Sivu 2/2

Re: Viimasuoja, eli maskin peite, mistä niitä saa?

Lähetetty: 5.1.2011 8:22
Kirjoittaja Jokari
Kun tarpeeksi pitkälle mennään, niin sillä mekaanisella flektillä keittää koneen ja sähköflektillä ei. Siinä on niiden ero. Tämän on moni nivailijakin huomannut kesäkuumalla maastossa ryömiessä. :lol:

Edelleenkin flektin, oli se sitten mekaaninen, visko tai sähkö, tarkoitus on jäähdyttää syyläriä ja sitä myöten jäähdytysnestettä. Ei se moottori jäähdy tunkemalla konehuoneeseen ilmaa...ei nämä ole mitään kuplavolkkareita.

Mitä on tässä joskus kokeiltu Ladan konetta mekaanisella flektillä tai ilman, niin mitään eroja ei ole havaittu lämpeämisnopeudessa. Tästä löytyy mun aloittama topiccikin ja pitkähkö sellainen.

Ja ite päivitin flektin anturin hieman toisenlaiseen takavedossa niin ensimmäistä kertaa ikinä kone jäähtyykin eikä vain nipinnapin estä keittämistä. Tosin originaaleja antureita meni paskaksi muistaakseni 3 kpl ennenkuin unohdin ne suosiolla. Tässä kohtaakin siis laatu maksaa. 8)

Re: Viimasuoja, eli maskin peite, mistä niitä saa?

Lähetetty: 5.1.2011 10:12
Kirjoittaja E.P.
Termostaatti on se, mikä säätelee moottorin sisällä (ja lämmityslaitteen kennossa) kiertävän nesteen lämpöä. Termostaatti löytyy sekä remmivedolla toteutetusta, että sähkömoottorilla olevasta jäähdytysjärjestelmästä, ja termostaatti toimii molemmissa samalla tavalla.Tuulettimen tarkoitus on jäähdyttää jäähdyttimessä olevaa nestettä, kun puhutaan nestejäähdytteisestä moottorista. Sähkömallissa sitä nestettä jäähdytetään vasta sitten kun jäähdyttimestä loppuu viileä vesi, remmivetoinen tuulettaa jäähdytintä jatkuvasti, usein turhaan. Talvisin (kesäisinkin moottorin ollessa vajaalämpöinen, tai auton liikkuessa) remmivetoisen tuuletin pyörii käytännössä turhaan (ei sitä tarvitse toisaalta poiskaan ottaa :) ), kun lähes aina ajoviima riittää jäähdyttimen jäähdyttämiseen. Sähköflekti hurisee yleensä vasta lämpimällä säällä, ajonopeuksien ollessa pienet, eli kun ajoviima ei riitä jäähdyttämään jäähdytintä.

On totta, että pakkasella jatkuvasti pyörivä remmiflekti vaihtaa jonkin verran konehuoneen ilmaa vaikkapa liikennevaloissa seistessä. (Ajoviima kuitenkin ylittää tuulettimen kyvyn jäähdyttää jäähdytintä jo melko alhaisissa ajonopeuksissa.) Mutta vaikuttaako se jatkuvasti pyörivä tuuletin moottorin lämpenemiseen, eipä taida vaikuttaa. Suurempi "ongelma" talvella on se kylmä ajoviima, joka jäähdyttää konehuonetta sekä remmivetoisella, että sähköllä pyörivällä tuulettimella varustetussa autossa. Jos kone on poikittain, voi ajoviima tosiaan hidastaa koneen lämpenemistä. Jos kone on pitkittäin, ajoviiman vaikutus ei taida olla niin suuri.


Lisäys klo10.26: meni jo vähän itsensä toistamiseksi, mutten enää kehtaa tuota suuresti muokkaillakaan. :?

Re: Viimasuoja, eli maskin peite, mistä niitä saa?

Lähetetty: 5.1.2011 17:31
Kirjoittaja Uitukki
Jokari kirjoitti:Mitä on tässä joskus kokeiltu Ladan konetta mekaanisella flektillä tai ilman, niin mitään eroja ei ole havaittu lämpeämisnopeudessa. Tästä löytyy mun aloittama topiccikin ja pitkähkö sellainen.
Saatat olla oikeassa. Täytyy myöntää ettei itsellä ole kokemusta muista kuin remmiflektillä olevista Ladoista. Sähköflektillä olevista lämpimistä muunmerkkisistä autoista kylläkin sitten on kokemusta.

Re: Viimasuoja, eli maskin peite, mistä niitä saa?

Lähetetty: 12.2.2011 17:36
Kirjoittaja E.P.
Sain vihdoinkin otettua kuvan tuosta upeasta viimasuojasta: http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... ilvetn.jpg

Mitään luotettavia tuloksia nopeammasta koneen lämpenemisestä en osaa antaa. Vaikea saada juuri samanlaiset olosuhteet kahtena päivänä peräkkäin. Suojaapa jäähdytintä ainakin. :wink:

Re: Viimasuoja, eli maskin peite, mistä niitä saa?

Lähetetty: 12.2.2011 18:08
Kirjoittaja 1500i
Komia Lada :)