Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja separi »

larssi21074 kirjoitti:En itse osannut paremmaksi tehdä palotiloja kuin tuo kuvan kansi. Tietty palotilaa ois voinu vielä vähän kairata leveemmäksi mutta kun vertailin eri kannentiivisteillä niin liekkirenkaiden kohdistuksessa on sen verran eroja että en uskaltanut ottaa lähemmäs liekkirengasta. Muuten vois tulla ikävä ylläri seuraavan tiivisteen kanssa. Tilavuutta tuolla muutellulla palotilalla on muistaakseni aika lähelle 35 ml. Kansi ja lohko minulla on vakio korkeudessa, aihiona 21214 kansi ja lohkona myös 1,7:n lohko.

Tuolla on tarinaa ladan moottorista, palotilojen mittoja yms. -> https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1

Tuo insinöörityösi(?) onkin hyvä tietolähde! Kiitoksia siitä.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo Esan työ on melkoinen tietopakkaus ja opintomateriaali. Kannattaa lukea ihan useampaan kertaan ja ajatuksella, siinä valotetaan aika moni asia. Kiitokset Esalle tuon julkaisusta.
Vauhdin tae - alamäki
waffen

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja waffen »

osaako kukaan sanoa onko 1200cc kannessa pienemmät kanavat kuin 1700cc ?
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

kaikissa mahtoi olla samankokoiset.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja 99 »

Minkäslainen paperisota oli konttorilla?katsastaahan nuo muutokset pitää,mitenkäs katsuri suhtautui noin rakennettuun ladaan.
99
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja START »

perinteisin keinoinhan saa virittää lähes vapaasti, jos menee päästöistä läpi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
nikke95

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja nikke95 »

tuossa kun lueskelin tuota larssi21074 opinnäyte työtä niin sai todella paljon lisää tietoa ladan moottorista ,ahtamisesta yms, Hienoa tekstiä :)
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ikänä en ole kansia portannut tai palotiloja muotoillut, mutta nyt päätin testata. Löytyi joskus aikaisemmin ostettu 1200? kansi(kannessa lukee ainoastaan 1003015-10), josta puuttui keinut ja osa pinnapulteista. Ja 2 sylinterin pakoventtiilistä puuttui pieni palanen.

noin 4 tuntia vietin aikaa palotilaa muotoillessa ja tulos on tämä:

http://aijaa.com/0034410767755

http://aijaa.com/0090710767756

Ekassa kuvassa 3 sylinteriäkin aloitettu muokkamaan, mutta toisessa kuvassa se on vielä vakio. Tulpan reunoilta ei ole hirveästi otettu tavaraa pois, mutta palotilan laidoilta on otettu niin paljon kuin uskalsin(ei ole kansipahvia, jolla vois katsoa mihin asti uskaltaa hioa). Sitten tuo ihmeellinen kulma venttiilien etupuolella poistettu tasoittamalla se samaan kulmaan muun palotilan kanssa.
Kanavista olen poistanut kaikki valu jäljet, sekä poistanut seetin ja kanavan liitoksen portaat. Oli siellä sellasta 1mm heittoa seetin ja kanavan liitoksessa. Nyt hion kanavan vielä siistiksi siltä osin kuin pystyn.

Työkaluna toimii motonetistä ostettu pienoishiomakone powercraft(dremel kopio), jossa on 40cm pitkä joustava letku. Ja sen päässä pyörii sitten hiomakivi. Hiomakiviä on pari erilaista ja muutama timantti teräkin löytyy.

Kannattaako vielä jatkaa muutkin sylinterit samalla tavalla, vai antaa olla kun ei osaa koko hommaa?
Omasta mielestä tulos on hyvä, kun vielä hieman viimeistelee palotilaa.

Ja miten saisin ohjurit kanavan tasalle helposti. Ajatuksena olis ainoastaan pakokanavasta laittaa ohjurit poikki....
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

veli samara kirjoitti:

Ja miten saisin ohjurit kanavan tasalle helposti. Ajatuksena olis ainoastaan pakokanavasta laittaa ohjurit poikki....
älä katkase. kuluvat nopeamin väljiksi. muotoilet ohjurin pään vain.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Minkäslainen sen pään pitäisi olla? Ja haittaako jos palotilassa on pieniä monttuja, vai pitääkö olla ihan tasainen peilipinta?

Kansi on tulossa ahdettuun 1200:seen, joten kannattaako pakovenoja suurentaa? Jostain lukenut että auttaa turbokoneissa hieman isompi pakovena kuin vakio....Jos vaikka 1mm isomman laittas.... Kanavan kokoakaan ei olis niin vaikea sitten suurentaa, kun melkein hiomalla valurösöt pois kanavasta lähtee 1mm.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja sepkar »

Kovertelin vastaavalla deuzerin suristimella palotilat, mutta käytin tuommoisia santapaperikiekkoja ja pääasiassa jyrsinterää, joka toimii parhaiten kun kastelee välillä veteen. Sillä tavalla terä ei mene ihan niin usein tukkoon, ainakin omasta mielestäni. Noita santapaperikiekkoja oli vielä kapeampiakin. Niillä saa palotilan sisäkulmat otettua hyvin.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... rtimet.jpg

Palotiloista tuli tämmöset
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... eineen.jpg

Tilavuus oli lääkeruiskulla mittaillen n.36 ml.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Niin jos sulla on 36ml(vissiin perus 1200 kansi?), niin mulle tulee jotain 40ml luokkaa tai hieman yli.
Ja noita "virsikirjoja" pitää käydä ostamassa. Ovat tosiaankin käteviä.

EDIT: Ja nyt kun ollaan kansi hommissa, niin tosta vahvike hitsauksesta olisin kiinnostunut. Niin jos joku laittas kuvaa mistä hitsataan ja miten paljon. Ilmeisesti kanava hitsataan tukkoon, jonka jälkeen siihen porataan pienempi reikä kauemmas palotilasta...

Kuva auttas asiaa
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja START »

siis vesikanavat tukkoon ja sit pienet pienemmät reijät tilalle. ihan niin kun tarkotit. mulla nyt ei ole oikeen hyvää kuvaa missään mutta juurikin näin se on.
eikä sit hitsata sitä kantta millää Almg langalla, se halkee kun on liian kovaa :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

sepkar kirjoitti:Kovertelin vastaavalla deuzerin suristimella palotilat, mutta käytin tuommoisia santapaperikiekkoja ja pääasiassa jyrsinterää, joka toimii parhaiten kun kastelee välillä veteen. Sillä tavalla terä ei mene ihan niin usein tukkoon, ainakin omasta mielestäni. .
Kastaa sen terän TENUUN niin siitä alkaa oleen jo oikeastikin hyötyä!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Palotilojen muotoilua. Lukuja, kokemuksia, kuvia?

Viesti Kirjoittaja veli samara »

START kirjoitti:siis vesikanavat tukkoon ja sit pienet pienemmät reijät tilalle. ihan niin kun tarkotit. mulla nyt ei ole oikeen hyvää kuvaa missään mutta juurikin näin se on.
eikä sit hitsata sitä kantta millää Almg langalla, se halkee kun on liian kovaa :wink:
Kaikki vesikanavat? vai ainoastaan tuo nelos sylinterin luonta?. Tuo nelos sylinteri taitaa olla se suurin ongelma...
Ja mikä lanka on sitten sopivaa, osais neuvoa hitsaajaa. Vaikka voisin hitsata itekkin jos olis tigi.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin