Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Mitä noita viestejä luin niin tarkoitus on vaan ajaa niin pitkään tuolla tulevalla tekniikalla, kuin nykyistä leimaa on jäljellä ja nähtävästi hylätä auto sen jälkeen.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
1500i kirjoitti:Mitä noita viestejä luin niin tarkoitus on vaan ajaa niin pitkään tuolla tulevalla tekniikalla, kuin nykyistä leimaa on jäljellä ja nähtävästi hylätä auto sen jälkeen.
Juuri näin. Ja sen jälkeen vaikka peltoautoksi.
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
pvdriver kirjoitti:no mitä jos oisit ostanu sen oikeen 1200:sen jos semmosta niin kovasti tekee mieli, olis varmaan ollu siltäkin tekniseltä toimintavarmuudelta eri viivalla... täysin järjetöntähän tuo peräpuikon räpellys on, et saa sitä ikinä katsastettuakaan tuommosena...
Ja kyllä, jos otteessa lukee elektronisesti ohjattu monipistepolttoaineenruiskutus ja kolmitoimikatalysaattori happitunnistimella tjsp., myös merkintä "vähäpäästöinen", ne pitää myös autosta löytyä...
Otteessa lukee: erikoisehdot ja huomautukset
LTJ-tyyppikoodi 5716021502
Vetojärjestelmä 4x2
Valmustusmaa Venäjä
RENKAAT 175/70R13 80 TAI 175/65R14 82.
LTJ-mallimerkintä 5D LADA 111 STW-1.5l-211100/249
sekä 1 kpl korjauskehotuksia.
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Sillä ei ole enää tuon ikäisessä mitään väliä mitä otteessa lukee. Auto on tyyppihyväksytty sen aikaisen päästönormin mukaan ja muutosten jälkeen tämä ei ole enää voimassa. Ja tämä siis vaikka saisitkin sen menemään jollain ilveellä päästöistä läpi.
Vähäpäästöisten alkuvuosina niitä romuja oli lueteltu pitkä liuta otteessa, sekä tuo "vähäpäästöinen" teksti. Uudemmissa ei enää ole, mutta asia ei silti muutu miksikään..
Vähäpäästöisten alkuvuosina niitä romuja oli lueteltu pitkä liuta otteessa, sekä tuo "vähäpäästöinen" teksti. Uudemmissa ei enää ole, mutta asia ei silti muutu miksikään..
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Tarkoittako tuo,että kun rupee kunnolla ropaamaan vanhaa autoa niin "muutokset eivät ole voimassa"....eli jos mullakin ruisku rupee 22 vuotta vanhassa temppuileen niin kaasari tilalle,katalysaattori pois ja eiku paanalle?mush kirjoitti:Sillä ei ole enää tuon ikäisessä mitään väliä mitä otteessa lukee. Auto on tyyppihyväksytty sen aikaisen päästönormin mukaan ja muutosten jälkeen tämä ei ole enää voimassa. Ja tämä siis vaikka saisitkin sen menemään jollain ilveellä päästöistä läpi.
Vähäpäästöisten alkuvuosina niitä romuja oli lueteltu pitkä liuta otteessa, sekä tuo "vähäpäästöinen" teksti. Uudemmissa ei enää ole, mutta asia ei silti muutu miksikään..
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Ei, vaan tyyppihyväksyntä ei ole voimassa. Saat toki laittaa, mutta laillista siitä ei kilpien väliin saa. Auton on vastattava sen tyyppihyväksynnän mukaisia päästönormeja. Tällaiset muutokset rinnastetaan moottorin vaihtoon ja pitäisi alkaa olemaan jo paperia esim. maahantuojalta tai VTT:ltä vastaavuuksista.Jaska HKI kirjoitti: Tarkoittako tuo,että kun rupee kunnolla ropaamaan vanhaa autoa niin "muutokset eivät ole voimassa"....eli jos mullakin ruisku rupee 22 vuotta vanhassa temppuileen niin kaasari tilalle,katalysaattori pois ja eiku paanalle?
22 vuotta on sentään sen verran vanha, että tämän suhteen elämä on helpompaa jos sitä "vähäpääsöinen" tekstiä ei otteelta löydy. Jos Audia on saanut myös samanikäisenä kaasariversiona, niin muuttaminen sitä vastaavaksi saattaa onnistuukin jopa. Nyrkkisääntö on, että samanikäisen tai uudemman moottorin saat laittaa, vanhempaa et.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Kiitos Mush:lle hyvästä ohjeesta virranjakajan asentamiseksi:)
Näin siis toteutan kyseisen toimenpiteen: kaasuläppäkotelo veks, tilalle kaasari jo laitettu.
Virranjakajana tulee toimimaan samaran sellainen, joko kärjettömänä tai kärjet sovittaen.
Puola tavallinen vanhasta saab 900:sta (kärjettömän puola)
Bensapumppuna toimii alkuperäinen pienellä kytkentämuutoksella joka autoon on tehty jo aiemmin, paineenrajoittimen tilalle t-haara. Paluuletkun
virtausvastus nostaa paineen kaasuttimelle riittäväksi.
Muut sähköt riisutaan pois poislukien lämpöanturit, laturi sekä startti.
Eli kaikki ylimääräiset komponentit pois/liittimet irti. Häiriövalon kytken vaikka öljynpaineen merkkivalon kanssa rinnan ettei tyhjää mollota!
Tosiaan en tiedä onko koko projektissa järkeä, siitä tehköön jokainen oman johtopäätöksensä. Itse suhtaudun huumorilla koko asiaan ja sen aion toteuttaa. Ajelen katsastusajankohtaan asti tai siihen kun leviää totaalisesti jota en usko.
Näin siis toteutan kyseisen toimenpiteen: kaasuläppäkotelo veks, tilalle kaasari jo laitettu.
Virranjakajana tulee toimimaan samaran sellainen, joko kärjettömänä tai kärjet sovittaen.
Puola tavallinen vanhasta saab 900:sta (kärjettömän puola)
Bensapumppuna toimii alkuperäinen pienellä kytkentämuutoksella joka autoon on tehty jo aiemmin, paineenrajoittimen tilalle t-haara. Paluuletkun
virtausvastus nostaa paineen kaasuttimelle riittäväksi.
Muut sähköt riisutaan pois poislukien lämpöanturit, laturi sekä startti.
Eli kaikki ylimääräiset komponentit pois/liittimet irti. Häiriövalon kytken vaikka öljynpaineen merkkivalon kanssa rinnan ettei tyhjää mollota!
Tosiaan en tiedä onko koko projektissa järkeä, siitä tehköön jokainen oman johtopäätöksensä. Itse suhtaudun huumorilla koko asiaan ja sen aion toteuttaa. Ajelen katsastusajankohtaan asti tai siihen kun leviää totaalisesti jota en usko.
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
No ei ole kyllä pienintäkään järkeä. Aika kallis muutos siihen nähden, mitä ruiskutusjärjestelmän korjaaminen olisi maksanut. Lisäksi muutos huonontaa koneen käyttöominaisuuksia, sekä luotettavuutta.äölkjhgf kirjoitti: Tosiaan en tiedä onko koko projektissa järkeä, siitä tehköön jokainen oman johtopäätöksensä. Itse suhtaudun huumorilla koko asiaan ja sen aion toteuttaa.
Eikä moottori edes tule ilmoitetuilla muutoksilla toimimaan.
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
audiq kirjoitti:No ei ole kyllä pienintäkään järkeä. Aika kallis muutos siihen nähden, mitä ruiskutusjärjestelmän korjaaminen olisi maksanut. Lisäksi muutos huonontaa koneen käyttöominaisuuksia, sekä luotettavuutta.äölkjhgf kirjoitti: Tosiaan en tiedä onko koko projektissa järkeä, siitä tehköön jokainen oman johtopäätöksensä. Itse suhtaudun huumorilla koko asiaan ja sen aion toteuttaa.
Eikä moottori edes tule ilmoitetuilla muutoksilla toimimaan.
No juu, rahaahan tuohon ei mene kuin parikymppiä, joutilaita osia tallin hyllyllä. Työtä muutama tunti kun olen nopsana. Eli halvempi korjaus kuin ruiskujärjestelmän korjaus.
Käyttöominaisuudet jää nähtäväksi, luotettavuutta tuskin pystyy huonontamaan tässä yksilössä vaikka mitä tekisi!

Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
audiq kirjoitti:No ei ole kyllä pienintäkään järkeä. Aika kallis muutos siihen nähden, mitä ruiskutusjärjestelmän korjaaminen olisi maksanut. Lisäksi muutos huonontaa koneen käyttöominaisuuksia, sekä luotettavuutta.äölkjhgf kirjoitti: Tosiaan en tiedä onko koko projektissa järkeä, siitä tehköön jokainen oman johtopäätöksensä. Itse suhtaudun huumorilla koko asiaan ja sen aion toteuttaa.
Eikä moottori edes tule ilmoitetuilla muutoksilla toimimaan.
Ja miksei tulisi toimimaan? mekaniikka tuskin poikkeaa normaali 4-tahtimoottorista? perusteluja väitteelle kiitos. Järkevyys jääköön minun päätettäväksi, jokaiselle suotakoon mahdollisuus päättää omassa elämässään mikä itse kullekin on järkevää

Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Nyt on kaasari paikallaan, alkuperäinen jakajapuola ajaa asiansa kun turhat pistokkeet on irroitettu. Auto siis toimii täysin, toki ilman kiekkarajoittajaa.
Mutta ruiskusysteemin aion palauttaa ennen katsastusta ja se jääkin käyttöön sitten. (saan vialliset osat erittäin halvalla).
Osaisiko joku kertoa: Keskikonsolissa on ilmeisesti ruiskun ohjainboksi. Sisältääkö kyseinen boksi myös ajoneston? Eli kun sen boksin tilaan niin tarvitsenko myös ne mustat ajonestotikut mukaan? Vai olenko käsittänyt asian aivan väärin. Kiitos vastauksista:)
Mutta ruiskusysteemin aion palauttaa ennen katsastusta ja se jääkin käyttöön sitten. (saan vialliset osat erittäin halvalla).
Osaisiko joku kertoa: Keskikonsolissa on ilmeisesti ruiskun ohjainboksi. Sisältääkö kyseinen boksi myös ajoneston? Eli kun sen boksin tilaan niin tarvitsenko myös ne mustat ajonestotikut mukaan? Vai olenko käsittänyt asian aivan väärin. Kiitos vastauksista:)
Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
äölkjhgf kirjoitti: (saan vialliset osat erittäin halvalla).
Siis saan viallisten osien tilalle ehjät osat halvalla

Re: Lada 110 tekniikan muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi.
Tosiaan muutama viikko tuli ajeltua kaasutin-ladalla. Ei moittimista toiminnassa, ainoa kuskille näkyvä ero oli häiriövalo mittaritaulussa sekä kiekkarajoituksen puuttuminen.
Nyt kuitenkin on ruiskuhomma taas käytössä uuden (ruisku)boksin avustuksella (Tuon piirin vaihdoin koska ajonestotikkuja ei tullut boksin matkassa) http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=1948 Samalla laitoin kyseiseen boksiin kannen vanhasta, johon olen sovittanut tietokonetuulettimen. Vanhassa boksissa oli nim. ylikuumenemisongelmaa joka hieman helpotti tuulettimella. Luulisin että tuo tuuletin vois jatkaa tuon boksin käyttöikää. Eli kanteen on porattu reikäsahalla 63mm reikä ja siihen heitetty tuuletin. sitten 3kpl 20mm reikiä ilmanpoistoa varten. Virta on otettu poksin alla olevan releen ylimmästä nastasta, oisko ollut keskimmäinen rele...
No jokatapauksessa tuuletin pyörii aina kun virta päällä ja hetken myös virran sammuttamisen jälkeen.
Täydellinen kaasuläppäkotelo uusittu myös.
Ja jotain pientä, auto toimii nyt hyvin ruiskullakin
Ei siis kamala korjata ruiskuakaan, varsinkin kun osat sain lähes lahjaksi verrattuna purkaamoiden hintoihin.
Mutta nyt se on kokeiltu, esim. jos haluaa laittaa lattaran vaikka peltoautoksi niin kaasarilla saa pelittämään. Ja uskoisin että esim. jääratakäytössä vois olla helpompi saada tehoja kaasarin avulla. Tuo jakajapuola ei tökkinyt yhtään kun kaikki ylim. antureiden johdot oli nypitty pois.
Nyt kuitenkin on ruiskuhomma taas käytössä uuden (ruisku)boksin avustuksella (Tuon piirin vaihdoin koska ajonestotikkuja ei tullut boksin matkassa) http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=1948 Samalla laitoin kyseiseen boksiin kannen vanhasta, johon olen sovittanut tietokonetuulettimen. Vanhassa boksissa oli nim. ylikuumenemisongelmaa joka hieman helpotti tuulettimella. Luulisin että tuo tuuletin vois jatkaa tuon boksin käyttöikää. Eli kanteen on porattu reikäsahalla 63mm reikä ja siihen heitetty tuuletin. sitten 3kpl 20mm reikiä ilmanpoistoa varten. Virta on otettu poksin alla olevan releen ylimmästä nastasta, oisko ollut keskimmäinen rele...
No jokatapauksessa tuuletin pyörii aina kun virta päällä ja hetken myös virran sammuttamisen jälkeen.
Täydellinen kaasuläppäkotelo uusittu myös.
Ja jotain pientä, auto toimii nyt hyvin ruiskullakin

Mutta nyt se on kokeiltu, esim. jos haluaa laittaa lattaran vaikka peltoautoksi niin kaasarilla saa pelittämään. Ja uskoisin että esim. jääratakäytössä vois olla helpompi saada tehoja kaasarin avulla. Tuo jakajapuola ei tökkinyt yhtään kun kaikki ylim. antureiden johdot oli nypitty pois.