Sivu 2/2

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 25.4.2012 12:32
Kirjoittaja Yogi
Tällainen on alipainevaihtaja: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=75-1000 -kallishan tuo on, mutta painonsa arvosta kultaa! Ihan älyttömän kätevä yhden miehen öljynvaihtoon.

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 25.4.2012 21:36
Kirjoittaja JPM
Nuo kurahtavat äänet ja polkimen painuminen pikku hiljaa pohjaan kuulostavat ilmakuplilta tai peräti vuodolta.

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 26.4.2012 0:01
Kirjoittaja viivi
En saanut jarrumäntää liikkumaan sitten millään. Poistin kumin männän reunasta ja ruuttasin sinne CRC:tä. Toivottavasti liukenee. Aika kauhea töhnä kumin alta kyllä tuli. Saa nähdä notkistuuko männän liike. :( Ilmausruuvikin on sitten todella lujasti kiinni. Saa nähdä miten sen saa auki ja aukeaako vai katkeaako se.

Noin rajuja ilmaustapoja en kyllä uskalla käyttää ja en niitä täysin ymmärtänytkään.

Tuo alipainevaihtaja on melko monimutkaisen näköinen kapine. Tuskin sen kanssa tulee edes kunnon käyttöohjetta. Olen huomannut nimittäin tuon, että monien työkalujen kanssa ei tule mitään käyttöohjeita. Valmistaja siis olettaa, että laite on niin yksinkertainen ja käyttäjä niin pätevä, että osaa käyttää työkalua ilman mitään ohjeita. Aika korkean kynnyksen ostaa jokin tuollainen laite näin aloittelijana!

Niin kai siellä jossain on ilmaa tai sitten vuoto jossain. :(

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 26.4.2012 19:22
Kirjoittaja jta
Tuo alipainevaihtaja on todella yksinkertainen käyttää. Paineilmaletku kiinni tuonne kahvassa olevaan liittimeen ja tuo kirkas letku ilmausruuviin kiinni. Ruuvi auki ja liipasimesta painaa niin alkaa imemään. Niin kauan antaa imeä että letkusta tulee kuplatonta tai lähes kuplatonta nestettä. Nuo saattaa välillä vetää tuon kumin välistä ilmaa niin se näkyy kuplina letkussa. Tuossa pitää muistaa tarkistella ettei ime säiliötä tyhjäksi. Muuten saa alottaa ilmauksen alusta. Monet ärräpäät on säästyny tuon työkalun oston jälkeen eikä tarvi edes kavereita houkutella avuksi.

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 27.4.2012 8:23
Kirjoittaja viivi
Sain toisenkin satulan ilmausruuvin auki ja männän liikkeelle. Vaan polkiessa kurahtava ääni kuuluu edelleen ja poljin ei ns. kovetu. Voiko 5.1 ABS neste olla vikana? Voiko ilmausruuvien ja satulan avatun väliputken kuparitahna saada jotain aikaan, kun nestettä niiden juuressa on vai luulenko vain? Pääsylinteri? Hermot menee! :S

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 27.4.2012 9:11
Kirjoittaja virtain
Jarruneste ainakin on väärää...Oikea neste kuuluu olla Dot 4 tyyppiä.....Kuparitahna ei haittaa putkiliitoksissa....Onkohan ne putket kiristetty tarpeeksi kireälle?

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 27.4.2012 10:23
Kirjoittaja viivi
Voisiko väärä neste saada jotain tällaista aikaan? Ymmärtäisin tilanteen toisinpäin eli DOT4 neste DOT5.1 ABS jarruissa. Ilmatessa kuparitahnaa meni virran mukana. Miten paljon ruuvia pitäisi avata? Puol kierrosta saa ruuvin jo heilumaan löysänä ja nestettä tulee sieltä juurestakin kai vai valskaako ilmausletkuni. :(

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 27.4.2012 23:33
Kirjoittaja viivi
Nestettä tosiaan tuli sieltä ilmausruuvin juuresta eikä niinkään sieltä ruuvista mistä pitää eli sieltä päästä reiästä. Eikä tähän auttanut se, että miten kireeseen väänsin ruuvin ennen löysäystä. Ruuvin juuresta sitä alkoi nestettä tihkua heti kun vähän ruuvia löysäsi. Voiko tämän saada aikaan se, että vanhat ruuvit sai aika lujasti vääntää sieltä irti ja toisen kaasun kanssa? Hajosiko kierteistä tai jostain jotain? Onko kokemusta tällaisesta? Entä voiko nestevirta tulla ruuvin juuresta, kun jouduin irrottamaan/se irtosi ilmausruuvin kesken ja jouduin satula nestettä täynnä ruuvaamaan ruuvin paikalleen?

Tutkin satulassa olleita vanhoja ja uusia ilmausruuveja. Vanhat oli tuolta kärjeltää tylppiä eli tällaisia:

http://www.jamant.fi/images/kuvat/JAM890107.jpg

Ja uudet tällaisia:

http://www.brittiosa.com/images/images/ ... C01355.JPG

Yhdestä hioin tuon kärjenkin jo pois, kun epäilin sen olevan syynä tähän ilmauksen epäonnistumiseen. Epäilin siis, että ruuvi ei mene tarpeeksi syvälle tms. Vaan ei auttanut sekään. :( Alkaa mennä into koko ladailuun, kun on niin pirun vaikeaa näinkin yksinkertainen homma. :(

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 28.4.2012 1:31
Kirjoittaja Nivaismi
Älä masennu. Jarrujen ilmaaminen silloin kun järjestelmässä on paljon ilmaa ei ole nopein tai helpoin homma ilman erikoistyökaluja, mutta on kuitenkin ihan tehtävissä ilmankin niitä.

Jarrunesteessäsi ei ole mitään vikaa. DOT 5.1 on parempaa kuin DOT 4 ja niitä voit sekoittaa keskenään. Kiehumispiste vaan jää alemmaksi kuin DOT 5.1:llä. DOT 5:sta ei pidä sekoittaa DOT 5.1:n tai muihinkaan jarrunesteisiin. DOT 5:n taitaa olla vielä Harlikoiden ja kilpa-autojen kamaa? Älä käytä vanhaa jarrunestettä.

Kierteet jarrusatulassa ovat varmaan vioittuneet (jos ilmausruuvi ei ole tukossa). Jos saat jarrut ilmattua ja ilmausruuvi pitää nesteet sisällä ja ilman pihalla, niin asian kanssa voi elää. Ilmatessa vaan et saa ainakaan helposti vanhaa jarrunestettä kerättyä talteen.

Ilmatessa täytyy huomioida myös oikea jarrujen ilmausjärjestys. Nivassa se muistaakseni on etuoikeasta alkaen vastapäivään auton kiertäen. Takavetoisesta en tiedä, mutta oikean järjestyksen pystyt päättelemään jarruputkien asennosta. Kun jarrupääsylinteristä lähtee putki siinä tod. näk on jossain vinossa oleva haaroitin. Jos putkessa liikkuu ilmaa se menee ylempään haaraan. Kun ilmaat ensin alemman putken päässä olevan jarrun, ilmaa siihen ei enää pitäisi mistään päästä.

Kun jarruputkessa on ilmaa se kertyy ylimpään kohtaan. Ilmatessa se virtaa jarrunesteen mukana kohti ilmausruuvia. Taukojen aikana ilma alkaa taas kohota kohti korkeinta kohtaa. Jarruneste on sen verran jähmeää ettei ilmakuplat kovin nopeasti siinä liiku, mutta älä pidä turhia taukoja yhtä ja samaa jarrua ilmatessa. Muuten saat aloittaa homman taas alusta. Myös jarrusatulaan jää ilmaa, joka tulee ensimmäisena pois. Ilmausta jatkettaessa tulee nestettä ja jossain välissä mahdollisesti taas ilmakuplia. Älä päästä jarrunestesäiliötä tyhjäksi, jolloin ilmaa pääsisi jarruputken alkupäähän.

Ilmausruuvia ei tarvitse paljoa avata. Kurahtavat äänet tosiaan kertovat paljosta ilmasta tai isosta vuodosta. Jarrut voi myös yksin ilmata ilman erikoistyökaluja kun pönkää esim. lumiharjalla jarrupolkimen pohjaan ja käy avaamassa ilmausruuvia ja sulkee sen sitten ja käy taas jarrupoljinta ylhäällä käyttämässä.

Sitten kun mielestäsi kaikki toimii, pyyhi kaikki vanhat jarrunesteet pois ja pönkää jarrupoljin niin pohjaan kuin saat ja lähde jotain muuta puuhastelemaan joksikin aikaa. Palatessasi tutki näkyykö missään vuotoja.

Kun saat jarrut kuntoon kannattaa aina ennen katsastusta painallus per jarrusylinteri ilmaten varmistaa ettei vuoden aikana ole mistään ilmaa kertynyt jarruihin eivätkä ruuvit ym. pääse jumittumaan uudelleen. Halutessa jarrunesteen voi johtaa ilmausruuvista letkulla jonnekin, mutta välttämätöntä se ei ole. Rätillä voi pyyhkästä jarrunesteen pois vanteesta ym. Renkaita vaihtaessa muutenkin jarrujen kuntoa kannattaa tutkia ja herkistellä.

Hyvä ruoka, parempi mieli vai miten se meni. . . Hyvillä mielin ja täydellä vatsalla päivän valossa jaksaa telmiä Ladan kanssa paremmin kuin väsyneenä pimeässä, tihkusateisessa ja mutaisessa pihassa.

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 28.4.2012 8:30
Kirjoittaja virtain
Jarrut ilmataan aina pääsylinteristä kauimmaisesta sylinteristä alkaen...myös nivassa....Eli oik.taka----vas.taka---oik.etu----vas.etu. Parhaiten saat ilmattua jarrut,kun pyydät jonkun polkemaan jarrua,ja itse hoitelet ilmausruuvit....Eli ilmausruuvin ollessa kiinni avustaja polkee jarrupoljinta,ja sitten painaa jarrupolkimen pohjaan,niin tässä vaiheessa avaat ilmausruuvin,ja ilmaa tulee pois...Ja taasen ruuvi kiinni ja avustaja polkee sen jälkeen jarrupoljinta.Maailman helpoin tapa ilmata jarrut.

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 28.4.2012 22:02
Kirjoittaja viivi
Niin kai sitten jarrusatulan ilmausruuvin kierteet ovat jotenkin menneet rikki tai jotain, koska nestettä tulee ohi ilmausruuvin. :( Ilmausruuvissa kyllä kulkee ilma, kun ovat uusia. Vaan onko ne vääriä mitä minulle on myyty? Linkitin kuvat tähän ketjuun. Erilaisiahan ne ovat, vaan mistä saisi noita oikeita vai onko joku saanut em. kaltaiset ilmausruuvit toimimaan Ladassa?

Vaan jos nesteet valskaa tuolta ilmausruuvin ohi, niin eihän tuosta näe miten pitkään kuplia ilmausletkusta tulee ja siten ei tiedä milloin ilmaus on valmis. :(

Ilmausohjeita näkyy olevan monenlaisia... Toiset ohjeet kehottavat tekemään näin:

1. Laita ilmauksessa käytettävän ylivuotopurkin ilmausruuvin yläpuolelle (jossain oli n. 300 mm yläpuolelle) + nesteeseen upotetaan ilmausletkun toinen pää.

2. Ilmausletkun toinen pää kiinni ilmausruuviin

3. Jarrupoljinta painetaan + jätetään pohjaan.

4. Ilmausruuvi auki puoli kierrosta.

5. Kiristetään ilmausruuvi.

6. Vapautetaan poljin.

Kohtia 3-6 sitten toistetaan kunnes ilmakuplia ei enään tule.

Ohje on siis sama kun mitä virtain kertoi.


Ladan korjauskirja sitten kehottaa tekemään näin:

1. Letku ilmausruuviin.

2. Letkun toinen pää ylivuotoastiaan (joka kuvassa on ilmausruuvin alapuolella) upoksiin nesteeseen.

3. Pumpataan jarrupoljinta 3-5 kertaa (ja jossain poljin jätetään tässä kohti pohjaan eli kohdan 5 vaihe tulee tässä kohti eli ennen ilmausruuvin avausta jätetään poljin pohjaan).

4. Avataan 1,5-2 kierrosta (jossain toisessa Ladan ohjessa oli 1/2-3/4 kierrosta) ilmausruuvia.

5. Painetaan jarrupoljinta voimakkaasti.

6. Pumpataan jarrupoljinta kunnes ilmantulo lakkaa.

7. Poljin pohjaan.

8. Kierretään ilmausruuvi kiinni.

Eikö tuossa Ladan ohjekirjan ohjeessa kirnuta edes ja takas sitä ilmaa? Ja minun ohi vuotavilla ilmausruuveilla järjestelmä hörppää ilmaa joka kerran kun poljin nostetaan ylös?

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 28.4.2012 22:21
Kirjoittaja virtain
Kyllä se ilmaus noilla em.ohjeilla täytyy onnistua.....Minä olen aina ilmatessa antanut jarrunesteen lentää vapaasti ilmaruuvista (ei siis mitään letkuja ilmaruuvin perään)...Kyllä sen ilman näkee kun purskahtaa ilmaruuvista...pelkkä nestehän lentää tasaisena norona :lol:

Re: Jarrusatula vuotaa ja jarrut ovat muutenkin rikki

Lähetetty: 29.4.2012 5:37
Kirjoittaja Nivaismi
Takaveto Ladan korjausoppaassa ohjeistetaan näköjään ilmaamaan ensin etujarrut ja vasta sitten takajarrut eli pikemminkin pääsylinteriä lähimmät ensin jos jarruputken pituudella jotain merkitystä on.

Myös erään muun merkkisen auton korjausoppaassa näyttää olevan ilmausjärjestyksenä ensin etujarrut ja vasta sitten takajarrut.