Pitkien merkkivalo kummittelee

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Pitkien merkkivalo on aina käynnistäessä päällä, ja sitten hiipuu matkan edetessä! :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mulla teki aikoinaan yksi Skoda Coupe tota samaa. Vika oli silloin valonheittimien maadoitusjohdossa, oli huonosti kiinni. Eli tsekkaa onko siellä lyhtyjen maadoitteet missä kunnossa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jahaa! Sillon kun pitkien merkkivalo palaa lyhkäset päällä, kuskin puolen ajovalo ja parkki ei toimi. Kun ajovalo palaa (ees himmeänä, mitä se välillä tekee, kontaktihäikkää?), pitkien merkkivalo katoaa ja toimii niinkuin kuuluukin, eli vain kun pitkät on päällä. Ja sillon kun pitkien merkkivalo kummittelee lyhyillä, ei se pala sillon kun pitkät (tai siis pitkä_) on päällä.

Sekava selitys, mutta pieni johtojen heiluttelu sai valot taas palamaan kaikessa loistossaan eikä pitkien merkkivalo kummittele.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Nonnis kirjoitti:Jahaa! Sillon kun pitkien merkkivalo palaa lyhkäset päällä, kuskin puolen ajovalo ja parkki ei toimi. Kun ajovalo palaa (ees himmeänä, mitä se välillä tekee, kontaktihäikkää?), pitkien merkkivalo katoaa ja toimii niinkuin kuuluukin, eli vain kun pitkät on päällä. Ja sillon kun pitkien merkkivalo kummittelee lyhyillä, ei se pala sillon kun pitkät (tai siis pitkä_) on päällä.

Sekava selitys, mutta pieni johtojen heiluttelu sai valot taas palamaan kaikessa loistossaan eikä pitkien merkkivalo kummittele.
Kytkentäilmiöitä. Että ei muuta ku narut tiukalle ja menoksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2706
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Tänään omassa 07:ssa ajaessani pitkää matkaa pimeällä, että kun toinen pitkä ei palanut, niin pätkillä paloi himmeästi myös pitkien merkkivalo. Kun tuli toinenkin pitkä mukaan, niin pätkillä pysyi pitkien merkkivalo pimeänä. Saas nähä mitä kivaa lisävalojen asennus tuo mukanaan.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Mikä siinä on niin vaikeeta ettei voi noita valojen maadotuksia laittaa kuntoon? Jaksetaan heilutella johtoja mutta kun pitäisi maapiste putsata tai kiristää niin johan jää homma siihen...
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos minulla olisi aikaa ja paikka väsäillä niin tekisin vanhaa autoa restauroidessa erillisen maadoituksen,joka olisi eristetty rungosta.Lisäkksi jokainen kulutuskohde olisi maadoitettu.Tällaisessa rakenteessa on hyviä ominaisuuksia.Mitään ketjutuksia ei sallittaisi.Tällaisessa asennuksessa olisi hyviä puolia:
-maadoitushäiriö aiheuttaisi vian vain kyseiseen sähkölaitteeseen
- +jänniteen joutuminen runkoon ei polttaisi sulaketta
-sähköhäiriöt vähenisivät olennaisesti
-ei sellaisia vikoja,jossa jonkun laitteen ollessa päällä toiset laitteet toimivat vajavaisesti.

Huonoa.-aikaavievää rakennella.Moottorin eristäminen korista vaatii omat temppunsa.(ryyppyvaijeri,kaasuvaijeri,-vivusto,pakoputki,moottorin tuenta,vesiletkut?).
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Hienoa Jaakkima, oiskohan paha autokeiju sitten siirtynytkin jo sun autoon? :twisted:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nonnis kirjoitti:Hienoa Jaakkima, oiskohan paha autokeiju sitten siirtynytkin jo sun autoon? :twisted:
Sille on toinenkin nimi, Sähkövika. Toisin kuin mekaaninen vika, sähkövika on yleensä vaikea paikantaa, mutta helppo ja halpa korjata. Siksi onkin täysin mahdotonta kertoa tarkalleen missä vika on, vaan se pitää autosta etsiä. Mekaaninen vika taas on helppo paikantaa, mutta korjaus vaatii yleensä kalliimmat osat ja enempi aikaa.
Yleensä maallikon on siis sähkövikojen aiheuttajiksi helpompi määritellä joku taruolento ja todeta se ominaisuudeksi, kuin korjata se. Sitten kun sähkövika, paha autokeiju tai itse paholainen alkaa vaikuttamaan auton liikkumiseen on sen häätäminen, eli vian paikantaminen aloitettava :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mä yritän yleensä myrkyttää Pahan Autokeijun CRC:llä ;).

Nyt käytin häätöön crc:n lisäksi johtojen heiluttelua, mikä saattoi myös säikäyttää keijukaisen ja pistää sen liikkeelle johdosta. Ilmeisesti se tuli akunkaapelin kautta ulos ja lepatteli Virroilta Kotkaan uusille metsästysmaille.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2706
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Nonnis kirjoitti:Nyt käytin häätöön crc:n lisäksi johtojen heiluttelua, mikä saattoi myös säikäyttää keijukaisen ja pistää sen liikkeelle johdosta. Ilmeisesti se tuli akunkaapelin kautta ulos ja lepatteli Virroilta Kotkaan uusille metsästysmaille.
Viikonloppuna ei autokeijulle tullut ihan niin pitkää matkaa kuin Virroilta Kotkaan, vaan ihan pelkästään Tampereen Hervantaan, jossa olimme kyläilemässä.

Tiedän kyllä että oikean umpion liitin on ruosteinen, joten kaikkea sähköhäikkää saattaa valoissa esiintyä. Täytyy lähtä huomenna romarilla vierailemaan, jos vaikka löytyisi hyväkuntoinen liitin tilalle.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No mullakin on kyllä ruosteinen liitin :oops:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Käkisalmen Kuattro

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Kuattro »

Mistäs vaihdetaan tuo pitkien/ajovalojen merkkivalo?Pitääkö irrottaa kone? :?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Nyt kuskin puolella ei pala ei parkki ei ajovalo mutta pitkien merkkivalo toimii normaalisti. Siis polttimon vaihto ei auttanut. :(
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Käkisalmen Kuattro kirjoitti:Mistäs vaihdetaan tuo pitkien/ajovalojen merkkivalo?Pitääkö irrottaa kone? :?
Mittaristo irti. 2105:ssä on kaksi kiinnitysruuvia mittariston molemmissa reunoissa peitelevyn alla. 2107:ssä on vain yksi lämmityslaitteen vipujen vieressä peitelevyn alla. Ohjauspylvästä voi laskea aavistuksen verran alaspäin irroittamalla kojelaudan alareunassa olevat kaksi mutteria. Jos vieläkin tuntuu ahtaalta saada mittaristo irti, kannattaa irroittaa ohjauspylväästä ylempi kotelo.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin