Sivu 2/16
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.10.2012 11:44
Kirjoittaja JohnDoe
Auto meni aamulla huoltoon ja lohkolämmittimen asennukseen. Kaikkea tarvittavaa ei välttämättä ehditä tänään tehdä, saa nähdä töiden jälkeen, mitä on ehditty. Autoani ihmetteli myös paikalle sattunut Niva-kuski, 1984 vuodesta asti Nivalla ajanut, mutta ei olisi ulkonäöstä autoani Ladaksi tunnistanut. Nyt näytti alla olevan uudemman sarjan Niva alla, todennäköisesti vm 2007. Mushilta ostetut vanteet huonoine renkaineen olivat myös mukanani, todennäköisesti ei vielä tällä kertaa saa talvirenkaita vanteille, vaan pitää noutaa ne myöhemmin. Piti tyytyä Hakkapeliitta 5:siin, vaikka seiskat piti ostaa. Ei ollut Ladan kokoa hyllyssä ja tilaamalla olisi kestänyt liian kauan.
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.10.2012 18:07
Kirjoittaja JohnDoe
Huoltoa tehty ja lohkolämmitin sisäjohtosarjoineen asennettu, rahaa menikin sen verran, että sillä saisi jo pari halpaa Samaraa ostettua, renkaat tulevat vielä tuohon päälle. Jakohihna oli tosiaan hyvä vaihtaa: entistä oli jostain syystä kiristetty liikaa ja näytti hyvinkin huonolta jo - voiko tehtaan jäljiltä jäädä näin, vai olisivatko edellisessä huollossa mokanneet? Luovutushuollon oli tehnyt Delta, mutta seuraava oli jostain syystä teetetty Hämeenlinnan nelipyörässä.
Tulevaisuudessa pitänee huolehtia huolloista enemmän ihan itse, ei vain näillä syyskylmillä ja sateilla ollut motivaatiota, kun ei ole tilojakaan. Mukavampi tietysti näin alkuun, että saa huoltokirjaan leimoja, kun kerran huoltokirja on. 112:sesta ja Eurosamarasta kun puuttuu.
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.10.2012 21:39
Kirjoittaja Marko
Nythän sulla on talvi aikaa tutustuu autoon.Hyvin paljon varmaan samaa tekniikkaa 110:n kanssa,mut onhan se kuitenkii erilainen.
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.10.2012 22:36
Kirjoittaja JohnDoe
Marko kirjoitti:Nythän sulla on talvi aikaa tutustuu autoon.Hyvin paljon varmaan samaa tekniikkaa 110:n kanssa,mut onhan se kuitenkii erilainen.
Hyvin paljon samaa perustekniikkaa 110-sarjan kanssa ja toki myös Samaran. Jarrut täysin samat, moottori sama, mitä 110-sarjassa käytössä. Eroa taas on sähköjärjestelmässä, ohjauksessa, vaihteensiirrossa ja hieman kytkimen vaijerivälityksessäkin. Seuraavassa huollossa vähän vähemmän tekemistä kuin nyt, tosin venttiilivälykset kuuluu siinä tarkistaa. Toivon mukaan menee jo kesäkeleille se huolto. Aidot venttiilien säätötyökalut ja -palat löytyvät kyllä yhdeltä tutulta. Enitenhän aikaa tässä tämänkertaisessa huollossa meni lohkolämmittimen ja sisäjohtosarjan asennuksessa ja jakohihnan vaihdossa. Jakohihnaa en ole vielä uskaltautunut koskaan vaihtamaan mihinkään autoon itse, kun tuttu eläköiytynyt asentaja on nuo vielä toistaiseksi suostunut vaihtamaan, toki voisi jo seuraavalla kerralla kokeilla tehdä itsekin, kun on tullut tarpeeksi sivusta seurattua.
Re: Lada 119
Lähetetty: 23.10.2012 9:24
Kirjoittaja pressa
JohnDoe kirjoitti:Enitenhän aikaa tässä tämänkertaisessa huollossa meni lohkolämmittimen ja sisäjohtosarjan asennuksessa
Onko näissäkin lohkolämmitttimen paikka siinä lohkon etureunassa (missä satakympissä on puolapaketti päällä)? Onko näissä valmis läpivientireikä (ilmastoinnin putkelle alumperin tarkoitettu) johdolle?
Re: Lada 119
Lähetetty: 23.10.2012 15:09
Kirjoittaja JohnDoe
pressa kirjoitti:Onko näissäkin lohkolämmitttimen paikka siinä lohkon etureunassa (missä satakympissä on puolapaketti päällä)? Onko näissä valmis läpivientireikä (ilmastoinnin putkelle alumperin tarkoitettu) johdolle?
Samalla paikkaa on lohkolämmittimen paikka, ja oli kuulemma erittäin ahdas paikka asentaa, ei meinannut päästä mahtua löymään. Lisäksi puolapaketin kiinnityspultit piti vaihtaa pidemmiksi ja laittaa prikkoja alle, että sai paketin paikoilleen lämmittimen ollessa kiinni. Johto sisäsarjalle vedettiin kuulemma johtosarjan läpivientikumin läpi, siinä oli tilaa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 23.10.2012 17:31
Kirjoittaja pressa
Minkä merkkinen lämmityselementti? Itse olen vaihtanut pariikin autoon tuon vastuksen ja paikka on todella helppo/tilava? Defa ainakin kiristyy pultilla eikä mitään hakkaamista tarvitse?
Re: Lada 119
Lähetetty: 23.10.2012 22:36
Kirjoittaja JohnDoe
pressa kirjoitti:Minkä merkkinen lämmityselementti? Itse olen vaihtanut pariikin autoon tuon vastuksen ja paikka on todella helppo/tilava? Defa ainakin kiristyy pultilla eikä mitään hakkaamista tarvitse?
Kyseessä Calix (eipä taida enää muita valmistajia tämän ja Defan lisäksi Suomen markkinoilla ollakaan?), Koivusen ohjelma tarjosi pelkkää Calixia tämän mallin Ladaan, niin olivat sellaisen tilanneet. Paikan tilavuus on varmaankin myös auton korista kiinni, Kalinassa lienee tuossa kohtaa vähemmän tilaa työskennellä Samaraan ja 110-sarjaan verrattuna. Calixin elementti oli myös käsitykseni mukaan mallia lyötävä. Voisi tietysti tutkia tarkemmin ja ottaa kuvan asennuksesta, itse kun en tosiaan asennusta tehnyt enkä ollut vieressä katsomassakaan - tieto perustuu asentajan kertomaan.
... kirjoitusvirheitä jälleen korjailtu
Re: Lada 119
Lähetetty: 24.10.2012 8:50
Kirjoittaja pressa
En jaksa työmaalla ohjelmasta tarkistaa kumpaa kauppaa, mutta defan ohjelmasta näkee heti että sama vastus on kuin samara/satakymppi. Toki caliksi on halvempi kuin defa eli säästit osissa ja menetit työssä (siksi mekin asennamme/asennutamme vain defan sarjoja, koska nopeampi asentaa).
Re: Lada 119
Lähetetty: 24.10.2012 10:43
Kirjoittaja JohnDoe
Sekin vähän vaihtelee. 3B Passatin TDI-koneeseen oli Calixilla pultilla kiristettävä ja Defalla lyötävä malli, joista taas Calix nopeampi asentaa. Vähän arpapeliä joskus näiden kanssa. Tai oli alunperin kiristettävää mallia Defallakin, mutta siinä oli joku ongelma, ettei ollut pitkäikäinen, niin lopettivat sen tarjoamisen kokonaan.
Re: Lada 119
Lähetetty: 24.10.2012 18:17
Kirjoittaja pressa
Oletko muuten huoimannut tuon "vastaa" napin tuossa vasemmassa reunassa?? Aina ei tarvitse lainata (ainakaan minun mielestä, selkeää kaksin puhelua pidetään ja aina edelliseen postaukseen vastaa).
Re: Lada 119
Lähetetty: 24.10.2012 18:42
Kirjoittaja JohnDoe
Huomattu on tuo "vastaa" kyllä, tullut vain totuttua ehkä liikaakin lainaamiseen, vaikka ei tosiaan kahden ihmisen keskustelussa sitä tarvitsekaan. Usein vain johonkin kommentoidessa on käynyt niin, että joku toinen on ehtinyt väliin, niin lainaus on selkeämpi, kun näkee, kenen kirjoitusta on kommentoitu.
Re: Lada 119
Lähetetty: 24.10.2012 19:17
Kirjoittaja pressa
JohnDoe kirjoitti:Usein vain johonkin kommentoidessa on käynyt niin, että joku toinen on ehtinyt väliin
Siitäkin foorumi ilmoittaa, ja näyttää sen mitä "väliin" on kirjoitettu.
Ja tässä nyt taas huomaa tuon kun tekstejä jälkeenpäin muokataan niin minun kirjoitukseni näyttää hivenen "ihmeelliseltä". Tästähän zapsky eräässä topikissa kyselikin...
Re: Lada 119
Lähetetty: 24.10.2012 22:15
Kirjoittaja JohnDoe
Semmoinen huomio on tullut myös tehtyä, että jostain syystä 119 vaatii pidemmän käynnistyksen, Eurosamara ja 112 käynnistyvät heti välittömästi startin pyöräytyksen jälkeen, mutta tässä saa starttia pyörittää useamman sekunnin. Vaihtoehtoisesti saattaa lähteä nopeammin, jos tekee kielletyllä tavalla eli painaa kaasua käynnistyksen yhteydessä. Ei ole niin häiritsevä ominaisuus, mutta epäilisin, että on samaa sarjaa tyhjäkäynni vaeltelun kanssa - kun auto on vuoden seissyt pois käytöstä ulkokatoksessa, niin todennäköisesti pitäisi tunnistimien kontakteja putsailla mahdollisista hapettumista, samoin tyhjäkäyntimoottorin puhdistamista täällä jo ehdoteltiinkin.
Kilometrejä kertyy ja auto toimii hyvin, yhdistetty kulutus tuntuu olevan sen 7,2 litraa eli 0,8 litraa enemmän kuin 112:sen 16v koneella, samoin tämä 8v kone tuntuu aavistuksen verran laiskemmalta, toki tehojakin on hieman vähemmän. Olisikohan sitten sellainenkin ero sitten, että tämä 2008 vuosimalli on tiukemman päästönormin mukainen kuin 2005, mikä vielä saattaa tehdä koneesta vähän laiskemman. Muistelen lukeneeni, että 110-sarjassa asia ainakin hieman vaikutti.
Re: Lada 119
Lähetetty: 24.10.2012 22:19
Kirjoittaja pressa
Käynnistyykö nopeammin jos ensin kääntää virrat päälle, odotaa muutaman sekunnin ja sitten starttaa?