Kiihdytyspumpun kalvosta

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitoksia tiedosta. Nyt sitten vaan tonkimaan nurkkia ja nurkantakusia. Kyllä se tiivistesarjapussukka jossain on.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Viesti Kirjoittaja Mara »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Minulla on yksi täydellinen TakaPotkun tiivistesarja. Olisikohan siinä tuo kalvo mukana?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta moottorin vai kaasarin?
Kyllä se kaasarin sarjassa mukana on, jos on avaamaton paketti.
Ensimmäiset 50km hyvää toimintaa jonka jälkeen ongelmia kuullostaisi siltä, että korppuuntunut kalvo särkyi lopullisesti, samasta kertoo se tippa pumpun alla.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tätäpä minulle Ripe viisasi. Moottorin tiivistesarja minulla taitaa olla. Eipä siinä sitten ehken ole tuota kalvoa. Ei mahda saada moista värkättyä mistään itse. No, täytyy sottailla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Oman korjaussarjani hain paikalliselta wanhalta osatrokarilta, siellä oli noita pussukoita heti laatikollinen. Lienee ostanut niitä reippaasti talteen aikoinaan.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Purkasin ilmanputsarin ja kaasarin pois tuosta 2101 KRIINIstä. Ei ole tarvetta ajella, koska polttoainevuodot ovat sen verran suuria.

Jo polttoainepumpulta lähtevä letku oli hapristunut ja vuoti alaosastaan varsin paljon kun lipsuttelin lipsuttimella. Tietenkin vuoto oli suurempi kuin ajettaessa, koska kone ei ottanut herkkua vastaan.

Kiihdytyspumppu vuoti kaukaloon kohtuullisen paljon, kun vähkäilin kaasuvivustoa. Tuokin vuoto oli varmaan suurempi kuin se olisi ollut moottorin käydessä.

Kiihdytyspumpun kalvo oli jokseenkin kokonaan menettänyt kuminsa. Tuki"kangas" tai verkko oli ehjä, mutta lähes kaikki kumitus puuttui. Se oli sakkana pumpun tulopuolella vai liekö ollut menopuolella.

Miten tuo kalvo näytti niin tutulta? Missä minä olen sellaisen voinut nähdä? Ei kai sitä Ruuttakoneessa voi olla! Ei hemmetti! Siellä oli jossain ainakin jokseenkin samanlainen. Minähän silloin purkasin ruiskujärjestelmän lähes päreiksi. Jos sellainen on ruutassa, niitähän täytyy olla saatavana.

Kommentoikaahan moista. Kyllä minä sen kalvon olen varmasti nähnyt. Ei kai sitä unissaan ole tullut katseltua.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, ei se niin vaikeaa olekaan. Kaasuttimen (2101) korjaussarja saatiin ihan kuin "Apoteekin Hyllyltä". Heti lyötiin kouraan, kun kysäisin. Hintaa vaan eivät tienneet, joten se neuvoteltiin. Oli muuten sama paikka, josta löysin TakaPotkun täydellisen tiivistesarjan.

Eihän tuo korjaussatsi ilmainen ollut, mutta se on alkuperäinen Neuvostoliittolainen, joten lappasin rahnaa tiskiin. Toisen satsin haen vielä mennessäni Joensuuhun.

Onneksi on nyt korjausoppaat tuossa vierellä. Kuusaan kirjasto on vielä hyvällä varustuksella täyteen ahdettu.

Puhdistelen tuon polttoainejärjestelmän, kun kerran hilppeet on kaikki irti. Tutustun siis ensikertaa nyt kaasarimalliseen autoon. Ei tuo kovin vaikealta vekottimelta vaikuta.

Kannattaisiko imusarja irroittaa? Onko imusarjassa jäähdytysnestekierto? Yksi letku sinne menee, josta ei penssaa valu vaan lähes hajutonta ja väritöntä nestettä. Samalla vaihtelen tietenkin jäähdytysnesteet ja tarkastelen letkut ja liitokset.

Mutta kiirettä pitää, jos meinaa miittiin tuolla ehtiä. Niin ja lauantaina saattaisi olla vähän merkillisempää ajoa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kannattaisiko imusarja irroittaa? Onko imusarjassa jäähdytysnestekierto? Yksi letku sinne menee, josta ei penssaa valu vaan lähes hajutonta ja väritöntä nestettä. Samalla vaihtelen tietenkin jäähdytysnesteet ja tarkastelen letkut ja liitokset.
On siinä vesikierto. Yksi kanava jakautuu kahdeksi ja kulkee molempien imuhaarojen keskellä. Jos se ei vuoda kannen puolelta niin ei sitä varmaan kannata sitten avata.

Tosin jos avaat, niin näet kohdistuksen - onko Iigor osunut vai ei. Ei ole aivan priimaa ikinä ollut toi imusarjan osuminen kannen kanavien kanssa. Kiinitys on viidellä 13mm mutterilla, joista keskimmäinen on piilossa imusarjan alla. Se on kuitenkin helppo avata jos vain tietää. Räikkä ja jatkovarsi ovat tässä hommassa korvaamattomat.

Ongelmana on sitten vain se että jos iirotettaessa tiiviste repeää, niin joutuu uutta tiivistettä vaihtaessa irroittamaan myös pakosarjan. Vesikierron takia tulee liitoksen olla tivis!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pultit jo availin, mutta kun imusarja ei helpolla liikahtanut annoin olla. Päiväunilla tuli päätös, ettei imusarjaa irroiteta. Nyt Kaasarin kimppuun ja puhdistukseen.

Vielä kiinnostaisi yksi asia, jota korjausopas ei kerro. Kiihdytyspumpulta tulee putkenpätkä alapuoliseen kuppiin. Kaasarissa on toinenkin putkenpätkä, jossa ei ole mitään letkua. Sillä näyttäisi olevan yhteys imusarjaan. Kuuluisiko nämä kaksi pätkää olla yhdistetty letkulla? Kuvaan nuo tarkemmin myöhemmin kun saan lelut taas hallintaani.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin