Sivu 2/2

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 5.1.2009 19:06
Kirjoittaja IlkkaHe
Turbiini kirjoitti:
IlkkaHe kirjoitti:Semmosta tuolla finsquirtin sivuilla tosiaan puhuttiin, että myös nuita vanhimpia vähäpäästösiä saapi muutella vaikka 4piste ruiskuiksi, kunhan laittaa sen katalysaattorin ja päästöt on katastuksessa lain sallimissa rajoissa.
ei auta vaikka toisen katalysaattorin lisäisikin silti päästöt joutuu todistamaan, mikä tarkoittaa vtt tai tct tai jotain muuta kohtuu hintavaa tukimuslaitosta. viimeisiä ei vähäpäästöisiä 1.7.87-> alkaen sai ilman tuota mittausta muuttaa koska päästöjen katsotaan täyttyvän jos konttorilla mitattavat arvot on kelvolliset ja putkeen on asennettu katalysaattori, mutta jos on vähäpäästöinen niin oikotietä ei ole.
Ja tosiaan, GM:määhän nuokin anturit ovat, niin toimivat megan kanssa :? Mutta mielestäni silti tässä on tuo TPS sensori väärä, joka pitää vaihtaa megan kanssa pelaavaksi? siis kaasunasento tunnistin.
Tps on ladassa potentiometri tyyppinen eli juuri oikea esim bosch L-jetronikissä on pelkkä joutokäynti/täyskaasukytkin paketti joka ei käy.
Selkis tällä, eli tais olla paskapuhetta tuolla finsquirtin sivuilla :shock: Vai tarkottikohan tuolla sitten sitä, että ohojain poksin saapi vaihtaa, kunhan päästöt kohillaan? mene ja tiedä.


Tuo TPS anturi on myös sillä selvä, lähes kaikissa ruiskuautoissa kun tuntuu olevan nuita jotka eivät toimi megan kanssa :shock:

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 5.1.2009 23:35
Kirjoittaja toktornivako
micco kirjoitti:
toktornivako kirjoitti:Niinpä! mutta oma auto säädettiin ja teho-mitattiin ensi jonka jälkeen oli helppo mennä testiin! ja alla 2000 luvun autoilla on niin löysät rajat että ei mitään ongelmia!
Minkä härvelin käytit mittauksessa?
Focuksen!

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 11.2.2009 22:30
Kirjoittaja sasu
Nyt taas on projekti hieman edennyt ja sain jopa tilattua megasquirtin.

Mistäköhän lähtisin etsimään ton gm:n ecu:n kytkentäkaaviota?

-Sasu

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 1.3.2009 12:44
Kirjoittaja rotsi4
Osaako muuten mega käyttää hyväkseen kolmitoimikattia, eli siis että lambda-jännite vaihtelee välillä 0-800mv ainakin päästömittauskierroksilla..?
Jos se tähän pystyy niin pelkällä pakokaasumittauksella ei huomaa mitään muutoksia.
Megamanuaalista en ainakaan löytynyt tietoa.

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 1.3.2009 13:09
Kirjoittaja ihkulainen
Eikai megaa kiinnosta onko katti koneessa on.
Ja kattia kiinnostaa vaan että seos on sopiva ettei mee tukkoon tai pala.

Mega korjaa seosta lambdan jännitteen mukaan. kapeakaistalla 0.45v= stokiometrinen seos. 0.2v laihalla ja 0.9v rikkaalla.
Laajakaistalambdalla jännite 0-5v.

Katti sitten puhdistaa (hapettaa) hään ja hiilivedyt hiilidioksidiksi ja typen oksidit pelkistyvät typeksi.

Päästömittaus on tuskin ongelma ohjelmoitavassa ruiskussa.


Minkä megan tilasit? Meinaatko myös sytytystä ohjata megalla?

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 1.3.2009 18:10
Kirjoittaja THI-900
sasu kirjoitti:Nyt taas on projekti hieman edennyt ja sain jopa tilattua megasquirtin.

Mistäköhän lähtisin etsimään ton gm:n ecu:n kytkentäkaaviota?

-Sasu
ladat.org ==> GM yksipisteruiskumanuaali tjsp.

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 2.3.2009 9:41
Kirjoittaja sasu
ihkulainen kirjoitti:Minkä megan tilasit? Meinaatko myös sytytystä ohjata megalla?
Tilasin megan kaverin kaverin kautta jolla sattui olemaan yks ylimääränen megasquirtti jääny jostain. Ajattelin nyt ihan ensin laittaa megasquirtin ohjaamaan vain polttoaineensyöttöä, sillä en näe sytytyksenohjauksen olevan vielä tarpeellista pikkuviritteisessä moottorissa.

Ladat.orgista tuli tuo manuaali ladattua ja on aika hyvin kattava.

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 9.3.2009 22:54
Kirjoittaja rotsi4
Jotta kolmitoimikatin saa toimimaan niin että se alentaa päästöjä täydellä teholla on lambda-jännitteen hypittävä 0-800mV ja siis samalla seossuhteen vaihdeltava rikas-laiha. Sitten myös katsastusaseman mittarin mittaama pakokaasujen keskimääräinen lambda-arvo katin jälkeen on rajoissa, olisiko 0,97-1,03 kierroksilla,ja suurella varmuudella muutkin arvot.
Täysteholla ei seoksen hyppelyä esiinny, mutta silloin ei päästöjäkään mitata.

Katti kyllä vähentää päästöjä vaikka seossuhde ei vaihtelekaan, mutta jostain syystä kaikissa euroautoissa joissa on lambda niin seossuhte vaihtelee, näin tapahtuu ainakin päästömittauksessa käytettävillä kierroslukuarvoilla ja uudessa koneessa..ja jos ei auto näin tee niin katsastuksen päästötesteistä on tietääkseni tullut hylky..olen koittanutkin ;) aina on jokin arvo väärä..syytä voi lukea autoalan oppikirjasta, itse en tajua kemiasta.

Moottorin, tehon ja ohjausjärjestelmän kannalta tämä on turhaa, mutta päästöjen kannalta ei. Ja jos mittauksessa päästöt on liian isot niin on turha haaveillä läpimenosta, jos taas asia on kunnossa niin tuskin inssiä kiinnostaa ohjaako moottoria gm-tekniikka vai megaruutta..
Joku korjaamo voi kyllä puijata testeristä oikeat arvot ulos ja lapulle..mutta inssi voi tehdä tarkastusmittauksen..

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 11.3.2009 13:49
Kirjoittaja micco
Mutua:

Se on lambdasäädön ominaisuus että seokset vaeltaa laidasta laitaan. Katalysaattorin kannalta on parasta että seos on tasan 14.7. Jos seokset eivät heittele katsastuksen päästömittauksessa päättelee inssi että lambdasäätö on rikki ja hylky tulee. Omassa datsunissa seokset pysyy tyhjäkäynnillä tasan lambda 1. Putkista tulee tällöin vuoristoilmaa ja inssi on tyytyväinen.

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 13.3.2009 22:36
Kirjoittaja rotsi4
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä lain mukaan vähäpäästöinen auto jossa Megasqruutta toimii moottorinohjauksena, ja menee päästöistä läpi niin kuin pitääkin.

Taitaa olla tekemistä tehdä sellainen säätöjärjestelmä joka pitää seokset stoikiometrisenä tasan 14.7 arvossa, varsinkaan jos lambda ei säädä sitä kokoaikaa, vaan muutokset ohjelmoidaan johonkin tiedostoon josta niitä sitten käytetään. Tälläinen säätökartta ei ota huomioon ilmanpaineen muutoksia, karstaa, ilmankosteutta, bensiinin eroja ym.ominaisuuksia jos sitä ei koko aikaa säädetä jotenkin. Lambda-säätöhän hoitaa tämän normaalisti takaisinkytkennällä ihan puolihuomaamatta..

Tavallisen lambdan ominaisuuksiin kuuluu myös että se on suunniteltu toimimaan kuin kaksitilainen kytkin..rikas laiha rikas laiha..välimuodot on enempi tai vähempi epätarkkoja lämpötilan, anturin kunnon ym.mukaan. Ehkä jossain testioloissa sillä pystyy välimuotoja mittaamaan, mutta kun aika kuluu niin voi olla vähemmän tarkkaa..

Tyhjäkäynnin lambda-arvoa ei muuten oteta katsastusmittauksessa lukuun ollenkaan..sehän voi hyvin olla laihallakin silloin. Mutta kierroksilla otetaan, euro 2-koneissa siis.
Muutekin se lambda-arvon huojunta pysähtyy kattiin, sen jälkeen arvo on tasaista aika pitkälle kun sitä mittaa joka 2.anturilla katin jälkeen tai pakokaasutesterilla. Jotain se katti pakokaasuille tekee..

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 14.3.2009 12:20
Kirjoittaja micco
rotsi4 kirjoitti:Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä lain mukaan vähäpäästöinen auto jossa Megasqruutta toimii moottorinohjauksena, ja menee päästöistä läpi niin kuin pitääkin.
Paremminhan MS:llä saa päästöt kohdalleen kun siinä pystyy lambdasäädön arvot itse määrittämään. Eli sen mihin lambda-arvoon tähdätään, kuinka isoilla askelilla korjataan ja min/max arvot. Sitten kun vielä kytkee squirttiin ohjelmoitavalla ulostulolla varustetun laajakaistaseosmittarin niin päästään eroon kapeakaistalambdan aiheuttamista epätarkkuuksista. Voihan sen laajakaistalambdan tietty kytkeä vakioonkin ruiskunohjausyksikköön...

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Lähetetty: 16.3.2009 17:20
Kirjoittaja rotsi4
Eihän siinä sitten pitäisi mitään ongelmaa olla saada päästöjä kohdalleen..sen saa säätämään seosta tarvittaessa samanlailla kuin auton alkuperäinen systeemi.