Moottoritiellä on oikeanpuoleinen kaista varsinainen ajokaista ja vasemmanpuoleinen ohituskaista. Ohituksen saa tehdä vain ohituskaistalla. Miksi näin on, selviäisi, jos kävisi katsomassa lakiehdotusta tehtäessä ao ministeriössä tehty kirjallinen materiaali perusteluista. (En tiedä, missä se on nähtävillä, mutta tietääkseni se on julkinen) Voi kuitenkin arvailla, että yksi syy on se, kun kuljettaja istuu auton vasemmalla puolella ja näkee paremmin vasemmanpuoleisen kaistan autosta taakse päin. Kaikillahan ei ole takaikkunaa käytettävissä. Näin esimerkiksi raskas liikenne pidetään pääsääntöisesti tien oikealla kaistalla. Toinen perusteltu syy lienee se, että jos ajokaistoja ei ole määritelty, jokainen voisi oman halunsa mukaan valita puolen jolla ajaa. Silloin tiestä tulisi pujottelurata ja kaistoja vaihdettaisiin holtittomasti.
Mitä sitten tosiaan tehdä, jos eteen sattuu yksinäinen kulkija, joka on unohtanut paikkansa. Lain mukaan kai voi vain antaa äänimerkin ja tehdä ilmiannon hansfree laitteella poliisille. Kun ei voi ohittaa, pitää ajaa varsinaista ajokaistaa väärää puolta ajavan takana.

Saattaapi syntyä jonoa, mutta jonossa ajaminen on sallittua.
Leveäkaistatie on oma juttunsa. Kun Koskenkylä - Keltti tulee valmiiksi se jää viimeiseksi. Syystä, että 40 % ajaa liian keskellä. Täällä itärajan tuntumassa on runsaasti turistiliikennettä, jolloin opastekyltin teksti ei varmaankaan aukene. Mutta runsaasti on suomalaisiakin keskellä ajajia.
Olen ajanut Ruotsissa kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran oli ajokkinani Lada 1200 Combi. Kyllä silloin huomion tuon pientareelle väistämisen. Ja toden totta, kukaan ohitettava autosta riippumatta ei näyttänyt ärsyyntyvän siitä, että Lada meni ohi.
Lopuksi yksi oma kokemus. Olin kerran Lahdessa liikennevaloissa ensimmäisenä oikeanpuoleisella kaistalla tiellä, jossa on kaksi kaistaa ajosuuntaansa. Takanani oli useampi auto ja samoin vasemmanpuoleisella kaistalla. Valot vaihtuivat ja jonot lähtivät liikkeelle 70:n rajoitusalueella. Varsin pian saavutimme huomattavaa alinopeutta ajavan Volvo PV 544:n. Auto ajoi niin tarkasti keskellä tietä, että sen kardaani lienee ollut juuri kaistojen välisen viivan päällä. Hetken emmittyäni ajoin oikealta ohi ja saman päätöksen tekivät kaikki perässäni olleet. Samalla lailla vasemmalla kaistalla tullut jono ohitti vasemmalta. Iäkäs mieshenkilö jatkoi iäkkäällä Volvollaan valitsemallaan kohdalla. Täytyy myöntää, että kyllä hetken pelotti, jos Volvokuski hätääntyy kesken kaiken ja tekee yllättävän väistöliikkeen.
Vielä moottoritielle hetkeksi. Kun lähestyy arkipäivänä Helsinkiä, ei kyllä tee mieli väistää oikealle kaistalle ollenkaan rekkojen väliin, vaikka takana olisi kuinka tuikea puskurinkolkuttaja. Sieltä oikealta kun ei tahdo päästä sitten enää pois. Tämä siis koskee vain arkipäivien ruuhka-aikaa ja pääkaupunkiseutua ja ajonopeuden ollessa se, minkä tilanne sallii.