Minkälaista öljyä nappisilmään?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Minkälaista öljyä nappisilmään?

Viesti Kirjoittaja START »

audiq kirjoitti: Stefoja nyt ei oikein voi saadakaan vuotamaan muuta kuin asennusvirheellä tai vääränlaisella stefalla.
niinhän sitä luulis :?
ja kyllä ne pitää ilman liimaakin.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Minkälaista öljyä nappisilmään?

Viesti Kirjoittaja audiq »

START kirjoitti: niinhän sitä luulis :?
ja kyllä ne pitää ilman liimaakin.
En ainakaan minä ole tavannut vielä sellaista stefaa, joka vuotaisi ilman selkeää syytä.

Ilman liimaa? Jos tarkoitit tiivisteitä, niin eikös sinulle ne juuri vuotaneet? Ja minulla ei.
Pitäisi pitää ilman liimaa, kyllä. Ja usein pitävätkin, mutta varuiksi laitan ja silloin varmasti pitää.
Paitsi amerikkalaiset korkkitiivisteet eivät pidä koskaan, mutta niitä ei tiivisteiksi voi laskeakaan.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Minkälaista öljyä nappisilmään?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä noita ihmeellisiä vuotavia stefoja tuppaa aina vastaan tulemaan vaikka teet kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Tosin tavallisen tunarin on aika vaikea päästä noiden alle 10 cm stefojen asennusvaatimuksiin enkä kyllä tiedä onko Ladassa kaikki akselit, stefojen pesät sun muut niin suoria kuin vaadittaisiin hyvään tiivistykseen.

STARTille voin kertoa että eipä meilläkään tuo keväällä niputettu TC-pannu pidä öljyjä sisällään, vaan tihkuu ihan reilusti kampuran takapäästä. Kasattu myös uudella, pehmellä stefalla huolellisesti ja mitattu tönärillä että on tasaisesti pesässä ja asennus reilusti öljyttynä. Niin sekin vaan tihkuttelee...öljyt on 10W-40.

Muistaako joku Konelan aikoja ja takavetojen takuukorjauksia? Mitähän korjauksia tehtiin aika reilulla kädellä? Aivan, vuotavien stefojen vaihtoa, koneen molemmat päät, lootan molemmat päät ja perän stefat. Ei nämä p*askat ole siis uutenakaan pitäneet mitään sisällään.

Melkein kaikkiin tiivisteisiin tulee kyllä käytettyä nykyään joko Hylomaria tai teollisuuskäyttöön tarkoitettua hyvää RTV-silkkaria. Ei noita tasopintoja niin puhtaiksi ja tasaisiksi saa että voisi luottaa esim. vesikierron osissa pelkkään tiivistepaperiin. Tähän mennessä ei ole montaa vuotokohtaa näkynyt noissa mihin on mömmöjä tullut laiteltua..
Mm. perän ja banjon välissä en käytä muutakuin kuin RTV-silkkaria, tulee niin usein vaihdeltua että ei jaksa sitä paperitiivistettä aina hommata :lol:

Ja mitä tulee tohon öljypolitiikkaan niin eipä tuo Mobilin hypetetty 5W-50 kauaa kestä yläpäästä ennenkuin viskositeetti on 5W-40 tasolla tai jopa alle. Onhan tämä nähty esim. eräässä rata-Fiiatissa joka hukkasi reilumman session jälkeen yli baarin öljypaineita 5W-50 Mobililla :lol: Paineet sai takaisin vaihtamalla öljyt. Hurja määrä saentimia jotka ei kestä kuumaa.
5W-40 tai joku muu kapeamman viskositeettialueen omaava öljy on aina parempi vaihtoehto ja riittää kyllä näihin kotteroihin, myös niihin viritettyihin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Minkälaista öljyä nappisilmään?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.

(Muistaako joku Konelan aikoja ja takavetojen takuukorjauksia? Mitähän korjauksia tehtiin aika reilulla kädellä? Aivan, vuotavien stefojen vaihtoa, koneen molemmat päät, lootan molemmat päät ja perän stefat. Ei nämä p*askat ole siis uutenakaan pitäneet mitään sisällään.)

Silloin kun vaihdettiin stefoja takuuseen, oli tehdas saanut suure määrän stefoja jotka olivat virheellisiä. Stefat joutuivat kuitenkin asentamaan paikoilleen, koska muuten olisi pitänyt kokoonpano hihnat pysäyttämään ja odottamaan uutta erää.
Pääasiassa huonoja olivat kampiakselin etupään stefa, vetoakselin stefat. Silloin alkuperäisten tilalle asennettiin Fiatin stefat ja ongelma siltäosin oli ratkaistu.
Moneen vuoto-ongelmaan on useasti syynä stefa, joka likautuu ulkoa päin pölyllä ja hiekalla ja muilla hiovilla aineksilla, jos uusikaan stefa ei jossakin kohdin pidä öljyä sisällään on varmasti se pinta missä stefa liukuu kulunut ja uusi tiivistehuuli ei sopeudu ihan oikein kohdalleen. Sempä vuoksi pitäisi pyrkiä mahdollisimman paljon käyttämään 2-huulisia tiivisteitä. Huolellisuus asentamisessa ei ole ainakaan pahitteeksi, olipa automerkki tai muu aparaatti mikä tahansa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Minkälaista öljyä nappisilmään?

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jokari kirjoitti:
Ja mitä tulee tohon öljypolitiikkaan niin eipä tuo Mobilin hypetetty 5W-50 kauaa kestä yläpäästä ennenkuin viskositeetti on 5W-40 tasolla tai jopa alle. Onhan tämä nähty esim. eräässä rata-Fiiatissa joka hukkasi reilumman session jälkeen yli baarin öljypaineita 5W-50 Mobililla :lol: Paineet sai takaisin vaihtamalla öljyt. Hurja määrä saentimia jotka ei kestä kuumaa.
5W-40 tai joku muu kapeamman viskositeettialueen omaava öljy on aina parempi vaihtoehto ja riittää kyllä näihin kotteroihin, myös niihin viritettyihin.
No ei öljynpaine ole ainoa tie onneen. Kyllä painetta saa koneeseen, jos se on ainoa haettava ominaisuus.
Normaalikäytössä 5W-50 Mobil toimii ainakin hyvin. Öljynpaineista kyllä näkee, onko alku- vai loppupäässä öljynvaihtoväliä, mutta ero ei ole iso.
Tekee varmasti saman monella muullakin merkillä. Tuo on myös todettu käytännössä. Hieman kapeamman viskositeettialueen omaavilla öljyillä alkoi öljynpainemittari vajoamaan joutokäynnillä selkeästi normaalia enemmän. Ja öljyt olivat silloin lähes ajamattomat.
Mutta makuasioitahan nämä on.
Vastaa Viestiin