110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Minä sanoisin tähän että jos öljynpaine moottorista katoaa ja autolla vielä ajetaan niin pitkään että se tosiaan pysähtyy niin ei matkaa kyllä yhdellä öljylitralla jatketa.
Ja jos öljynpinta on sillä litralla kuitenkin noussut mittatikun asteikolle, niin ei se ole vielä liian vähissä ollut, pitäs siellä sen verran varaa olla.
Ja syttyikös sinne ensinkään öljynpainevalo eli se tippakannun kuva?

Itse veikkaisin nyt että jossain sytytyslaitteissa on toimintahäiriöitä.
Esim joku tulppa pimeeks tai käytön puutteesta hapettunu tulpanjohto piiputtaa tai jotain :arrow: käy kolmella :arrow: veto pätkii :arrow: päästöt sekasin :arrow: vikavalo syttyy jne...
Auto kun on noin helevetin vähän ajettu niin kilometriperustaisia määräaikaishuoltoja ei lie tehty kovin paljoa ja onko yleensäkään pitkään aikaan tehty mitään muuta huoltoa kuin tuo öljynvaihto? :?
Niitä vikakoodia nyt kannattaisi yrittää onkia pihalle.

Öljyvuoto voi nyt olla vain huonoa tuuria, jos olis siellä vaihtosavotassa jäänyt suotimeen kaksi tiivistettä päällekkäin tai jotain. :idea:
Larsoni

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Tervehdys.

Kävin tänään katsomassa tilannetta paikan päällä. Öljyä ja jäähdytinnestettä sopivasti, ja "oikean värisiä", ja kumpikin rajoissa.

Jokunen päivä takaperin oli käynyt ilmi, että imusarjasta lähtevä alipaineletku oli vuotanut. Tämän oli korjattu, ja veto oli palautunut.

Öljyvuoto oli huohotinputken alapäästä tulevaa hikoilua.

Tilanne on tällä hetkellä se, että moottori oli imupuolen vuodon korjauksen jälkeen koeajolla / koeajon jälkeen painanut vettä pihalle paisuntasäiliöstä.

Nyt käynnistettäessä starttaa normaalisti. Alkaa välittömästi puskemaan valkoista palaneelle öljylle haisevaa savua pakoputkesta, ja sammuu. Check engine- valo ei syty eikä pala auton käydessä.

Olisiko kannen tiiviste mennyttä?
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko jäähdytysjärjestelmässä nyt riittävästi nestettä? Ilmeisesti "koeajaja" on ajanut vähillä nesteillä eikä ole seurannut lämpömittaria ja kiehuttanut oikein huolella (tyyliin mitä sen paskan ladan on väliä). Kokeilisin nyt kuitenkin laittaa nesteet ja tarkistaisin öljyt ja suorittaisin muutaman kymmenenkilometrin koeajon, mikäli savuutus ei lakkaa ja nestettä ja öljyä katoaa tai menevät sekaisin niin kannentiivisteen vaihto.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kaikkien GM-Samaraa uudempien ja ennen vuotta 2005 maahantuotujen etuvetoisten tyyppivika on sytytysyksikkö (ns. puola). Siis se osa, josta tulpanjohdot lähtevät kohti sytytystulppia. Kuvatut vedon katoamisoireet sopivat tähän vikaan hyvin.

Asiasta löytyy juttua etsi-toiminnolla, käytä hakusanana "sytytysyksikkö". Jos et halua kaikkea mahdollista, voit rajata hakua käyttäjätunnuksellani.

Jos päädyt sytytysyksikön vaihtoon, kannattaa tulpanjohtimet uusia samalla.

Uusi sytytysyksikkö kannattanee ostaa foorumilaisilta, jotka reissaavat Wenään hallitsemille alueille.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

pressa kirjoitti:Onko jäähdytysjärjestelmässä nyt riittävästi nestettä? Ilmeisesti "koeajaja" on ajanut vähillä nesteillä eikä ole seurannut lämpömittaria ja kiehuttanut oikein huolella (tyyliin mitä sen paskan ladan on väliä). Kokeilisin nyt kuitenkin laittaa nesteet ja tarkistaisin öljyt ja suorittaisin muutaman kymmenenkilometrin koeajon, mikäli savuutus ei lakkaa ja nestettä ja öljyä katoaa tai menevät sekaisin niin kannentiivisteen vaihto.
Kyllä koeajo tehtiin ihan riittävillä nesteillä ja nytkin niitä on siellä tarpeeksi. Lämpömittari oli koejon aikana 90:n paikkeilla.

Nyt en kyllä tiedä uskaltaako enää tehdä muutaman kymmenen kilometrin koeajoa koska sitä savua tulee niin paljon ja heti käynnistettäessä. En todellakaan ole halunnut tahallaan kiehuttaa kunnolla vaan kun naapuri vaihtoi sen alipaineletkun, autoa piti tietenkin lähteä kokeilemaan ja silloin tuli tuo savutus ja käännyin äkkiä takaisin pihaan. En minä niin ajattele, että mitä sen paskan ladan on väliä. Kyllä sillä on väliä. Meillä on tähän Ladaan tietynlainen tunnepitoinen suhde, koska tämä oli alunperin isäni. Minä olen vaan aika väsynyt pohtimaan mikä milloinkin on ongelma, koska en itse ymmärrä autoista juuri mitään enkä osaa itse tehdä mitään korjauksia. Siksi olen päättänyt luopua tästä autosta. Mieluiten tietenkin niin, että saisin sen vielä kuntoon ja veisin katsastukseen ja sen jälkeen vasta myyn sen. Joudun kuitenkin pohtimaan mitä kannattaa tehdä sen mukaan mitä sen korjaaminen tulee maksamaan.
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli siis korjaaja ei suorittanut koeajoa? No siinä tapauksessa kyselen vielä lisää, Koeajolla auto saavutti 90 asteen lämpötilan; kuitenkin kerrot että alkoi savuttamaan heti ja käännyit takaisin pihaan. Missä vaiheessa savutus alkoi ja koska oksensi vedet pois? Pyörikö jäähdyttäjän puhallin kun vedet tuli ulos? Paljonko lämpömittari silloin näytti? Ladasta ei kannnetiiviste ihan pienestä kiehahtamisesta ota itseensä. Onko tankissa varmasti bensaa, naftalla saa samanlaisen efektin aikaan. (joskus on näitä tankkausvirheitä sattunut kun on kannulla haettu lisää tavaraa huollettavaan autoon).
Mikä alipaineletku vaihdettiin?
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

pressa kirjoitti:Eli siis korjaaja ei suorittanut koeajoa? No siinä tapauksessa kyselen vielä lisää, Koeajolla auto saavutti 90 asteen lämpötilan; kuitenkin kerrot että alkoi savuttamaan heti ja käännyit takaisin pihaan. Missä vaiheessa savutus alkoi ja koska oksensi vedet pois? Pyörikö jäähdyttäjän puhallin kun vedet tuli ulos? Paljonko lämpömittari silloin näytti? Ladasta ei kannnetiiviste ihan pienestä kiehahtamisesta ota itseensä. Onko tankissa varmasti bensaa, naftalla saa samanlaisen efektin aikaan. (joskus on näitä tankkausvirheitä sattunut kun on kannulla haettu lisää tavaraa huollettavaan autoon).
Mikä alipaineletku vaihdettiin?
Minä en tiedä mitä erilaisia alipaineletkuja on, mutta tämä naapuri joka vaihtoi tuon letkun sanoi, että se on alipaineletku. Joku sellainen, jonka kautta kulkee ilmaa.

Ensimmäisen koeajon tein minä itse, koska tietysti luulin, että nyt kun tuo letku on vaihdettu, uskaltaa kokeilla ja onhan silloin kai pakkokin testata. Lähdin pihasta ja veto oli melkein normaali, muttei ihan - oli vähän nykivää. Ajoin ehkä vajaan kilometrin ilman ongelmia ja tarkoitus oli mennä tuonne isommalle tielle kokeilemaan kovemmassa vauhdissa. Silloin siis noin kilometrin ajon jälkeen yhtäkkiä liikennevaloista lähtiessäni pölähti hirveät savut niin, etten nähnyt takalasin läpi edes takana olevaa autoa ja en todellakaan tiennyt siinä tilanteessa mitään muuta vaihtoehtoa kuin että äkkiä takaisin pihaan. Heti seuraavassa risteyksessä käänsinä auton takaisin. Takaisin tulomatkalla siis tuon kilometrin aikana savun tulo jopa yhdessä vaiheessa näytti loppuvan, mutta alkoi uudestaan. Kun tulin pihalle avasin konepellin ja silloin huomasin, että sieltä oli jostain vuotanut vettäkin. Koko tuon ajon aikana tarkkailin kyllä mittareita eikä lämpömittari mennyt punaiselle. Pyöri siinä 90 paikkeilla.

Pihalle sitten tuli tämä naapurini ja sitten siinä yhdessä katselimme ja käynnistiimme uudelleen auton eikä nyt näyttänyt tulevan savua. Tässä vaiheessa naapuri, joka oli tuon letkun vaihtanut, lähti ajamaan ja itse istuin kyytiin. Ajoimme noin vähän alle kilometrin päähän. Ei tullut savua eikä tullut ylimääräisiä ääniäkään eikä hajuja ja veto oli lähes normaali, muttei ihan. Käännyimme takaisinpäin ja 100 metriä ennen kotipihaa pölähti taas hirveät savut. Sen jälkeen nuo savut ovat tulleet välittömästi jo parkkipaikalla heti kun auton käynnistää.

Eilen kun nimimerkki Larssoni kävi katsomassa autoa tuli heti käynnistyksen yhteydessä savua ja palaneen öljyn hajua. Autoa ei uskaltanut pitää käynnissä kuin pienen hetken. Jäähdyttäjän puhaltimesta en osaa sanoa mitään.

Bensaa pitäisi tankissa olla vielä ehkä vajaa neljännes. Sen jälkeen kun auto on viimeksi tankattu aivan täyteen sillä on ajettu 470 km. Tankkasi 98-bensaa.
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Unohtui vielä äskeisestä, että ei se heittänyt kaikkia vesiä ulos. Jonkun verran näkyi siellä konehuoneen puolella paisuntasäiliön kohdalla sen alapuolella ja auton alle tuli pieni lätäkkö, mutta säiliössä on edelleen riittävästi.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tuli lukiessa mieleen, että mainitset lämpöjen pyörineen siinä 90 asteen tietämissä. Liikkuuko viisari eli seilaako se vai pysyykö lämmöt siinä 90:ssä ajon aikana, kun ne nousevat siihen? Punarajallehan se voi nousta paikoillaan käydessa kuten valoissa jne.
Jumiva termostaatti nimittäin aiheuttaa lämpöjen seilaamista eli oisiko voinut kiehahtaa :?
(vai kiinnitinkö vain suotta huomiota sana valintaasi)
Avensis stw
Ex.21093 -00
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Voi kun muistaisinkin niin yksityiskohtaisesti, että miten se lämpömittari seilasi. Itse tarkkailin vaan ettei mene punaiselle. Ja vaikka koko ajan silmäilinkin mittareita huomioni oli enemmän siinä savussa. Mutta kyllä muistelisin, että se jonkun verran vaihteli eli ei pysynyt koko ajan samassa, mutta niinhän tuo on ollut aina silloinkin, kun ei ole ollut näitä ongelmia ja auto on ollut kunnossa. Liikiennevaloissa ja ruuhkassa voi mennä yli sen yhdeksänkympin ja sitten taas ajossa palautuu siihen 90 paikkeille.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja audiq »

Hämää tuo vaihdettu letku. Mihin se menee? Onko jarrunesteen pinta pysynyt normaalina? Onhan sellaistakin sattunut, että moottori vetää vuotavan jarrupääsylinterin takia tehostimen sisään vuotanutta jarrunestettä kitusiinsa. Ja siitä aiheutuu savutusta.
Aika kaukaa haettu ja sitä jarrunestettä pitäisi palaa paljon, mutta tavallaan sopisi osin tuohon, että vika alkoi, kun alipaineletku vaihdettiin. Olettaen, että kyseinen letku on tehostimen letku.
Viimeksi muokannut audiq, 24.7.2011 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jarruneste antaa todella valkoisen savun (ilmeisesti Vatikaanissakin paavia vaihdettaessa käytetään), ja jarruan painamisen jälkeen pöläyttää??
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Kävin tänään katsomassa jarrunesteen. Sen määrä ei ole muuttunut mihinkään.
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Nyt on jo vähän toivoa, että tästä Ladasta tulee vielä auto.

Uskaltauduin lopultakin vielä kerran kokeilemaan starttaamista. Nythän en ole puoleentoista viikkoon edes uskaltanut koskeakaan tuohon autoon. Lähti käyntiin hyvin. Heti tuli taas kamalat savut. Annoin olla käynnissä ja vähän kaasuttelinkin kierroksia tuossa parkkipaikalla. Vähitellen savun tulo väheni. CE-valo ei palanut, mutta sen sijaan paloi F-valo. Lähdin ajamaan ja ajaessa ei enää tullutkaan savua. Kun pysähdyin, savua tuli vähän. Jatkoin vielä ajamista ja tein yhteensä muutaman kilometrin lenkin ja lopulta savun tulo loppui kokonaan eikä sitä tullut enää paikalla ollessakaan. Veto oli hieman nykivää eli ei ihan normaalia, mutta kuitenkin lähes. En vielä uskaltanut lähteä kovin pitkälle kuitenkaan. Palasin takaisin kotipihaan ja sammutin moottorin ja käynnistin hetken päästä uudelleen. Nyt ei syttynytkään F-valo vaan CE-valo, mutta savua ei enää tullut yhtään eikä öljyn hajua. Öljyä tihkui sieltä samasta paikasta kuin aikaisemminkin eli huohottimen alapäästä, mutta muita vuotoja en huomannut.

Nyt kun tiedän, että ainakin auton pystyy viemään ajamalla korjaamolle, on vähän helpottuneempi olo. Ajattelin että taidan huomenna käydä tuossa Roihupellon AD:llä kysymässä, jos tuo öljyn tihkuminen saataisiin loppumaan, että mitä se tulisi maksamaan. Joku tiiviste siihen on kai vaihdettava ja samalla arvioisivat onko tehtävä muuta.

Tuo F-valo tarkoittaa ilmeisesti jotain lämpötilaan liittyvää. Se on aikaisemminkin joskus syttynyt mutta sammunut sitten. Siis jo ennen näitä ongelmia ja nyt se myös ensin syttyi ja toisella käynnistyksellä ei syttynyt.

Mitä mieltä olette? Pitäisikö tuosta vielä lukea vikakoodit ennen kuin vien sen korjaamolle tuon öljyä tihkuttavan tiivisteen vaihtoon vai pyytäisinkö siellä korjaamolla vasta samassa yhteydessä lukemaan vikakoodit, jos niillä on sellainen laite? Vai löytyisikö täältä Ladakerhosta ketään joka voisi tulla lukemaan nuo koodit ennen kuin vien autoa minnekään? (Auto on Helsingissä Vuosaaressa.)

Osaisiko kukaan neuvoa mikä korjaamo olisi kohtuuhintainen täällä suunnalla ja missä Ladat tunnetaan? Itselleni tuli vaan tuo Roihupellon AD mieleen, koska olen siellä käyttänyt toista autoani. Sielläkin tuntihinta on yli 60 euroa.

Tässä on viimeisten parin viikon aikana ollut mieli aika lailla masentunut tuon auton ongelman takia, mutta nyt tänään tuli ensimmäistä kertaa vähän toiveikkaampi olo. Voisiko tässä käydä kuitenkin niin onnellisesti, että riittää jos vaihdetaan joku tiiviste.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tässä ollaan YV käyty vähän keskustelua omistajan kanssa tämän vekottimen kohtalosta. Siitäpä seuranneena kysyn:

Mikä varoitusvalo on F vai onko se varoitusvalo ollenkaan?

Ei kai tuo nyt voi takoittaa Fuel? Autoa on tänään taas koeajettu ja Moottorivikavalo ei syttynyt, mutta joku F -valo paloi.

Mitä tämä minuun kuuluu, mutta tarina on sen verran surkea, että olen vähän koittanut viskata vinkkejä asian ratkaisemiseksi.

Kannattaisi varmaan ensin nollata vikakoodit pitämällä akun miinuskenkää poissa vaikkapa yön yli. Se lie nollaisi vanhat koodit. Sittenpä rohkeasti kunnon koeajo. Ja jos moottorin vikavalo tulee takaisin niin kysymään jostain korjaamosta että paljonko vikakoodiluku maksaa. Ellei sitten jollain Voorumilaisella ole irrallaan lukulaitetta tai apua tähän. Kun saataisiin ajantasaiset vikakoodit niin voitaisiin arvioida remonttikustannuksia. Näin mielestäni olisi hyvä edetä.

Vaaleita savupöllähdyksiä kuulemma tulee aina heti käynnistyksen jälkeen ja ne loppuvat kun on ajettu vähän enemmän. Tuollahan esitettiin mahdollisuuksia vaalean savun muodostumisen aiheuttajista. Autolla on siis ajettu eikä öljyä, jäähdytysnestettä tai jarrunesteitä ole kadonnut. Tosin voi olla ette ajoa ei ole ollut riittävästi näiden selvään vähenemiseen.

Öljyvuotoa kuitenkin on jostain sieltä huohottimen lähdön tienoosta. Mikähän siellä voi olla vuotokohtana? En tunne näitä itse juuri ollenkaan, joten kyselen. Osittain ihan Toverihengessä yritän auttaa tämän auton omistajaa. Ja lähinnä ohjaamaan häntä vian selvittämisessä sellaista reittiä, ettei hirmuisia kustannuksia syntyisi heti alkuun. Tätä omistaja pelkää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin