdon oikoseen.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 11:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Varmaan sinne väliin lirahti vettä. Kytkennässä ei ollut mitään suojaavaa vaippaa, vaan siinä oli liitos kuten nykyisissä puskuriin tulevissa piuhoissa. Mikseivätköhän ne puskurissa olevat piskokkeet mene oikoseen vaikka siellä välissä saattaa olla lunta tai mitä vain mömmöä? Se suojaläppähän ei ole kummoinen. No, kenties liitoksen muoviosat olivat jo hieman halki ja ne paukahtivat lisää ensimmäisessä räpsyssä.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 15:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No siellähän sitten oli syntynyt hyvää jälkeä. Liittimessä, joka oli siis moottoritilassa, urokset 3kpl olivat sulaneet naaraisiin ja katkenneet pippelinjuuresta. Korostan, ettei tämä liitos ollut mikään viraapeliviritys vaan ihan aluperäinen. En vain ymmärrä miksi se sinne oli laitettu. Eikö lämmitysjohdoissa, siis siinä osassa, joka tulee pistokkeeseen ollut ennen muunlaisia päitä? Ja miksei siellä ollut yhtenäistä johtoa siihen vanhanaikaiseen isoon pistokepäähän?
Minkälaisia vastuksia eli ohmimääriä sieltä pitäisi saada irti mittarilla? Johdoista ei löytynyt valmistajan merkkiä. Olisikohan niissä johdoissa vastusarvo ilmoitettuna? Pitänee katsoa. Meneekö koko lämmitin uusiksi, jos johdot ovat pilalla? Saako sen johdon jotenkin sieltä vastuksen juuresta irti niin, että sinne saa uuden johdon jos vastus on kunnossa? Onkohan se lohkossa oleva mötikkä jotain vakiokokoa, että siihen saa helposti uuden? Raadossa nimittäin on lohkolämmitin. Sitähän voisi kokeilla.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 16:06
Kirjoittaja Mara
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:No siellähän sitten oli syntynyt hyvää jälkeä. Liittimessä, joka oli siis moottoritilassa, urokset 3kpl olivat sulaneet naaraisiin ja katkenneet pippelinjuuresta. Korostan, ettei tämä liitos ollut mikään viraapeliviritys vaan ihan aluperäinen. En vain ymmärrä miksi se sinne oli laitettu. Eikö lämmitysjohdoissa, siis siinä osassa, joka tulee pistokkeeseen ollut ennen muunlaisia päitä? Ja miksei siellä ollut yhtenäistä johtoa siihen vanhanaikaiseen isoon pistokepäähän?
Edelleen Calixissa on käytössä latta-abiko tyyppiset liittimet, jotka vanhetessaan leviävät ja siten löystyvät. Aiheuttaa virransyöttöön vastusta joka taas sulattaa liittimet karrelle.
Jospa johto on ollut liian lyhyt puskurista vastukselle ja siksi siellä on jatko.
Vai tarkoitatko sitä, että pistokepäästä vastukseen tulisi johto ilman liitoskohtia? Se ei ole mahdollista jo ihan asennuksen helpottamisen takia.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Meneekö koko lämmitin uusiksi, jos johdot ovat pilalla? Saako sen johdon jotenkin sieltä vastuksen juuresta irti niin, että sinne saa uuden johdon jos vastus on kunnossa? Onkohan se lohkossa oleva mötikkä jotain vakiokokoa, että siihen saa helposti uuden?
Eipä niitä johtoja vastuksesta saa irti, uutta vastusta vaan kehiin, jos liittimet sökönä.
Ladaan (ja joihinkin Fiateihin) tarkoitetut vastukset luonnollisesti sopivat lohkossa olevaan reikään, mutta vanhat johdot eivät sovi eri merkkien välillä toisiinsa.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 18:05
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ihmetyttää vaan sen takia se liitos, koska töpseli ei edes tule puskuriin vaan jääsinne moottoritilaan. Aivan hyvin olisi yksi johto riittänyt. Tarkoittaakohan latta-Apiskot sellaisia liittimiä, jotka ovat selvästi lattamaiset? Tuossa liitoksessa oli selkeästi pyöreät urokset ja naarasosat. Liittimen urospuolessa lukee eriel. Urosliitin on aivan samanlainen kuin nykyään puskuriin tuleva pieni töpselinpiuhan paikka. Eihän tällä nyt hirveästi ole väliä, mutta harrstuksen vuoksi olen kiinnostunut. Muuten ei harraste etene, jos ei selvittele.
Pienessä puskuriliittimessähän on kolme pyöreää urosta nykyisin ja irtojohdossa naaraspuoli. Tämä uros on sellainen kuin DEFAssa on se puskuriin tuleva. Tässä minun liittimessäni on juuri nuo samat. Toivottavasti ei mene jauhamiseksi.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 18:19
Kirjoittaja pressa
sinulla on sielä defa ja ne pienet liitokset eivät ole samaa kokoa mitä nykyiset pikku pistokkeet. Etsi jostain romusta vanha lohkolämmitin ja vaihda johtoineen. Turha (ja vaarallista) noita puoliksi sulaneita on yrittää elvyttää.
vastusta poistaessa älä ruuvaa sitä keskiruuvia kokonaan irti, muuten tippuu kiinnittimet lohkon sisälle.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 19:08
Kirjoittaja Jokari
Ja lohkolämmittimiäkin on kahdella kiinnityksellä ladaankin, toinen juurikin toi ruuvi/kiila-systeemi sekä toinen ihan perinteinen kartion mallinen lyötävä malli.
Itse kasasin koko systeemin Calixin hiluista, juurikin tuon lohkolämppärin asennuksen helppouden takia, ja myös osin halvemman hinnan takia.
Tosiaan noi liitokset ei ole yhtä hyviä kuin Defassa ja kaikki liittimet on paljon möhkömpiä, mut eipä tuo ole ongelma.
Se korjataan mikä ei kestä

Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 21:12
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Raadosta saan lämmittimen. Täytyypä tutustua noihin ruuveihin ja kiiloihin. Kiitos neuvonnasta. Eiköhän homma ratkea helpolla. Eipä ole koskaan tullut ajateltua koko lohkolämmittimiä. Niin varmatoimisia ne ovat olleet. Yleisesti ottaen kai ne on tehty kestämään auton iän. Olenkohan oikeassa? Ovatko Defa ja Calix minkä maalaisia? Jos eivät suomalaisia niin onko yhtään suomalaista mallia? Voisihan tuon kuuklettaa, mutta tuleepahan tähän keskustelua, jos ihmiset viitsivät jakaa tietoaan. Tässä on sitten hyvä juttusarja jollekin tulevaisuudessa tarvitsevalle.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 21:28
Kirjoittaja pressa
kannatta katsoa kummelien jakke ja sepi, heiltähän nuo sähkötekniset innovaatiot syntyivät.
Nykyään ei lohkolämmittimet kestä auton ikää, mutta vanhasta raadosta otettu voi kestää toisenkin loppuiän.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 22:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Calix on näköjään ruotsalainen virma ja Defa norjalainen. Suomalaista lohkolämppäriä ei varmaan ole.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 22:44
Kirjoittaja Mara
LohkoVirtanen taisi olla suomalainen lämmitinmerkki. Esiintyy yleensä 70-luvun autoissa.
Se on sellainen missä on kiinteä verkkojohto ja oranssi kela, johon johto surrataan ajon ajaksi.
Noista liittimistä vielä, muistaakseni Temro:ssakin oli pyöreät liittimet, muttei ole yhteensopiva Defan kanssa. Ettei olisi sen merkkinen tossa IIZI:ssä, kun yleensä noissa ns. merkkituotteissa on merkki mainittu useammassa kohtaa.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 23:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mahdollistahan se on. Se töpselin suojakansi on siitä pois. Siinähän se usein on se nimi. Minä katson käykö DEFA -plugi tuohon. En siis virtaa sille anna, mutta kokeilen piuhojen yhteensopivuutta. Kiintoisaa selvittää kaikkea turhaa.
Kyselin noita vastuksia eli ohmiarvoja. Kaava menee näin:
Vastus (ohmi) = Jännite (V) x Jännite (V) / Teho (W) eli Jännite toiseen jaettuna Teholla = Vastus
On siis selvitettävä laitteen oletettu teho, jotta vastuksen kimppuun päästään. Tuolla eräässä paikassa epäiltiin nestevastusten tehoksi 600W. Jännitehän on 230V. Nopealla päässälaskulla Vastus olisi tuossa tapauksessa 88 ohmia.
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 23:20
Kirjoittaja Joen musikka
Näkyyhän se sähköoppi ja matikanläksy muistuvan mieleen!

Vaikka onkin n. 10 graadia pakkasta,niin suosittelen Ladan Siperia-ominaisuuksien testausta.Siis kylmänä vain käyntiin.Voin ottaa Kuorinka-miittiin testivehkeitä ja mahd.varaosia että pääset ensi syksyyn.Mites aikanaan joku boardilla allekirjoittikaan maailman turhuuksista;paavin pallit,nunnan nännit ja Ladan lohkolämmitin!

Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 20.3.2008 23:26
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eipähän nuo Neuvostoliiton aikaiset taida tosiaan lämpöä kaivata. Ruiskuvehkeidan kanssa tuntuu olevan lämpö paikallaan. Miitissä tosiaan. Sinnehän voi kaikenlaista tuoda. Olisiko kuraläppiä lisää?

Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Lähetetty: 21.3.2008 12:45
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, jopas jotain!

Katsoin tarkemmin sitä vastuksilta lähtevää johtoa ja varsinkin sitä muovista osaa, jonka jälkeen varsinainen johto alkaa. Mitä ihemettä siinä luki? No, ainakin se, että kyseessä on 600W lämmitin. Mutta entä nimi?

KOVIL

Oletteko moista kuulleet tai nähneet?