Samara, lämmityslaite sökö? - Oli.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Pertti

Re: Samara, lämmityslaite sökö?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

No ni, nyt kelpaa.

Kiitos teille jotka vinkkasivat, että jospa se moottori olisikin siellä konehuoneen puolella. Ja siellähän se.
Toisella aivopuoliskollani olin ennen vain vilkaissut, että mikähän möhkäle tuo on, ja siihen se oli jäänyt. Nyt suojakuori pois, ja käsiksi. Ennen Ladoilleni jotain itsekin pystyin, meisseli- ja jakoavainmies onnistui joskus löytämään sen oikean ruuvin ja vääntämään vieläpä oikeaan suuntaankin toivotun tuloksen aikaansaamiseksi.
Samara vaikutti niin tekniseltä että suosiolla olen huoltohommat jättänyt melkeinpä vain öljynvaihtoon.

Aika tiukassa mutikka oli, ja vaikka tuolla sivuilla

http://translate.google.com/translate?j ... l=ru&tl=en

olevien mainioiden kuvien perusteella moottori nousisi vain asentoa muuttamalla, sitä niin en saanut ylös. Pikku hiellä kitkuttelin sen vasemmalle solassa, sieltä laidan leveämästä kohdasta sen sain pois.
Johdot olin katkaissut, en alkanut etsiä liitosta; juotin sitten piuhat uuden moottorin saatuani.

Kouvolan Deltassa moottori maksaa n. 80 euroa; viksu kauppa Fixus möi sen 45. rahalla. Ja kun surkeana huollon tiskillä ihmettelin miten moottorin saisi vanhaan koteloon, he asensivat sen sinne - ilmaiseksi.

Ei lämppärin moottorin vaihto sittenkään ollut mikään vaikea homma - työtä ensikertalaiselle tietty teetti kun piti välillä funtsatakin, mutta tulipa samalla putsattua kunnolla kanavat.
Sieltä löytyi monen vuosikerran lehdet, ei ihme ettei kunnolla lämmittänyt, ehkäpä moottori kuumentui sen vuoksi liikaa ja kyllästyi.
Ja hyvinpä kymmenen asteen pakkasessa ajeli ilman pyörrintä. Varmasti juuri avonaisten kanavien ansiosta lämpöä hönkäili niin että piti vipua säätää pienemmällekin. Ja lasien luona olevat sivukanavatkin heräsivät eloon, ne joiden luulin olevan tehtaalla tukitut.
Ehkä pientä vaikutusta oli myös sillä, että oli tukinnut alas käsijarrujen

http://translate.google.com/translate?j ... l=ru&tl=en

vivun luokse johtavat kanavat, laitoin sen putken eteen ikilevyn palan, nyt nekin lämpimät ilmat leviävät jalkatilaan. Tuotakaan lämpöilman reittiä en ollut tiennyt (auto ollut minulla vasta reilu kuusi vuotta); jotenkin tuntui järjettömältä tuhlata arvokasta energiaa lattian lämmittämiseen.

Siellä jalkatilassa, kuskin polvien kohdalla on pieni luukku, josta roskien pudottua paljastui kai jonkinlainen lämppärin syyläri. Sellaisen reilun VHS-kasetin kokoinen juttu siellä on, pääty näkyy, ja sieltäkin hönkää lämpöä. Jätin luukun pois, ehkä virtaus sieltä on pois kokonaismäärästä, mutta hyvin ja suoraan ja lämpimästi sieltä irtoaa. Seurataan tilannetta.

Moottorin suojaksi laitoin muovista hyttysverkkoa, samoin kotelon taakse toppaamaan lehtien liitelyä, helpompi putsata sitten syksyn satoa. Ilmanvirtausta nuo eivät vaikuttaneet haitanneen vaikka tietenkin tuo jotain tekee; joka tapauksessa nyt tilanne on parempi kuin muistiin.

Kiitos
Olkoon lämmin Lada kanssanne
Pertti

Re: Samara, lämmityslaite sökö?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

No
Vastaa Viestiin