111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

rotsi4 kirjoitti:Periaatteessa ei pitäisi hajota mitään, auto pystyy toimimaan ilman kaikkia antureita, mutta koskaan ei tiedä, ja vika voi tietysti olla myös muualla.
Terve!

Kampiakselin asentotunnistin on poikkeus, ilman sitä ei moottori käy lainkaan. Kaikille muille on jokin varamenetelmä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
linkkimasto

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Tarkistin tänään puolan toiminnan maadoittamalla tulpan moottorin runkoon-> kaikkiin tulppiin tulee kunnon kipinä. Kokeilin myös irrottaa ilmamassamittarin johdon->käynti huononi entisestään->päättelin mittarin olevan kunnossa. Sama temppu lambda- anturilla-> ei suurempaa vaikutusta alkuun, toisella startilla ei suostunut starttaamaan ilman lambdaa.Sytytti myös CE-valon. Ilmeisesti anturi kunnossa?

Moottori starttaa kohtuudella, ja käy raskaasti tyhjäkäyntiä. Varovainen kaasuttaminen nostaa kierroksia laiskanpuoleisesti, kierrokset saa nousemaan kaasua varovasti painelemalla. Kun polkimen löysää, putoaa tyhjäkäynti niin alas, että moottori tukehtuu. Venttiilit ei minusta nakuta/kilkata, vaan ennemmin käy kolmella röpöttäen. Ei savuta öljyistä(venttiilivuoto) tai valkoista(jäähdytysneste, kannentiiviste) katkua. Bensa tosin tuoksahtaa pakokaasusta ajoittain kylmänä.(syt.ajoitus?) Oliskohan vika sittenkin nokka- akselin asentoanturissa? Puolaa tarkastaessa tutkailin tulppia, ja ne vaikuttivat parin startin jälkeen kosteilta-> mieleen tuli väärä sytytyksenajoitus->nokka-akselin anturi viallinen. Tai sitten se aiheutui ilmamassamittarin väliaikaisesta deaktivoinnista. Mene ja tiedä... Voiko nokka-akselinasentoanturin kytkeä irti testausta varten ilman suurempaa tuhoa? Se kaiketi ohjaa vain sytytyksenajoitusta? Jäähän tuossa vielä kaasuläppäanturi ja tk-moottori, joka onkin välillä takellellut. Nämä ajattelin vielä itse yrittää, sitten pitää hommata Laatokka pajalle.

Ja muuten, auton versionumero on P00 110, jos siitä jotain apua jollekin on.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

linkkimasto kirjoitti:Venttiilit ei minusta nakuta/kilkata, vaan ennemmin käy kolmella röpöttäen. Ei savuta öljyistä(venttiilivuoto)
Eikös näissä kattivehkeissä kaikki käryt/palamaton bensa käryä siellä katalysaattorissa? Harvoimpa se venttiilivälys kasvaa ja alkaisi kilkattaan, vaan ajan myötä pienenee kunnes venttiili kantaa ja sitten palaa...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja samarai »

Edelleenkin homma muistuttaa täsmälleen sitä Samarassa ollutta lämpöanturivikaa. 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
linkkimasto

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Lämpöanturi? Sehän on siinä vesipumpun kaulalla? Eli kannattaa varmaan hakea semmonen vaikka deltasta tai tarvikeliikkeestä ja kokeilla, josko auttaa... ja puristuspainemittarin ajattelin ostaa myös. Tuleepa mitattua ne puristuksekin.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse ainakin kokeilisin uudella. Se lämpöanturi on termostaattikotelon vieressä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941

Noissa ruiskuissa pitäisi olla kaikissa sama lämpöanturi. Ladan nimellä tuskin tarvikeliikkeestä löytyy mutta täällä on muistaakseni ollut juttua, että jonkun Opelin on samanlainen. Ei luulisi Deltassakaan sen yli 20-30euroa maksavan? Itse vaihdoin "etelätuontina", joten en tiedä hintoja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Tuon anturin kunnossaolon voisi varmasti mitatakkin, kun vain tietäisi ohmimäärät eri lämpötiloissa. Yleismittariin kytketty anturi vesikattilaan lämpömittarin kans ja alkaa kuumentaan. Ohmimittarista kahtoo että eri lämpötiloissa näyttää oikeita ohmilukuja.
Täysin poikki tai oikosulussa se ei ole, kun ce-valo ei syty.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lt-anturin resistansseja:

0 C 9500 ohm
20 C 3600 ohm
100 C 180 ohm


***

RTJN65 mainitsikin aiemmin vikamahdollisuutena tukkeutuneen pakoputkiston.

Tuleeko putken päästä "terve puhallus"?

***

Nokka-akselin asentotunnistimen liittimen voi irrottaa ilman pelkoa rikkoutumisesta.

Asentotunnistimesta on juttua http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=21649

Se ei vaikuta autossasi sytytykseen.

***

Kuvaamasi oireiston perusteella pidän nokka-akselin asentotunnistinta, kaasuläpän asentotunnistinta ja tyhjäkäynnin säätömoottoria epätodennäköisinä vikakohteina.

Tosin nämä etädiagnoosit ovat aina enemmänkin epävarmoja.

***

Saako moottori ilmaa?

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
linkkimasto

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Testasin lt-anturin: 20 astetta: 3580 ohmia, lähes kiehuvaa(yli 90 astetta) vettä vedenkeittimesta 480 ohmia. Kiehumisenkestävää lämpömittaria en omista, joten pakko tyytyä noihin arvioihin.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

linkkimasto kirjoitti:Testasin lt-anturin: 20 astetta: 3580 ohmia, lähes kiehuvaa(yli 90 astetta) vettä vedenkeittimesta 480 ohmia. Kiehumisenkestävää lämpömittaria en omista, joten pakko tyytyä noihin arvioihin.
No kiehuvaan veteenhän ei tarvi mittaria laittaa, kun vesi keittolevyllä kattilassa kuplii niin on 100astetta.
Noiden arvojen perusteella väittäsin että anturi on kunnossa. Ainakin pitäisi kylmänä käydä oikein kun arvo ei eroa ohjearvosta kuin 0.5%.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
linkkimasto

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

2 asteinen vesi: 7260 ohmia.... tulipa mitattua, ihan vain mielenkiinnonvuoksi
linkkimasto

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

3 astetta: 6900 ohmia, aika lailla eroaa anturin vastukset minusta ohjearvoista
linkkimasto

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

nyt anturi lämpeni lähelle huoneenlämpöä, ja kyllä se näyttää ihan oikeita lukemia. Eli kaiketi kunnossa...
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Anturisi on mittaustulosten perusteella terve kuin pukki. Tulokset ovat aivan OK, varsinkin kun huomioi, että anturiyksilöiden välillä helposti 10 % resistanssierot, mittausvirhettäkin tullee, eikä se lt-mittauskaan liene täysin virheetön.

Ei muuta kuin anturi takaisin kiinni koneeseen. Sopiva kiristysmomentti on suhteellisen pieni, 20 Nm.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
linkkimasto

Re: 111 8v EI JAKSA KÄYDÄ

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Tutkailin tässä foorumin keskusteluja, ja huomasin että Euro 2- järjestelmän vikakoodit voi lukea diagnostiikkaliittimestä vilkuttelemalla CE- valoa. Onko ko. liitin 110:ssä ratin oikealla puolella heti ajonestolaitteen alla olevan muovipeitteen alapuolella? Sieltä pilkistää hyvin samannäköinen liitin. Vai onko ko. liitin ajonestolaitteen ohjelmointia varten?
Vastaa Viestiin