Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja virtain »

rollipeikko kirjoitti:Kävin jarrut tsekkauttamassa pajalla. Ei ollut ongelmaa. Mutta napamutteri oli löysällä joka aiheutti sitten tärinää ja ääniä. Se pitää kuulemma laittaa kiinni jollain koneilla ja käsin ei onnistu ollenkaan. Anyway case closed ja kiitos boardin porukoille!
Onnistuu ilman minkäänlaisia koneita (nimim...Useita laitettu vuosien aikana ilman koneita)...Eli riittää kun esim kaveri painaa jarrua ja sitten sopivalla avaimella kiristää napamutterin tiukkaan....tai toinen vaihtoehto on,että auto on pyörillään,ja sopivalla lenkkiavaimella kiristää napamutterin ensin niin tiukkaan kun saa...ja sitten vielä esim lyijynuijalla antaa muutaman iskun avaimeen,jolloin napamutteri menee vielä vähän matkaa....Näin toimien sen saa aivan hyvin kiristettyä 8)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kiristykseen ei tarvitse mitään koneita, eikä vasaratemppujakaan.

Kiristysmomentti on 240 Nm (takana 210 Nm). Saman lopputuloksen saa, kun kiristää niin paljon, että mutterin pyöriminen pysähtyy ikään kuin seinään. Sitten hieman lisää voimaa ja homma on valmis.

Laakeri on kaksirivinen; sisäkehä on kaksiosainen. Laakeriin syntyy sopiva esijännitys, kun sisäkehän puoliskot kiristyvät toisiaan vasten. Samalla mutterin pyöriminen pysähtyy.

menestystä

SvS

JK. Samat momentit ja ohjeet pätevät kaikkiin tähänastisiin etuveto-Ladoihin.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin