Olikos Tooberilla sellainen läppärungolla ja melkoisilla imuäänillä varustettu Lada 110:n 16 venttiilinen?
Tätä entistä Nivan voimanlähdettä kiusattiin rullilla Häkkisen korjaamolla
http://www.hakkinen.fi. Virallinen ponnistus tehtiin laittamalla tällainen 60 mm halkaisijaltaan oleva
kiekko turbon imupuolelle silikoniletkuun, joka liittää ilmansuodattimen turboon. Kiekossa oli aluksi 3 kpl 8.5 mm reikiä ja siitä sitten lähdettiin tähtäämään kohti 100 hv rajaa. Porasin aina reiän lisää ja taas katsottiin paljonko tehoa saadaan takarenkailta. Lopulta tultiin 7 reikään, jolla teho oli tuo 65 kW. Kahdeksalla reiällä meni jo yli 100 hv. Ei muuten yhtään hullumpi ajaa tuolla kuristimellakin, persdynossa tuntuu selvästi voimaa ja pellin alta kuuluu sellainen perinteinen vihellys.
Tuossa aiemmin kerroin, että ahdot jäi sinne 0.4 tasolle. Hukkaportista se oli kiinni, kiristelin säätömutteria tiukemmalle ja paineet nousi 0.6:een. Tulppasin vielä kokeilumielessä painekellolle menevän letkun ja paineet nousi +0.8:aan. En tohtinut kokeilla ajella tällä paljoakaan, tuntui sen verran huikealta.
Pakoääniä oli rajoitettava, tuli vaimolta noottia, ja oli se ääni omasta mielestänikin liian jykevä. Lisäsin putkeen 1 kpl Simonsin 42 cm pitkän ovaalinmuotoisen pöntön (eli nyt on 2 läpivirtaavaa). Onhan ääni edelleen melko jykevä varsinkin tyhjäkäynnillä, mutta nyt kuuluu jo selvästi koneen kaunis kilinä-äänikin. Kiitin itseäni 3 ruuvin laipasta, jonka olin tehnyt keskelle putkea. Nyt putken purkaminen oli helppoa kun sai sen helposti poikki ja sitten pääsi vemputtamaan muhveja irti. Lähtökohta oli, että putki pidetään hyvin virtaavana, joten kammiovaimennin ei tullut tällä hetkellä kyseeseen. Saa nähdä miten tulevaisuudessa, tuleeko tingittyä virtaavuuden kustannuksella hiljaisemman äänen hyväksi.
Päästöt mitattiin penkityksen yhteydessä: 900 rpm, CO 0.2, CO2 14.11, HC 116, O2 1.8 ja lambda 1.075. Tyhjäkäynnissä on hieman hermostunutta huojuntaa. Ajaessa en ole huomannut seosmittarin menevän kertaakaan pois vihreältä laihemman suuntaan, satunnaisesti on vilkahtanut punaisella rikkaan puolella. Suuttimet on tällä hetkellä järjestyksessä tyhjäkäynti, pääsuutin, ilmasuutin kurkku 1: 50, 110, 140 ja kurkku 2: 47, 125, 150. Weber manuaalin mukaan tätä DAT mallia oli Lancia Delta HF turbossa vuosina 84-86 ja näissä suuttimet olivat kurkku 1: 47, 100, 150 ja kurkku 2: 45, 105, 140. Voisihan noita omia vielä kokeilla hieman pienentää. Neulasuutin on nyt 250 kumikärkinen. Kohon etäisyys kannesta on manuaalin mukaan 6 mm. Nakutusääntä en ole kuullut (en tiedä tunnistanko edes), eikä penkityksessä teknikko maininnut mitään.
Kaasupolkimeen kaipaisin jonkinsortin progressiivisuutta. Vivusto näyttää
tältä. Tavoite oli saada vivun nuppi mahdollisimman kauas kaasuläpän akselista, jotta liikerata olisi mahdollisimman pitkä. Eteen tuossa tuli imusarja. Kävi mielessä tehdä työntävä vipu, etäisyyttä olisi ehkä saanut enempi. Toisaalta, sellainen vaijeriratkaisu olisi hyvä, jolla polkimen liike aiheuttaisi alussa mahdollisimman vähäisen läpän aukeamisen, ja lopussa liike olisi progressiivisesti lisääntyvä. Otan vinkkejä vastaan mielellään. Ryyppymekanismista puuttuu jotain, se ei toimi oikein, mutta ei tuossa juuri ryyppyä tarvitse, se vetää ihan hyvin alhaalta kylmänäkin ja lähtee käyntiin.
Ajokokemuksesta jotain. Tasakaasulla ajaessa tuntuu ehkä aavistus nykivyyttä, jostain kuuluu lievää kilinää, mutta, kun painaa kaasua...Todettakoon ensin, että minulla ei ole kokemusta bensaturboista eikä viritetyistä autoista, tämä on tehokkain peli millä olen ikinä ajanut. Niin, kun painaa sitä kaasua, konehuoneesta ei kuulu vain vihellystä, sieltä kuuluu suhinan, kohinan ja vihellyksen yhdistelmä. Saattaa olla, että se on hirnahdus koska seurauksena on hevosenpotku persuuksiin. Paineet pomppaa hetkessä maksimiinsa ja auto hyökkää niin maan perhanasti. Tuosta tehokäyrästä näkee, että vääntöä on 3500-4000 rpm välillä tuon 230 Nm ja sen toden totta huomaa. Lada lähtee vielä 100-120 km/h nopeudesta sanalla sanoen ja melkein liioittelematta vimmatusti. Olisi kyllä mielenkiintoista tehdä 0-100 km/h mittaus ja etenkin noita ohituskiihtyvyysmittauksia. Älypuhelimiin vissiin saisi softia joilla voisi mitata, muttei minun 19 euron samsungiin. Saisikohan tuota kiihtyvyyttä mitata jossain? Kytkin ei vielä mielestäni ole osoittanut luiston merkkejä, ei maininnut teknikkokaan mitään dynossa.
Katsastuksessa kaikki meni kivuttomasti. Minulla oli konelatodistus, tehokäppyrä ja päästömittaus mukana. Pihalla katsastusmies katseli pellin alle, ei edes käynnistänyt saati ajanut. Olin kyllä etukäteen varmistanut, että vertailumoottoriksi kelpaa 1700, mutta sitäkään ei tarvittu kun teho on 65 kW. Rekisteriotteeseen tuli 2106 koneen tilavuus ja tuo 65 kW teho. Erikoismaininnassa on alkuperäinen teho 55 kW, ahtopaine 0.2 bar ja osien muutosprosentti 14%.
Auton historiasta pari sanaa. Trafin, taimikäsenytoli, tietojen mukaan
auto on ollut vuoteen 2000 asti Seinäjokelaisen Janita Oy kenkäfirman omistuksessa. Entinen omistaja sanoi, että auto oli kuulemansa mukaan ollut lahja Neuvostoliittolaisilta kyseiselle kenkätehtaalle, siltä ajalta ilmeisesti tämä
tarra takaikkunnassa. Tarkoituksena on ollut ja on edelleen kysellä Janitasta enemmän auton historiasta, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Suunnitelmissa olisi maalauttaa/lakkauttaa ja ehkä massauttaa auto tulevaisuudessa.
Muutama sana vielä projektista. Taannoin pällistelin konehuonetta ja laskin hiljaa mielessäni eri osien hintoja ja kulunutta rahamäärää. Pääsin pintapuolisella muistelulla 4000-5000 euron summaan, epäilen, että yläraja on lähempänä totuutta, ehkä jopa yli. Koneistamolle meni suurin yksittäinen summa 2200 eur. Tein tätä moottoria noin 3.5 vuotta, en toki joka päivä. Olin kuitenkin lähes koko projektin ajan työtön ja käytin aikaa tähän hommaan ties kuinka monta sataa tuntia, tämä oli monen monena päivänä ainoa mielekkäältä tuntunut asia. Projektin ansiosta/takia hankin myös hitsaajan ammattitutkinnon työvoimakoulutuksena. Olen ollut kesästä lähtien töissä, ja mikäli työt jatkuvat, tämä jäänee ainoaksi viritysprojektikseni. Aika ei vaan riitä. Ja jos ei ole töitä, rahat ei riitä. Auton kanssa saattaa vielä käydä niin, että rajoitan tehot sinne sadan nurkkiin ja vaimennan vielä ääniä, olen luonteeltani enempi sellainen hidastahtinen Niva-mies.