Oikealta ohitus!!??

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Boris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Niinpä, siksi on pakko kärkkyä sen hitaaamman puskurissa kii ja keskiviivaa hipoen, että takanatulija varmasti tajuaa aikeet :?
Harmi vaan, että paras ohitustaktiikka ainakin Ladalla on ottaa vauhtia reilun matkan päästä, jolloin ohituksen voi helpommin perua ja nopeuseron saa suureksi silloin kun itse on vastaantulevien kaistalla. :-(
Pitää ruveta ajaan vilkku päällä jo kilometri ennen mahdollista ohituspaikkaa...
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Boris kirjoitti: Harmi vaan, että paras ohitustaktiikka ainakin Ladalla on ottaa vauhtia reilun matkan päästä, jolloin ohituksen voi helpommin perua ja nopeuseron saa suureksi silloin kun itse on vastaantulevien kaistalla. :-(
Pitää ruveta ajaan vilkku päällä jo kilometri ennen mahdollista ohituspaikkaa...
Pitää olla sellainen auto jolla ohittamisen ei tarvitse perustua yllätykseen :twisted:
Boris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Stefa kirjoitti: Pitää olla sellainen auto jolla ohittamisen ei tarvitse perustua yllätykseen :twisted:
Vaan massaan? Esim Hummerilla kun jyrää päälle, niin fiksummat väistää.
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Stefa kirjoitti:Pitää olla sellainen auto jolla ohittamisen ei tarvitse perustua yllätykseen :twisted:
Nyt on kuitenkin kyse Ladoista...

Lancia Thema i.e. Turbo voisi olla kiva auto ohitella. Siinä kun on sellainen järjestelmä, joka sotkee hukkaportin toiminnan ja nostaa huippuväännön hetkellisesti 255 Nm:stä 285 Nm:ään.
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Moottoritiellä on oikeanpuoleinen kaista varsinainen ajokaista ja vasemmanpuoleinen ohituskaista. Ohituksen saa tehdä vain ohituskaistalla. Miksi näin on, selviäisi, jos kävisi katsomassa lakiehdotusta tehtäessä ao ministeriössä tehty kirjallinen materiaali perusteluista. (En tiedä, missä se on nähtävillä, mutta tietääkseni se on julkinen) Voi kuitenkin arvailla, että yksi syy on se, kun kuljettaja istuu auton vasemmalla puolella ja näkee paremmin vasemmanpuoleisen kaistan autosta taakse päin. Kaikillahan ei ole takaikkunaa käytettävissä. Näin esimerkiksi raskas liikenne pidetään pääsääntöisesti tien oikealla kaistalla. Toinen perusteltu syy lienee se, että jos ajokaistoja ei ole määritelty, jokainen voisi oman halunsa mukaan valita puolen jolla ajaa. Silloin tiestä tulisi pujottelurata ja kaistoja vaihdettaisiin holtittomasti.

Mitä sitten tosiaan tehdä, jos eteen sattuu yksinäinen kulkija, joka on unohtanut paikkansa. Lain mukaan kai voi vain antaa äänimerkin ja tehdä ilmiannon hansfree laitteella poliisille. Kun ei voi ohittaa, pitää ajaa varsinaista ajokaistaa väärää puolta ajavan takana. :? Saattaapi syntyä jonoa, mutta jonossa ajaminen on sallittua. :wink:

Leveäkaistatie on oma juttunsa. Kun Koskenkylä - Keltti tulee valmiiksi se jää viimeiseksi. Syystä, että 40 % ajaa liian keskellä. Täällä itärajan tuntumassa on runsaasti turistiliikennettä, jolloin opastekyltin teksti ei varmaankaan aukene. Mutta runsaasti on suomalaisiakin keskellä ajajia.

Olen ajanut Ruotsissa kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran oli ajokkinani Lada 1200 Combi. Kyllä silloin huomion tuon pientareelle väistämisen. Ja toden totta, kukaan ohitettava autosta riippumatta ei näyttänyt ärsyyntyvän siitä, että Lada meni ohi.

Lopuksi yksi oma kokemus. Olin kerran Lahdessa liikennevaloissa ensimmäisenä oikeanpuoleisella kaistalla tiellä, jossa on kaksi kaistaa ajosuuntaansa. Takanani oli useampi auto ja samoin vasemmanpuoleisella kaistalla. Valot vaihtuivat ja jonot lähtivät liikkeelle 70:n rajoitusalueella. Varsin pian saavutimme huomattavaa alinopeutta ajavan Volvo PV 544:n. Auto ajoi niin tarkasti keskellä tietä, että sen kardaani lienee ollut juuri kaistojen välisen viivan päällä. Hetken emmittyäni ajoin oikealta ohi ja saman päätöksen tekivät kaikki perässäni olleet. Samalla lailla vasemmalla kaistalla tullut jono ohitti vasemmalta. Iäkäs mieshenkilö jatkoi iäkkäällä Volvollaan valitsemallaan kohdalla. Täytyy myöntää, että kyllä hetken pelotti, jos Volvokuski hätääntyy kesken kaiken ja tekee yllättävän väistöliikkeen.

Vielä moottoritielle hetkeksi. Kun lähestyy arkipäivänä Helsinkiä, ei kyllä tee mieli väistää oikealle kaistalle ollenkaan rekkojen väliin, vaikka takana olisi kuinka tuikea puskurinkolkuttaja. Sieltä oikealta kun ei tahdo päästä sitten enää pois. Tämä siis koskee vain arkipäivien ruuhka-aikaa ja pääkaupunkiseutua ja ajonopeuden ollessa se, minkä tilanne sallii.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Lada110
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Tossa oli taas eilen yks muija joka ajeli hämeenlinnan motaria vasenta kaistaa 100km/h eikä ollu ketään ohitettavaa edessä... puhu vielä kännykkään ilman hf!!! ei siinä sitten muu auttanut taas kun oik. ohi mutta tämä nainen rupesikin pistämään vauhtia siinä vaiheessa kun rinnalla oli....... ohi kun lopulta pääsin niin se jatko vaan vasemmalla ajamista.......!! tyhmiä ne toiset on.............. sitä en ymmärrä että sakot saat jos oikeelta ohitat mutta jos ajat koko ajan vasenta kaistaa niin sakkoja et saa???!!! missä mättää???
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kuka on väittänyt ettei jatkuvasta vasemmalla kaistalla ajosta saa sakkoja? Minä olen kuullut sakotettavan siitäkin hyvästä jos väistää vasemmalle kaistalle, kun joku on tulossa rampista motarille. Sekin katsotaan ilmeisesti tarpeettomaksi vasemmalla kaistalla ajamiseksi... :roll:

Jatkuvassa jonossa ajettaessa tämä oikealtaohituskielto taas ei kuulemma päde. :?

Tämän valtakunnan pykälissä on lukemattomasti epäkohtia...
Mosse-Aksu

jusu kirjoitti:Kuka on väittänyt ettei jatkuvasta vasemmalla kaistalla ajosta saa sakkoja? Minä olen kuullut sakotettavan siitäkin hyvästä jos väistää vasemmalle kaistalle, kun joku on tulossa rampista motarille. Sekin katsotaan ilmeisesti tarpeettomaksi vasemmalla kaistalla ajamiseksi... :roll:

Jatkuvassa jonossa ajettaessa tämä oikealtaohituskielto taas ei kuulemma päde. :?

Tämän valtakunnan pykälissä on lukemattomasti epäkohtia...
Kyllä uskoisin, että sakotetaan, jos vaan joku sattuisi valvomaan.

Tuosta ramppien kohdasta väistämisestä olen kuullut jonkun selityksenkin, miksi ei saisi väistää. En vaan muista enää, mikä se oli. Saivartelulta se tuntuu kuitenkin.

Tarkoittaako se jatkuvassa jonossa oikealta ohittaminen moottoritietä. Minun mielestäni se tarkoittaa useampikaistaista normaalia maantietä tai katua. Niilläkin on nimittäin hiljaisena aikan oikeanpuoleinen kaista varsinainen ajokaista, mutta ruuhka-aikana saa käyttää kaikkia kaistoja tien välityskyvyn lisäämiseksi ajokaistoina ja muunakin aikana ryhmittymisen takia ja oikealta saa ohittaa.
Stefa

Aikaisemmista puheistani poiketen tuo oikealta ohitus ei ole laillinen jos edellä oleva auto ei ole kääntymässä tai kaista niin leveä että molemmat mahtuvat ja väliin jää se olikohan metri vai puolitoista. Tämä lähes suora lainaus liikenneguru Ensio Itkoselta.

Tosiaan suomen liikenne on syvältä mutta parempaan päin ollaan menossa. Mulle heilautettiin kättä kiitokseksi eilen 2.7 kun päästin rampilta tulevan eteeni hiljentämällä vauhtia (ei ollut toista kaistaa). Myös motoristit moikkaavat toisiaan kiitettävän usein, hd-miehille joudun hieman antamaan sapiskaa tästä, motoristi se on japsillakin/muulla merkillä ajava!

Ehkä suomalaisilla on vielä toivoa ja se perisuomalainen naapurikateus on haihtumassa. Oikeaa asennetta liikenteeseen!
Vauhdin tae - alamäki
v.paasio

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

No asiaan liittyen voin sanoa että olen muutaman asian liikenteessä huomannut
1.oikealta ohittaminen on pakko (yleensä ilmenee siinä vaiheessa kun ladani on ohituskaitalla)

2.Rampilta tulijaa ei saa väistää (Hassua kyllä tämäkin ilmenee silloin kun oma ruosteen kukkani on kiihdytys kaistalla.)

ja 3. Useammalta loppuu ohitus halut kesken kun polkaisen 2101 vauhdiksi noin. 165km/h.(ei kai uskalla ihan niin lähelle tulla kuin viereiselle kaistalle, mutta hyvä niin.)
Mosse-Aksu

v.paasio kirjoitti: 3. Useammalta loppuu ohitus halut kesken kun polkaisen 2101 vauhdiksi noin. 165km/h.(ei kai uskalla ihan niin lähelle tulla kuin viereiselle kaistalle, mutta hyvä niin.)
Aivan, se on itsesuojeluvaisto. Tuossa vauhdissa irtoavat osat voivat tehdä pahaa jälkeä. :wink:

Suomessa on aika monella sellainen "minun on päästävä ensin" ajokulttuuri. Tähän liittyen tuli tässä mieleen tapaus vuosien takaa. Oli talvi ja yöllä oli satanut vettä. Sateen jälkeen oli pakastanut. Kausalaan ajaessani huomion valtatie 12:n liittymän liukkauden.

Takaisin ajelin Viinikan rekan perässä. Rekka lähestyi hitaasti valtien risteystä kääntyäkseen oikealle hieman nousevassa liittymässä. Ajattelin siinä mielessäni, että jos valtatiellä hitaasti tulevat pari henkilöautoa pitävät kiinni etuajo-oikeudestaan, niin rekka jämähtää risteykseen. Ja niin kävi. Itse pidin pitkää väliä rekkaan jo risteystä lähestyessä ajatuksella, että se joutuu ehkä peruuttamaan. Niin eikös muutama kiireisempi pitänyt änkeä siihen väliin. Sitten alkoi erinomainen puikkelehtimenen, kun rekan peruutusvalot syttyivät.
Liittymä oli sen verran notkossa, ettei se rekka päässyt kumpaankaan suuntaan. Näin viereisen kiinteistön pihalla hiekoittavan kauhakuormaajan. Kävelin sinne ja kysyin työkoneen kuljettajalta, että voisiko hän käydä avustamassa rekkaa. Hän lupasikin hakea soraa kauhaan ja mennä rekan luo. Kauha ei ollut tielaitoksen eikä kunnan ajossa.
Ja sitten seuraa tarinan loppuhuipennus. Kävelin sitten rekan nupin luokse. Sanoin kuljettajalle, että hiekkaa on tulossa kohta. Vastauksena olikin helvetinmoinen hitsi risteyksen kunnosta. Luulikohan minua tielaitoksen työntekijäksi. Joka tapauksessa, en kyllä tuntenut tippaakaan auttamisen iloa paikalta poistuessani.
veli alexei
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kiitoksen sana on niin kallis nykyään. Ja koskaan ei ole kohden; jos ei ole nälkä niin on paskahätä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Stefa

Selvitimpähän taas tuota oikealta ohittamista kun jäänyt vaivaamaan. Ohittaminen oikealta on aina kielletty mutta ohi ajaminen oikealta on sallittua, eli jos joutuu vaihtamaan ajokaistaa ohittaakseen oikealta se on kiellettyä mutta jos ajat jo oikeaa kaistaa niin saat ajaa vasemmalla ajavan auton ohi :D Tosin missään ei ole määritelty kuinka kauan on pitänyt ajaa samaa kaistaa ettei sitä enää katsota kaistan vaihdoksi ohittamistarkoituksessa :D

Selkeää eikö...
Vauhdin tae - alamäki
Odessa

Viesti Kirjoittaja Odessa »

Kyllä on kaistapäistä lainsäädäntöä :roll:
Liikenteen sujumisessa Ruotsissa tai Saksassa ei tosiaan ole ongelmia.

Mulle on kyllä hämärän peitossa, miksi tehdään monikaistaisia väyliä, jos niitä kaistoja ei saa käyttää (ns. ohituskaistaa). Minä poljetan sallittua satasta aina pitkin ns ohituskaistaa sen viitisen kilsaa mitä Rovaniemellä moista highwayta piisaa, enpähän ole poistuvan tai tulevan liikenteen esteenä.

Idioottimaiset lait vain heikentävät kaikkien lakien kunnioitusta :!:
Ladalla ajaminen on machoa.
Ladan omistaminen machokismia.

Skoda Favorit 1991 - Havelin kastanjetti
mustavihannes

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Suomessa käsittääkseni kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä saa ohittaa oikealta. Motarilla itse olen (huolestuttavan?) usein se ohitettava. 8)
Vastaa Viestiin